Spring naar bijdragen

  • Populaire piratensites 'verdwijnen' uit de zoekresultaten van DuckDuckGo

     Delen


    Zoekmachines proberen over het algemeen de meest relevante resultaten te retourneren, maar dat is niet altijd het geval. Eerder dit jaar hebben we gerapporteerd hoe populaire piratensites uit de topresultaten van Google daalden en hetzelfde lijkt nu ook in DuckDuckGo te gebeuren, waarbij Bing niet achterblijft.

    piraat eendDe afgelopen jaren hebben de amusementsindustrieën zoekmachines herhaaldelijk gevraagd hun spel op te voeren als het gaat om hun inspanningen tegen piraterij.

    Naast het verwerken van verwijderingsverzoeken werken Google en Bing nu ook actief samen met rechthebbenden om proactievere maatregelen te nemen.

    Takedown +

    Google plaatst bijvoorbeeld een lagere rangschikking van sites waarvoor het regelmatig geldige verwijderingsverzoeken ontvangt. Dit is niet nieuw, maar dit jaar heeft de zoekmachine het spel blijkbaar nog verder opgevoerd, waardoor de homepages van verschillende toppiratensites onvindbaar werden.

    In plaats van mensen te wijzen op de officiële domeinen van populaire piratensites zoals 1337x, NYAA en LimeTorrents, stuurde Google gebruikers naar copycats die niets met deze sites te maken hadden. Dit was ook niet te wijten aan DMCA-verwijderingsverzoeken.

    Toen we onze bevindingen behandelden, vergeleken we de resultaten met die van alternatieve zoekmachines zoals DuckDuckGo en Bing, die beide de echte sites als eerste resultaten lieten zien. Dit leidde ons tot de conclusie dat Google actief de resultaten manipuleerde.

    Populaire sites verdwijnen van DuckDuckGo

    Nu, een paar maanden later, is het 'verdwijningsprobleem' niet langer uniek voor Google. Populaire piratensites zijn ook begonnen te verdwijnen uit andere zoekmachines, waaronder DuckDuckGo.

    Toen we bijvoorbeeld een paar weken geleden naar 1337x zochten, was het officiële 1337x.to-domein het beste resultaat, zoals hier wordt weergegeven . Tegenwoordig staat dat domein echter niet op de eerste paar pagina's, zoals hieronder te zien is. Het officiële 1337x-domein is simpelweg verdwenen.

     

    1337x eend

     

    Hetzelfde geldt voor verschillende andere piratenmerken. Wanneer we zoeken naar RarBG, is het officiële rarbg.to-domein nergens te vinden en hetzelfde geldt voor Torrentz2.eu . Zelfs de site van de populaire game-herverpakker Fitgirl is verdwenen , zoals verschillende Redditors ook hebben opgemerkt .

    Ironisch genoeg vermeldt DuckDuckGo nog steeds informatie van Wikipedia aan de zijkant, die wel het juiste gezaghebbende domein vermeldt, zoals hieronder wordt weergegeven.

     

    duckduckgo rarbg

     

    Hoewel het duidelijk is dat hier 'iets' gebeurt, weten we niet wat. TorrentFreak nam via verschillende kanalen contact op met DuckDuckGo om commentaar te krijgen op onze bevindingen, maar het bedrijf moet nog reageren.

    Verwijderingsverklaringen?

    Het meest waarschijnlijke scenario is dat de pagina's zijn verwijderd na DMCA-verwijderingsverzoeken. In dat geval zie je echter vaak een andere URL van hetzelfde domein de bovenste plek overnemen. Niet zomaar een willekeurige copycat-site. We zien geen enkele pagina van het officiële domein in de top 100 resultaten.

    Ook vermeldt de homepage van 1337x.to , die onlangs is verdwenen, geen inhoud die inbreuk maakt op het auteursrecht, dus het verwijderen ervan zou op zichzelf vrij breed zijn.

    DuckDuckGo is niet de enige zoekmachine die in de voetsporen van Google lijkt te treden. Hetzelfde gebeurt bij Bing. Als we daar bijvoorbeeld naar "fitgirl repacks" zoeken, verschijnt de officiële fitgirl-repacks.site niet.

    Bing vernietigt Fitgirl

    In tegenstelling tot DuckDuckGo merkt Bing onder aan de pagina op dat "sommige resultaten zijn verwijderd". In het geval van Fitgirl is dat een understatement, want een nauwere zoekopdracht naar het domein fitgirl-repacks.site laat zien dat alle resultaten zijn verwijderd .

     

    fitgirl verdwenen

     

    Deze mysterieuze verdwijningen zijn niet van toepassing op alle piratensites. Het officiële Pirate Bay-domein is bijvoorbeeld verwijderd in Bing, maar verschijnt nog steeds als het eerste resultaat in DuckDuckGo, althans voorlopig.



    William1
     Delen


    Terugkoppeling

    Aanbevolen reactie



    Doe je mee?

    Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

    Gast
    Voeg een reactie toe...

    ×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

    ×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


Mededelingen

  • Laatste nieuws

  • Willekeurig topic

  • Nu op het forum

    Marcel1962

    Geplaatst

    Beste, bedankt voor je reactie, ik zal trachten wat meer informatie te geven. Ik heb nu een aantal download sites op mijn computer, waaronder Spotnet, Spotlite en Newslazer. Ook heb ik 3 betaalde newsgroepen, Grabit, Usesnet en XS news, als ik bij Spotnet een bestand opzoek dan zie ik wel de link naar de NZB alleen kan ik deze nergens vinden. Ik zal zoals je voorstelde de handleidingen doornemen, maar misschien kan je me ook nog wat verder op weg helpen, zodat ik toch wat meer bestanden kan gaan vinden.

    Drifter

    Geplaatst

    In de 1e plaats van harte welkom op Duken.nl @Marcel1962. Om te kunnen helpen met probleemvragen is er toch wat meer informatie nodig, want uw uitleg geeft het idee dat u geen of nauwelijks ervaring hebt met het downloaden van Nieuwsgroepen. Het hebben van een account bij een Newsserver en zoeken naar NZB bestanden op bepaalde community's is onvoldoende om iets daadwerkelijk binnen te kunnen halen. Welk programma gebruikt u om de NZB bestanden mee te downloaden (SABnzbd, NZBget, Grabit of Spotnet) . Op Duken.nl staan verschillende Handleidingen (SABnzbd), (NZBget), (Spotnet) die eerst eens gelezen moeten worden om te weten wat je precies moet doen om een NZB-bestand te kunnen downloaden. U noemt Spotnet en Spotlite, maar hebt u het dan over de software versies of over de website indexer die dezelfde beschikbare inhoud laat zien zoals nzbserver.com. De software versies van Spotnet en Spotlite moeten handmatig geupdate (bijgewerkt) worden, want anders krijgt u nooit de nieuwe downloads te zien die dagelijks worden geupload. Als u een NZB hebt gevonden die uw wil downloaden moet dat bestand opgeslagen worden in een mapje dat makkelijk terug te vinden is. Na het opslaan van het NZB-bestand moet dat bestand geupload worden in het programma wat je gebruikt om te downloaden (bijv. SABnzbd of NZBget). Kortom laat even weten wat uw huidige ervaring is of neem even de tijd om wat handleidingen door te lezen en als er dan nog vragen zijn stel die dan gerust.

    Marcel1962

    Geplaatst

    Goedemiddag, Ik heb bij Usetnet en bij XS News een account, echter probeer ik bij Spotnet en Spotlite NZB te vinden en te downloaden, Echter zie ik niet veel nieuwe bestanden en als ik iets wil downloaden dan is de NZB niet te vinden. Kunnen jullie me misschien helpen en wat tips geven
  • Recente actieve topics

×
×
  • Nieuwe aanmaken...