Spring naar bijdragen

  • Slimme deurbel leidt tot golf aan privacyklachten bij Autoriteit Persoonsgegevens

     Delen


    Het aantal klachten met betrekking tot slimme deurbellen die meer filmen dan is toegestaan, is de afgelopen jaren aanzienlijk gestegen. Volgens een woordvoerder van de Autoriteit Persoonsgegevens maakt de toezichthouder zich hier ernstig zorgen over. In het afgelopen jaar werden er 1.050 meldingen ontvangen, waarbij burgers van mening waren dat particuliere camera's, zoals slimme deurbellen, meer filmden dan toegestaan. Dit aantal klachten is een toename ten opzichte van de achthonderd meldingen van het jaar daarvoor.

    De Autoriteit Persoonsgegevens vermoedt dat het toenemende aantal klachten te wijten is aan de groeiende prevalentie van particuliere camera's, die steeds vaker worden geïnstalleerd. Volgens marktonderzoeksbureau Multiscope zullen er in 2023 naar schatting 1,2 miljoen deurbellen met camera's in Nederland zijn, ten opzichte van 640.000 in 2021. De toezichthouder geeft aan dat mensen zich in toenemende mate bespied voelen tijdens hun wandelingen op straat.

    Het is belangrijk om te weten dat een slimme deurbel niet de openbare ruimte of het eigendom van anderen mag filmen. Indien mensen vermoeden dat een camera meer vastlegt dan is toegestaan, kunnen ze een klacht indienen bij de toezichthouder. Echter, de toezichthouder heeft niet voldoende capaciteit om in alle gevallen op te treden.

    De woordvoerder geeft aan dat de meeste klachten vaak onderling kunnen worden opgelost. Bijvoorbeeld door de camera anders in te stellen, zodat deze voldoet aan de wettelijke eisen.

    In sommige gevallen stuurt de toezichthouder een brief om de regels nogmaals toe te lichten. Als uiterste middel kunnen mensen naar de rechter stappen om hun klacht te behandelen. Het is echter belangrijk om de tekst van de oorspronkelijke informatie niet te overdrijven of te verdraaien.



    Drifter
    • Leuk 1
     Delen


    Terugkoppeling

    Aanbevolen reactie

    • Moderators

    Ik gebruik ook al geruime tijd een EUFY video-deurbel en had bij de aanschaf al direct een gevoel van zou ik dat leuk vinden?

    Gelukkig kun je de inbreuken op iemands privacy al aardig inperken (mits je een deurbel hebt van een beetje redelijk merk)

    ik heb ingesteld:

    • Opnemen start pas op het moment dat er echt aangebeld wordt
    • In het beeld heb ik alles dat niet relevant is, zoals de deur van de buren aan de zijkant etc. als privacy-zone aangemerkt. Je tekent dan als het ware wat vierkantjes op je scherm, Alles wat daarin valt is zwart in de opnamen.
    • Alle opnamen worden alleen lokaal opgeslagen op een SSD die op meerdere camera's rondom huis is aangesloten.
    • Het hele systeem is niet op internet aangesloten. realtime hacken is dus onmogelijk.
    • Naast de deurbel zit een sticker die vermeld dat bij aanbellen een opname wordt gestart die maximaal 48 uur wordt bewaard.
    • Alleen bij calamiteiten maak ik een kopie van de opname die ik offline bewaar.

    Uiteraard heb ik voordat ik de deurbel ging monteren eerst de betrokken buren geinformeerd en hen uitgelegd over de privacyzone's etc. Niemand had enig bezwaar als ik het op die manier zou doen.

    Dus.. informeer zowel de buren als de mensen die bij je aanbellen, weinig kans dat een privacy-waakhond je dan iets in de weg zal leggen.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Tijdje over nagedacht er een aan te schaffen. Maar eerlijk gezegd zie ik totaal het nut er niet van in. Wij wonen in een buurt waar weinig ellende is dus ik kijk gewoon wel wie er aan de deur staat als ik de deur open doe.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    • Moderators
    Op 24-2-2024 om 06:16 zei Singularity:

    Tijdje over nagedacht er een aan te schaffen. Maar eerlijk gezegd zie ik totaal het nut er niet van in. Wij wonen in een buurt waar weinig ellende is dus ik kijk gewoon wel wie er aan de deur staat als ik de deur open doe.

    Als je er het nut niet van inziet is het inderdaad weggegooid geld. 

    Ik heb nogal vaak dat er pakketjes bij mij afgeleverd worden, op zich heel handig als je niet thuis bent om even te vragen aan de bezorger of hij het even wil afgeven bij de buren of in de schuur leggen etc. eerder deed ik dat met de schuur via een briefje op de deur, dat is me een keer duur komen te staan. Pakketje afgeleverd (bezorger maakt dan een foto waar het staat) en iemand anders had dus het briefje ook gelezen en er vandoor gegaan met mijn pakketje. 

    Nu kunnen ze dat vergeten zowel het pad naar de schuur als in de schuur loopt een camera mee. 

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites



    Doe je mee?

    Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

    Gast
    Voeg een reactie toe...

    ×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

    ×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Wie zijn er online?  2 leden zijn actief

Mededelingen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...