Jump to content

• Trizomu
    Trizomu

W3C keurt controversiële drm-specificatie goed

Het Het World Wide Web Consortium, oftewel W3C, heeft onlangs aangekondigd de zogenaamde eme-specificatie tot webstandaard te willen verheffen. Met deze uitbreiding van de html-standaard wordt het mogelijk om met drm beschermde inhoud weer te geven in de browser.

Het W3C maakte zijn beslissing vorige week bekend. Projectleider Philippe Le Hégaret schrijft in naam van W3C-directeur Tim Berners-Lee dat de specificatie de status van 'W3C Recommendation' moet krijgen. Een dergelijke aanbeveling is de uitkomst van het definiëren van een nieuwe webstandaard en staat daar volgens de organisatie dan ook gelijk aan. In de bekendmaking geeft het W3C zelf al aan dat het om een controversiële beslissing gaat.

Zo hebben critici bijvoorbeeld aangevoerd dat er niet genoeg bescherming voor gebruikers is, dat de specificatie moeilijk te ondersteunen is in vrije software en dat er negatieve gevolgen zijn voor mensen met een lichamelijke beperking. De Amerikaanse burgerrechtenorganisatie EFF liet dan ook in een kritische reactie weten dat de specificatie is goedgekeurd zonder dat er naar de bezwaren is geluisterd en ondanks een 'weergaloze interne controverse tussen W3C-leden en -medewerkers'.

De organisatie, die de specificatie omschrijft als een 'gestandaardiseerde methode om videoplatformen via drm controle te geven over de browser van gebruikers', schrijft dat er in het verleden geprobeerd is om tot afspraken te komen. Volgens de EFF is het probleem dat het illegaal is om drm te omzeilen, dat blijkt uit de Amerikaanse wet DMCA en internationale equivalenten. Dat omzeilen kan echter ook om legale redenen gebeuren, bijvoorbeeld om te onderzoeken of het systeem naar behoren werkt of dat het veilig is, of om mensen met een beperking toegang te bieden.

De EFF wilde daarom een afspraak in de vorm van een convenant maken dat W3C-leden alleen mensen zouden vervolgen die drm omzeilen om inbreuk te maken op auteursrechten. Deze afspraken zijn echter afgeketst. De organisatie zegt 'verbijsterd' te zijn dat het W3C besloten heeft de bezwaren te negeren. Er is een mogelijkheid om in beroep te gaan. De EFF zegt deze mogelijkheid te willen benutten, maar geeft aan dat het op deze manier nog nooit is gelukt om een Berners-Lee-beslissing tegen te houden.

De officiële documentatie beschrijft de eme-standaard, oftewel Encrypted Media Extensions, als een uitbreiding van html5 om het weergeven van versleutelde inhoud mogelijk te maken. Het zou niet om drm gaan, maar om een api om met dat soort systemen te communiceren. De specificatie komt volgens het W3C voort uit de 'wens van honderden miljoenen mensen om video te kijken op het web'. Dat zou alleen op een legale manier kunnen als de inhoud versleuteld is. Door de specificatie moet er bijvoorbeeld een einde komen aan het gebruik van Flash- en Silverlight-plug-ins voor dit doel.

Het werk aan de specificatie begon in 2013, nadat Google, Microsoft en Netflix een jaar eerder al een eerste versie aan het W3C hadden voorgesteld. Destijds legde de organisatie de ontstane kritiek ook naast zich neer.

User Feedback

Recommended Comments

There are no comments to display.

Piraatje

Geplaatst 18 uur geleden

Vergeten jullie de VPN verbinding niet? Hiermee kan je veilig internetten en anoniem downloaden. Een vereiste tegenwoordig, gelukkig hebben we een uitgebreide handleiding geschreven met informatie. :goed:

De handleiding van de VPN verbinding staat hier.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
    Add a comment...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By NicoleJS
      Ik maak hier een aparte topic voor aan, omdat ik liefst zoveel mogelijk meningen zou willen horen. Zodat ik mijn beslissing meer fundament kan geven..
      Laatste console was een playstation 3 waar ik niet erg vaak op hebt gespeelt (eerder vanwege vriendin die graag de tv inneemt dan dat ik persoonlijk er geen zin in had de playstation 3 te gebruiken..
      Ik heb momenteel een 2ehandse xbox one staan, die naar mijn beleving meer naar mijn zin is.. Ik heb deze xbox one gekocht omdat ik graag eens wat anders wilde doen dan constant achter de pc te zitten.. Alleen het budget was wel de bepalende factor (liefst zo laag mogelijk). Ik heb de xbox kunnen kopen zo rond de 200 euro wat opzicht een redelijke prima prijs is.. Ook viel het mij op dat de games een stuk goedkoper waren dan op de playstation 4.(althans het was goedkoper om aan te komen) Ben persoonlijk ook voor de xbox gegaan vanwege killer instinct, en forza motorsport leek mij ook wel leuk. Ook heeft de console meer te bieden op eigen titels.. Wat ik vooral niet wil is dat een console alleen maar pc titels aan bied.. (want dan kan ik net zo goed achter de pc blijven hangen)
      Ik ben geen die-hard gamer en hoef niet alles perfect te hebben, dus daarom voor de xbox one gekozen. Dat probleem omtrend dat 1080p verhaal kan mij eigenlijk weinig boeien, heb voor niet voor niets een console voor een langere prijs gekocht dat kwa prestaties prima in de buurt komt van een playstation 4.
      Wat mij momenteel wel opborrelt zijn de problemen met het OS op de xbox one waar ik continu problemen door ervaar..
      Krijg steeds rare windows achtige foutmeldingen te zien, die amper of haast nooit voorkomen op een playstation console.
      Wat ik ook werkelijk haat is het systeem om de firmware updates te doen.. Vind het jammer dat je geen updates kan reserveren..
      Als je de optie krijgt om de update direct te installeren of later, en je kiest later.. Dan zie je bepaalde updates helemaal niet meer terug komen..
      Ook het verhaal van de DRM word ik schijtziek van... Je hebt een game gekocht en dan weigert de hele boel op te starten.. En krijg je een melding of dat de game wel je eigendom is.. Moet je weer 2 stappen doen om het weer goed te krijgen..
      Overigens bevalt mij de xbox one controller heel erg.. En dat er geklaagd word over batterijen snap ik totaal eigenlijk niet..
      Handige van de batterijen is dat je in een noodsituatie wel kan gamen door er even batterijen erin te zitten..
      Overigens vind ik de verwisselbare accus een zeer genot om te hebben, terwijl je die bij de playstation open zal moeten schroeven..
      Betreft de DRM, ik vroeg me af zijn de games over 5 of 10 jaar eigenlijk nog wil te spelen? En hoe wilt microsoft dit gaan oplossen..
      Zit er niet op te wachten om veel geinvesteerd te hebben in de games, die over 10 jaar niet meer bruikbaar zouden kunnen zijn..
      Ik snap dat de games in je account worden bewaard, maar vraag me af wat zijn de toekomst plannen van microsoft om de game bibliotheek te kunnen gebruiken in de toekomst.. Of zullen die games in je account blijven staan, maar niet meer bruikbaar zijn?
    • By Farid.
      Microsoft gaat zijn beleid rond de Xbox One aanpassen, zo maakt Don Mattrick bekend. Het is niet meer nodig om elke 24 uur verbinding te leggen via internet. Bovendien schrapt Microsoft de maatregelen die het wilde invoeren bij de doorverkoop van games.
      Lees het volledige artikel op Tweakers.net
  • Create New...