Spring naar bijdragen

computer samenstellen


Aanbevolen reactie


  • Bijdragen:  4
  • Waardering:   0
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  10-08-09
  • Status:  Offline
  • Actief:  Nooit

hallo,

Ik wil graag een computer in elkaar zetten.

Ook heb ik een vraag: want mijn broer zette 5 jaar geleden ook een computer in elkaar alleen die werkte na 1,5 jaar niet meer zo goed.

Dus mijn vraag: is het wel slim om een computer in elkaar te zetten? of ligt dat aan hoe je je computer gebruikt?

Ik zet hem zelf in elkaar.

Mijn budget is ongeveer 800 euro maar als het meer moet dan kan dat tot max. 900

Ik heb niet nodig : een muis

                        een netwerkkaart want we zijn gekabeld

                        geen boxen

Het is vooral bedoeld voor gamen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • 4
  • Reacties 7
  • Gemaakt
  • Laatste reactie

Top Posters In Dit Topic


  • Bijdragen:  500
  • Waardering:   228
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  19-04-06
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  33

Mooie topicstart. :) Daar kunnen we wat mee. Het is absoluut niet onverstandig om zelf je pc in elkaar te zetten, met een beetje handigheid komt alles voor elkaar en kun je er evenlang of vaak nog langer mee door dan met een HP of Acer of iets dergelijks. Of er een component kapot gaat, is van geluk afhankelijk. Nou ja, eerder van pech. Op alle afzonderlijke componenten heb je garantie; meestal 2 of 3 jaar, maar op geheugen levenslang.

Alles bij elkaar is het dus de bedoeling dat er het volgende komt te staan:

1) PC

2) Monitor

3) Toetsenbord

Nietwaar? Het hangt een beetje van de monitor die je wilt hebben af, meestal reserveer ik daar zo'n 200 euro voor. Dan heb je echt een flinke monitor. Nu ga ik dat even anders doen, aangezien je je budget kunt oprekken tot 900 euro. Ik ga uit van een monitor van 150 euro en als je meer wilt, zit de rek in je budget. Ook het toetsenbord neem ik nog niet mee, daarin heb je veel budgetverschillen en daar kijken we later wel naar. Dat betekent dat ik een systeem van 650 euro ga samenstellen en die ziet er als volgt uit:

http://www.azerty.nl/winkelmandje/winkelmandje/?legen=1&product%5B229732%5D=1&product%5B198908%5D=1&product%5B198681%5D=1&product%5B71286%5D=1&product%5B224674%5D=1&product%5B226625%5D=1&product%5B94822%5D=1&product%5B2144%5D=1&product%5B198869%5D=1&product%5B42465%5D=1

Dat vereist enige uitleg denk ik.

Als eerste maar even de processor. Voor 120 euro heb je de populaire Phenom II X3 920, die geclockt is op 2.8 GHz. De X3 910, die op 2.6 GHz geclockt is en verder exact dezelfde specificaties heeft, is echter 34 euro goedkoper en kost dus 86 euro. Ik kan je vertellen dat 34 euro nogal veel is voor 200 MHz meer en de X3 710 nu dus een wat logischere keuze is.

De processor is een socket AM3 variant, wat inhoudt dat je een AM3 mobo nodig hebt. De Gigabyte 790X is een prima bord. Daarop past DDR3 geheugen, en aangezien AM3 geen gebruik maakt van triple-channel maar dual-channel, heb ik 4GB (2x2GB) toegevoegd. O, schrik niet van de naam, het komt van Golden Emporer International Ltd en to be fair, het werkt prima.

De videokaart is nu een HD4870, qua prijs/prestatie één van de beste kaarten op het moment. Deze kaart voeg ik eigenlijk altijd als laatste toe, dan zie ik wat het budget nog toelaat. Het antwoord daarop was 125 euro en dat is heel mooi, aangezien je dan deze kwalitatief perfecte kaart kunt nemen. Geen HDMI aanwezig, maar ik denk niet dat dat een minpunt is. Zo wel, dan moet je over naar een wat duurdere Sapphire Vapor X kaart. Misschien moet dat toch wel, als je een monitor aanschaft met een hoge resolutie. Afijn, daar hebben we het later nog wel over.

Standaard doe ik in samenstellingen altijd een 640GB schijf. Voor velen is dat te weinig, voor sommigen teveel. Ik denk dat het het beste is als je even doorgeeft of je meer of minder wilt hebben, dan kan ik daar in de volgende of definitieve samenstelling rekening mee houden. De schijf die er nu staat is echter al goed qua kwaliteit, dus als het bij 640GB blijft hoeven we er niets meer aan te doen.

Ook qua behuizing ben ik redelijk standaard bezig, namelijk met de Cooler Master CM690. Dat is een kast met een prima airflow en een degelijke kwaliteit, maar ik kan me voorstellen dat je door persoonlijke smaak iets anders wilt. Ik raad je aan te kijken naar de Cooler Master HAF 922, HAF 932 en Storm Scout en de Antec Nine Hundred. Dat zijn ook goede (mooie?) game kasten, al geeft de laatste veel problemen met inbouwen. Ik heb die kast zelf en ik kan je vertellen dat het een prima kast is als we het over kwaliteit en design hebben, maar je wilt er geen systeem bij inbouwen. Bloed, zweet en tranen zijn het gevolg.

Over de voeding ben ik eigenlijk het meest verbaasd: een goede modulaire 700W voeding voor slechts 80 euro. Voor de videokaart die erin zit is dat al veel te veel, maar zeg nou zelf: moet ik voor 5 euro minder de 600W variant toevoegen? Nee, laat het dan bij deze, want je hebt nu ruimte voor een enorme overclock of zelfs een tweede HD4870. Dat laatste zou ik niet doen, want een overclock én een tweede HD4870 gaat niet werken. Een overstap naar één extreem zware videokaart kan echter zeker wel. Neem bijvoorbeeld de Direct X 11 videokaarten die over een jaar zeker goed te verkrijgen zijn. Als je daar een monster van neemt, kun je die met de voeding nog makkelijk aan en heb je een enorme grafische verbetering. Wel even uitkijken voor bottlenecks met de CPU.

En ja, ik heb het woord overclocken gebruikt. Je ziet 3 componenten in de samenstelling staan die ik nog niet heb uitgelegd. Eén daarvan is de DVD brander en die is niet zo bijzonder: 't is de opvolger van de Samsung S223Q, een prima brander die zeer populair is geweest. Deze brander zal het dus zeker goed doen.

Maar nu die andere twee stukken hardware. Eén daarvan is de CPU koeler, ik neem aan dat je weet wat dat is? Ik heb gekozen voor de CM N520, omdat dat simpelweg een hele goede koeler is voor een redelijk lage prijs. Met een aparte CPU koeler heb je twee voordelen: je kunt verder overclocken en je systeem zal stiller zijn dan met de boxed cooler. Als je echt niet gaat overclocken, kan de koeler er wel weer uit omdat hij dan bijna geen nut heeft. Het laatste component is de koelpasta, die qua functie eigenlijk bij de CPU koeler hoort. Koelpasta heeft als doel het oppervlak van de CPU volledig glad te maken en zo de CPU perfect op de CPU koeler aan te laten sluiten. Verder hebben sommige koelpasta's, zoals deze, een extra functie dat ze de warmte beter geleiden en je CPU zo nog lager in temperatuur zal zijn. Al met al heb je dus een prima overclocksetje, waarmee je de achterstand van de X3 710 op de X3 720 met gemak ongedaan kunt maken en er zelfs nog ver overheen kunt gaan.

Goed, dat was een heel verhaal. Ik denk dat als je alles gelezen hebt, de samenstelling wel duidelijk zal zijn. Ik wil nog een aantal dingen van je weten, zoals je al in mijn verhaal hebt kunnen lezen.

- Ga je overclocken, na mijn verhaal gelezen te hebben?

- Is 640GB genoeg, of wil je meer/minder opslagruimte?

- Welke behuizing wil je hebben?

- Wat wil je precies voor monitor en heb je daar een HDMI poort voor nodig?

- Wil je nog een kaartlezer (cardreader)?

Het maken van dit bericht kostte me 45 minuten, sla alsjeblieft geen hele stukken over. :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 228
  • 500

  • Bijdragen:  4
  • Waardering:   0
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  10-08-09
  • Status:  Offline
  • Actief:  Nooit

eey bedankt voor je reactie en de lange uitleg:D

over het overclocken, ik weet niet precies hoe je dat moet doen, dus zou je dat alsjeblieft willen uitleggen?

640 GB is goed, behalve als er een heel groot prijsverschil is met bijvoorbeeld 350 GB.

qua behuizing houden we het bij de Coolermaster cm690, die al in je samenstelling stond.

de monitor, zou je een paar monitoren kunnen aanraden? Mijn vriend cheanta, heeft de P2250, is die ook goed voor mij of zou ik misschien iets anders proberen? Cheanta gaat me trouwens ook helpen met het in elkaar zetten van de comp, dus dat word geen probleem:P over de HDMI, is er veel kwaliteitsverschil en prijsverschil met dvi, of niet?

een card-reader is niet nodig.


Post Merge: augustus 12, 2009, 09:29:27 pm

hallo, ik snap dat jullie het druk hebben met van alles en nog wat, maar als er niet geantwoord kan worden, willen jullie dat dan even melden, dan weet ik waar ik aan oe ben ;) dit is niet boos of agressief bedoeld, een beetje begrip hiervoor:P

Deurenenco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • 4

  • Bijdragen:  500
  • Waardering:   228
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  19-04-06
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  33

Dat "van alles en nogwat" is mijn werk. Ik neem aan dat je begrijpt dat dat voor vrijwilligerswerk gaat, want dat is dit wel. Als je wilt dat het sneller gaat, kan ik je van harte mijn diensten aanbevelen, maar dan kost bovenstaand bericht al ongeveer 30 euro. Als je wilt gaan betalen, zorg ik dat mijn antwoorden er snel op staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 228
  • 500

  • Bijdragen:  4
  • Waardering:   0
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  10-08-09
  • Status:  Offline
  • Actief:  Nooit

hmm.. sorry maar ik weet niet hoe dat bericht er komt, want ik heb het er niet geschreven:S

ik denk dat mn vriend er even op is geweest (want die weet w8woord want ik maakte dit eerste bericht met hem:P)

maar ik heb alle tijd eigenlijk:P en ik weet nu al eigenlijk ongeveer wat ik wil gaan kopen:)

sorry voor dat domme bericht..:S want ik snap dat het vrijwilligerswerk is dus jij kan nu ook zeggen ik stop ermee:P maar dat doe je denk ik gelukkig niet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • 4

  • Bijdragen:  500
  • Waardering:   228
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  19-04-06
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  33

Vandaar. ;) Nee, zo'n bastard ben ik niet. Ik zie inderdaad ook dat Cheanta op je account is geweest, zijn IP is wel eens ingelogd met jouw account. Tijd om je wachtwoord te veranderen?

Nou ja, ik kijk even of ik van het weekend een gaatje heb om je vragen te beantwoorden en een nieuwe (waarschijnlijk definitieve) samenstelling te posten, het is niet een kwestie van even een berichtje typen en klaar. Ik kan je alvast wel een snel antwoord geven op het overclocken: kijk eens op onderstaande links voor wat introductie in het overclocken.

http://www.bouweenpc.nl/artikel/33

http://www.hardware.info/nl-NL/articles/amdnY2pvZGaa/Core_2_Duo_overklok_tutorial/

http://www.compunamics.com/overclocking.htm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 228
  • 500

  • Bijdragen:  4
  • Waardering:   0
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  10-08-09
  • Status:  Offline
  • Actief:  Nooit

Ok, bedankt voor de links:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • 4

  • Bijdragen:  500
  • Waardering:   228
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  19-04-06
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  33

Ik had een heel verhaal over monitoren neergezet, maar dat is helaas verloren gegaan. Heb je nog vragen over bepaalde componenten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 228
  • 500

Geplaatst 2 uur geleden

Vergeten jullie alsjeblieft de VPN verbinding niet? Je internet provider zoals Ziggo of KPN kan door gebruik van de VPN niet zien wat er gebeurd op je internet verbinding en ben je volledig anoniem voor iedereen. Een vereiste tegenwoordig.... We een uitgebreide handleiding geschreven met informatie. :goed:

Deze vindt je hier:   https://www.duken.nl/forums/handleidingen/downloaden/vpn-verbinding-en-anoniem-downloaden-r35/  


Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Wie zijn er online?  0 leden zijn actief

    There is no users online

Mededelingen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...