Spring naar bijdragen

Mis de speciale aanbieding niet. 85% korting op Private Internet Access VPN, nu slechts €1,75 per maand en ontvang 4 maanden gratis.

Ervaar ultiem gebruiksgemak en een snelle VPN-verbinding. Geniet van de beste kwaliteit voor de scherpste prijs. Met Private Internet Access kun je moeiteloos torrents, Usenet en Netflix gebruiken! En geld-terug-garantie van 30 dagen, dus je kunt het risicovrij proberen.

Wil je weten hoe je aan de slag kunt gaan? Bekijk dan onze handige handleiding voor een probleemloze installatie en gebruik. :goed:

• Van Xerox tot Windows 10: de evolutie van de gebruikersinterface

Delen

Deze keer geen waarschuwing(en), geen update/upgrade van een programma of OS of één of ander (zeer)goed programma. Maar deze keer een terugblik in de tijd, in de computertijd geldt dit als een eeuwigheid voor de tijd die is verstreken tot de dag van vandaag, een kleine geschiedenis les dus.

Samenvatting: Gebruikersinterfaces hebben de voorbije halve eeuw grote veranderingen doorgemaakt. We sommen de belangrijkste mijlpalen voor je op.

De eerste grafische user interface (GUI) zag al in de jaren 60 het levenslicht. Een halve eeuw later vallen de gebruikersinterfaces niet meer te vergelijken met de software van weleer. We blikken terug op de belangrijkste mijlpalen in de geschiedenis van de GUI.

Display1967Fig1.jpg

oN-Line system

In de jaren 60 ontwikkelde Douglas Engelbart de eerste computer die met een muis kon worden bediend. Het scherm van de pc kon zowel tekst als doorlopende lijnen weergeven. Omwille van het beperkte geheugen van het systeem konden enkel hoofdletters worden getoond. De demonstratie in 1968 kon op erg veel publiek rekenen. Omwille van geldgebrek werd het oN-Line System nooit als commercieel product aangeboden.

xerox_alto.jpg

Xerox Alto

Zelfs in de jaren 70 hadden traditionele bedrijven al schrik voor de digitalisering. Eén van deze bedrijven was Xerox, welke voornamelijk bekend staat om zijn printers en kopieermachines. In 1970 richtte Xerox het Palo Alto Research Center op, waaruit in 1973 Xerox Alto vloeide. Deze computer had een scherm met dezelfde grootte als een A4-blad en een resolutie van 606 bij 808 pixels. De eerste software die voor Xerox Alto werd geschreven was nog steeds erg op tekst gebaseerd en was slechts lichtjes grafisch. Om een consistente gebruikersomgeving te voorzien, werd Smalltalk ontwikkeld. Deze software was de eerste object-oriented programmeertaal en was eveneens een besturingssysteem. Het was de eerste moderne GUI.

11-Mac1.gif

Lisa en Macintosh

In 1976 richtten Steve Jobs en Steve Wozniak Apple Computer op in hun garage. Hieruit vloeide de Lisa-computer. De interface van deze pc bevatte icoontjes voor bestanden en applicaties en introduceerde een pull-down menubalk. Verdere innovaties van Lisa waren shortcuts, een prullenbak en uitgegrijsde menu-opties. De computer werd in 1983 gelanceerd, maar door zijn prijskaartje van 10.000 dollar werd de pc slechts in beperkte mate verkocht. Om deze reden werd de Macintosh een jaar later uitgerold. Het was een goedkopere versie van Lisa, had een klein monochroom scherm van 9 inch, 128 kB geheugen en een floppy drive. Het besturingssysteem werd opnieuw geschreven voor het kleine geheugen, al bevatte het systeem de meeste GUI-features van Lisa.

12-vision.gif

VisiOn

Ook VisiCorp werkte in de jaren 80 aan een GUI, VisiOn genaamd. De grafische interface werd afzonderlijk aangeboden voor IBM-pc's aan 1.495 dollar, waardoor het niet vaak werd gekocht. Bovendien was VisiOn meer tekstgebaseerd dan andere GUI's, het bevatte bijvoorbeeld geen iconen en toonde geen proportionele letters.

14-win101.gif

Windows

In 1983 kondigde Microsoft Windows aan, welke eruit zag als een combinatie van VisiOn en Word voor DOS. Toen het OS in 1985 werd uitgerold, was de GUI in kleur en bevatte het alle gebruikelijke GUI-features. Windows was één van de eerste 3rd party software voor de Macintosh en had een menubalk voor elke applicatie, in tegenstelling tot andere GUI's. Pas in Windows 2.0 konden de vensters elkaar overlappen.

15-deskmate.gif

DeskMate en GEM

In 1984 rolde Tandy Computers Deskmate uit. De GUI diende voornamelijk met toetsencombinaties gebruikt te worden en was daardoor niet gebruiksvriendelijk. Het werd gebundeld met Tandy-pc's, maar kende weinig succes. In dezelfde periode lanceerde Digital Research GEM uit. Deze GUI diende voor DOS en Atari ST-computers en leek erg hard op Lisa en Macintosh. Apple klaagde Digital Research daarom aan, waarna enkel de Atari-versie verkocht mocht worden.

17-amiga-small.gif

Commodore Workbench

De Amiga-computer van Commodore werd in 1985 gelanceerd met de GUI Workbench. Deze GUI bevatte enkele nieuwe ideeën, zoals de mogelijkheid om vensters bovenop elkaar te stapelen en een menubalk bovenaan die naar boven gehaald kon worden met de rechtermuisknop. In 1990 werd Workbench 2.0 gelanceerd, met verschillende verbeteringen. Comodore ging failliet in 1994.

21-next.gif

NeXTSTEP

Nadat Steve Jobs in 1985 Apple verliet, creëerde hij de NeXT-computer. De nieuwe GUI voor de pc, NeXTSTEP, werd in 1988 gelanceerd en introduceerde een scherpe 3D-look en het X-symbool om vensters te sluiten. Verder bevatte de GUI verticale menustrips in de linker bovenhoek en een dock dat aan elke zijde van het scherm geplaatst kon worden. In 1997 werd NeXTSTEP opkocht door Apple.

22-os2-small.gif

OS/2

In 1988 werd de eerste grafische versie van OS/2 uitgebracht, een GUI die DOS moest vervangen en een samenwerking tussen IBM en Microsoft was. OS/2 leek erg hard op Windows 2.0. Door de populariteit van Windows 3 werkte IBM uiteindelijk alleen verder aan OS/2. In 1992 werd een nieuwe versie van het OS uitgebracht, waarin de nieuwe gebruikersinterface Workplace Shell werd gebruikt. Workplace Shell bevatte verschillende ideeën van NeXTstep en het uiterlijk van de interface kon door gebruikers worden aangepast.

23-kde-small.gif

X Window system

Eind jaren 80 werden verschillende GUI's uitgebracht voor Unix. Deze GUI's werkten bovenop het X Window System, een framework om meerdere command shells en een klok te tonen. Om een consistente interface te tonen, werd een tweede laag code hier bovenop gebruikt, de Windows manager. De desktop environment die hier bovenop draaide, gaf de besturingssystemen van verschillende verkopers hun unieke uiterlijk. Hieruit vloeide onder andere de gratis open-source desktop environments KDE en GNOME.

25-win95.gif

Windows 3.1, 95 en 98

Met de uitrol van Windows 3.1 ging de populariteit van het besturingssysteem drastisch omhoog. Windows 3.1 had dan ook veel functies die niet aanwezig waren bij Macintosh en toonde scherpe goedogende icoontjes. Drie jaar later wist Microsoft deze populariteit te overtreffen met Windows 95. Microsoft nam de leiding in GUI-verkoop en introduceerde het startmenu aan de wereld. Windows 98 en ME die later in de jaren 90 werden uitgerold, waren de laatste besturingssystemen die op Windows 3.x waren gebaseerd.

28-osx.jpg

Mac OS X

In de tussentijd ontwikkelde Apple de nieuwe GUI Aqua voor zijn nieuwe besturingssysteem Mac OS X. Dit besturingssysteem was een mengeling van NeXTSTEP en Macintosh. Drie jaar later werd Mac OS X 10.3 Panther uitgerold, waarin de gebruiksvriendelijkheid was verbeterd. Tiger uit 2005 bood daarentegen nieuwe functies.

Windows_7.png

Windows XP tot Windows 10

In 2001 werd het razend populaire Windows XP gelanceerd. Het was de eerste Windows-versie waarvoor een 64 bit-variant bestond en de langst lopende versie van Windows. Pas in 2007 werd het volgende besturingssysteem van Microsoft uitgerold: Windows Vista. Hierin werd de startknop voor het eerst vervangen door een icoon van Windows. Windows 7 volgde het besturingssysteem op en was stabieler, sneller en gebruiksvriendelijker dan Vista. Bij Windows 8 introduceerde Microsoft een volledig nieuwe gebruikersinterface, waarin het startmenu was verdwenen. Tot opluchting van Windows-fans keerde de knop vorig jaar terug in Windows 10, het laatste besturingssysteem dat Microsoft wil uitrollen.

113cf7219fbcf485d4e32255003e5223.jpg

Mac OS X Leopard tot macOS Sierra

In 2007 lanceerde Apple Mac OS X Leopard, volgens het bedrijf de grootste update ooit aan Mac OS X. Het besturingssysteem kreeg een nieuwe look en ondersteunde 64 bit-applicaties. Twee jaar later zag Snow Leopard het levenslicht. Dit was de laatste versie die op een schijfje beschikbaar was. Lion en Mountain Lion introduceerden functies die voor iOS waren ontwikkeld, bij Mavericks werd de autonomie verbeterd en Yosemite bracht een grote verandering in uiterlijk met zich mee. OS X El Capitan werd vorig jaar gelanceerd en werd door Apple als verfijningen aan de Mac-ervaring geïntroduceerd. Eerder dit jaar veranderde Apple de naam van zijn besturingssysteem. Mac OS Sierra werd tijdens WWDC voorgesteld.

Trizomu
    • Leuk 1
     Delen

Terugkoppeling

Aanbevolen reactie

Doe je mee?

Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

Gast
    Voeg een reactie toe...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Wie zijn er online?  1 lid is actief

• Laatste nieuws

• Willekeurig topic

• Nu op het forum

• Forumdiscussie: Kamer neemt moties aan – Wat betekent dit voor ons? Gertie_1985: Hey allemaal! Ik zag dat de Kamer een aantal moties heeft aangenomen over grensbewaking en het boerkaverbod. Wat houdt dit precies in? Hebben deze besluiten ook impact op ons dagelijks leven? Expert_Politiek: Hi Gertie! Goede vraag! Bij de recent aangenomen moties gaat het om een paar belangrijke punten. Eerst en vooral, de motie voor meer grensbewaking betekent dat er striktere controles komen aan onze grenzen. Dit kan bijvoorbeeld invloed hebben op hoe snel we als reizigers door de grens komen, of hoe makkelijk mensen die asiel willen aanvragen dat kunnen doen. Over het boerkaverbod: dat betekent dat mensen in Nederland geen gezichtsbedekkende kleding meer mogen dragen op openbare plekken. Dit wordt door sommigen gezien als een manier om veiligheid en communicatie te bevorderen, maar anderen vinden het een inbreuk op persoonlijke vrijheid. Wat betreft hoe dit ons dagelijks leven beïnvloedt: als je jezelf in de samenleving ziet, kunnen zulke wetten echt voelen als een verandering van de lucht om je heen. Het kan voor ongemak zorgen, vooral voor mensen die zich niet herkennen in deze maatregelen. Denk hierbij ook aan de jongerendagkaart die weer terugkomt. Dat is vooral goed nieuws voor jongeren die regelmatig met het openbaar vervoer reizen. Het kan hun kosten besparen en het aantrekkelijker maken om je zonder zorgen te verplaatsen. Kortom, het is belangrijk om deze veranderingen goed in de gaten te houden, want ze kunnen zeker invloed hebben op onze levensstijl. JohanMetDeGoudenStem: Maar hoe zit het dan met onze privacy als ze meer grensbewaking doen? Dat vind ik een beetje eng. MariekeVraagt: Ja, dat is een goede opmerking Johan! Wat als ik voor een weekendje naar België ga, moet ik dan ook langer wachten aan de grens? Expert_Politiek: Dat is inderdaad een punt waar veel mensen zich zorgen over maken, Johan. Meer controles kunnen risico’s met zich meebrengen voor privacy. Het is belangrijk dat er een goede balans is tussen veiligheid en onze persoonlijke vrijheden. Marieke, wat betreft het wachten aan de grens: dat is inderdaad een mogelijkheid. Strengere controles kunnen in principe betekenen dat de doorstroom langzamer gaat. KeesDeKritische: En die motie over Antifa? Is dat niet wat overdreven? Er zijn al veel groepen die tegengas geven aan fascisme, en zo’n label kan heel schadelijk zijn. SusanBetogen: Kees, ik snap je punt volledig. Het is belangrijk om het gesprek open te houden. Labelen kan polariserend werken, en dat willen we eigenlijk niet. Expert_Politiek: Ja, Kees, dat is een serieuze discussie. Labelen van groepen kan ervoor zorgen dat er extra spanning ontstaat. Het is belangrijk dat we blijven praten over hoe we als samenleving met elkaar omgaan, zonder te veel te polariseren. Gertie_1985: Bedankt voor de uitleg iedereen! Het is soms best verwarrend al die politieke dingen, maar ik begin het beter te begrijpen. JohanMetDeGoudenStem: Ik blijf het raar vinden dat we onze vrijheid inleveren voor "veiligheid". MariekeVraagt: Laten we hopen dat ze ook goed kijken naar de impact voor jongeren met die dagkaart! KeesDeKritische: Precies! Als we niet blijven opkomen voor onze vrijheden, wat blijft er dan nog over? SusanBetogen: Ja, dat klopt. Open gesprek en begrip voor elkaars standpunten is de sleutel. Deze discussie laat zien dat er veel verschillende meningen zijn over politieke besluiten en dat het belangrijk is dat we blijven praten over deze onderwerpen. Wat denk jij? Hebben deze veranderingen ook invloed op jou? Lees het volledige bericht hier
    • Forumdiscussie: Waarom hapert mijn beeld tijdens het kijken naar filmpjes? Gebruiker: FilmFan123 Onderwerp: Waarom hapert mijn beeld tijdens het kijken naar filmpjes? Hey allemaal, Ik heb een probleem waar ik maar niet uitkom. Als ik filmpjes kijk op mijn TV, dan hapert het beeld regelmatig. Soms is het zo erg dat ik bijna niet meer kan kijken. Het maakt niet uit of het een film is van een streamingdienst of gewoon vanaf mijn laptop. Weet iemand wat daar aan de hand kan zijn? Alvast bedankt! Expert: TechGuru88 Antwoord: Hey FilmFan123, Wat vervelend dat je dat probleem hebt! Er zijn verschillende dingen die dit kunnen veroorzaken, dus ik geef je een paar mogelijke oplossingen. Internetverbinding: Als je bijvoorbeeld een film streamt, kan een trage of onbetrouwbare internetverbinding de oorzaak zijn. Probeer eens een speedtest te doen. Als je internet traag is, kan een bedrade verbinding met je router een betere optie zijn dan WiFi. Resolutie: Kijk je de video in een hoge resolutie? Soms kan de TV moeite hebben met 4K of zelfs HD als de verbinding niet optimaal is. Probeer het eens in een lagere resolutie en kijk of dat helpt. App of Software: Het kan ook aan de app liggen die je gebruikt. Probeer de app bij te werken of zelfs je TV helemaal opnieuw op te starten. Soms helpt dat al. Aansluitingen: Controleer ook je HDMI-kabels. Een beschadigde kabel kan de oorzaak zijn van slechte beeldkwaliteit. Als je er een andere hebt, probeer die dan eens! Hardware: Tot slot, als je een oudere TV hebt, kan de hardware niet snel genoeg zijn om de filmpjes soepel weer te geven. Dan is het misschien tijd voor een upgrade. Hopelijk helpen deze tips! Laat je weten of het werkt of als je meer hulp nodig hebt. Reacties: TechLover99: Thanks voor de tips, TechGuru88! Ik ga eerst maar eens mijn kabels checken. Verdeeld: Ik heb ook al eens zulke problemen gehad, maar in mijn geval was het gewoon de internetverbinding. Na het resetten van de router was alles weer in orde. FilmFan123: Thanks, allemaal! Ik ga even testen wat jullie zeggen en laat het weten. Kijker2010: Ik heb een schone TV van een paar jaar oud, maar ik heb steeds haperingen. Vreemd dat het niet aan de TV zelf ligt? TechGuru88: @Kijker2010, dat kan echt kloppen. Het kan ook aan de software liggen of dat je een update mist. Blijft ook goed om dat in de gaten te houden! DaniW: Ik had hetzelfde met een streamingdienst, het helpen resetten van de app! Toen ging ie weer soepel. Geluksknikker: Ik vind het raar dat je niet altijd haperingen hebt, soms kan het gewoon random zijn! Gewoon van de een op de andere dag. FilmFan123: @Geluksknikker, ja dat heb ik ook! Soms loopt alles perfect en dan ineens gaat het mis. Vreemd! TechLover99: Dat kan aan de drukte op het netwerk liggen, werd me eens verteld. Veel mensen tegelijkertijd op internet kan ook verstoringen geven! Verdeeld: Zeker, dat kan ook heel veel verschil maken. Probeer anders eens op een ander tijdstip of met minder apparaten aan te sluiten. Succes! Lees het volledige bericht hier
    • Onderwerp: Waarom gaan zoveel branden verkeerd en wat kunnen we ervan leren? DennisRar: Hey allemaal, ik zat laatst te bedenken waarom zoveel branden verkeerd gaan. Er zijn steeds weer nieuwsitems over ongelukken en dat soort dingen. Wat kunnen we daar eigenlijk van leren? Heeft iemand tips om het beter te doen? ExpertJohanna: Hee DennisRar! Goede vraag! Brandveiligheid is super belangrijk en er zijn inderdaad veel dingen die mis kunnen gaan. Laat me je een paar dingen uitleggen. Ten eerste, vaak ligt het probleem bij menselijk gedrag. Mensen zijn soms onoplettend. Bijvoorbeeld, als je iets op het fornuis laat staan terwijl je even wegloopt, kan dat snel misgaan. Het is dus belangrijk om altijd bij je kookgerei te blijven. Daarnaast is ook de omgeving van invloed. Veel branden ontstaan door dingen die te dicht op elkaar staan, zoals een zwembad met een verwarming erbij. Zorg ervoor dat er altijd voldoende ruimte is en dat materiaal dat kan branden veilig is opgeborgen. Verder zijn er veel oudere woningen die niet goed zijn geïsoleerd of geen goede rookmelders hebben. Het is altijd slim om je huis up-to-date te houden qua veiligheid. Rookmelders zijn echte levensreddertjes! Een ander punt is dat niet iedereen goed weet wat te doen als er inderdaad brand ontstaat. Oefen een vluchtplan met je gezin, zodat je weet waar je naartoe moet en hoe snel je buiten bent. Je wilt niet in paniek raken. Dus ja, leren van eerdere branden hangt af van bewustwording, voorbereiding, en goede spullen! Hopelijk helpt dit je een beetje om het beter te begrijpen. Jelle89: Hee, goeie uitleg! Ik vind het ook belangrijk om regelmatig je rookmelders te testen. Je weet maar nooit… AnjaDL: Ja, dat vind ik ook. En waar ik me vaak zorgen over maak is dat als er een brand is, je niet altijd weet wat je moet doen. Een vriend van me is ooit in de lift gebleven terwijl er brand was, dat was mega gevaarlijk! KarinV: @AnjaDL, oh dat is echt heftig! Het grootste probleem is vaak dat mensen in paniek raken. Daarom is oefenen zo belangrijk. DennisRar: Thanks voor de tips! Rookmelders checken is wel een makkelijke stap die ik kan doen. Maar stel je voor dat je vastzit, dan weet je gewoon niet wat je moet doen… Zachary: Hee, ik heb ook gehoord dat je nooit water op een oliebrand moet gooien! Haha, had dat zelf ook niet geweten. Is dat ook een ding wat veel mensen fout doen? ExpertJohanna: Klopt, Zachary! Water op een oliebrand kan juist een explosie veroorzaken. Het verspreidt het vuur alleen maar. Daarom is een deksel of brandblusser altijd slim om in de keuken te hebben! KarinV: Zo leer ik weer iets nieuws! Die brandblussers zijn niet zo duur, ik ga er eentje halen! AnjaDL: En als je een blusser hebt, moet je ook weten hoe die werkt! Wel goed gebruiken hè? ChantalP: Dus als ik het goed begrijp: opletten bij koken, rookmelders checken, en een vluchtplan maken? Kan niet aan die tips doen! DennisRar: Precies, ChantalP! Gewoon voor jezelf zorgen en goed voorbereid zijn. Bedankt iedereen voor de input! Lees het volledige bericht hier
  • Recente actieve topics

• Nieuwe aanmaken...