Spring naar bijdragen

  • 40 Jaar PC Geschiedenis

     Delen


    Op 12 augustus 1981 bracht IBM in de vorm van de IBM PC 5150 een computer op de markt die achteraf het startpunt vormde van de computer zoals die vandaag de dag nog steeds op of onder je bureau staat. De afkorting pc staat zoals je vast weet voor Personal Computer, een computer die je losstaand kunt gebruiken om in je eentje op te werken. Maar toen de pc in 1981 op de markt kwam, waren er ook allerlei andere computers die hieraan voldeden. 

    Hoewel technisch natuurlijk niet helemaal correct, wordt met de term pc in het algemeen verwezen naar een IBM Compatibel PC. IBM maakt geen pc’s meer, dus tegenwoordig kun je onder de noemer pc een systeem met x86-64-processor verstaan waarop je Windows kunt installeren. De geschiedenis van de pc is namelijk nauw verweven met die van Intel én Microsoft.

    01.png.76d9d91411b07a3aa8064fb6cedaf56a.png

    De IBM PC 5150 was doorgaans voorzien van twee 5,25inch-diskettestations. (Rama, Cc-by-sa-2.0-fr)

    Specificaties IBM PC 5150

    Prijs: $1500,- ($4339,99 gecorrigeerd voor inflatie)

    Processor: Intel 8088 (4,77 MHz)
    RAM: 16-640 KB

    Opslag: Tot twee 5,25inch-diskettestations, optionele harde schijf, cassette-aansluiting
    Grafisch: IBM Monochrome Display Adapter of IBM CGA

    OS: PC DOS, CP/M-86 of UCSD p-System
    Geluid: PC-speaker (1 kanaal)

    Microprocessor-revolutie

    IBM’s pc was natuurlijk niet de eerste computer voor persoonlijk gebruik of de eerste computer die in de huiskamers verscheen. Nadat Intel in 1971 in de vorm van de Intel 4004 de eerste microprocessor uitvond, ging het hard met de ontwikkeling van computers die geschikt waren voor persoonlijk gebruik. Zo kwam Intel een jaar na de voor een rekenmachine ontworpen 4004 met de Intel 8008 die de basis vormde van zelfbouw microcomputers die voornamelijk bedoeld waren voor hobbyisten.

    In 1974 kwam de Altair 8800 op de markt waarin een Intel 8080 het kloppende hart was. Die Altair wordt wel als de machine gezien die de microcomputerrevolutie echt startte. Inmiddels waren ook andere partijen bezig met microprocessors. Zo bracht Zilog in 1976 de van Intel 8080 afgeleide Z80 op de markt en verscheen een jaar eerder de MOS Technology 6502 op de markt.

    Beide chips zijn onder andere gebruikt in computers die bedoeld waren voor hobbyisten en thuisgebruik. Zo vormde de processor van MOS Technology onder meer de basis van de Apple I, Apple II, Commodore VIC-20 en de Commodore 64. De Zilog Z80 wordt dan weer gebruikt in computers als de Sinclair ZX Spectrum en thuiscomputers die voldoen aan de MSX-standaard.

    02.jpg.f648bc8d4c67ee2d0942d8d0e5d0325e.jpg

    De Intel 4004 is de eerste microprocessor en kwam in 1971 op de markt. (Thomas Nguyen, Een processor Intel C4004 zonder grijze sporen.)

    Thuiscomputers

    Veel populaire computers voor thuisgebruik kwamen zelfs na de introductie van de pc op de markt. Want hoewel de IBM pc voor IBM-begrippen goedkoop was, waren de typische thuiscomputers nog altijd een stuk goedkoper. Populaire systemen in Nederland waren bijvoorbeeld de eerder genoemde Commodore 64 of de Sinclair ZX Spectrum. Ook thuiscomputers op basis van het MSX-platform, in Nederland van bijvoorbeeld Philips, kwamen in begin jaren tachtig op de markt.

    Een belangrijk kenmerk van deze systemen was ze dat ze niet software-compatibel waren met andere merken en vaak niet eens met een eventuele eigen opvolger. Een ander kenmerk was dat er doorgaans geen traditioneel besturingssysteem gebruikt werd, maar dat de machine opstartte in een variant van programmeertaal BASIC. Via BASIC konden wel programma’s gestart worden en die werden doorgaans geladen vanaf een audiocassette.

    Hoewel we de vroege pc’s nu vooral kennen met besturingssysteem DOS en opslagmedia als floppydisk of zelfs een harde schijf, had de eerste IBM pc nog wel wat kenmerken van de typische thuiscomputer. Zo was Microsoft BASIC ingebouwd en was het apparaat voorzien van een aansluiting voor een cassetterecorder als alternatief voor het dure diskettestation.

    Standaardonderdelen

    De PC 5150 was uiteraard niet IBM’s eerste computer, maar het bedrijf was voornamelijk actief met dure zakelijke mainframes en had geen antwoord op relatief goedkope microcomputers. Bij de ontwikkeling van de pc die binnen een jaar werd afgerond, was het doel een computer te maken die goedkoop genoeg was om op een individueel bureau en zelfs thuis te staan. Vanwege tijdsdruk werd besloten om gebruik te maken van standaardonderdelen van andere fabrikanten.

    Voor de processor werd gekozen voor een Intel 8088, een goedkopere variant van de 8086 met een 8bit-databus wat het ontwerp van het moederbord goedkoper maakte. Wel kon de processor maximaal 1 MB RAM adresseren, een veelvoud van wat veel van de thuiscomputers toen hadden. In de praktijk was 640 KB overigens de maximale hoeveelheid RAM, de rest van de geheugenadressering van de cpu werd gebruikt voor de ROM, het videogeheugen en andere uitbreidingen.

    Het is tegenwoordig nauwelijks voor te stellen, maar die processor bestond op dat moment al een paar jaar want Intel bracht de 8086 al in 1978 op de markt. Zelfs de veel snellere 80286 die IBM pas in 1984 gebruikte voor een snellere pc was toen al op de markt. In navolging op andere populaire thuiscomputers als de Apple II koos IBM voor een open architectuur met uitbreidingssloten op het moederbord. In die uitbreidingsloten konden uitbreidingskaarten gestopt worden die de functionaliteit van de pc uitbreidde. Die 8bit-sloten werden op latere pc’s backwards compatibel 16bit-sloten en werden eind jaren tachtig omgedoopt tot ISA-sloten (Industry Standard Architecture).

    ISA-sloten vind je niet meer in een moderne pc en dat geldt ook voor opvolgers als EISA, Vesa Local Bus en inmiddels ook PCI en het afgeleide AGP voor grafische kaarten. In de vorm van PCI Express vormen gestandaardiseerde uitbreidingsloten waar je van alles in kunt stoppen natuurlijk wel nog steeds de kracht van een desktop-pc.

    03.jpg.7b2739c9bf8d8b5d37278b7293e8fa31.jpg

    De IBM PC 5150 was voorzien van uitbreidingsloten om de functionaliteit van de machine uit te breiden. (IBM PC-moederbord (1981). Het had 16 KB tot 64 KB RAM op het moederbord)

    Microsoft-besturingssysteem

    Net als sommige thuiscomputers zat Microsoft BASIC ingebakken in de PC 5150. Tegelijkertijd ontwikkelde Microsoft ook het besturingssysteem IBM PC DOS. Hoewel ‘ontwikkeld’ misschien niet helemaal het goede woord was. Microsoft kocht de basis namelijk bij een andere ontwikkelaar, Seattle Computer Products, in de vorm van 86-DOS. Dat besturingssysteem was weer gebaseerd op het besturingssysteem CP/M dat vanaf halverwege de jaren zeventig op diverse microcomputers op basis van de Intel 8080/8085-processors gebruikt werd.

    Overigens was ook het besturingssysteem CP/M-86 beschikbaar voor de pc, maar dat was duurder dan PC DOS en daarom geen succes. Microsoft hield de rechten op het ontwikkelde besturingssysteem en verkocht het onder de naam MS-DOS ook aan andere fabrikanten die computers bouwden op basis van een Intel x86-processor. 

    Die computers waren overigens niet volledig compatibel met IBM’s pc. Want hoewel de pc gebaseerd was op componenten die andere fabrikanten zo konden kopen, was de BIOS die het geheel aanstuurde wel door IBM zelf ontwikkeld. Hierdoor werkte niet alle software goed op andere MS-DOS-computers. Andere fabrikanten werkten daarom aan een eigen BIOS die de functionaliteit van IBM zo goed mogelijk nadeed.

    Compaq bracht al in 1982, in de vorm van de Compaq Portable, een computer op de markt die volledig compatibel was met IBM’s pc. In 1984 bracht Phoenix Technologies een kloon van IBM’s BIOS uit die door andere fabrikanten gebruikt kon worden voor volledige compatibiliteit. Een nieuwe standaard was geboren. Halverwege de jaren tachtig werden deze kloon-pc’s goedkoper waardoor ze ook voor consumenten thuis bereikbaar werden en andere thuiscomputers van de markt begonnen te stoten.

    04.png.465685f61acb6e20702f2e37fcf72921.png

    PC-DOS of de generieke variant MS-DOS bedien je met tekstcommando’s vanaf de opdrachtprompt.

    De opkomst van Windows

    Het was begin jaren tachtig duidelijk dat grafische besturingssystemen de toekomst waren. Diverse fabrikanten zoals Apple bewezen het nut van een grafisch besturingssysteem. Ook Microsoft bracht in 1985 de eerste versie van Windows op de markt. Ook werkte Microsoft samen met IBM als opvolger van PC DOS aan het besturingssysteem OS/2 waarvan de eerste versie in 1987 op de markt verscheen en de grafische omgeving een jaar later.

    Intussen werkte Microsoft ook door aan de ontwikkeling van Windows. Met Windows 3.0 in 1990 en vooral 3.1 in 1992, werd deze grafische gebruiksomgeving echt populair. Met het succes van Microsofts eigen Windows was het eigenlijk onvermijdelijk dat de samenwerking van IBM en Microsoft aan OS/2 stopte. Microsoft was toen al bezig aan een nieuwe versie van OS/2 dat uiteindelijk de basis vormde voor Windows NT 3.1 waarvan het huidige Windows 10 een directe nazaat is. Maar in de jaren negentig was NT voorbehouden aan zakelijke varianten van Windows. Consumenten moesten het doen met minder stabiele, op DOS gebaseerde, Windows-varianten zoals Windows 95, 98 en ME.

    Windows 95 uit, hoe kan het ook anders, 1995 bracht een belangrijke vernieuwing die in Windows 10 gelukkig weer in volle glorie terugkeerde: het startmenu. Met de introductie van Windows XP kwam de NT-variant voor iedereen beschikbaar.

    05.png.5c15f40bb5d52d8bf57d76df02119d91.png

    Windows 3.1 had nog geen startmenu, maar wel programma’s die in losse vensters draaiden.

    Windows 10, dat in 2015 op de markt kwam, was volgens Microsoft qua naam lange tijd de laatste versie van Windows ooit. Inmiddels weten we dat die naam toch niet in steen gebeiteld was, want Windows 11 is inmiddels beschikbaar voor iedereen die wil upgraden. 

    Overigens betekende het langere tijd vasthouden aan de naam Windows 10 niet dat er geen ontwikkeling was, die ging misschien zelf wel sneller dan ooit. Microsoft bracht met grote halfjaarlijkse feature-updates een hoop nieuwe functionaliteit, en Windows 10 is zeker niet meer hetzelfde als toen het uitkwam.

    06.png.8d73fa9adfbafa95ce6fe75b1f881c76.png

    Hoewel Windows al jarenlang dezelfde naam heeft, verschijnen er wel steeds nieuwe versies met nieuwe mogelijkheden zoals 21H1

    Inspiratie voor Mac OS en Windows

    Vergeleken met de eerste pc’s valt een modern exemplaar direct op door zijn grafische gebruikersinterface (GUI) die je bedient met een muis. Maar dat was zelfs in 1982 eigenlijk al niets nieuws meer. In een presentatie van de uitvinder van de muis ui 1986 - Douglas Engelbart die bekend staat als ‘The Mother of All Demos’ - worden allerlei concepten die we kennen van moderne computers al getoond. In 1973 demonstreerden wetenschappers van het Xerox Palo Alto Research Centre in Californië in de vorm van de Xerox Alto een computer met grafische interface die je bediende met een muis en zelfs was verbonden met een computernetwerk.

    Maar Xerox bracht het apparaat niet commercieel op de markt. Wel gaf Xerox PARC demonstraties en in 1979 werd het apparaat aan Steve Jobs gedemonstreerd. Ook Microsoft was op de hoogte van waar Xerox mee bezig was. In ieder geval bracht Apple de muis en GUI in 1983 wel op de markt in de vorm van de geflopte Apple LISA. Een jaar later had het bedrijf meer succes en bracht het de goedkopere Apple Macintosh uit, het ecosysteem dat eigenlijk de enige serieuze tegenhanger van de pc werd. En Microsoft dat aan programma’s voor de Macintosh werkte kondigde in 1983 hun eigen grafische besturingssysteem Windows aan.

    07.jpg.8ef9051c8ed8784e27f1e1a6d460a87d.jpg

    De Xerox Alto was de computer met muis en GUI die waarschijnlijk de inspiratie vormde voor zowel Mac OS als Windows.(Maksym Kozlenko (2015), Xerox Alto-computer.)

    Van floppy naar de cloud

    Hoewel strikt genomen optioneel, werden besturingssysteem en programma’s op de eerste pc doorgaans gebruikt vanaf een floppydisk. De gebruikte 5,25inch-diskette die in 1978 geïntroduceerd werd, was ooit ontworpen als compact alternatief voor de onhandige 8inch-diskette. Toch waren ook die vierkante floppy’s eigenlijk onhandig groot en behoorlijk kwetsbaar. Diverse fabrikanten probeerden als alternatief kleinere diskettes te ontwerpen met een formaat rond de 3 inch. Geen van deze diskettes was een succes.

    Pas toen 23 bedrijven in 1982 samen afspraken maakten over een 3,5inch-diskette, gebaseerd op Sony’s 3,5inch-diskette, kwam er een serieus alternatief op de markt. Apple gebruikte 3,5 inch in de Macintosh, Atari voor de ST-computers, Commodore voor de Amiga en uiteraard volgden ook diskettestations voor de pc.

    In 1988 was het marktaandeel groter dan van de 5,25inch-diskettes. De 3,5inch-diskette had dan ook een hoop voordelen. Hij is fysiek kleiner en een stuk minder kwetsbaar. In 1987 kwam achteraf dé 3,5inch-diskette op de markt: de 1,44MB-HD-variant (High Density) waar geformatteerd 1440 kilobyte op past. Er werd later nog een 2,88MB-ED-variant (Extra Density) uitgevonden, maar die is nooit populair geworden. Ook alternatieven als de ZIPdisk werden nooit breed omarmd. Ergens rond het jaar 2000 begon de diskette door de dalende prijzen van beschrijfbare cd’s rap in populariteit te dalen.

    Maar het is waarschijnlijk de opkomst van nog een ander product dat de diskette definitief de das omdeed: de usb-stick. Want waar een cd altijd lastig bleef voor het snel opslaan van kleine bestanden, voldeed de usb-stick perfect. Ook dat medium is inmiddels eigenlijk alweer achterhaald. Allerlei (gratis) clouddiensten hebben die rol overgenomen. Die vervanging van de floppy door cd en usb-stick komt natuurlijk omdat een diskette al snel niet meer werd gebruikt voor het starten van het besturingssysteem of het laden van programma’s. De floppy diende als medium om bestanden te kopiëren van het ene naar het andere systeem.

    Vanaf de IBM PC XT die in 1983 op de markt kwam bevatte een pc standaard een harde schijf van 10 MB waar het besturingssysteem vanaf gestart werd en waarop programma’s geïnstalleerd werden. Ook harde schijven in pc’s zijn inmiddels uitgefaseerd, vrijwel iedere moderne pc gebruikt een ssd als primaire opslag.

    08.jpg.20646e8822c6cdfb5dbaaa86240f20fb.jpg

    De bekende op de pc gebruikte 5,25- en 3,5inch-diskettes naast een oudere 8inch-variant.

    Een diskette wordt ook wel floppy of floppydisk genoemd, maar waarom eigenlijk? Waar de behuizing van een 5,25inch-diskette nog enigszins flexibel is, is de 3,5inch-diskette hard. Toch noemen we ook de 3,5inch-diskette zo. Het antwoord zit binnenin, want de diskette is gebaseerd op een flexibele kunststof disk die voorzien is van een magnetisch materiaal. Wanneer je weleens een diskette hebt opengemaakt, dan weet je vast wel dat er aan beide kanten van het schijfje zachte polyester blaadjes zijn geplaatst die de wrijving verminderen.

    Beter beeld en geluid

    De pc groeide snel uit van een zakelijke machine tot een computer die ook in veel huishoudens te vinden was. En thuisgebruik betekent uiteraard gamen. Aan spellen was dan ook geen gebrek. De grafische mogelijkheden van pc’s werden ook snel beter met videokaarten die steeds meer kleuren in een hogere resolutie konden weergeven. Maar er was nog een belangrijk probleem: meer dan een paar piepjes voor statusmeldingen en wat gekraak kwam er qua geluid niet uit. Jammer, want andere (vaak goedkopere) thuiscomputers zoals de Commodore Amiga, waren voorzien van prachtige muziek en geluidseffecten.

    Zelfs in het tijdperk van de 80486 bracht het gros van de pc’s nog altijd niet veel meer dan een paar piepjes voort. De oplossing? Een uitbreidingsslot vullen met een geluidskaart. Het Canadese AdLib bracht in 1987 de eerste populaire geluidskaart op de markt die dankzij een Yamaha-synthesizerchip (OPL2) muziek en geluidseffecten toevoegde aan spellen.

    Maar er waren ook allerlei andere fabrikanten die geluidsoplossingen op de markt brachten. Het toen kleine Creative Labs uit Singapore had bijvoorbeeld niet heel veel succes met hun inferieure Creative Music System. Creative ging terug naar de tekentafel en onderzocht waar gamers en spelontwikkelaars behoefte aan hadden.

     Het antwoord was al snel duidelijk: opgenomen geluidsfragmenten (samples) voor spraak, effecten en muziek. Creative besloot hun codenaam ‘Killer Kard’ te voorzien van dezelfde synthesizerchip als AdLib, aangevuld met een DSP (digital sound processor) die monoweergave van 8bit-geluidsfragmenten met een bemonsteringsfrequentie van 23 kHz mogelijk maakte. Zeker geen cd-kwaliteit, maar spraak was duidelijk mogelijk!

    09.jpg.ddd9ecd9e4fc66e65655b5c2e860815a.jpg

    Een Adblib Music Synthesizer zorgde voor prachtige muziek in games.

    Sound Blaster werd standaard

    Die kaart van Creative Labs was zoals je waarschijnlijk wel weet de Sound Blaster. Een slimme truc was dat de Sound Blaster volledig compatibel was met een AdLib, waardoor hij direct in bestaande spellen werkte. Tel daarbij op dat je voor dezelfde prijs als een AdLib spraakweergave én een joystickaansluiting kreeg en het was niet verwonderlijk dat de Sound Blaster al snel de populairste geluidskaart op de markt was. AdLib probeerde het nog met een kaart met spraakweergave, maar die werd door incompatibiliteit met de Sound Blaster geen succes.

    In 1991 voegde de Sound Blaster Pro stereogeluid toe, terwijl cd-kwaliteit in 1992 mogelijk werd met de Sound Blaster 16. Een Sound Blaster was de standaard, maar andere fabrikanten maakten ondertussen soms betere of juist goedkopere geluidskaarten. Voor succes in de belangrijke gamesmarkt moesten deze hoe dan ook Sound Blaster-compatibel zijn. 

    Eind jaren negentig werd de geluidskaart minder relevant. Steeds meer moederborden kregen een geïntegreerde geluidsoplossing en door de opkomst van gamen in Windows werd compatibiliteit met de originele Sound Blaster minder belangrijk. Toch kun je ook nu nog steeds een Sound Blaster kopen, die zich als vanouds richt op een beter geluid voor gamers.

    10.jpg.9e7235bb9700995479ae4df44f43bbec.jpg

    Creative Labs Sound Blaster was zo populair dat het in navolging van de pc een eigen standaard werd, andere geluidskaarten moesten simpelweg Sound Blaster compatibel zijn. (Soundblaster 1.0 (CT-1320B) uit 1989/1990)

    Videokaart voor games

    Halverwege de jaren negentig werden 3D-games na het succes van Wolfenstein 3D en Doom steeds belangrijker. Diverse fabrikanten brachten daarom speciale 3D-versnellers op de markt. Uiteraard wel allemaal volgens een eigen standaard waardoor doorgaans slechts een handvol spellen echt profijt had van zo’n kaart. 

    Dat veranderde toen 3dfx in 1996 de Voodoo op de markt bracht. Deze kaart installeerde je als add-on naast de normale grafische kaart die nog verantwoordelijk bleef voor de 2D-beelden. De kaart kwam precies op het juiste moment en veel spellen kregen ondersteuning voor de Glide-API.

    Het verschil tussen Quake en Tomb Raider zonder of met een Voodoo-kaart was enorm. 3dfx bracht daarna in 1998 nog succesvol de Voodoo 2 uit en had een marktaandeel van zo’n 80% op het gebied van 3D-kaarten. Daarna was het echter over. Concurrenten als Nvidia, S3 Graphics en ATI brachten hun eigen kaarten op de markt die 2D en 3D combineerden. In 1999 nam Nvidia de rol van krachtigste grafische kaart definitief over met de introductie van de GeForce 256. 

    Uiteindelijk bleven alleen Nvidia en ATI (na een overname tegenwoordig AMD) over als leveranciers van krachtige gaming-gpu’s. Dat gaat binnenkort wellicht veranderen, want Intel is in navolging van hun geïntegreerde gpu’s bezig met een losse grafische kaart die het moet kunnen opnemen tegen deze grootmachten en binnenkort op de markt moet komen.

    11.jpg.a8f5bc55597bfc18cd811644190ffeef.jpg

    In Nederland was Diamond Multimedia een bekende leverancier van 3dfx-kaarten zoals deze Voodoo 2.

    Emuleren maar!

    Hoewel de moderne pc een doorontwikkeling is van eerdere pc’s, is het doorgaans niet mogelijk om oude software er direct op te draaien. Toch kun je oude software met soms wat moeite wel gebruiken. Oude DOS-programma’s en spellen kun je vaak draaien met de DOS-emulator DOSBox. Wil je nog een stapje verder? Dan kun je met software als 86Box of PCEm een volledige oude pc emuleren waarbij je de configuratie zelf bepaald. Hierop installeer je vervolgens zelf het gewenste besturingssysteem als MS-DOS of Windows 95.

    Dit kost wel behoorlijk wat kracht, maar op een moderne machine kun je een 486 moeiteloos emuleren en ook de Pentiums zonder MMX lukken vaak nog wel. Moderne Windows-varianten krijg je met software als VirtualBox aan de praat. Voor diverse oudere Windows-games vanaf het jaar 2000 bestaan voor populaire titels vaak patches, gemaakt door fans, waarmee deze spellen draaien op de huidige Windows-versies en videokaarten.

    Software heb je misschien zelf nog wel in de kast staan, al is het tegenwoordig lastig om nog een diskette uit te lezen. Op Archive.org vind je via de link www.tiny.cc/intarchdos gelukkig een uitgebreide collectie aan DOS-programma’s en spellen waarvan je een groot deel kunt downloaden om op een lokale machine te gebruiken.

    12.png.ee66125d1877dea90b2a511688ec64a6.png

    Dankzij bijvoorbeeld DOSBox kun je oude DOS-games op je moderne pc spelen.

    Nog altijd relevant

    De pc in de vorm van de desktop of laptop is al vaak dood verklaard, bijvoorbeeld bij de opkomst van de tablets. De verkoopaantallen van de pc vertoonden dan ook jarenlang een krimp, maar leek zich wel te stabiliseren. In 2019 was er zelfs weer sprake van een lichte groei van 2,7%. Afhankelijk van welke bron je aanhoudt, zijn er in 2019 261,24 (Gartner) en 266,69 (IDC) miljoen stuks verkocht. Deze cijfers zijn het totaal van desktop-pc’s, laptops en workstations.

    Begin 2020 kwam er abrupt een eind aan de groei door het coronavirus en leek het weer voorbij. Computerhardware wordt veelal in China geproduceerd, waar fabrieken begin dat jaar moesten sluiten. In het eerste kwartaal van 2020 daalde het aantal pc-leveringen volgens marktanalist Canalys met 8%. Toch herstelde de pc-markt als gevolg van bijvoorbeeld thuiswerken zich snel en zijn er volgens cijfers van IDC in 2020 met 302,6 miljoen zelfs meer pc’s verkocht dan in 2019. Ook het eerste kwartaal van 2021 ziet er met 83,98 miljoen stuks een stuk beter uit dan het eerste kwartaal van 2019.

    De pc is dan ook nog steeds relevant als machine om op te werken. IBM heeft met die pc-markt in ieder geval al lange tijd niets meer te maken. In 2005 verkocht het zijn pc-divisie aan Lenovo waarna dat bedrijf de merknaam IBM nog vijf jaar op bijvoorbeeld laptops mocht plakken. De erfenis van IBM is wel nog altijd herkenbaar in het portfolio in de vorm van bijvoorbeeld de ThinkPad- en ThinkCentre-producten. Lenovo is overigens wel de grootste pc-fabrikant ter wereld gevolgd door HP, Dell, Apple en Acer.

    De belofte van ARM

    Als je de pc ziet als een apparaat met daarin een x86-processor, dan is er wellicht toch iets aan de hand. Veel andere apparaten die voor veel gebruikers dezelfde taken als een pc vervullen zoals een smartphone of tablet bevatten namelijk een ARM-processor. Die ARM-processors waren lange tijd vooral energiezuinig, maar niet opgewassen tegen de kracht van een beetje serieuze x86-64-processor. Daar lijkt verandering in te komen, want de ARM-architectuur is heel voorzichtig bezig voet aan de grond te krijgen in de traditionele pc-markt.

    Zo verkoopt Microsoft in de vorm van de Surface Pro X een Windows-convertible op basis van een ARM-processor die samen met Qualcomm ontworpen is. Dat is overigens niet Microsofts eerste poging, ook de Surface RT, was voorzien van een ARM-processor. Het grootste manco destijds was dat het niet mogelijk was om x86-software te draaien, iets dat toch wel een vereiste voor succes bleek. Microsofts ARM-variant van Windows 10 kan daarom via emulatie 32bit-x86-software draaien. Ook 64bit-x86-64-software wordt in een testversie inmiddels ondersteund. Wel is deze ARM-machine minder krachtig dan de Intel-tegenhangers.

    13.jpg.97acd67733448732a8129d97cb486ab8.jpg

    Microsofts Surface Pro X draait op een processor die samen met Qualcomm is ontworpen.

    Apple M1 zet markt op de kop

    Dat ARM echt een serieus alternatief is voor een x86—64-processor bewijst Apple, dat sinds 2006 Intel-processors gebruikte. Eind 2020 introduceerde Apple in de vorm van de M1 hun eerste eigen langverwachte processor. Althans voor pc-doeleinden, want de processors voor de iPhones en iPads worden al lange tijd in eigen huis ontworpen. Apples M1 bouwt voort op die chips en maakt gebruik van de ARM-architectuur. Een goede keuze, want Apples M1 blijkt in zijn segment (zuinige laptopprocessors) de snelste processor ter wereld te zijn.

    De MacBook Air, Pro en Mac mini voorzien van een M1 zijn vele malen sneller dan hun directe voorgangers met Intel-processors, zelfs als vertaalde software gebruikt wordt. Op veel vlakken worden zelfs de prestaties van veel energiehongerige x86-desktopprocessors geëvenaard. Zo blijkt de kleine iMac voorzien van M1-processor iets sneller te zijn dan de grote en duurdere iMac voorzien van een krachtige Intel-processor. Dat belooft dus nog wat voor Apple Silicon in het verloop 2021, want de M1 is nog maar de instapvariant.

    Maar voorlopig is de pc, op basis van een processor met x86-64-architectuur die afstamt van de eerste Intel 8086, de dominante computer voor persoonlijk gebruik. Maar of dat nog een keer veertig jaar lukt?

    14.jpg.afbe005264f050952c0725d49f530731.jpg

    Apple is bezig zijn hele portfolio van de x86-64- naar de ARM-architectuur te brengen.

    Gewild toetsenbord

    De eerste pc’s zoals de PC 5150, PC XT of PC AT worden tegenwoordig natuurlijk niet meer serieus gebruikt. Maar dat geldt niet voor een klassiek IBM-toetsenbord. Het in 1985 ontworpen Model M-toetsenbord is nog steeds een erg gewild en daarom zelfs nog in productie. Het gaat trouwens niet om het toetsenbord dat bij de eerste IBM PC 5150 zat, dat Model F heeft voor hedendaagse begrippen een wat onhandige indeling. De Model M is dan ook een doorontwikkeling en verbetering van Model F.

    De reden dat Model M zo populair is, zijn de mechanische toetsen, voorzien van een veer (buckling spring). Dit zorgt voor een kenmerkende toetsaanslag. Model M-toetsenborden worden vandaag de dag gemaakt door Unicomp, een bedrijf opgericht door ex-werknemers van Lexmark nadat de productie van toetsenborden gestaakt werd. Lexmark was weer een spin-off van IBM en maakte tot 1996 de toetsenborden. Uiteraard zijn moderne Model M-toetsenborden voorzien van een usb-connector al is de PS/2-connector ook nog leverbaar.

    15.png.0c7147c30655b6996fee605328c945da.png

    De indeling van een originele Model M is identiek aan een modern toetsenbord, alleen de Windows-toets is later toegevoegd.



    Gast
     Delen


    Terugkoppeling

    Aanbevolen reactie

    Ik heb nog een Commodore 64 gehad met eerst cassettes en nadien de grote floppy's.

    Met deze apparaten nam je de tijd om op te starten, nu start de pc op in een paar seconden.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    comodore 64

    en op radio met Chriet Titulaer fax geluiden (programmas) op nemen van de radio om via c64 in te laden.

    Dat waren nog eens pionierstijden!

    BBS, Tradewars, modem 1200/1200.....

    lang vervlogen tijden, maar mooie tijden!

     

    Dre

     

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Ik weet nog goed toen ik mijn eerste 8088 pc kocht, moest echt die kopen op afbetaling toen en ik dacht dat dat toen lag op 40 duizend Belgische frank (indien men dat zou omrekenen naar nu dat het een veelvoud zou zijn), en het nog steeds werkzaam staan. Trouwens iedere pc die ik van dan af heb gekocht heb ik nog steeds en allemaal werkzaam, al is het soms moeilijk om wisselstukken te vinden indien er iets stukgaat (originele dan wel). Uit nostalgie start ik nog wel eens er één op, jezus christus toen was het nog met die reuze floppy's, en ik moet zeggen dat de kennis van MS-Dos serieus achteruit gegaan is. 

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites



    Meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je kunt een opmerking achterlaten als je bent aangemeld



    Nu aanmelden

  • Wie zijn er online?  6 leden zijn actief

Mededelingen

  • Nieuwe handleiding

  • Laatste nieuws

  • Willekeurig topic

  • Nu op het forum

    avc1958

    Geplaatst

    Ik hoop ook op een invite . Nieuwsgierig wat er op deze website staat Alvast bedankt 

    Eater

    Geplaatst

    An Eternity of You and Me Een ontroerend en humoristisch verhaal over genderrollen en de strijd van twee mensen om hun droom van het ouderschap te verwezenlijken – met de regisseur zelf in de vrouwelijke hoofdrol. In deze inspirerende vertelling worden we meegenomen in de wereld van een modern koppel dat, ondanks de uitdagingen van de maatschappij, vastberaden is om hun droom waar te maken. De regisseur, die de vrouwelijke hoofdrol speelt, brengt een unieke en authentieke kijk op de strijd die zij en haar partner doormaken. Hun reis is gevuld met hilarische momenten en ontroerende wendingen die ons doen lachen en tegelijkertijd aan het denken zetten over de verwachtingen die aan mannen en vrouwen worden gesteld. Terwijl ze de obstakels van genderrollen trotseren, ontdekken ze niet alleen de waarde van samenwerking, maar ook de kracht van liefde en doorzettingsvermogen. De regisseur weet met haar scherpe humor en oprechte emotie een verhaal te creëren dat zowel herkenbaar als inspirerend is. Het laat ons zien dat dromen, hoe groot of klein ook, nooit te ver weg zijn als je de juiste persoon aan je zijde hebt. Met een frisse blik op de traditionele opvattingen over ouderschap, daagt dit verhaal ons uit om na te denken over wat het betekent om een gezin te stichten in de moderne wereld. Het benadrukt de schoonheid van diversiteit in gezinsstructuren en de kracht van samen dromen. Dit verhaal is niet alleen een ode aan de liefde, maar ook een krachtige herinnering dat het najagen van je dromen, ongeacht de omstandigheden, altijd de moeite waard is. Laten we samen lachen, huilen en vooral dromen – want wie weet wat de toekomst in petto heeft? -------------------------------------------------------   Final Destination: Bloodlines Geplaagd door een terugkerende, gewelddadige nachtmerrie, keert een studente terug naar huis, vastbesloten om het onheilspellende lot van haar familie te keren. De schaduwen van haar dromen zijn niet alleen een bron van angst, maar ook een oproep tot actie. In haar hart weet ze dat er één persoon is die de kracht heeft om de cyclus te doorbreken en hen te bevrijden van de verschrikkingen die hen dreigen te overvallen. Met elke stap die ze zet, groeit haar vastberadenheid. Ze herinnert zich de verhalen van haar grootmoeder, een vrouw met wijsheid en kracht, die altijd vertelde over de kracht van verbondenheid en liefde. Het is deze verbinding die haar zal helpen om de demonen van haar nachtmerries te confronteren. Ze weet dat ze niet alleen staat; haar familie is haar fundament, en samen kunnen ze de duisternis weerstaan. Wanneer ze eindelijk haar grootmoeder ontmoet, voelt ze een golf van hoop. De oude vrouw, met haar stralende ogen en warme glimlach, spreekt woorden die als een balsem op haar ziel vallen. "Jij bent sterker dan je denkt," zegt ze. "De liefde die ons verbindt, is de sleutel tot onze bevrijding." Met nieuwe moed en vastberadenheid keert de studente terug naar haar dromen. Ze is vastbesloten om de cyclus te doorbreken, niet alleen voor zichzelf, maar voor haar hele familie. Samen zullen ze de confrontatie aangaan, en in die strijd zal de kracht van hun liefde hen naar een stralende toekomst leiden, vrij van angst en vol hoop. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- Good One Tijdens een weekend backpacken in de prachtige Catskills, ontdekt de 17-jarige Sam niet alleen de wonderen van de natuur, maar ook de complexe dynamiek tussen haar vader en zijn oudste vriend. Terwijl ze samen door de groene bossen en langs kabbelende beekjes trekken, wordt Sam geconfronteerd met de botsing van trots en verleden die hun vriendschap heeft gevormd. Het avontuur begint met een sprankje opwinding, maar al snel merkt Sam dat de gesprekken tussen de twee mannen doordrenkt zijn met oude rivaliteit en onvervulde dromen. Haar vader, een man met een sterke wil, en zijn vriend, een vrije geest met een onconventionele kijk op het leven, kunnen niet om elkaar heen. Hun meningsverschillen zorgen voor spanning, maar ook voor waardevolle lessen die Sam niet kan negeren. Terwijl ze de toppen van de Catskills beklimmen, leert Sam dat de weg naar volwassenheid niet altijd rechtlijnig is. Ze ziet hoe hun strijd om erkenning en begrip hen verbindt, en hoe zelfs de meest intense conflicten ruimte kunnen bieden voor groei. Met elke stap die ze zet, groeit haar inzicht in de complexiteit van relaties en de kracht van vergeving. Sam besluit haar stem te laten horen. Met een moedige opmerking breekt ze de spanning en brengt ze haar vader en zijn vriend weer dichter bij elkaar. In dat moment van kwetsbaarheid en verbinding realiseert ze zich dat de natuur niet alleen een achtergrond is voor hun avontuur, maar ook een spiegel van hun eigen reis. Door de schoonheid van de Catskills ontdekt Sam niet alleen de wereld om haar heen, maar ook de kracht van empathie en de waarde van echte vriendschap. -----------------------------------------------------------------------------------   Holding Back the Years: 40 Years of Simply Red In de betoverende muziekvideo van "Holding Back the Years," afkomstig van het album "Picture Book" dat uitgebracht is onder Elektra Records, neemt Simply Red ons mee op een emotionele reis. Mick Hucknall, de charismatische frontman, belichaamt een man die door het schilderachtige Engelse platteland wandelt. Terwijl de natuur om hem heen tot leven komt, worden de herinneringen aan zijn kindertijd opgeroepen, gevuld met zowel vreugde als pijn. De beelden schilderen een prachtig tafereel van nostalgie en reflectie. Terwijl de zon zijn stralen over de glooiende heuvels laat dansen, wordt de complexiteit van zijn relatie met zijn moeder onthuld. Het is een verhaal van verlangen en gemis, van liefde en de strijd om begrip. Hucknall's krachtige stem weerklinkt als een echo van de emoties die ons allemaal raken, en nodigt ons uit om onze eigen herinneringen te verkennen. De muziekvideo is niet alleen een visuele ervaring, maar ook een uitnodiging om stil te staan bij de momenten die ons hebben gevormd. Het laat ons zien dat, hoewel het leven vol uitdagingen zit, de schoonheid van het verleden ons kan inspireren om vooruit te kijken. Met elke noot en elke stap die Hucknall zet, worden we herinnerd aan de veerkracht van de menselijke geest en de kracht van vergeving. "Holding Back the Years" is meer dan een lied; het is een ode aan de herinneringen die ons verbinden met wie we zijn en wie we willen worden. Laat je meevoeren door deze muzikale reis en ontdek de kracht van jouw eigen verhaal. ----------------------------------------------------------------------------------------- Hurry Up Tomorrow In de schaduw van de nacht, waar de sterren fluisteren en de wereld in stilte verkeert, worstelt een muzikant met slapeloosheid. Zijn dagen zijn gevuld met noten en akkoorden, maar zijn nachten zijn een eindeloze zoektocht naar rust. Op een van deze donkere avonden ontmoet hij een mysterieuze vreemdeling, wiens ogen de diepte van de oceaan lijken te weerspiegelen. Deze ontmoeting is geen toeval; het is een uitnodiging tot avontuur. De vreemdeling spreekt in raadsels en biedt de muzikant een kans om de grenzen van zijn creativiteit te verkennen. Samen reizen ze door onbekende landschappen, waar muziek de taal is die hen verbindt. De muzikant ontdekt verborgen melodieën in de wind en ritmes in de golven van de zee. Elke noot die hij speelt, onthult een nieuw facet van zijn ziel. Tijdens deze reis wordt hij geconfronteerd met zijn angsten en twijfels. Wat betekent het om een kunstenaar te zijn? Wat als de wereld niet klaar is voor zijn geluid? Maar de vreemdeling, met een glimlach die de duisternis verlicht, herinnert hem eraan dat ware kunst niet gebonden is aan verwachtingen. Het is een expressie van de ziel, vrij en ongebonden. De muzikant keert terug naar zijn wereld, niet langer als een slaaf van de nacht, maar als een meester van zijn eigen melodie. Hij omarmt zijn unieke geluid en laat het weerklinken in de harten van anderen. Wat begon als een ontmoeting met een vreemdeling, is uitgegroeid tot een ontdekkingstocht naar zelfvertrouwen en creativiteit. Zijn slapeloze nachten zijn nu gevuld met inspiratie, en de muziek die hij maakt, is een ode aan de magie van het onbekende. ------------------------------------------------------------------------------ Little Emma In een betoverend verhaal volgt een miniatuurmeisje, dat is opgevoed door liefdevolle dierenouders, haar verlangen naar avontuur en ontdekking. Op een dag, gedreven door nieuwsgierigheid, maakt ze een reis naar een mysterieuze eiland waar kleine mensen wonen. Dit eiland, omgeven door glinsterende zeeën en weelderige flora, lijkt een paradijs vol vreugde en saamhorigheid. Terwijl ze door de kleurrijke dorpjes wandelt, ontmoet ze vriendelijke bewoners die haar verwelkomen met open armen. Maar naarmate ze dieper in hun wereld doordringt, beginnen er schaduwachtige geheimen te onthullen. De eilandbewoners dragen verhalen met zich mee die de fundamenten van haar bestaan in vraag stellen. Wat betekent het om te behoren? En wat zijn de echte wortels van haar oorsprong? Met elke onthulling groeit haar vastberadenheid. Ze beseft dat haar unieke achtergrond haar een bijzondere kracht geeft. De liefde die ze van haar dierenouders heeft ontvangen, heeft haar gevormd tot wie ze is. Terwijl ze de waarheid over haar afkomst ontdekt, leert ze dat ware identiteit niet alleen wordt bepaald door bloedbanden, maar ook door de liefde en ervaringen die ons maken tot wie we zijn. Met een vernieuwd gevoel van zelfvertrouwen keert ze terug naar haar dierlijke familie, vastbesloten om haar verhaal te delen en bruggen te bouwen tussen de werelden van mensen en dieren. Haar reis is niet alleen een ontdekking van haar verleden, maar ook een inspirerende boodschap van acceptatie en de kracht van diversiteit. In een wereld waar verschillen ons scheiden, leert ze dat liefde ons altijd verbindt. ---------------------------------------------------------------------------   Sarah Bernhardt, la Divine In het leven van de legendarische toneelactrice Sarah Bernhardt ontvouwen zich twee krachtige episodes die niet alleen haar veerkracht, maar ook haar vurige liefde voor de acteur Lucien Guitry belichten. In 1915, te midden van de chaos van de Eerste Wereldoorlog, ondergaat ze een ingrijpende amputatie van haar rechterbeen. Dit was niet alleen een fysieke beproeving, maar ook een emotionele. Ondanks de tegenslagen blijft Sarah een symbool van doorzettingsvermogen en passie. Haar onverzettelijke geest weerhoudt haar er niet van om terug te keren naar het podium, waar ze de harten van haar publiek blijft veroveren met haar onmiskenbare talent. Terugblikkend op 1896, zien we een andere kant van haar leven: een jubilee georganiseerd door haar vrienden ter ere van haar indrukwekkende carrière. Dit feest is een eerbetoon aan haar artistieke bijdragen en de impact die ze heeft gehad op het theater. In de schaduw van dit evenement bloeit haar liefde voor Lucien Guitry op. Hun relatie, doordrenkt van passie en creativiteit, weerspiegelt de intense verbinding tussen twee zielen die elkaar begrijpen in hun kunst. De verhalen van Sarah Bernhardt zijn niet alleen getuigenissen van haar leven, maar ook van de kracht van liefde en de onverzettelijke geest van een vrouw die, ondanks alle uitdagingen, nooit haar dromen opgeeft. Haar leven is een inspirerende les in moed, waarbij elke tegenslag slechts een opstapje is naar nieuwe hoogtes. Sarah, de onoverwinnelijke, blijft een baken van inspiratie voor ons allen. ------------------------------------------------------------------ The Jacket Jamal Hindawi, een Palestijnse kunstenaar, woont samen met zijn gezin in het Shatila vluchtelingenkamp in Beiroet. Hier, te midden van de chaos en de uitdagingen van het dagelijks leven, creëert hij politieke theaterstukken die de stemmen van zijn gemeenschap laten weerklinken. Maar op een dag, terwijl hij zich voorbereidt op een nieuwe voorstelling, ontdekt hij dat een cruciaal theaterattribuut verloren is gegaan. Dit is niet zomaar een voorwerp; het is de sleutel tot de boodschap die hij wil overbrengen. Vastbesloten om het verloren stuk te vinden, begint Jamal aan een reis door de straten van Beiroet. Terwijl hij de stad doorkruist, wordt hij geconfronteerd met een radicale transformatie. De stad, ooit een symbool van verdeeldheid, begint te bruisen van hoop en verandering. Oude muren worden afgebroken, nieuwe ideeën bloeien op en de geest van samenwerking komt tot leven. Jamal ontmoet mensen van verschillende achtergronden, elk met hun eigen verhalen van veerkracht en dromen. Deze ontmoetingen inspireren hem niet alleen in zijn zoektocht, maar ook in zijn kunst. Het verloren attribuut wordt een metafoor voor de verloren stemmen van de mensen om hem heen. Terwijl hij zijn weg vindt door de veranderende stad, ontdekt hij dat theater niet alleen een podium is, maar ook een krachtig middel om verbinding te maken en bewustzijn te creëren. Jamal’s reis is meer dan alleen het vinden van een voorwerp; het is een zoektocht naar identiteit, gemeenschap en de onschatbare waarde van verhalen. In een wereld die voortdurend verandert, herinnert hij ons eraan dat kunst de kracht heeft om ons te verenigen en ons te inspireren tot actie. --------------------------------------------------------------------------------   The Surfer Een man keert terug naar het idyllische strand van zijn kindertijd, vastbesloten om samen met zijn zoon de golven te bedwingen. De geur van zout water en de warme zon brengen herinneringen terug aan zorgeloze dagen vol avontuur en vreugde. Maar al snel wordt zijn enthousiasme wreed verstoord wanneer een groep lokale surfers hem op een vernederende manier confronteert. In plaats van zich te laten verlammen door deze aanval, voelt hij een vuurtje in zichzelf oplaaien. De uitdagingen die hij tegenkomt, worden niet alleen een test van zijn vaardigheden op het surfboard, maar ook van zijn veerkracht en karakter. Terwijl de druk toeneemt en de spanningen stijgen, leert hij dat ware kracht niet alleen gaat over fysieke prestaties, maar ook over de moed om op te staan voor wat juist is. Met elke golf die hij trotseert, groeit zijn vastberadenheid. Hij beseft dat hij niet alleen voor zichzelf surft, maar ook voor zijn zoon, die hem met grote ogen gadeslaat. Dit is een kans om niet alleen zijn liefde voor de sport door te geven, maar ook levenslessen over doorzettingsvermogen en respect. De strijd met de lokalen wordt een reis van zelfontdekking, waarin hij leert dat nederlagen niet het einde zijn, maar juist een kans om te groeien. Uiteindelijk, wanneer hij de laatste golf neemt, voelt hij niet alleen de adrenaline door zijn aderen stromen, maar ook een diepere verbinding met zijn zoon en het verleden. Dit is meer dan een surftrip; het is een transformatie die hen beiden zal inspireren voor de rest van hun leven. --------------------------------------------------------------------   Mission Impossible Dead Reckoning Ethan Hunt en zijn IMF-team staan voor een cruciale missie: ze moeten een dodelijk wapen opsporen voordat het in de verkeerde handen valt. Dit is niet zomaar een opdracht; het is een race tegen de klok die de wereld op het spel zet. Met vastberadenheid en teamwork als hun wapens, gaat het team de uitdaging aan. Elk lid brengt unieke vaardigheden en onverzettelijke moed met zich mee. Terwijl ze door onbekende gebieden navigeren en complexe puzzels oplossen, worden ze geconfronteerd met morele dilemma's en de schaduw van verraad. Maar in de diepte van de duisternis schuilt de kracht van hoop en vastberadenheid. Hun zoektocht is meer dan alleen het neutraliseren van een bedreiging; het is een bewijs van wat er mogelijk is als mensen samenkomen voor een gemeenschappelijk doel. De strijd tegen kwaad is niet alleen fysiek, maar ook een strijd voor de waarden die we koesteren: vrijheid, rechtvaardigheid en de bescherming van onschuldigen. Ethan en zijn team weten dat ze niet alleen vechten tegen een wapen, maar ook tegen de angst die het met zich meebrengt. Met elk obstakel dat ze overwinnen, groeit hun vastberadenheid. Ze inspireren ons om nooit op te geven, om altijd te geloven in de kracht van samenwerking en om te strijden voor een betere wereld. Deze missie is een ode aan de dapperheid van degenen die zich inzetten voor het goede. Terwijl de klok tikt en de spanning stijgt, herinneren ze ons eraan dat zelfs in de donkerste tijden, hoop en moed ons kunnen leiden naar een stralende toekomst.
  • Recente actieve topics

×
×
  • Nieuwe aanmaken...