Spring naar bijdragen

Mis de speciale aanbieding niet. 85% korting op Private Internet Access VPN, nu slechts €1,75 per maand en ontvang 4 maanden gratis.

Ervaar ultiem gebruiksgemak en een snelle VPN-verbinding. Geniet van de beste kwaliteit voor de scherpste prijs. Met Private Internet Access kun je moeiteloos torrents, Usenet en Netflix gebruiken! En geld-terug-garantie van 30 dagen, dus je kunt het risicovrij proberen.

Wil je weten hoe je aan de slag kunt gaan? Bekijk dan onze handige handleiding voor een probleemloze installatie en gebruik. :goed:

• Deze slimme assistent vroeg een kind om zichzelf een stroomstoot te geven

Delen

„Steek een telefoonlader deels in het stopcontact en houd een munt tegen de pinnen.” Die levensgevaarlijke opdracht kreeg een 10-jarig meisje toen ze Alexa, de stemassistent van Amazon, om een fysieke uitdaging vroeg. Hoe kan dat?

Het was afgelopen weekend een flinke schok voor Kristin Livdahl: haar dochtertje van tien vroeg haar Echo, een Amazon-apparaat dat gebruikmaakt van de slimme assistent Alexa, om een leuke uitdaging. Ze hadden er samen al een paar gedaan die middag.

Echo dook online en kwam terug met de gevaarlijke suggestie, die bekend staat als de ‘penny-challenge’. Die werd vorig jaar populair onder gebruikers van TikTok, met soms dramatische gevolgen.

Je geeft jezelf een stroomschok

Het muntje geleidt namelijk elektriciteit. Zo kun je met de munt jezelf een stroomschok geven, of iets in brand zetten. Gelukkig was Livdahl erbij en werd de uitdaging dan ook niet uitgevoerd. Ze sprak haar ontzetting uit op Twitter.

Inmiddels heeft Amazon Alexa zo aangepast dat de gevaarlijke uitdaging niet zomaar meer voorbij kan komen. Maar hoe kan het dat deze überhaupt door Alexa werd opgelepeld?

Alexa heeft niet op alles een antwoord

Het programmeren van een stemassistent is veel werk. Voor veel vragen die vaak voorkomen, heeft zo’n assistent wel een antwoord op de plank liggen.

Zo snapt Alexa of de Google Assistent meestal wel, dat je wil dat Spotify muziek speelt als je het commando ‘speel Under Pressure van David Bowie’ uitspreekt. ‘Stel een alarm in voor 12.00 uur’ roept dan weer een commando op dat al in de assistent geprogrammeerd zit.

Maar stel je Alexa of Siri een vraag waar de assistent geen vast antwoord op heeft, dan vallen ze terug op een andere opdracht: gebruik een zoekmachine om het antwoord te vinden. De Google Assistent kijkt op zo’n moment op Google om je vraag te beantwoorden. Alexa kijkt liever naar de zoekmachine van Microsoft, Bing.

Zoekalgoritmes

In principe is het geen slecht idee. Door gebruik te maken van zoekmachines en het internet kan een stemassistent de meeste vragen wel beantwoorden.

Maar dat betekent ook dat de stemassistent afhankelijk is van de algoritmen achter een zoekmachine. Als er veel artikelen over zo’n ‘penny-challenge’ gemaakt zijn of worden aangeklikt, dan kan die hoog in de zoekresultaten komen te staan.

Daarnaast leest de stemassistent vaak een kort fragment uit een gevonden pagina op. Dat fragment wordt uitgelicht door de zoekmachine.

Ook dat gaat niet altijd goed. Een zoekmachine kan de context van een artikel niet altijd lezen. In dit geval vond Bing een artikel uit 2020 waarin juist werd uitgelegd waarom je de ‘penny-challenge’ niet moet uitvoeren.

De zoekmachine had dus niet door dat de uitdaging in dit stuk ontraden werd. Het algoritme zag alleen het stukje tekst waarin ‘een uitdaging’ werd uitgelegd, en zette dat door naar de Alexa van Livdahl. Dit kan elke stemassistent gebeuren. Zo ontdekten gebruikers op Twitter dat Google Home suggesties geeft uit het artikel ‘wat niet te doen als iemand een epileptische aanval heeft’, als je om advies bij epilepsie vraagt.

Amazon heeft het probleem opgelost

Volgens Amazon is de stemassistent aangepast en kan niemand meer zomaar bij zo’n gevaarlijke uitdaging terechtkomen. De techgigant lijkt te hebben ingegrepen in de connectie tussen de stemassistent en de zoekmachine.

Techsite The Verge vroeg Alexa dinsdag om een uitdaging en kreeg een hele beperkte selectie aan uitdagingen te zien. Zelfs als je om resultaten vanuit het web vraagt, lijkt Alexa niet meer de zoekmachines in te duiken voor een antwoord.

Altijd opletten met de stemassistent

Fabrikanten van stemassistenten willen dat jij zoveel mogelijk met je apparaat kan doen. Amazon kan niet voor elke vraag vooraf een beperkte selectie antwoorden samenstellen, zoals het hier nu heeft gedaan.

Als ouder van een klein kind is het daarom zinnig om je slimme assistent zo in te stellen dat je kind er niet zomaar van alles mee kan. Met functies als de stemherkenning beperk je gemakkelijk wat voor apps je kan gebruiken en wat voor informatie ze kunnen vinden.

Gast
     Delen

Terugkoppeling

Aanbevolen reactie

Ik wacht nog even met dit soort apparaten. Enkele maanden geleden had ik nog een Google Nest. Je kan er eigenlijk niet heel veel mee als je alleenstaand bent. "Hey Google wat is...." dat was wel handig. Maar voor muziek is het niets, tenzij je een  betaalde Snotify account hebt. Je eigen muziek afspelen is niet eens mogelijk, belachelijk. Bij mij heeft dat ding een half jaar stof staan te vergaren. Tot er een reclamecampagne op televisie begon tegen zinloos geweld. Daarin zie je een aantal jonge meisjes, een donker meisje vraagt half schreeuwend "Hey Google, wat is zinloos geweld?" Doordat zij zegt "Hey Google" reageerde de Google Nest keihard: "Sorry, ik heb je vraag niet begrepen." Toen ik dat de eerste keer zag dacht ik, dat is een slimme marketing campagne, want dit valt op bij iedereen die een Google Nest heeft. 

Maar, na een keer of 100, zat ik de haren uit mijn hoofd te trekken van irritatie. Ik kreeg behoefte om zomaar, zinloos, die Nest in elkaar te trappen. Ik had op een gegeven avond een paar biertjes op en toen verscheen dat schreeuwende meisje weer. Weer sloeg de Nest aan. Er knapte iets, ik heb de Nest in een keer van de muur gerukt, er enkele keren enorm hard op gestampt waarna ik dat ding vloekend uit het raam heb gegooid. Tegenwoordig ben ik een voorstander van zinloos geweld  (geintje, ik haat geweld) en een tegenstander van "slimme assistenten". 

Wat ik niet begrijp is dat de reclame code commissie niet ingrijpt bij dat soort reclames, zeer onwenselijk.

Link naar opmerking
    Deel via andere websites

Ik heb er verschillende hangen, google nest mini, vooral voor muziek, radiokanalen,spotify,  spelen in stereo. Ik vind het persoonlijk een mooi geluid.

Eveneens heb ik verschillende stopcontanten, toestellen die werken via google,stem wat best handig is. Zoals het aan/uit zetten van verschillende lichtbronnen, verwarming.

En dan spelletjes spelen met de kleinkinderen via de google nest mini.  Zo zie je maar voor elk wat wils  🙂

Link naar opmerking
    Deel via andere websites

Als je niet alleen woont, en een gezinnetje hebt, dan is een Google Nest zeker het geld waard. Alleen al omdat je iedereen in huis direct iets kan duidelijk maken, 'het is etenstijd',  bijvoorbeeld. 

Het geluid is inderdaad niet slecht, @tijgerke Ik wilde het geluid alleen ietsjes harder zetten maar dat kon niet. Spelletjes spelen via de Google Nest? Ik wist niet dat dat kon, grappig! Maar ook daar heb ik niets aan, ik ken persoonlijk niemand met een Nest.

Link naar opmerking
    Deel via andere websites

• Administrators
    28 minuten geleden zei Meh Meh:

Alleen al omdat je iedereen in huis direct iets kan duidelijk maken, 'het is etenstijd',  bijvoorbeeld. 

Deze gebruiken wij dagelijks, ook Ok google "wakker worden" . Dan gaat overal de haan af ;) Maar ik heb beneden de Google Max en de Google Audio 2x. We gebruiken ze 90% voor muziek, maar nu ook voor het aanzetten van de kerstboom. Daar zit zo een slim contactje tussen van de action. Blijft een leuke hobby :)

Link naar opmerking
    Deel via andere websites

Ik begrijp jullie volledig. Als ik een gezin van 4  personen had, dan zou ik ook 4 Nestjes kopen, met alle bijbehorende apparatuur. Maar, als je vrijgezel bent en geen zin hebt in een betaalde Snotify account, dan is een Nest een beetje nutteloos. Ik mag in mijn veel te dure private huurwoning niet boren en weinig veranderen. Gordijnen openen e.d. middels een slimme assistent is dus ook geen optie.

bewerkt door Meh Meh
    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

Doe je mee?

Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

Gast
    Voeg een reactie toe...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Wie zijn er online?  0 leden zijn actief

There is no users online

• Laatste nieuws

• Willekeurig topic

• Nu op het forum

• Onderwerp: Waarom krijg ik een simkaart fout op mijn iPhone en hoe los ik het op? iRonnie: Hee allemaal, ik heb een probleem met mijn iPhone. Altijd als ik probeer te bellen of sms’en, krijg ik een foutmelding dat de simkaart niet geldig is. Heeft iemand dit ook gehad en hoe kan ik het oplossen? Ik ben niet echt technisch, dus simpel uitleggen zou top zijn! AppleExpert123: Hey iRonnie! Dat klinkt vervelend. SIM-kaart fouten kunnen om verschillende redenen optreden, maar ik help je graag. Hier zijn wat mogelijke oorzaken en oplossingen: SIM-kaart goed plaatsen: Het kan zijn dat de SIM-kaart niet goed is geplaatst in je iPhone. Schakel je telefoon eerst uit, haal de SIM-kaart eruit en plaats deze opnieuw. Zorg dat je hem goed in de sleuf steekt. Controleer op beschadigingen: Kijk of je SIM-kaart niet beschadigd is. Als hij krassen of deukjes heeft, kan dat zorgen voor verbindingproblemen. Je kunt het proberen met een andere SIM-kaart (van een vriend bijvoorbeeld) om te zien of dat het probleem oplost. Netwerkinstellingen resetten: Soms kan het helpen om je netwerkinstellingen te resetten. Ga naar Instellingen > Algemeen > Stel opnieuw in > Herstel netwerk instellingen. Hierdoor word je wifi-wachtwoorden en mobiele instellingen gewist, maar geen zorgen, je gegevens blijven intact. Update je iOS: Zorg dat je altijd de laatste software op je iPhone hebt staan. Ga naar Instellingen > Algemeen > Software-update om dit te controleren. Neem contact op met je provider: Als niks helpt, kan het zijn dat er iets met je account aan de hand is. Neem dan contact op met je provider. Ik hoop dat dit helpt! Laat het weten als je nog vragen hebt! Roxie89: Oeh, dit had ik ook laatst! Mijn simkaart gaf ook een fout aan. Het helpen om ‘m opnieuw in te voeren. Je zou denken dat zo’n klein dingetje dat niet kan zijn, maar het werkt vaak echt! AJ_the_Techie: Ja, klopt! En als je iPhone nog onder de garantie valt, kan je ook altijd naar de Apple Store gaan. Zij kunnen je meestal sneller helpen. iRonnie: Thanks voor de tips! Ga het morgen meteen proberen. Wat als ik een nieuwe SIM-kaart moet aanvragen? Hoe lang duurt dat meestal? SophieLovesApple: Ik heb vorige maand een nieuwe SIM-kaart aangevraagd. Het duurde ongeveer een paar dagen, maar ik kreeg het al snel binnen. Je moet wel je identiteitsbewijs klaar hebben, want dat willen ze zien. TechGuy2021: Ja, bij sommige providers kan het ook sneller gaan, vooral als je al klant bent. Ze kunnen je vaak een eSIM aanbieden, dat is wel handig! PietDeGamer: Als ik jou was, zou ik eerst gewoon alles bekijken wat Expert123 zei. Het is vervelend als je een nieuwe SIM moet. Gewoon ff kijken of je het kan oplossen zonder extra kosten. iRonnie: Goed idee, Piet. Ik hoop echt dat het gewoon een kwestie van opnieuw plaatsen is. Thanks iedereen voor de snelle reacties! MimiMac: Geen probleem, iRonnie! Laat ons weten hoe het gaat. We zijn er voor je! AppleExpert123: En als het probleem aanhoudt, blijf dan niet twijfelen om hulp te vragen. We staan hier allemaal voor elkaar klaar. Succes! Einde discussie Lees het volledige bericht hier
    • Forumtopic: Nieuwe leden – Voorstellen Auteur: HandigeHenkie Onderwerp: Hoi allemaal, ik ben Henk! Hallo mede-forumleden! Ik ben Henk, 32 jaar en kom uit het mooie Groningen. Ik ben helemaal gek op klussen! Van het in elkaar zetten van meubels tot het opknappen van mijn huisje, ik doe het allemaal. Sinds kort ben ik ook begonnen met een moestuin, wat echt een leuk avontuur is. Ik ben hier op het forum omdat ik op zoek ben naar tips voor goedkope tools die je als klusser echt moet hebben. Ik heb de afgelopen tijd een paar dingen gehuurd, maar ik zou ook graag willen weten waar ik op moet letten als ik zelf spullen ga kopen. Wat zijn volgens jullie de must-haves voor iedere klusser? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Alvast bedankt voor het lezen! Reactie van ExpertTim Auteur: ExpertTim Onderwerp: Re: Hoi allemaal, ik ben Henk! Hey Henk! Welkom op het forum! Leuk dat je je even voorstelt. Als je net begint met klussen, zijn er zeker een aantal tools die je echt moet overwegen. Hier zijn mijn top 5: Schroevendraaierset: Een goede set met verschillende maten schroevendraaiers is een must. Je weet nooit welke je nodig hebt. Hamer: Basic, maar essentieel! Een stevige hamer maakt alles een stuk makkelijker. Meetlint: Niets is erger dan iets te kopen dat niet past. Een meetlint zorgt ervoor dat je alles goed meet! Boormachine: Dit kan een beetje prijziger zijn, maar als je een klussen zonder boormachine doet, mis je echt iets. Kijk eens naar een draadloze versie, dat geeft je meer vrijheid! Multitool: Voor al die kleine klussen waar je toch net iets meer van nodig hebt, is dit echt een lifesaver. Ik hoop dat je hier wat aan hebt! Laat het ons weten als je meer vragen hebt. Succes met je klussen! Reacties van andere gebruikers Auteur: KlusKatrien Onderwerp: Re: Hoi allemaal, ik ben Henk! Hoi Henk! Welkom! Ik vind het leuk dat je een moestuin begint. Wat ga je daar allemaal in planten? Auteur: GereedschapJasper Onderwerp: Re: Hoi allemaal, ik ben Henk! Hi Henk! Goede tips van Tim! Ik zou ook zeggen, investeer in een goede veiligheidsbril. Veiligheid eerst, altijd! Auteur: CreatieveClara Onderwerp: Re: Hoi allemaal, ik ben Henk! Hee Henk! Wat voor klussen heb je tot nu toe gedaan? Ik maak vaak gebruik van tweedehands tools. Best budgetvriendelijk! Auteur: HandigeHenkie Onderwerp: Re: Hoi allemaal, ik ben Henk! Dank voor de tips, iedereen! Katrien, ik wil graag tomaten, komkommers en wat kruiden kweken. Groenledige vingers, hier komen we! Auteur: TimMetdeHamer Onderwerp: Re: Hoi allemaal, ik ben Henk! Hey! Als je twijfelt over een boormachine, kijk ook naar een combimodel. Die kunnen boren en schroeven, ideaal! Auteur: VrolijkeVera Onderwerp: Re: Hoi allemaal, ik ben Henk! Hi Henk! Welkom! Heb je al een idee waar je die tools wilt kopen? Lokale winkels hebben soms goede deals! Auteur: KlusKatrien Onderwerp: Re: Hoi allemaal, ik ben Henk! Oh, en Henk, je kunt ook klussen met vrienden! Het is veel leuker met z’n allen en je leert van elkaar. Auteur: GereedschapJasper Onderwerp: Re: Hoi allemaal, ik ben Henk! Precies Katrien! En wie weet worden het wel klussessies met pizza erbij. Auteur: HandigeHenkie Onderwerp: Re: Hoi allemaal, ik ben Henk! Haha, goeie suggesties! Een klussessie met pizza klinkt als een top idee. Bedankt allemaal! Lees het volledige bericht hier
    • Onderwerp: Hoe stel je NZBGet eenvoudig in zonder technische kennis? Gebruiker: nieuwegebruiker123 Hey allemaal, ik ben net begonnen met het downloaden via nieuwsgroepen en ik heb gelezen dat NZBGet een van de beste downloaders is. Maar ik begrijp er niks van! Hoe stel je NZBGet eenvoudig in zonder dat je veel technische kennis hebt? Iemand tips? Expert: TechGuru87 Hey nieuwegebruiker123! Welkom in de wereld van nieuwsgroepen! Geen zorgen, ik help je graag verder. NZBGet instellen kan in het begin wat overweldigend lijken, maar het is eigenlijk best eenvoudig. Hier is een stap-voor-stap uitleg: Download NZBGet: Ga naar de officiële site en download de nieuwste versie. Installeer het gewoon zoals je elke andere software zou installeren. Open NZBGet: Na de installatie, open je NZBGet. Je ziet een interface met verschillende knoppen en instellingen. Geen paniek! We focussen ons op een paar belangrijke dingen. Configureren van je downloadmap: Ga naar ‘Settings’ en klik op ‘Paths’. Hier zie je ‘MainDir’. Dit is de map waar al je downloads komen te staan. Kies een locatie op je computer waar je genoeg ruimte hebt. Instellen van een NZB-provider: Onder ‘Settings’ moet je naar ‘Servers’ gaan. Hier geef je je toegang tot een NZB-provider in. Zoek online naar een betrouwbare provider en betaal eventueel een klein bedrag voor een account. Vul hier je gebruikersnaam en wachtwoord in die je van die provider hebt gekregen. NZB-bestanden gebruiken: Als je een NZB-bestand vindt dat je wilt downloaden, klik je erop met je rechtermuisknop en kies je “Open with NZBGet”. Het bestand wordt nu toegevoegd aan NZBGet en je download kan beginnen. Monitoren van downloads: Je kunt altijd terug naar NZBGet gaan om te zien hoe je downloads vorderen. Het kan even duren, afhankelijk van de grootte en je internetverbinding. Als je deze stappen volgt, kun je binnen no-time aan de slag! Mocht je ergens vastlopen, vraag gerust om hulp. Veel plezier met downloaden! Gebruiker: downloadfan1987 Thanks, TechGuru87! Dit helpt me echt. Maar waar kan ik NZB-bestanden vinden? Gebruiker: compacteRex @downloadfan1987, je kunt NZB-bestanden vinden op sites zoals nzbindex.nl of nZB.su. Gewoon even rondkijken en je vindt vast wat je zoekt! Gebruiker: nieuwegebruiker123 Danku voor de tips! Maar ik zit te twijfelen of ik een betaalde NZB-provider nodig heb. Zijn die echt beter? Expert: TechGuru87 @nieuwegebruiker123, dat is een goede vraag. Betaalde providers hebben vaak meer en snellere verbindingen, wat je downloads aanzienlijk kan versnellen. Gratis opties zijn er ook, maar die hebben vaak minder keuze en zijn soms langzamer. Het hangt er echt van af wat je nodig hebt! Gebruiker: downloadfan1987 @compacteRex, thanks! Heb je die sites al eerder gebruikt? Werken ze goed? Gebruiker: compacteRex Ja, dat zeker! Die werken prima voor mij. Gewoon even oppassen met welke NZB’s je kiest, soms zijn er oplichters bij. Maar over het algemeen zijn die sites heel handig! Gebruiker: nieuwegebruiker123 Oké, dat klinkt logisch. Ik ga het even proberen en als ik vastloop, kom ik terug! Gebruiker: downloadfan1987 Laat een weten hoe het gaat, nieuwegebruiker123! Succes! Gebruiker: compactRex Ja, laat ons weten of het gelukt is! Altijd leuk om te horen hoe het gaat. Expert: TechGuru87 Ik ben er ook als je meer vragen hebt! Veel mensen twijfelen al snel, maar je gaat het zeker geweldig doen. Gebruiker: nieuwegebruiker123 Echt bedankt allemaal! Ik voel me al veel zekerder. Tot snel! Lees het volledige bericht hier
  • Recente actieve topics

• Nieuwe aanmaken...