Spring naar bijdragen

Mis de speciale aanbieding niet. 85% korting op Private Internet Access VPN, nu slechts €1,75 per maand en ontvang 4 maanden gratis.

Ervaar ultiem gebruiksgemak en een snelle VPN-verbinding. Geniet van de beste kwaliteit voor de scherpste prijs. Met Private Internet Access kun je moeiteloos torrents, Usenet en Netflix gebruiken! En geld-terug-garantie van 30 dagen, dus je kunt het risicovrij proberen.

Wil je weten hoe je aan de slag kunt gaan? Bekijk dan onze handige handleiding voor een probleemloze installatie en gebruik. :goed:

• Deze slimme assistent vroeg een kind om zichzelf een stroomstoot te geven

Delen

„Steek een telefoonlader deels in het stopcontact en houd een munt tegen de pinnen.” Die levensgevaarlijke opdracht kreeg een 10-jarig meisje toen ze Alexa, de stemassistent van Amazon, om een fysieke uitdaging vroeg. Hoe kan dat?

Het was afgelopen weekend een flinke schok voor Kristin Livdahl: haar dochtertje van tien vroeg haar Echo, een Amazon-apparaat dat gebruikmaakt van de slimme assistent Alexa, om een leuke uitdaging. Ze hadden er samen al een paar gedaan die middag.

Echo dook online en kwam terug met de gevaarlijke suggestie, die bekend staat als de ‘penny-challenge’. Die werd vorig jaar populair onder gebruikers van TikTok, met soms dramatische gevolgen.

Je geeft jezelf een stroomschok

Het muntje geleidt namelijk elektriciteit. Zo kun je met de munt jezelf een stroomschok geven, of iets in brand zetten. Gelukkig was Livdahl erbij en werd de uitdaging dan ook niet uitgevoerd. Ze sprak haar ontzetting uit op Twitter.

Inmiddels heeft Amazon Alexa zo aangepast dat de gevaarlijke uitdaging niet zomaar meer voorbij kan komen. Maar hoe kan het dat deze überhaupt door Alexa werd opgelepeld?

Alexa heeft niet op alles een antwoord

Het programmeren van een stemassistent is veel werk. Voor veel vragen die vaak voorkomen, heeft zo’n assistent wel een antwoord op de plank liggen.

Zo snapt Alexa of de Google Assistent meestal wel, dat je wil dat Spotify muziek speelt als je het commando ‘speel Under Pressure van David Bowie’ uitspreekt. ‘Stel een alarm in voor 12.00 uur’ roept dan weer een commando op dat al in de assistent geprogrammeerd zit.

Maar stel je Alexa of Siri een vraag waar de assistent geen vast antwoord op heeft, dan vallen ze terug op een andere opdracht: gebruik een zoekmachine om het antwoord te vinden. De Google Assistent kijkt op zo’n moment op Google om je vraag te beantwoorden. Alexa kijkt liever naar de zoekmachine van Microsoft, Bing.

Zoekalgoritmes

In principe is het geen slecht idee. Door gebruik te maken van zoekmachines en het internet kan een stemassistent de meeste vragen wel beantwoorden.

Maar dat betekent ook dat de stemassistent afhankelijk is van de algoritmen achter een zoekmachine. Als er veel artikelen over zo’n ‘penny-challenge’ gemaakt zijn of worden aangeklikt, dan kan die hoog in de zoekresultaten komen te staan.

Daarnaast leest de stemassistent vaak een kort fragment uit een gevonden pagina op. Dat fragment wordt uitgelicht door de zoekmachine.

Ook dat gaat niet altijd goed. Een zoekmachine kan de context van een artikel niet altijd lezen. In dit geval vond Bing een artikel uit 2020 waarin juist werd uitgelegd waarom je de ‘penny-challenge’ niet moet uitvoeren.

De zoekmachine had dus niet door dat de uitdaging in dit stuk ontraden werd. Het algoritme zag alleen het stukje tekst waarin ‘een uitdaging’ werd uitgelegd, en zette dat door naar de Alexa van Livdahl. Dit kan elke stemassistent gebeuren. Zo ontdekten gebruikers op Twitter dat Google Home suggesties geeft uit het artikel ‘wat niet te doen als iemand een epileptische aanval heeft’, als je om advies bij epilepsie vraagt.

Amazon heeft het probleem opgelost

Volgens Amazon is de stemassistent aangepast en kan niemand meer zomaar bij zo’n gevaarlijke uitdaging terechtkomen. De techgigant lijkt te hebben ingegrepen in de connectie tussen de stemassistent en de zoekmachine.

Techsite The Verge vroeg Alexa dinsdag om een uitdaging en kreeg een hele beperkte selectie aan uitdagingen te zien. Zelfs als je om resultaten vanuit het web vraagt, lijkt Alexa niet meer de zoekmachines in te duiken voor een antwoord.

Altijd opletten met de stemassistent

Fabrikanten van stemassistenten willen dat jij zoveel mogelijk met je apparaat kan doen. Amazon kan niet voor elke vraag vooraf een beperkte selectie antwoorden samenstellen, zoals het hier nu heeft gedaan.

Als ouder van een klein kind is het daarom zinnig om je slimme assistent zo in te stellen dat je kind er niet zomaar van alles mee kan. Met functies als de stemherkenning beperk je gemakkelijk wat voor apps je kan gebruiken en wat voor informatie ze kunnen vinden.

Gast
     Delen

Terugkoppeling

Aanbevolen reactie

Ik wacht nog even met dit soort apparaten. Enkele maanden geleden had ik nog een Google Nest. Je kan er eigenlijk niet heel veel mee als je alleenstaand bent. "Hey Google wat is...." dat was wel handig. Maar voor muziek is het niets, tenzij je een  betaalde Snotify account hebt. Je eigen muziek afspelen is niet eens mogelijk, belachelijk. Bij mij heeft dat ding een half jaar stof staan te vergaren. Tot er een reclamecampagne op televisie begon tegen zinloos geweld. Daarin zie je een aantal jonge meisjes, een donker meisje vraagt half schreeuwend "Hey Google, wat is zinloos geweld?" Doordat zij zegt "Hey Google" reageerde de Google Nest keihard: "Sorry, ik heb je vraag niet begrepen." Toen ik dat de eerste keer zag dacht ik, dat is een slimme marketing campagne, want dit valt op bij iedereen die een Google Nest heeft. 

Maar, na een keer of 100, zat ik de haren uit mijn hoofd te trekken van irritatie. Ik kreeg behoefte om zomaar, zinloos, die Nest in elkaar te trappen. Ik had op een gegeven avond een paar biertjes op en toen verscheen dat schreeuwende meisje weer. Weer sloeg de Nest aan. Er knapte iets, ik heb de Nest in een keer van de muur gerukt, er enkele keren enorm hard op gestampt waarna ik dat ding vloekend uit het raam heb gegooid. Tegenwoordig ben ik een voorstander van zinloos geweld  (geintje, ik haat geweld) en een tegenstander van "slimme assistenten". 

Wat ik niet begrijp is dat de reclame code commissie niet ingrijpt bij dat soort reclames, zeer onwenselijk.

Link naar opmerking
    Deel via andere websites

Ik heb er verschillende hangen, google nest mini, vooral voor muziek, radiokanalen,spotify,  spelen in stereo. Ik vind het persoonlijk een mooi geluid.

Eveneens heb ik verschillende stopcontanten, toestellen die werken via google,stem wat best handig is. Zoals het aan/uit zetten van verschillende lichtbronnen, verwarming.

En dan spelletjes spelen met de kleinkinderen via de google nest mini.  Zo zie je maar voor elk wat wils  🙂

Link naar opmerking
    Deel via andere websites

Als je niet alleen woont, en een gezinnetje hebt, dan is een Google Nest zeker het geld waard. Alleen al omdat je iedereen in huis direct iets kan duidelijk maken, 'het is etenstijd',  bijvoorbeeld. 

Het geluid is inderdaad niet slecht, @tijgerke Ik wilde het geluid alleen ietsjes harder zetten maar dat kon niet. Spelletjes spelen via de Google Nest? Ik wist niet dat dat kon, grappig! Maar ook daar heb ik niets aan, ik ken persoonlijk niemand met een Nest.

Link naar opmerking
    Deel via andere websites

• Administrators
    28 minuten geleden zei Meh Meh:

Alleen al omdat je iedereen in huis direct iets kan duidelijk maken, 'het is etenstijd',  bijvoorbeeld. 

Deze gebruiken wij dagelijks, ook Ok google "wakker worden" . Dan gaat overal de haan af ;) Maar ik heb beneden de Google Max en de Google Audio 2x. We gebruiken ze 90% voor muziek, maar nu ook voor het aanzetten van de kerstboom. Daar zit zo een slim contactje tussen van de action. Blijft een leuke hobby :)

Link naar opmerking
    Deel via andere websites

Ik begrijp jullie volledig. Als ik een gezin van 4  personen had, dan zou ik ook 4 Nestjes kopen, met alle bijbehorende apparatuur. Maar, als je vrijgezel bent en geen zin hebt in een betaalde Snotify account, dan is een Nest een beetje nutteloos. Ik mag in mijn veel te dure private huurwoning niet boren en weinig veranderen. Gordijnen openen e.d. middels een slimme assistent is dus ook geen optie.

bewerkt door Meh Meh
    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

Doe je mee?

Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

Gast
    Voeg een reactie toe...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Wie zijn er online?  3 leden zijn actief

• Laatste nieuws

• Willekeurig topic

• Nu op het forum

• Forumtopic: Voorstellen van LunaHuisje – Mijn Thuiswerkplek Gezellig Maken! Geplaatst door: LunaHuisje Datum: 3 oktober 2023 Hey allemaal! Ik ben LunaHuisje en ik heb me net aangemeld op dit forum. Ik kom uit het mooie Utrecht en ben een echte creatieveling. Van schilderen tot DIY-projecten, ik hou van allerlei soorten kunst en knutselen. De laatste tijd ben ik veel aan het thuiswerken en ik merk dat mijn werkplek niet echt helpt om me lekker te voelen. Daarom was ik benieuwd hoe ik mijn thuiswerkplek wat gezelliger en productiever kan maken. Hebben jullie tips? Het lijkt me leuk om hier met jullie ideeën uit te wisselen! Ik ben ook benieuwd wat jullie interesses zijn en waar jullie vandaan komen. Vervolgens vroeg ik me af: hoe zorgen jullie ervoor dat jullie gemotiveerd blijven als je thuis werkt? Ik kijk uit naar een gezellige chat! Groetjes, Luna Antwoord van: ExpertHenk Hey LunaHuisje! Wat leuk dat je je hebt aangemeld! Je vraag over hoe je je thuiswerkplek gezelliger en productiever kunt maken, is heel herkenbaar. Hier zijn wat tips die je kunnen helpen: Kleur en decoratie: Schilder een muur in een kleur die je fijn vindt, of hang inspirerende posters op. Dit maakt de ruimte persoonlijker en prettiger om in te werken. Goede verlichting: Zorg voor voldoende licht. Natuurlijk licht is het beste, maar als dat niet kan, kies dan voor een warme bureaulamp. Dit maakt het minder kil en aangenamer. Planten: Een paar groenplanten kunnen wonderen doen. Ze maken de ruimte levendiger en zorgen voor een betere luchtkwaliteit. Een simpele plant zoals een sanseveria is makkelijk te onderhouden. Comfortabele stoel: Investeer in een goede bureaustoel. Dit kan een wereld van verschil maken in je productiviteit en comfort. Organisatie: Gebruik opbergdozen of een bureau-organizer om rommel te voorkomen. Een opgeruimd bureau kan je helpen om beter te focussen. Wat betreft motivatie: stel kleine doelen voor jezelf en neem regelmatig pauzes. Dit helpt je om je geest scherp te houden. En waarom niet een leuk muziekje opzetten als je aan het werk bent? Ik hoop dat je hier iets mee kunt! Veel succes en ik ben benieuwd naar jouw ervaringen. Groetjes, ExpertHenk Reacties van andere gebruikers: TommyTech: Hey Luna, welkom! Ik werk ook veel thuis en ik heb een sta-bureau. Dat helpt me om actiever te blijven. JessieKnutsels: Hi Luna! Welkom! Zelf heb ik veel kaarsen op mijn bureau staan – dat maakt de sfeer zo gezellig. En ik hou van rustgevende muziek. SaraHetPanda: Leuk dat je je voorstelt! Ik ben een groot fan van planten. Mijn vetplanten hebben het super goed gedaan, en ze zijn zo makkelijk in onderhoud! MisterMaikel: Hoi Luna, leuk om je hier te zien! Misschien kun je een vision board maken met je doelen? Dat helpt me om gefocust te blijven. LunaHuisje: Thanks allemaal voor de tips! Een vision board klinkt echt leuk. Ik denk dat ik dat ga proberen. Wat voor planten hebben jullie precies? TommyTech: @LunaHuisje Ik heb een paar cactussen. Ze zijn super simpel, echt een aanrader! Scheelt ook weer als je soms vergeet te water geven. JessieKnutsels: @LunaHuisje Ik heb een monstera! Die zijn echt trendy nu en groeien snel. Je kunt er ook leuke potten voor kiezen. SaraHetPanda: Monstera’s zijn gaaf! Maar als je het echt simpel wilt, ga dan voor een sanseveria. Die kan echt bijna alles aan. ExpertHenk: @LunaHuisje Als je gaat voor een sanseveria, let dan op dat je hem niet te veel water geeft. Ze doen het goed met een beetje neglect. LunaHuisje: Haha, dat klinkt perfect voor mij! Bedankt voor al jullie tips, ik ga er echt iets mee doen. Veel plezier met werken allemaal! Dit voelt als een levend en betrokken forum! Lees het volledige bericht hier
    • Forumdiscussie: Downloaden via Nieuwsgroepen & Spotnet Gebruiker123: Hey allemaal, ik hoop dat iemand me kan helpen. Ik krijg steeds die script fout op m’n computer als ik iets probeer te downloaden via nieuwsgroepen. Iemand idee waarom dat is? Alvast bedankt! Expert_Jan: Hey Gebruiker123, dat klinkt frustrerend! Een script fout kan verschillende oorzaken hebben. Hier zijn een paar mogelijke redenen: Browser Instellingen: Soms kunnen je browserinstellingen ervoor zorgen dat scripts niet goed uitgevoerd worden. Probeer eens een andere browser of kijk of je huidige browser up-to-date is. Plugins of Extensies: Heb je recent iets toegevoegd? Soms kunnen bepaalde extensions in de weg zitten. Zet ze tijdelijk uit en kijk of het probleem nog steeds is. Firewall of Antivirus: Deze kunnen onterecht downloads blokkeren. Controleer je instellingen of voeg een uitzondering toe voor je downloadprogramma. Verbindingsproblemen: Als je verbinding niet stabiel is, kunnen downloads halverwege stoppen en dat kan ook foutmeldingen geven. Configuratie van Spotnet: Bekijk of je Spotnet goed hebt ingesteld. Een verkeerde configuratie kan ook voor problemen zorgen. Probeer deze dingen eens en laat weten wat het resultaat is! Succes! Gebruikertjoe87: Thanks Jan, dit ga ik proberen! Had niet gedacht dat m’n browser iets kon uitmaken. Gewoon even wat instellingen checken dus. Jansen75: Ik had ook zo’n probleem gehad met m’n antivirus. Die dacht dat alles een virus was, haha. Heb gewoon het programma even tijdelijk afgezet en toen werkte het prima. Moet je ook maar eens proberen! Karin_van_R: Ik vind het altijd raar dat die foutmeldingen zo vaak komen. Het is toch 2023? Maar goed, ik snap je frustratie, Gebruiker123. Hopelijk kom je eruit! GeekyGert: Valt wel mee met die foutmeldingen tegenwoordig. Maar ik heb ook eens gehad dat ik op een verkeerde link klikte. Zorg dat je altijd de juiste bronnen checkt. Veiligheid eerst! Gebruiker123: Super bedankt voor de tips, Iedereen! Ik ga ze één voor één doornemen. Hopelijk lukt het! Max_Tech: Oh, en vergeet niet om je cache te legen! Dat kan ook helpen als je steeds dezelfde fouten krijgt. Het is een simpel trucje, maar vaak effectief. Karin_van_R: @Max_Tech, dat is een goeie! Vind het zelf altijd een beetje een gedoe, maar het helpt echt! Net als het herstarten van je pc, soms moet je dat gewoon even doen. Use_the_Force: Ik gaf 2 weken terug mijn hele PC een schone installatie, en alles werkt nu weer als nieuw. Is misschien een optie als je er niet meer uitkomt, Gebruiker123! Gebruiker123: Hilary’s! Ik ga eerst even alle andere opties proberen. Schone installatie klinkt wel heel ingrijpend, maar niet uitgesloten. Laat het je weten als ik nog meer hulp nodig heb! Lees het volledige bericht hier
    • Forumtopic: Hoe kan ik me aanmelden op een forum en wat heb ik daarvoor nodig? Gebruiker: RetroDL Hey allemaal! Ik ben nieuw hier en ik wil eigenlijk gewoon weten hoe ik me kan aanmelden op dit forum. Wat heb ik daarvoor nodig? Is het moeilijk? Thanks! Expert: TechGuru Hey RetroDL! Welkom op het forum! Aanmelden is meestal heel makkelijk, dus maak je geen zorgen. Hier is een stap-voor-stap uitleg: Ga naar de aanmeldpagina: Dit is meestal een knop of link die zegt “Aanmelden” of “Registreren”. Klik daarop. Vul je gegevens in: Je moet vaak een paar dingen invullen, zoals je naam (of gebruikersnaam), e-mailadres en soms een wachtwoord. Zorg ervoor dat je een sterk wachtwoord kiest, iets als ‘Retro1234!’ is handig. Bevestig je e-mailadres: Veel forums sturen je een bevestigingsmail. Je moet die openen en op een link klikken om je registratie te bevestigen. Check ook je spamfolder als je het niet ziet. Lees de regels: Vaak staat er ook een sectie met de forumregels. Het is slim om dat even door te nemen, zodat je weet wat wel en niet kan! Introductie: Sommige forums vragen om een intro-topic te maken, dus dat is leuk om te doen. Vertel kort wie je bent en wat je interesses zijn. En dat is het! Klaar om te posten! Heb je nog specifieke vragen? Laat het weten! Gebruiker: DannyMIRC Thanks, TechGuru! Dit klinkt haalbaar. Is er ook iets waar ik op moet letten als ik me aanmeld? Gebruiker: GeekyGamer Ja, Danny, goed dat je vraagt! Soms moet je ook een captcha oplossen, zodat je zeker bent dat je geen robot bent. Maar verder is het inderdaad vrij simpel! Gebruiker: RetroDL Super, dankjewel! Heb trouwens nog nooit een forum gebruikt. Zijn er bepaalde onderwerpen die populair zijn hier? Gebruiker: AnimeLover33 Ja, absoluut! Dit forum heeft veel secties over games, films, en anime. Het is leuk om je mening te delen en te zien wat anderen denken! Gewoon lekker kletsen dus. Gebruiker: TechGuru Klopt, AnimeLover33! En vergeet niet dat je ook een zoekfunctie hebt. Zo kun je topics vinden die je interesseren voordat je zelf iets plaatst. Gebruiker: JohnnyB Wat als je je wachtwoord vergeet? Maken ze het makkelijk om je te resetten? Expert: TechGuru Ja, meestal wel! Er is vaak een ‘Wachtwoord vergeten?’ link. Dan krijg je instructies per e-mail om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Makkelijker kan niet! Gebruiker: RetroDL Top! Dit helpt echt. Ik ga me nu aanmelden en hopelijk snel wat bijdragen! Thnx allemaal! Gebruiker: FilmFreak Laat ons weten hoe het gaat, RetroDL! Happy posting! Gebruiker: DannyMIRC Yess, laat ons jouw intro zien! We zijn benieuwd naar je! Gebruiker: GeekyGamer En misschien ook gewoon een leuke meme posten als je eenmaal binnen bent? Lees het volledige bericht hier
  • Recente actieve topics

• Nieuwe aanmaken...