Jump to content

Actie: PIA VPN voor slechts €1,99 per maand & 2 maanden gratis

• Hoog gebruiksgemak en snelle VPN
  • Goede kwaliteit voor de scherpste prijs
  • Torrents, Usenet en Netflix mogelijk!
  • Plus 2 maanden gratis en 30 dagen niet goed geld terug

En de handleiding: Private Internet Access :goed:

• Er zijn meer datacenters nodig, maar waar? Een rapport daarover heeft de woede van de branche gewekt.

Share

Nederland wil ‘digitale koploper’ zijn in Europa. Is het daarvoor nodig dat er meer datacenters worden gebouwd in Nederland? Niet per se, concludeert adviesbureau Buck Consultants in een rapport dat het schreef in opdracht van het ministerie van economische zaken. Voor de gebruikers maakt het niet uit of die centers in Nederland of elders in Europa staan.

De belangenbehartigers van de branche zijn woedend over die conclusie. “Broddelwerk”, zegt de Stichting Digitale Infrastructuur Nederland (DINL). “Dit klopt niet”, stelt de Dutch Data Center Association. “Dit rapport stelt de verkeerde vraag”, zegt Michiel Steltman van stichting DINL. “Nee, voor gebruikers maakt het niet uit, maar voor een goede digitale strategie kun je niet om de vraag heen: wie levert de technologie die we nodig hebben?”

De behoefte aan datacenters zal groeien, daarover is iedereen het eens. Het dataverkeer zal tussen nu en 2030 vertwintigvoudigen, stelt Buck in zijn rapport. Dat betekent niet dat er tegen die tijd twintig keer zoveel datacenters nodig zijn. Nu wordt twee derde tot driekwart van de capaciteit gebruikt door bedrijven in het buitenland, en andersom kan dat ook: Nederlandse bedrijven kunnen best leunen op datacenters elders in Europa.

Magneetkracht voor nieuwe bedrijven

In de discussie rond datacenters overheersen de laatste tijd de nadelen ervan, stelt Buck Consultants vast. Die centers slurpen enorm veel groene stroom op en nemen met vaak lelijke gebouwen veel ruimte in het landschap in, met als gevolg dat omwonenden vaak reageren met: ‘Not in my backyard’.

Tegelijkertijd is de bijdrage van datacenters aan de economie beperkt. Veel banen leveren ze niet op, de bijdrage aan het bruto binnenlands product is vrij klein en de ‘magneetkracht’ voor de vestiging van nieuwe bedrijven is ook niet groot.

Maar Buck nuanceert dat negatieve beeld ook. In heel Europa moeten hoe dan ook meer datacenters verrijzen. Er zijn nu vijf regio’s waar de betrouwbaarheid en snelheid van digitale verbindingen zo groot zijn dat van ‘hyperconnectiviteit' wordt gesproken. Amsterdam is een van die regio’s – naast Frankfurt, Londen, Parijs en Dublin. Het ligt voor de hand dat ook nieuwe centers zich daar vestigen: vanwege de al aanwezige infrastructuur kost dat minder en levert het meer kwaliteit op.

Gevraagd naar een antwoord op de vraag van het ministerie van economische zaken of Nederlandse bedrijven schade oplopen als die nieuwe datacenters elders in Europa worden gebouwd, zegt Buck volmondig ‘nee’. “Neem een gamer in Warschau”, zegt Buck-consultant Maurice Kuipers. “Dat kan prima via een server in Amsterdam.” Net als een videoconference, vertelt hij. Dat vergt meer dataverkeer, maar ook daarvoor is nabijheid van een datacenter niet nodig.

Vakantiegangers via Düsseldorf

En daar is de branche kwaad over. “Het is net zoiets als de vraag stellen of Nederland zo’n grote luchthaven als Schiphol nodig heeft”, zegt Steltman van DINL. “Nee, vakantiegangers kunnen best via Düsseldorf. Of hebben we een haven als Rotterdam nodig? Nee, Tsjechië heeft tenslotte ook geen haven. Maar willen we afhankelijk zijn van anderen?”

Ook over het belang van datacenters voor de economie denkt de branche zelf anders. Ja, veel Nederlandse capaciteit wordt gebruikt in het buitenland, erkent Stijn Grove van de Dutch Data Center Association. “Dat heet export.”

Alleen al de bouw en het onderhoud van deze centers levert banen op, voegt Grove eraan toe, alles bij elkaar zo’n 11.000. En DINL verwijst naar onderzoek van een paar jaar geleden, waaruit blijkt dat 20 procent van de aan vestiging in Nederland gerelateerde investeringen door buitenlandse ondernemingen samenhangt met datacenters en clouddiensten.

Naar die economische meerwaarde is ‘nooit serieus onafhankelijk onderzoek gedaan’, werpt Kuipers van Buck Consultants tegen. Alle kritiek miskent de aard van het rapport, vervolgt hij. “De vraag was: maakt het voor gebruikers uit waar datacenters staan? Ons antwoord daarop is maar één van de kwesties die een rol spelen in de discussie over de toekomst van de Nederlandse datacentermarkt, meer niet.”

Vampire Inspector
     Share

User Feedback

Recommended Comments

There are no comments to display.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now

• Who was online  1 User was Online in the last 2 hours

• Latest nieuws

• Willekeurig topic

• Nu op het forum

• Beste lezer,  Meer dan 20 jaar geleden in het mooie jaar 2002 ben ik ooit begonnen aan Duken.nl. Een website om bezoekers te leren downloaden; wat toen de tijd niet meer als normaal was en waarmee de internet providers zelfs hun diensten verkochten (Sneller films downloaden? Kom naar de snelste provider ABC). Als ik nu zie hoe mijn kinderen omgaan met content kijken is het bijzonder dat wij vandaag de dag nog bestaan. Nooit had ik kunnen bedenken dat Duken.nl zoveel jaren actief zou zijn op de wondere wereld van het internet maar dat is voornamelijk te danken aan de loyale leden, moderators en de fijne bezoekers. Helaas moeten aan sommige zaken binnen onze community ook een einde komen. De afgelopen jaren is het een bijzondere tijd geweest voor de “download-piraat”. Zo mag ik ons toch wel noemen? Met de komst van (soms) goede legale alternatieven en het (niet altijd vrijwillige) vertrek van grote download communties binnen het Torrent en NZB landschap is de wereld van het downloaden steeds kleiner geworden. Ook op Duken.nl is dit merkbaar, zeker in de bezoekers aantallen en activiteit binnen het forum. De activiteit op het forum groeide hier weer als er andere download community verdween maar hier bleken ook de meeste problemen uit te voort te komen. Of het komt door de veranderende internetcultuur, het feit dat we aan het verharden zijn en/ of niet meer lief voor elkaar.  Er worden op Duken.nl zaken geplaatsen welke uitroepen tot minder fijn gedrag en daar wil ik absoluut buiten blijven. Wij bestaan uit een bijzonder klein team waarbij ik altijd hebt gezegd dat Privé altijd voor gaat. Helaas betekende het wel dat er berichten langer bleven staan welke daar niet thuishoorde. Wat altijd problemen met zich meebracht. En nu? Er komt steeds minder voldoening uit de site en krijg met het drukke privé leven het niet voor elkaar om de juiste energie & tijd hierin te steken. Het lezen van de reacties, op tijd modderen of het plaatsen van nieuwe handleidingen en nieuws lukt mij helaas niet meer. De avonden achter de laptop duiken en politie agentje spelen past mij al helemaal niet. Je doet het uiteindelijk altijd fout….  Om de druk weg te halen worden er simpele maar harde aanpassing gedaan op Duken.nl. Laat ik eerst nog zeggen dat ik ontzettend dankbaar ben voor de mooie discussies en hulp die de leden onderling hebben gegeven over de afgelopen jaren. Los van het downloaden was het ook een plek waar leden vrienden hebben mogen maken en we in een ver verleden zelfs uitjes hadden.  Alle content blijft hier bestaan en leesbaar. Het reageren op forum berichten, artikelen, links, handleidingen etc. is niet meer mogelijk. Ook het aanmaken van nieuwe (privé) berichten of topics gaat niet meer. We stappen over in een “alleen lezen” stand. Rust… lijkt het toverwoord.  We begrijpen dat dit een teleurstelling zal zijn voor de vele leden die mooie bijdragen hebben geleverd en we kunnen iedereen verzekeren dat de beslissing niet ondoordacht is genomen. Het doet stiekem ook een beetje heleboel boel pijn.  Bedankt voor het lezen en ik hoop ook op jullie begrip. Blijf positief en maak er wat moois van en wie weet wat de toekomst nog brengt.   Het was een mooie vaart. Duken out. It’s time to kick ass and chew bubble gum...and I’m all outta gum.    Toon volledig nieuwsbericht  
    • Ik las net dat bericht op Filmpaleis ook. Echt balen. Hoop dat ze snel weer online zijn. Maar als brein hun gevonden heeft, hoe willen dat dan doen.
  • Create New...