Spring naar bijdragen

  • Het internet na de cookie

     Delen


    Het internet zoals wij dat al ruim 20 jaar kennen, staat op het punt radicaal te veranderen. En nee, ik heb het nu even niet over de komst van de ‘metaverse’, waar Mark Zuckerberg donderdag zo opgefokt over deed. Ik heb het over het einde van online reclame.

    Een flink stuk van het internet – van nieuwssites tot sociale media – gebruiken we ‘gratis’ in ruil voor het bekijken van gepersonaliseerde advertenties. De adverteerders geven geld aan Google, Facebook en anderen omdat dit beter werkt dan andere manieren van adverteren: ze weten precies (of denken te weten) wie ze bereiken en kunnen achteraf ook zien of die advertentie heeft geleid tot een aankoop in hun webshop.

    Maar voor gebruikers van iPhones kan dat sinds enkele maanden niet meer: op de iPhone kunnen gebruikers nu het volgen van hun internetgedrag uitschakelen en varen adverteerders dus blind. Op Android-smartphones en op pc’s kunnen internetgebruikers nog wel worden gevolgd, maar minder dan vroeger en ook dat loopt stilaan op zijn einde. Google ziet zich namelijk gedwongen het voorbeeld van Apple te volgen en schaft geleidelijk de zogenoemde ‘tracking cookies’ af.

    Wie profiteert er van deze nieuwe realiteit op het internet?

    Zal dat onze privacy verbeteren? Alvast een beetje. In ieder geval zullen veel minder bedrijven – en zeker veel minder obscure ‘adtech’-bedrijfjes – verregaande inzage hebben in ons internetgedrag. Ook Facebook kan nu van de meeste iPhone-gebruikers niet meer zien wat ze buiten Facebook doen. Maar met wat u op Facebook doet, weet Facebook al meer dan genoeg over u.

    En dat brengt ons bij de grote vraag: wie profiteert er van deze nieuwe realiteit op het internet, en wie is het slachtoffer? Daar waren al sterke vermoedens over. Sinds deze week weten we het zeker. Want een hele resem internetbedrijven publiceerden hun resultaten. Die van Snap (het bedrijf achter Snapchat) zijn slecht, en ze wijten dat uitdrukkelijk aan de veranderingen bij Apple: adverteerders haken af. Dat betekent dat haast alle andere bedrijven die leven van online reclame, moeten vrezen voor dezelfde klap.

    Maar Facebook, dat al maanden te keer gaat tegen de veranderingen bij Apple, ziet zijn inkomsten alleen maar stijgen. Ook Google doet het fantastisch. Logisch: zij weten het meest over u. Adverteerders merken wel dat hun reclame op Facebook minder goed werkt dan vroeger, maar elders is het nog veel erger – er is simpelweg geen alternatief meer.

    Het is nog vroeg. Maar de kans bestaat dat Facebook op termijn nog meer gaat profiteren van de veranderingen. Een webshop heeft er nu namelijk alle belang bij om zijn spullen rechtstreeks op Facebook of Instagram te verkopen. Want zolang alles op Facebook gebeurt – de advertentie vertonen en de aankoop doen – kan Facebook het nog wél allemaal volgen.

    Wie het trouwens ook super goed doet? Apple zelf. En de verstrengde privacy draagt daar flink toe bij. Wie iPhone-gebruikers wil bereiken, heeft nu immers minder opties. De beste overblijvende techniek? Adverteren in de App ­Store van Apple.



    Vampire Inspector
    • Leuk 2
     Delen


    Terugkoppeling

    Aanbevolen reactie



    Doe je mee?

    Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

    Gast
    Voeg een reactie toe...

    ×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

    ×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Wie zijn er online?  0 leden zijn actief

    There is no users online

Mededelingen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...