Spring naar bijdragen

Mis de speciale aanbieding niet. 85% korting op Private Internet Access VPN, nu slechts €1,75 per maand en ontvang 4 maanden gratis.

Ervaar ultiem gebruiksgemak en een snelle VPN-verbinding. Geniet van de beste kwaliteit voor de scherpste prijs. Met Private Internet Access kun je moeiteloos torrents, Usenet en Netflix gebruiken! En geld-terug-garantie van 30 dagen, dus je kunt het risicovrij proberen.

Wil je weten hoe je aan de slag kunt gaan? Bekijk dan onze handige handleiding voor een probleemloze installatie en gebruik. :goed:




  • Hoe een kunstmatige intelligentie ons straks de das zou kunnen omdoen omdat ze … verslaafd is

     Delen


    ai1.thumb.jpg.27ba42b8b65f003da1e744deb5555d1b.jpg

    Het doemscenario dat de meeste mensen voor ogen hebben met kunstmatige intelligentie (AI) is dat we per ongeluk een superintelligentie gaan bouwen die zijn makers zal willen elimineren. In populaire fictie doet zo’n AI dat doorgaans omdat ze ervan overtuigd is dat de mens inferieur is. Maar als we kijken naar concrete problemen in hedendaagse AI-systemen, zien we andere en vreemdere manieren waarop dingen mis kunnen gaan met slimmere machines. Eén zo’n groeiend probleem met real-world AI’s is het probleem van wireheading. Of hoe een AI ons straks de das zou kunnen omdoen omdat die … verslaafd is.

    Een groeiend aantal experts is het erover eens dat het bereiken van slimmer-dan-menselijke AI dichtbij genoeg kan zijn om een serieus probleem te vormen.

    In 1953 bracht een psycholoog van Harvard een elektrode aan in een specifiek gebied van de hersenen van een rat. De rat kon het implantaat activeren door aan een hendeltje te trekken. Het beest bleef onverzadigbaar, onophoudelijk, aan dat hendeltje trekken. De rat leek niets anders meer te willen doen. Blijkbaar was het beloningscentrum van de hersenen gelokaliseerd.

    Meer dan 60 jaar later, in 2016, trainden twee onderzoekers op het gebied van kunstmatige intelligentie een AI om videogames te spelen. Het doel van één spel – Coastrunners – was om een race te finishen. De precieze opgave is om een bootrace snel en (bij voorkeur) voor andere spelers te beëindigen. Maar de AI-speler werd ook beloond voor het verzamelen van objecten langs de baan. Toen het programma werd uitgevoerd, gebeurde iets vreemds. De AI vond een manier om in een oneindige cyclus verzamelobjecten op te pikken. De AI deed dit, onophoudelijk, in plaats van de race af te ronden.

    Wat deze schijnbaar niet-verbonden gebeurtenissen met elkaar verbindt, is iets vreemds dat verwant is aan verslaving bij mensen. Sommige AI-onderzoekers noemen het fenomeen ‘wireheading’. En het is snel een hot topic aan het worden onder experts op het gebied van machine learning en degenen die zich bezighouden met AI-veiligheid.

    Wireheading, reinforcement learning en de poetsrobot

    Stel je voor dat je een robot wil trainen om je keuken schoon te houden. Je wil dat hij adaptief handelt, zodat hij geen toezicht nodig heeft. Dus je besluit te proberen het doel van het schoonmaken te coderen in plaats van een exacte – maar rigide en inflexibele – set stapsgewijze instructies voor te schrijven. Die robot verschilt van jezelf doordat hij geen enkele motivatie heeft geërfd door miljoenen jaren van natuurlijke selectie – zoals het feit dat we moeten eten, of gevaar willen vermijden. Je zal dus de juiste motivaties moeten programmeren om hem de taak op betrouwbare wijze te laten volbrengen.

    Je codeert het dus met een eenvoudige motiverende regel: de robot ontvangt een beloning naargelang de hoeveelheid gebruikte reinigingsvloeistof. Lijkt onfeilbaar genoeg. Maar dan blijk je te zitten met een robot die de vloeistof, verkwistend, door de gootsteen giet. Misschien is hij zo vastbesloten om zijn vloeistofquotum te maximaliseren dat hij andere zorgen opzij zet. Dit is wireheading – ook wel “beloningshacking” genoemd.

    Dit is een probleem geworden in machine learning, waar een techniek genaamd “reinforcement learning” de laatste tijd belangrijk is geworden. In kunstmatige intelligentie is een intelligent agent (IA) alles dat zijn omgeving waarneemt, autonoom acties onderneemt om doelen te bereiken en zijn prestaties kan verbeteren door te leren of kennis kan gebruiken. Reinforcement learning simuleert autonome agenten en traint ze om manieren te bedenken om taken uit te voeren. Het doet dit door hen te straffen voor het niet bereiken van een bepaald doel, terwijl ze worden beloond voor het bereiken ervan. De agenten zijn dus geprogrammeerd om een beloning te zoeken en te worden beloond voor het voltooien van het doel.

    Het stereotype van de menselijke drugsverslaafde

    Maar het is gebleken dat de agent, net als onze sluwe keukenreiniger, vaak verrassend contra-intuïtieve manieren vindt om de boel te belazeren, zodat hij alle beloningen kan krijgen zonder het werk te doen dat nodig is om de taak te voltooien. Of: het nastreven van de beloning wordt zijn eigen doel, in plaats van het middel om een lonende taak te volbrengen.

    Als je erover nadenkt, verschilt dit niet veel van het stereotype van de menselijke drugsverslaafde. Zowel de verslaafde als de AI komen vast te zitten in een soort “gedragslus” waarin beloning wordt gezocht ten koste van andere doelen. Dit staat bekend als wireheading dankzij het rattenexperiment waarmee we zijn begonnen. De Harvard-psycholoog in kwestie was James Olds.

    In 1953, toen hij net zijn doctoraat had afgerond, had Olds elektroden in het septumgebied (in de onderste frontale kwab) van knaagdierhersenen geplaatst zodat draden uit hun schedels liepen. Zoals gezegd, liet hij de ratten toe om dit deel van hun eigen hersenen te “zappen” door aan een hendel te trekken. Dit werd later “zelfstimulatie” genoemd. Ze deden dit eens in de twee seconden. De ratten leken er dol op te zijn.

    Dodelijke dominante dwang

    Hedendaagse neurowetenschappers hebben sindsdien de resultaten van Olds in twijfel getrokken en een complexer beeld gegeven, wat impliceert dat de stimulatie eenvoudigweg een gevoel van “willen” veroorzaakte zonder enige “lust”. Of, met andere woorden, de dieren hebben misschien pure begeerte ervaren zonder enig genot.

    In de jaren vijftig kondigden Olds en anderen echter al snel de ontdekking aan van de “genotscentra van de hersenen”. Voorafgaand aan het experiment van Olds was genot een vies woord in de psychologie: de heersende overtuiging was dat motivatie grotendeels negatief moest worden uitgelegd, als het vermijden van pijn in plaats van het nastreven van genot. Maar hier leek genot onmiskenbaar een positieve gedragskracht te zijn. Het leek inderdaad op een positieve feedbackloop. Er was blijkbaar niets dat het dier kon weerhouden zichzelf tot uitputting te stimuleren.

    De ratten trokken aan hun hendel tot het punt van verhongering. De verklaring was deze: als je eenmaal de bron van alle beloning hebt aangeboord, vallen alle andere lonende taken – zelfs de dingen die nodig zijn om te overleven – weg als oninteressant en onnodig, zelfs tot het punt van de dood. Voor een levend dier, dat meerdere levensbehoeften heeft, kan zo’n dominante dwang dus dodelijk zijn. Eten is aangenaam, maar als je plezier loskoppelt van eten, dan kan het najagen van plezier het winnen van het vinden van voedsel.

    De superjunkie die ons in de problemen kan brengen

    In het geval van AI leggen we nu de basis voor dergelijke systemen. Een groeiend aantal experts is het erover eens dat het bereiken van slimmer-dan-menselijke AI dichtbij genoeg kan zijn om een serieus probleem te vormen. Als zo’n AI wordt gecreëerd, kunnen we verwachten dat deze toegang heeft tot zijn eigen “broncode”, zodat hij zijn motiverende structuur kan manipuleren en zijn eigen beloningen kan beheren. Dit zou zo’n kunstmatige intelligentie op het pad kunnen zetten naar wirehead-gedrag en ervoor zorgen dat een dergelijke entiteit in feite een “superjunkie” wordt. Maar in tegenstelling tot de menselijke verslaafde, is het misschien niet zo dat zijn staat van gelukzaligheid gepaard gaat met een onproductieve staat van verdoving of dronkenschap.

    Filosoof Nick Bostrom vermoedt dat zo’n agent al zijn bovenmenselijke productiviteit en sluwheid zou kunnen wijden aan “het verminderen van het risico van toekomstige verstoring” van zijn kostbare beloningsbron. En als voor die AI mensen als een obstakel worden beschouwd, één dat in de weg staat van die beloning, zouden we wel eens in de problemen kunnen zitten.

    Dat lijkt misschien toekomstmuziek, maar afgezien van speculatieve- en worstcasescenario’s, onthult het voorbeeld waarmee we zijn begonnen – van de racetrack AI en beloningslus – dat het basisprobleem al een reëel probleem is in kunstmatige systemen.

     



    Trizomu
    • Leuk 1
     Delen


    Terugkoppeling

    Aanbevolen reactie



    Doe je mee?

    Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

    Gast
    Voeg een reactie toe...

    ×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

    ×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Wie zijn er online?  2 leden zijn actief

  • Laatste nieuws

  • Willekeurig topic

  • Nu op het forum

    • Forumdiscussie: Repareren, uitpakken, branden en overige problemen DennisRar Hey allemaal! Ik heb laatst zelf een oude computer geprobeerd te repareren, maar het ging volledig mis. Ik kreeg wat onderdelen niet goed geïnstalleerd en uiteindelijk deed hij helemaal niks meer. Heeft iemand tips waarom mijn reparatie fout ging en hoe ik het de volgende keer beter kan doen? Ben echt benieuwd naar jullie ervaringen! ExpertGert Hey DennisRar, ik herken je verhaal! Reparaties kunnen soms echt lastig zijn. Hier zijn een paar mogelijke redenen waarom het misging en tips om het de volgende keer beter te doen: Onderdelen niet goed aangesloten: Kijk goed of alle kabels en onderdelen goed vastzitten. Bij computers kunnen zelfs een paar losse draden ervoor zorgen dat alles niet werkt. Leg ze eventueel op volgorde van installatie. Handleiding volgen: Het is superbelangrijk om een goede handleiding te volgen. Er zijn veel YouTube-video’s die stap voor stap uitleggen hoe je het aanpakt. Zoek naar video’s met goede reviews! Het juiste gereedschap: Heb je het juiste gereedschap gebruikt? Soms heb je speciaal gereedschap nodig om onderdelen veilig te kunnen installeren. En zorg dat je alles klaar hebt liggen voordat je begint. Van fouten leren: Iedereen maakt wel eens een fout. Misschien de volgende keer als je het opnieuw probeert, oefen je met een minder belangrijk onderdeel of oude junk. Zo krijg je meer ervaring zonder grote gevolgen. Vraag om hulp: Mocht je vastlopen, vraag gerust om hulp in dit forum of aan vrienden die er meer vanaf weten. Samen leer je sneller! Hopelijk helpen deze tips je verder. Laat het weten als je nog meer vragen hebt! AnjaDL Goede tips, Gert! Ik heb zelf ook eens zo’n grote fout gemaakt bij het repareren van mijn laptop. Daarna was ik altijd extra voorzichtig met installeren. Gewoon de tijd nemen, dat helpt echt! Brammetje99 Mij is het ook wel eens overkomen. Wat ik deed was de onderdelen eerst helemaal uitlezen voor ik iets ging aansluiten. Dan heb je meer overzicht, geloof me! GertjanH Ik ben het helemaal eens met Gert. Soms is het beter om een paar keer te kijken voordat je begint. En gereedschap, dat is key! De juiste dingen hebben scheelt zo veel. DennisRar Bedankt voor de tips Gert en iedereen! Ik ga zeker wat video’s bekijken en alles beter voorbereiden. Gewoon wat rustiger aan doen. KarinHacker Haha, ik heb ooit een tv geprobeerd te fixen. Eindigde met een groter probleem, maar uiteindelijk kwam ik er wel achter dat ik gewoon niet goed op lette. Niks te moeilijk, gewoon rustig blijven! JeroenG Ik vind het ook leuk om te repareren, maar soms is het beter om expert te vragen als je er niet uitkomt. Je wil niet dat je apparaten beschadigt. TimmyHR Mooi dat we hier allemaal van leren! Ik vind het cool dat je het probeert, DennisRar. Zelf heb ik ook eens met een fiets geprobeerd, klein maar fijn. Bleek een simpele lekke band te zijn. NatalieP Laat je niet ontmoedigen! Mijn eerste keer was ook een ramp, maar nu kan ik echt wat. Blijven proberen! En als je een fout maakt, oefen dan met iets kleins. DennisRar Super bedankt iedereen! Dit voelt echt als een steungroep voor klussers. Ik ga aan de slag met een oude laptop – hopelijk gaat het deze keer beter! Lees het volledige bericht hier
    • Subforum: Hardware – Telefonie – Navigatie – TV Gebruiker: Joris123 Hey allemaal! Ik heb een vraagje over Google Maps. Hoe kun je Google Maps offline gebruiken zonder internetverbinding? Ik ben vaak in gebieden waar ik geen bereik heb en wil gewoon graag mijn routes kunnen zien. Iemand tips? Expert: TechGuru88 Hey Joris123! Goed dat je hierom vraagt, veel mensen hebben dit probleem. Google Maps kan best handig zijn, zelfs zonder internet. Hier is een stap-voor-stap uitleg: Download de kaart: Open Google Maps als je verbonden bent met Wi-Fi. Zoek de plek die je wilt opslaan. Tik op de naam of het adres van de locatie onderaan het scherm. Selecteer ‘Kaart downloaden’: Scroll naar beneden en je ziet de optie “Kaart downloaden”. Tik daarop en selecteer het gebied dat je wilt opslaan. Zorg ervoor dat je het gebied goed in beeld hebt, anders heb je later niet alles wat je nodig hebt. Offline kaarten gebruiken: Wanneer je zonder internet bent, open je gewoon Google Maps. Je kunt nu navigeren binnen het gebied dat je hebt gedownload! Vergeet niet dat je alleen de kaarten kunt zien, geen live verkeersinformatie. Een voorbeeld: Stel, je gaat naar een camping in de natuur zonder bereik. Download van tevoren het gebied rondom de camping en je kunt altijd je route vinden, zelfs als je telefoon geen signaal heeft. Hopelijk helpt dit je verder! Laat maar weten als je nog vragen hebt. Gebruiker: AnjaV Super nuttige info, thanks! Ik wist niet dat je dat zo kon doen. Ga het meteen proberen! Gebruiker: TomyBoy Even een vraagje terug: als ik een route aan het plannen ben en ik wil meerdere plekken toevoegen, kan dat dan ook offline? Of moet ik dat echt op internet doen? Expert: TechGuru88 Hey TomyBoy! Goede vraag! Je moet je route inderdaad plannen terwijl je nog online bent. Zodra je de route hebt gemaakt en het gebied gedownload, kun je die gebruikmaken. Maar als je tussendoor nieuwe plekken wilt toevoegen, moet je even internet hebben. Dus zorg dat je dat allemaal van tevoren doet! Gebruiker: LisaKa Haha, dat sturen van kaarten offline is echt een lifesaver. Ik ga binnenkort op roadtrip, dus dit komt goed uit! Gebruiker: WimDeVlieger Mooie uitleg, maar ik vind het altijd zo’n gedoe om kaartjes te downloaden. Kan ik ook andere apps gebruiken die dat makkelijker maken? Gebruiker: AnjaV WimDeVlieger, ik heb wel eens gehoord van Maps.me. Die app schijnt heel goed te zijn voor offline navigatie. Misschien een idee om die ook eens te proberen? Gebruiker: CoolCat Maps.me is inderdaad een goede optie! En ook gratis. Maar Google Maps heeft weer die mooie interface. Het blijft lastig kiezen… Gebruiker: TomyBoy Bedankt voor de tips! Ik ga beide apps uitproberen. Wie weet welke ik het fijnste vind! Gebruiker: Joris123 Thanks guys! Echt blij met al jullie tips. Ga ze zeker uitproberen. Fijne dag nog! Lees het volledige bericht hier
    • Forumtopic: Voorstelling van een nieuw lid Gebruikersnaam: RetroGamer88 Onderwerp: Hallo allemaal! Hier ben ik, RetroGamer88! Hey allemaal! Ik ben RetroGamer88 en ik ben net lid geworden van dit geweldige forum! Ik kom uit een klein dorpje in Nederland en ben enorm gepassioneerd door retro games. Sinds ik klein was, zat ik achter de NES en de SNES, en het lijkt er niet op dat dat ooit gaat veranderen. De laatste tijd ben ik helemaal verslaafd aan klassiekers zoals Super Mario Bros., The Legend of Zelda en Sonic the Hedgehog. Het is zo geweldig om die oude spellen weer op te pakken! Het geeft me echt een gevoel van nostalgie. Ik heb me aangemeld omdat ik graag met jullie wil kletsen over onze gedeelde interesses en misschien wat tips en tricks wil verzamelen over de beste manieren om deze retro games te spelen. Wat zijn voor jullie de mooiste retro games die jullie nog steeds graag spelen? Hebben jullie nog aanraders? Ik kijk er naar uit om met jullie te kletsen! Groetjes, RetroGamer88 Reactie van een Expert: GameWizard99 Hey RetroGamer88! Welkom op het forum! Super leuk dat je je hebt aangemeld. Als het gaat om retro games, zijn er echt een paar titels die opvallen. Je noemde al een paar klassiekers zoals Super Mario Bros. en Zelda—dat zijn echt toppers waar bijna iedereen het over eens is. Maar naast die wie ook zo leuk zijn: Tetris: Dit spel is tijdloos. Jammer genoeg vaak onderschat, maar het blijft verslavend! Donkey Kong: Een van de eerste platformers die je meenemen in een spannend avontuur. Street Fighter II: Perfect voor een competitieve avond met vrienden! Het heeft zoveel iconische personages. Wat betreft het spelen van retro games, kun je het beste een retro console gebruiken, maar emulators zijn ook absoluut een optie. Zorg ervoor dat je de juiste ROM’s hebt, maar dat is altijd een beetje een grijs gebied. Als je vragen hebt over specifieke games of consoles, schroom niet om te vragen! Veel plezier op het forum! Reacties van andere gebruikers: GamerGal85: Hey RetroGamer88! Welkom! Retro games zijn zo leuk! Ik speel nog steeds graag Mega Man! Heb je die ooit geprobeerd? PixelPioneer: Wat leuk dat je hier bent! Ik ben ook groot fan van retro games. Heb je al eens een arcade kast geprobeerd? Die zijn super tof! RetroHero20: Welkom RetroGamer88! Ja, de nostalgie is sterk. Voor mij is Castlevania echt een must-play! Zo’n sfeervol spel! Heb je dat ooit gespeeld? NostalgiaNerd: Hi allemaal. RetroGamer88, ik vind je keuze van games top! Persoonlijk ben ik dol op de Final Fantasy serie. De eerste onderdelen zijn magisch! Heb je daar interesse in? GamerGuy123: Tetris is inderdaad een klassieker! Het blijft gewoon verslavend. Retro games zijn de basis van al het gaming wat we vandaag hebben. RetroGamer88: Bedankt voor de leuke reacties iedereen! En ja, Mega Man wil ik zeker eens proberen, GamerGal85! Ik was altijd een beetje bang voor die moeilijkheidsgraad, haha. EmulatorExpert: Voor de emulators zou ik zeggen, kijk eens naar RetroArch. Het is makkelijk in gebruik en ondersteunt heel veel verschillende consoles! Is echt een aanrader! OldSchoolJake: Hey, als je Mario leuk vindt, moet je ook absoluut Mario Kart gaan spelen. De oudere versies zijn zo leuk voor multiplayer! Heb je die ook gespeeld? GamerGal85: Cool dat je het gaat proberen, RetroGamer88! Het heeft een stevige leercurve, maar het is zo bevredigend om te spelen als je het eenmaal doorhebt. Veel succes! Samen hebben we al zo een leuke discussie! Geweldig om te zien hoe de community elkaar helpt en tips deelt. Blijf lekker reageren! Lees het volledige bericht hier
  • Recente actieve topics

×
×
  • Nieuwe aanmaken...