Spring naar bijdragen

  • Snaterke zwijgt in alle talen; kosten ruim 5600 euro

     Delen


    Een grote uploader op het Usenet, die zich bediende van de nickname ‘Snaterke’, moet van de rechter 5640 euro proceskosten betalen aan BREIN en – in geval van toekomstige inbreuken – een dwangsom van 1000 euro per dag(deel) of 500 euro per inbreuk betalen, dit ter keuze van BREIN. Na onderzoek dat voortvloeide uit een eerdere zaak, slaagde BREIN erin Snaterke te ontmaskeren, waarna een schikkingsvoorstel volgde. Na aanvankelijke ontkenningen koos Snaterke ervoor het hoofd in het zand te steken en bleef het stil, maar dat heeft deze notoire inbreukmaker uiteindelijk niet gebaat.

    Stommetje spelen en hopen dat BREIN weggaat als je betrapt bent, werkt niet

    Weliswaar bleek Snaterke kort na de sommatie van BREIN de ruim 5.000 gepubliceerde ‘spots’ met nzb’s – dat zijn een soort hyperlinks waarmee bestanden op het Usenet vindbaar gemaakt worden – verwijderd te hebben, maar verder werd niet ingegaan op  de door BREIN aangeboden schikking. Een aanvankelijk door Snaterke in de arm genomen jurist reageerde al gauw ook niet meer, waarna het stil bleef, wat voor BREIN reden was om bij de rechter een verbod te vorderen op verbeurte van een dwangsom én vergoeding van de volledige proceskosten. Omdat Snaterke na te zijn gedagvaard ook niet op de rechtszitting verscheen, volgde een verstekvonnis, waarin de rechter de vorderingen van BREIN integraal toewees. BREIN zal het vonnis uiteraard op korte termijn aan Snaterke betekenen en ten uitvoer leggen.

    Het Usenet dateert van voor het internet en was oorspronkelijk bedoeld voor het uitwisselen van tekstberichten via ‘nieuwsgroepen’, die tot in de jaren ‘90 van de vorige eeuw populair waren. Deze rol is sinds de opkomst van het internet overgenomen door de alom bekende e-mail en het world wide web. Het Usenet bestaat echter nog altijd, maar wordt tegenwoordig vrijwel uitsluitend – en op grote schaal – gebruikt voor het uitwisselen van illegale entertainment content zoals films, muziek, games, boeken en tijdschriften en foto’s. Deze zaak tegen Snaterke is daar een duidelijk voorbeeld van.

    Gebruikers zoals Snaterke plaatsen de bestanden op usenetservers zonder toestemming van de rechthebbenden. Commerciële usenet providers verdienen daar vervolgens grof geld aan door de verkoop van abonnementen voor toegang tot hun servers, waarop zij de illegale werken lange tijd beschikbaar houden. Eenmaal geüpload, kunnen de bestanden niet meer door de oorspronkelijke uploader worden verwijderd en zijn ze dus feitelijk volledig in het beheer van de usenetproviders. Omdat het Usenet oorspronkelijk voor tekstberichten bedoeld was, is het noodzakelijk om bestanden van een groter werk op te knippen in vele kleine tekstberichtjes, ‘articles’ genaamd. Om die articles vervolgens gemakkelijk vindbaar te maken worden op indexeringswebsites zogeheten ‘spots’ geplaatst, die alle benodigde informatie bevatten waarmee de articles voor een bepaald werk eenvoudig in één keer kunnen worden gedownload.

    BREIN heeft kunnen achterhalen dat Snaterke ruim 5.000 spots op diverse indexeringssites had gepubliceerd voor onder andere tijdschriften, games, muziek en TV-series. Zolang de providers de illegaal geüploade bestanden beschikbaar houden duurt de inbreuk feitelijk nog voort, al zullen de betreffende bestanden na verwijdering van de spots wel een stuk moeilijker te vinden zijn.



    Gast
     Delen


    Terugkoppeling

    Aanbevolen reactie

    33 minuten geleden zei Meh Meh:

    De arrogantie en het toontje in dat bericht man. 🤮 Wat een lui bij BREIN. Krijg spontaan zin om een seedbox te huren in Verwegistan.

    De Uploads van Snaterke zijn alleen van de laatste 20 maanden van Spotnet verwijdert. Alles van daarvoor is nog steeds te downloaden. Ik ben toch benieuwd welk achterbaks stukje narigheid die Uploaders aangeeft bij BREIN, want ik geloof niet in het toeval dat BREIN daar alleen met eigen middelen achter is gekomen, ook al is de tracking software die ze tot hun beschikking hebben ontzettend geavanceerd.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Iemand of tracking software, ik vraag het mij af. Als ik zou posten, dan zou ik dat doen via de verbinding van een van mijn buren, een echte anonieme VPN, proxy en een OS die via een virtual machine op een encrypted USB stick draait. Payserver zou ik betalen middels een wegwerp prepaid telefoon. Gewoon achter je Windows machine uploaden via een payserver is vragen om problemen.

    In de tijd van FTD was ik zeer actief, maar tegenwoordig moet ik er niet aan denken. Teveel gedoe, of teveel gezeik. Daarnaast, als ik de ondankbare reacties onder sommige spots zie, dan hoeft het van mij al helemaal niet meer.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    • Oud-beheerder

    Precies dat @Meh Meh. Je zou als uploader 3x voorzorg maatregelen moeten nemen.

    Maar ik denk dat deze personen ook  erg op de likes leunen en de bekendheid in de piraten wereld. En daarom ook uiteindelijk zichzelf (perongeluk) bekend maken in sommige community's. Niet via naam maar wel via andere gegevens. Daar zit tenslotte een groot deel van het geluk en leven. En ze bouwen daar relaties in op. 

    Los daarvan.... Knap, dat ze het doen. Anders zou er ook geen piraten wereld meer zijn. 🙌

    • Leuk 1
    • Eens 1
    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Volledig mee eens, ik heb erg veel respect voor posters.
    Velen doen het gewoon om iets voor anderen te betekenen.
    In sommige gevallen kan het uploaden van wat films en series mensen erg blij maken.
    Ik werkte vroeger in een verzorgingshuis, waar veel mensen zich verveelde.
    Dan zette ik wekelijks 7 a 10 oudere films en series op een mediaspeler, Floris, Swiebertje e.d.
    Mensen waren daar zo ontzettend blij mee. Posters helpen vele mensen, mijn respect.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Deze naam zeg me heel veel als ik me goed kan heugen hij of Zij lang een poster geweest Op Newzbin  en regelmatig op spotnet te zien geweest.

    ja wie nu D.U. maybe die vraagt er ook om zo langzamerhand tijd zal het leren.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Op 6-8-2021 om 18:44 zei Skeletor:

    Ik ben toch benieuwd welk achterbaks stukje narigheid die Uploaders aangeeft bij BREIN, want ik geloof niet in het toeval dat BREIN daar alleen met eigen middelen achter is gekomen.

    Snaterke was zelf ook niet erg voorzichtig die zat toen veel in de chat op Newzbin en liet zelfs foto's en info zien daar in de chat o.a met wat voor werk ze deed en linkjes naar het eigen bedrijf niet erg handig natuurlijk.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Dat is het hele eieren eten, vertrouw als uploader helemaal niemand, echt niemand.

    Je zegt het trots tegen je vrouw. Een dag later blijkt dat ze een relatie heeft met alle mannen in de straat. Er ontstaat een vreselijke vechtscheiding. De kans dat ze je als uploader dan niet verraad, is dan zeer klein. Ik zou het zelfs na een 40 jarig huwelijk nog niet delen. 

    Uploaden, doe het volgens alle middelen om jezelf te beschermen. Werk alleen of in een nauw team van goede, betrouwbare vrienden, die zich allemaal schuldig maken aan 'illegaal' uploaden. Schep nooit op, voer je ego niet, werk volledig anoniem en zwijg tot de dood en daarna. Dan kan Brein heeeeeel lang naar je zoeken. Snaterke is naar mijn inziens door zijn eigen uitlatingen onderste boven aan het kruis genageld. Erg jammer.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    13 minuten geleden zei Meh Meh:

    Dat is het hele eieren eten, vertrouw als uploader helemaal niemand, echt niemand.

    Snaterke en Kwiebus65 hebben natuurlijk al jarenlang de hand in de Uploads van Computer Games en Snaterke kennelijk ook nog wat andere Content Uploads. Doordat ze zoveel jaren feitelijk ongestoord haar gang kon gaan is het idee onaantastbaar te zijn een beetje doorgeslagen zoals @Eagle al aangaf. Het is in dit geval dus wel een duidelijke waarschuwing dat BREIN achter de schermen heel veel verzamelt en ineens toeslaat.

    Ik heb een linkje naar de Dagvaarding van Maart 2021 waarin zeer uitvoerig staat omschreven wat BREIN had afgesproken en welk materiaal BREIN aanvoert, waaronder de volgende regel;

    Snaterke heeft in de periode tussen maart 2011 en december 2019 in totaal 5.589 spots geplaatst op Newzbin en de voorgangers
    www.nzbspots.org en www.nzbee.org.

    BREIN  voert in deze Dagvaarding screenshots aan van Snaterke Uploads die natuurlijk nog vrij makkelijk te vinden zijn, gezien het feit dat alleen op Newzbin de spots zijn verwijdert van de laatste 20 maanden. Als je een beetje retentie hebt, zijn er nog uploads binnen te halen die dateren uit 2011.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    2 uur geleden zei Skeletor:

    Snaterke en Kwiebus65 hebben natuurlijk al jarenlang de hand in de Uploads van Computer Games en Snaterke kennelijk ook nog wat andere Content Uploads. Doordat ze zoveel jaren feitelijk ongestoord haar gang kon gaan is het idee onaantastbaar te zijn een beetje doorgeslagen zoals @Eagle al aangaf. Het is in dit geval dus wel een duidelijke waarschuwing dat BREIN achter de schermen heel veel verzamelt en ineens toeslaat.

    Ik heb een linkje naar de Dagvaarding van Maart 2021 waarin zeer uitvoerig staat omschreven wat BREIN had afgesproken en welk materiaal BREIN aanvoert, waaronder de volgende regel;

    Snaterke heeft in de periode tussen maart 2011 en december 2019 in totaal 5.589 spots geplaatst op Newzbin en de voorgangers
    www.nzbspots.org en www.nzbee.org.

    BREIN  voert in deze Dagvaarding screenshots aan van Snaterke Uploads die natuurlijk nog vrij makkelijk te vinden zijn, gezien het feit dat alleen op Newzbin de spots zijn verwijdert van de laatste 20 maanden. Als je een beetje retentie hebt, zijn er nog uploads binnen te halen die dateren uit 2011.

    verkeerde aangetikt, bedoelde bedankt voor deze info, hier is niet tegen aan te vechten Brein wint altijd.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites



    Doe je mee?

    Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

    Gast
    Voeg een reactie toe...

    ×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

    ×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Wie zijn er online?  6 leden zijn actief

Mededelingen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...