Spring naar bijdragen

  • Windows 10 blijft activiteitsgeschiedenis ook na afmelding verzamelen

     Delen


    Windows 10 verzamelt de activiteitsgeschiedenis van gebruikers en stuurt die gegevens door naar Microsoft, zelfs als de gebruiker dat handmatig heeft uitgeschakeld.

    window10.jpg

    Dat ontdekte een gebruiker van het besturingssysteem die erover berichtte op Reddit.

    In de privacyinstellingen van Windows 10 kunnen gebruikers hun zogeheten 'Activiteitsgeschiedenis' in- of uitschakelen. Met die functie verzamelt Windows informatie zoals apps of documenten die worden geopend. Zo kan de gebruiker na een herstart weer doorgaan waar hij gebleven was.

     

    Als gebruikers die Activiteitsgeschiedenis uitschakelen blijft Windows 10 die echter verzamelen. De gegevens worden bovendien doorgestuurd naar Microsoft.

    In het privacy-dashboard dat gebruikers in hun browser kunnen bekijken, zijn de gegevens dan nog steeds te vinden.



    Trizomu
     Delen


    Terugkoppeling

    Aanbevolen reactie

     

    18 uur geleden zei Trizomu:

    Als gebruikers die Activiteitsgeschiedenis uitschakelen blijft Windows 10 die echter verzamelen.

    Er zijn twee opties rond de diagnostische gegevens: basis en volledig. Als je de basisinformatie hebt aanstaan, dan verzamelt Windows 10 enkel informatie over je apparaat en de instellingen en of het correct functioneert. In het geval van de volledige diagnostische gegevens, vult Windows 10 dit aan met informatie rond de apps die je gebruikt, de sites die je bezoekt en andere data.

    De kans is vrij groot dat veel mensen zonder dat ze zich daar bewust van zijn de functie ingeschakeld hebben staan. Daardoor verzamelt Windows 10 in sommige gevallen dus meer gegevens dan mensen lief is.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Het probleem ligt hem niet echt bij de basis / volledige diagnostische gegevens  die verzameld wordt, al is de volledige diagnostische gegevens verzameling niet echt nodig voor het verbeteren van W 10 die zitten ook in de basis verzameling. Bij de volledige versie ervan worden ook nog andere informatie verzameld waaronder de software die op de computer aanwezig is en waarvoor die gebruikt wordt - de momenten dat de computer ingeschakeld wordt en hoe lang + dat men ook nog eens de Activiteitsgeschiedenis meeneemt die men kan verzamelen bij het gebruik van een browser, en ja eigenlijk zowat alles wat men eigenlijk zowat doet op de computer (hierbij heb ik het dan wel niet over gegevens die men aanmaakt door b.v het maken van een brief of een rekenblad, welke media bestanden die men bekijkt of bewerkt) hier doel ik dan op het gebruik van programma's. Eigenlijk gaat het niet over het laatste want die worden ook meegenomen in de telemetrie die ingebakken zit in het OS, ook al wil men ook hier zoveel mogelijk uitschakelen er blijft telemetrie verstuurd worden wat eigenlijk best wel in de basis diagnostische gegevens zouden kunnen zitten. Het probleem zit er hen in dat Activiteitsgeschiedenis uitschakelen eigenlijk geen zin heeft ook al doet men dit, en dit heeft dan te maken met de gegevens die verzameld wordt als men effectief op het internet gaat ook al schakelt men dit uit (ook al gebruik men de veilige(?)/ safe of privé modus van de browser. Bij mij staat activiteitsgeschiedenis ook uitgeschakeld maar toch merk ik dat In het privacy-dashboard nog steeds gegevens terecht komen die er niet zouden moeten inkomen indien men de activiteitsgeschiedenis uitschakelt, een goed voorbeeld is het gebruik van Edge waar sommige informatie van het surfen in aanwezig blijft ook al verwijderd men de zoekgeschiedenis - cookies e.d en verwijderd men in het privacy-dashboard alle gegevens. Maar dit laatste gaat dan wel over browsers en men weet dat elke browser zo zijn eigen manier heeft van verzamelen van gegevens en het doorsturen ervan. Indien ik uitga van eigen ervaringen, waarvan ik reeds meerdere malen gemerkt heb dat die niet in het privacy-dashboard terecht komen is wanneer ik gebruik maak van van mijn vaste browser in mijn Total Security pakket van Kaspersky genaamd Veilig Bankieren, ik weet dat dit een omweg is maar toch merk ik dat dit niet in de activiteitsgeschiedenis terecht komt van het privacy-dashboard en hierdoor zelfs veiliger is dan de privé modus van een browser.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites



    Doe je mee?

    Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

    Gast
    Voeg een reactie toe...

    ×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

    ×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


Mededelingen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...