Spring naar bijdragen

Downloaden is tóch illegaal


Martijn

Aanbevolen reactie


  • Bijdragen:  806
  • Waardering:   5
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  19-04-06
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  36

leest en bibbert...

AMSTERDAM - Downloaden van films en muziek is in Nederland wel degelijk illegaal. Tot dat oordeel komt een Haagse rechter in een bodemprocedure over de thuiskopieheffing.

Chris Heijmans

In Nederland gold - anders dan in de rest van Europa - tot dusverre dat het downloaden van auteursrechtelijk beschermd materiaal voor eigen gebruik is toegestaan, ook als de bron niet legaal is. Alleen het verspreiden van bijvoorbeeld gekopieerde films en cd's is niet toegestaan.

Wel worden de auteurs van het gekopieerde werk gedeeltelijk schadeloos gesteld uit de opbrengsten van de zogenoemde thuiskopieheffing, een toeslag die consumenten betalen als ze blanco informatiedragers kopen, zoals lege cd's of cassettebandjes.

Handhaven

Bij de vaststelling van de regelgeving meende de Tweede Kamer dat van burgers niet verwacht mocht worden dat ze van ieder gedownload bestand nagaan of de aanbieder het recht heeft om het te verspreiden. Bovendien zou een verbod in de praktijk nauwelijks te handhaven zijn.

Streep

De Haagse rechtbank heeft donderdag een streep door die redenering gehaald. Het maken van een privékopie van illegaal materiaal is een illegale handeling, redeneert de rechter. Volgens het vonnis (PDF) is de gangbare uitleg van de Auteurswet in strijd met een Europese richtlijn over de thuiskopie. Die richtlijn staat kopieën voor privégebruik alleen toe als 'daarbij geen afbreuk wordt gedaan aan de normale exploitatie van werken'.

Brancheorganisatie NVPI van de Nederlandse entertainmentsector is blij met de uitspraak. De Nederlandse uitzonderingspositie was de organisatie al jaren een doorn in het oog. Vorig jaar pleitte de NVPI nog voor een wettelijk verbod op downloaden.

Heffing

De rechterlijke uitspraak maakt deel uit van een vonnis in een bodemprocedure van een groep producenten van blanco media, waaronder Maxell, Philips, TDK en Sony, tegen stichting De Thuiskopie en SONT, een organisatie die de hoogte van de thuiskopieheffing vaststelt.

De fabrikanten, verenigd in belangenvereniging STOBI, willen dat de heffing wordt verlaagd of afgeschaft. Volgens STOBI zou de heffing onnodig zijn als consumenten materiaal met toestemming kopiëren, bijvoorbeeld als de rechthebbenden hun muziek legaal op internet aanbieden. De rechtbank is het op dat punt met STOBI eens.

Overwinning

Na bekendmaking van het vonnis claimden beide partijen de overwinning. STOBI verwacht op basis daarvan met SONT te kunnen onderhandelen over een lagere thuiskopieheffing. Stichting De Thuiskopie en SONT toonden zich in een reactie tevreden dat de rechtbank de heffing niet heeft afgeschaft of verlaagd. Volgens de rechter mag SONT de hoogte van de vergoeding bepalen.

Bron: http://www.nu.nl/news/1631349/50/Downloaden_is_t%F3ch_illegaal.html

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5
  • 806
  • Reacties 19
  • Gemaakt
  • Laatste reactie

Top Posters In Dit Topic

Top Posters In Dit Topic


  • Bijdragen:  500
  • Waardering:   228
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  19-04-06
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  33

Ik heb het vandaag veel langs horen komen. Ik vraag me toch een aantal dingen af:

1) Wordt er gecontroleerd? (eigen antwoord: nee)

2) Kan men zien óf je wel aan het downloaden bent? (eigen antwoord: nee)

3) Kan men dan ook nog zien wát je aan het downloaden bent? (lijkt me ook niet...)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 228
  • 500

  • Bijdragen:  501
  • Waardering:   63
  • Prestatiepunten:  366
  • Dagen gewonnen:  2
  • Lid sinds:  26-08-06
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  30

Wat krijgen we nou..  :-[.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 63
  • 501
  • 2

  • Bijdragen:  2.568
  • Waardering:   1
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  12-10-07
  • Status:  Offline
  • Actief:  Nooit
  • Leeftijd:  32

Het word nog niet gedaan zoals in Amerika, ik zeg nog omdat we steeds meer naar de regelgeving van Amerika gaan.

En ik moet zeggen dat dit al een stap ernaar toe is.

De volgende stap is misschien dat organisaties zoals Brein geen rechtszaak hoeft aan te spannen tegen een persoon maar gelijk mag waarschuwen en als dat nodig is vervolgens beboeten.

Nu op dit moment mogen ze gebruikers hierop nog niet controleren, alleen de eerste uploader van het bestand misschien maar of het legaal is verkregen kunnen ze niet checken.

Ten tweede zullen ze met controles de privacy wetgeving schenden, waardoor jij Brein (of een andere organisatie) kan aanklagen.

Brein is denk ik zeer blij met deze uitspraak want nu kunnen ze ook muziek netwerken plat gooien en/of beboeten via een rechter.

Al met al is het nu nog wel zwakjes geregeld al zou ik niet gek van staan dat er binnen 5 jaar zwaardere maatregelen tegen piraterij worden getroffen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1
  • 2,6k

  • Bijdragen:  4.943
  • Waardering:   21
  • Prestatiepunten:  100
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  24-01-08
  • Status:  Offline
  • Actief:  

maar wat nu...

ik denk en hoop dat het niet verder komt, ze hebben altijd gezegd dat de privacy in Nederland optimaal is vergeleken anderen landen en dat bijvoorbeeld downloaden niet gecontrolleert mag worden! ik denk niet dat het verder komt omdat: neem een voorbeeldje roken, vroeger mocht iedereen sigaretten kopen totdat het illegaal werd voor mensen onder de 16, nu mag de politie nog steeds niet controleren of zelfs iemand beboeten die sigaretten bij heeft of rookt! ik denk dat het niet veel verder kan gaan!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 21
  • 4,9k

  • Bijdragen:  2.568
  • Waardering:   1
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  12-10-07
  • Status:  Offline
  • Actief:  Nooit
  • Leeftijd:  32

maar wat nu...

ik denk en hoop dat het niet verder komt, ze hebben altijd gezegd dat de privacy in Nederland optimaal is vergeleken anderen landen en dat bijvoorbeeld downloaden niet gecontroleerd mag worden! ik denk niet dat het verder komt omdat: neem een voorbeeldje roken, vroeger mocht iedereen sigaretten kopen totdat het illegaal werd voor mensen onder de 16, nu mag de politie nog steeds niet controleren of zelfs iemand beboeten die sigaretten bij heeft of rookt! ik denk dat het niet veel verder kan gaan!

Maar er word wel gekeken dat je rookt in een openbare gelegenheid, waar eigenlijk roken verboden is.

Een absurd voorbeeld is perrons van Centraal Stations.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1
  • 2,6k

  • Bijdragen:  950
  • Waardering:   0
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  25-07-07
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  31

Maa kan ut dus niet zo worden , dat Brein bij je provider kan checken wie download en wie niet?

Want privacy is toch optimaal in Nederland ? :|

En ze mogen toch niet zo je huis in , en kijken van goh , Hij download nu ben je de lul.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • 950

  • Bijdragen:  5.918
  • Waardering:   109
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  15-03-08
  • Status:  Offline
  • Actief:  

;D Haha ik zie het al voor me:

hoor je de bel staat zo'n brein gastje voor je deur: Ja jongeman wij gaan even controleren of je download  ;D

Maar het lukt hun toch nooit om zoiets voor elkaar te krijgen, hoop ik  :-\

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 109
  • 5,9k

  • Bijdragen:  950
  • Waardering:   0
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  25-07-07
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  31

Nou ik weet niet , da brein gebeuren gaat toch behoorlijk ver in dat soort dingen.

Denk ook dat ze wel in de toekomst ( wat nu al gebeurd in Amerika dacht ik ? ) dat ze de downloaders gwn op IP kunnen traceren.

Nou , Denk wel dat ik gwn door blijf gaan met het downloaden , moeten ze maar niet eerst zeggen dat het wel mag , en nu opeens niet meer  :-[ :-[ :-[

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • 950

  • Bijdragen:  500
  • Waardering:   228
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  19-04-06
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  33

Mag niet. Privacy staat in dit land hoger dan de meeste andere delicten. Meestal ben ik het hier niet mee eens, maar voor gevallen als downloaden denk ik toch dat het maar goed is dat de privacywetgeving hen in de weg staat. Maar wat wordt gezien als downloaden? Als jij een PDF downloadt met bijvoorbeeld gegevens over de nieuwe Intel-chips (daar staat een copyright op), ben je 'strafbaar' wegens ongeoorloofd downloaden? Hm, dan sta je toch wel erg voor lul, want Intel wil juist dat zijn PDF bekeken wordt. Kortom, ook de legale downloads met copyright zijn nu verboden om te downloaden?

Nog een grappig feitje: in China betekent copyright voor de mensen niet meer dan right to copy, dus daar wordt gewoon alles met een copyright nagemaakt. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 228
  • 500

  • Bijdragen:  5.918
  • Waardering:   109
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  15-03-08
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Beter dan dat privacy in Nederland hoger ligt.

En ik blijf gewoon downloaden hoor want als ik gepakt (bijvoorbeeld) dan is bijna heel Nederland de lul want wie heeft nou nooit iets illegaal gedownload ? Dat heeft bijna iedereen gedaan dus lijkt mij wel grappig als ze bijna heel Nederland gaan bestraffen  ;D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 109
  • 5,9k

  • Bijdragen:  501
  • Waardering:   63
  • Prestatiepunten:  366
  • Dagen gewonnen:  2
  • Lid sinds:  26-08-06
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  30

Ze pikken meestal een iemand er uit die "als voorbeeld moet dienen". En dan heb je meteen een fix hoge boete ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 63
  • 501
  • 2

  • Bijdragen:  500
  • Waardering:   228
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  19-04-06
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  33

Lees het volgende topic over deze kwestie. Daar staat in wat Brein gaat doen. Er wordt dus niemand vervolgd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 228
  • 500

  • Bijdragen:  4.943
  • Waardering:   21
  • Prestatiepunten:  100
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  24-01-08
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Ze pikken meestal een iemand er uit die "als voorbeeld moet dienen". En dan heb je meteen een fix hoge boete ook.

maar hoe pikken ze je eruit? Het is moeilijk om door die privacymuur heen te boren, tenzij iemand zo dom is net als dat vrouwtje in de VS die muziek online zette en een boete van een paar duizend dollar negeerde ::)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 21
  • 4,9k
  • 2 maanden later...

  • Bijdragen:  3.237
  • Waardering:   20
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  21-07-08
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  30

ik ben toch nog minderjarig, dus ik kan wss tog de bak nog niet in, het ergste wat kan gebeuren is denk ik n taakstraf, onderutussen iPodje met mn illegale muziek aan en klaar is kees! :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 20
  • 3,2k

  • Bijdragen:  1.157
  • Waardering:   9
  • Prestatiepunten:  50
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  09-04-07
  • Status:  Offline
  • Actief:  

;D Haha ik zie het al voor me:

hoor je de bel staat zo'n brein gastje voor je deur: Ja jongeman wij gaan even controleren of je download  ;D

Maar het lukt hun toch nooit om zoiets voor elkaar te krijgen, hoop ik  :-\

Net of ze bij iedereen langs de deur gaan... no way.

Ze willen downloaden wel illegaal maken ja, en dan?

Ik blijf toch wel downloaden (betaal ervoor) dus let them cry ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 9
  • 1,2k

  • Bijdragen:  1.027
  • Waardering:   2
  • Prestatiepunten:  359
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  17-03-08
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  38
  • Was actief op:  Windows

wat een lachertje dat mensen bang zijn voor brein.

Ik ben inmiddels voledig uploader van films, muziek en proggies.

Ze pakken mij dus eerder dan de mensen wie alleen maar downloaden en een klein beetje uploaden.

Zodra ik gepakt ben laat ik het wel weten O0

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2
  • 1k

  • Bijdragen:  5.247
  • Waardering:   249
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  27-08-07
  • Status:  Offline
  • Actief:  

ik ben toch nog minderjarig, dus ik kan wss tog de bak nog niet in, het ergste wat kan gebeuren is denk ik n taakstraf, onderutussen iPodje met mn illegale muziek aan en klaar is kees! :P

Gister hoorde ik dat kinderen boven de 12 welin de gevangenis mogen. Alleen dan voor max. 1 dag  :s

En ik denk niet dat ze je zo snel pakken, dus ik blijf lekker downloaden O0

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 249
  • 5,2k

  • Bijdragen:  1.157
  • Waardering:   9
  • Prestatiepunten:  50
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  09-04-07
  • Status:  Offline
  • Actief:  

ik ben toch nog minderjarig, dus ik kan wss tog de bak nog niet in, het ergste wat kan gebeuren is denk ik n taakstraf, onderutussen iPodje met mn illegale muziek aan en klaar is kees! :P

Gister hoorde ik dat kinderen boven de 12 welin de gevangenis mogen. Alleen dan voor max. 1 dag  :s

En ik denk niet dat ze je zo snel pakken, dus ik blijf lekker downloaden O0

Ooit gehoord van jeugd(kinder)gevangenis?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 9
  • 1,2k

  • Bijdragen:  4.321
  • Waardering:   20
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  19-04-06
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  41

dit is wel een heel oud topic....... :-[

slotje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 20
  • 4,3k

Geplaatst 2 uur geleden

Vergeten jullie alsjeblieft de VPN verbinding niet? Je internet provider zoals Ziggo of KPN kan door gebruik van de VPN niet zien wat er gebeurd op je internet verbinding en ben je volledig anoniem voor iedereen. Een vereiste tegenwoordig.... We een uitgebreide handleiding geschreven met informatie. :goed:

Deze vindt je hier:   https://www.duken.nl/forums/handleidingen/downloaden/vpn-verbinding-en-anoniem-downloaden-r35/  


Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Wie zijn er online?  1 lid is actief

Mededelingen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...