Spring naar bijdragen

  • Uitbreiding thuiskopieheffing spoort aan tot meer illegale downloads

     Delen


    Downloaders vinden uitbreiding oneerlijk en 'dreigen' met illegaal compensatiegedrag. Vorige maand heeft de SONT bekend gemaakt de thuiskopieheffing uit te breiden naar onder andere USB-sticks en wearables en de prijs voor producten waarop deze heffing al gold te verhogen. Gebruikers vinden dat oneerlijk en "dreigen" meer te gaan downloaden als "compensatie".

    Steeds meer downloaders klagen op fora en in comments op nieuwssites over de aanpassingen en uitbreiding van de thuiskopieheffing van de Stichting Onderhandelingen Thuiskopievergoeding. De tarieven op producten waarop al werd geheven worden over het algemeen hoger en vanaf volgend jaar moet er ook worden betaald voor USB-sticks en Wearables met opslagmogelijkheid. De heffing op beschrijfbare cd's en dvd's komt te vervallen.

    De prijzen voor e-readers, smartphones, settopboxen en hdd-recorders stijgen enkele tientallen centen tot euro's terwijl de afdracht voor externe harde schijven, draagbare audio/videospelers, tablets, pc's en mediacenters daalt. Voor USB-sticks moet een heffing van 60 cent betaald worden en voor wearables met opslagmogelijkheid is dat 1,20 euro.

    Oneerlijk

    Veel gebruikers klagen dat deze (nieuwe) heffingen oneerlijk zijn omdat er inmiddels een downloadverbod van kracht is waardoor de heffing irrelevant is geworden. Ook de beschikbaarheid van vele legale alternatieven als Netflix en Spotify zorgt ervoor dat gebruikers niet of nauwelijks downloads van illegale bron opslaan op fysieke media.

    Wat gebruikers nog het meeste steekt is dat de heffingen op settopboxen en hdd-recorders is verhoogd. Deze apparaten worden gebruikt om legaal tv-uitzendingen op te nemen. Het nogmaals betalen van een thuiskopieheffing is daarom onredelijk.

    "Kijkers hebben immers al betaald voor de lineaire uitzending en kunnen die veelal ook legaal terug kijken via replay of online. Het is vreemd om dan specifiek voor lokale opslag op settopboxen nog een aanvullende heffing te vragen. De schade voor rechthebbenden van lokale TV-opnames is dermate minimaal dat deze helemaal buiten de heffing moeten worden gehouden," schrijft kabel-belangenbehartiger NLConnect in een blogpost.

    Compensatiegedrag

    Diverse gebruikers laten via verschillende fora, comments op nieuwssites en social media weten dan toch maar weer meer te gaan downloaden. "Als er dan toch onterecht betaald moet worden voor thuiskopieën, kunnen we net zo goed van het 'recht' gebruik maken daadwerkelijk thuiskopieën te maken," is de redenatie.

    Daar wordt vaak ook als extra reden bijgehaald dat de meeste usb-sticks niet gebruikt worden voor de opslag van (illegale) thuiskopieën, maar waar dus wel voor betaald wordt. Deze afdrachten worden nu als excuus gebruikt om het downloaden uit illegale bron goed te praten.

     



    Duken
    • Leuk 1
     Delen


    Terugkoppeling

    Aanbevolen reactie

    In het begin werd er vooral "gedoogd", kind van 5 taal: foei, mag eigenlijk niet maar doe maar.

    Toen kwam de TKH.. "Ter compensatie van illegaal downloaden het het, recht hebben om letterlijk van alles een kopie te mogen maken zolang je maar beschikt over een fysiek exemplaar.

    Wie wilt dit handhaven en hoe? Niet.. Sinds het begin van Sproetje en THC download ik torrents en voor die tijd voornamelijk uit Private FTP's.

    Ondanks dat het absurd is dat er een heffing bestaat en daar bovenop nog BTW EN een downloadverbod. De meesten blijven toch downloaden en streamen zit ook in een lift maar zolang ik maanden moet wachten om legaal een film of serie te kunnen kijken hier in Nederland, blijf ik vooral downloaden.

    Vier computers, twee laptops en een tablet en iedereen een mobiele telefoon in het huis. Kost me al klauwen met geld en dan ook nog de Thuiskopieheffing, voor dat geld 'Unlimited download'.

    Mijn argument: Ik betaal er immers dan toch voor? ^_^ Dan maar de gehele situatie in zwart-wit zien zolang er niets aangepast wordt.  

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites



    Doe je mee?

    Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

    Gast
    Voeg een reactie toe...

    ×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

    ×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


Mededelingen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...