Spring naar bijdragen

  • Nederlandse muziekuploader schikt met Brein voor 7000 euro

     Delen


    Stichting Brein meldt dat het tot een schikking is gekomen met een Nederlander die muziek uploadde naar een cyberlocker en de links in een Facebookgroep plaatste. De man betaalt 7000 euro aan de auteursrechtenwaakhond.

    Omdat de uploader akkoord is gegaan met een schikking tussen hem en stichting Brein, komt het niet tot een rechtszaak. Zou het wel zover gekomen zijn, dan zou Brein pogen de volledige schade en kosten op de man proberen te verhalen, die volgens de waakhond vele malen hoger liggen dan het schikkingsbedrag. Hoe Brein de man precies heeft opgespoord en hoe moeilijk of makkelijk dat was, maakt de stichting niet bekend.

    De uploader plaatste het volgende bericht op de Facebookgroep: "Geachte leden, op last van stichting BREIN moet ik stoppen met het uppen van muziek. Ik ga dan ook per direct niet meer verder. Tevens zal ik vandaag de groep verlaten zowel als beheerder als ook als lid. Als ik door zou gaan dan is de boete € 2000,00 per dag met een maximum van € 50.000,00. Ik wens iedereen al het goede toe."

    Volgens het bericht van Brein was erkenning van de andere leden van de Facebookgroep de enige motivatie voor de man om de muziek te verspreiden. De man zou hoofdverantwoordelijke geweest zijn voor de pagina. Kortstondig zou een ander het roer overgenomen hebben, maar inmiddels is de pagina volgens Brein verwijderd.

    Recentelijk nog werd bekendgemaakt dat Brein een schikking bereikt had met een UseNet-uploader. Die man, die meer dan 18.000 muziekbestanden op nieuwsgroepen had geplaatst, heeft afgesproken zijn activiteiten per direct te staken en een bedrag van 15.000 euro te betalen. De Nederlander die nu 7000 euro moet betalen aan Brein, heeft met een lager bedrag te maken omdat 'rekening gehouden wordt met de persoonlijke omstandigheden van de inbreukmaker.'



    Duken
     Delen


    Terugkoppeling

    Aanbevolen reactie



    Doe je mee?

    Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

    Gast
    Voeg een reactie toe...

    ×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

    ×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


Mededelingen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...