Spring naar bijdragen
  • Nieuwsberichten

    Volg het nieuws en de laatste ontwikkelingen welke gerelateerd zijn aan downloaden.
    • Eater

      Wil je jouw Max-account delen met iemand buiten je huishouden? Maak je dan klaar om extra te betalen, In Amerika.
      De langverwachte maatregel voor Max-wachtwoorddelers is eindelijk aangekondigd. De streamingdienst maakte dinsdag bekend dat ze daadwerkelijk gaan doorvoeren waar ze al eerder op hintten: extra kosten voor het delen van accounts.
      Vanaf nu kun je een “Extra Lid Add-On” aanschaffen waarmee je familie of vrienden buiten je huishouden kunt uitnodigen om hun eigen sub-accounts aan te maken onder jouw primaire Max-abonnement. Voor elke extra lid-add-on betaal je $7,99 per maand, hetzelfde bedrag dat Netflix zijn leden rekent om hun accounts te delen. De prijs voor extra leden blijft gelijk, ongeacht welk Max-abonnement je hebt.
      Tegelijkertijd lanceert Max een nieuwe functie die voormalige wachtwoorddelers in staat stelt om hun profielgegevens over te dragen naar een “extra lid”-account. Dit is wederom een functie die lijkt op wat Netflix eerder heeft geïntroduceerd.
      Max heeft al geruime tijd aangegeven dat ze serieus werk willen maken van de bestrijding van wachtwoord delen, waaronder het verkopen van sub-accounts aan hun abonnees. In december vorig jaar kondigden Max-executives aan dat ze zouden beginnen met het versturen van "vroegtijdige, milde boodschappen" naar vermoedelijke wachtwoorddelers, terwijl ze ook hun mogelijkheden verbeterden om mogelijke accountfreeloaders op te sporen.
      Wachtwoord delen is een lastig probleem voor de grote streamingdiensten. Aanvankelijk keken belangrijke spelers zoals Netflix de andere kant op, in de hoop dat de extra kijkers uiteindelijk zouden leiden tot meer betalende abonnees. Maar na de pandemie eiste Wall Street winstgevendheid in plaats van alleen grote abonneebases, en begonnen streamingdiensten serieus te worden over het aanpakken van wachtwoord delen.
      Netflix leidde de weg door eind 2023 zijn $7,99/maand kostende vergoeding voor sub-accounts in te voeren. Disney+ volgde vorig jaar met een prijs van $6,99 per maand voor gebruikers van Disney+ Basic (de variant met advertenties) om hun accounts te delen, terwijl gebruikers van Disney+ Premium $9,99 per maand moeten betalen voor elk extra lid.
      De maatregelen tegen het delen van wachtwoorden lijken effect te sorteren, aangezien Netflix in het eerste kwartaal van 2025 een omzetgroei van 13 procent rapporteerde, wat een “grote winstverrassing” voor het bedrijf betekent.
      Met deze veranderingen wil Max niet alleen de inkomsten verhogen, maar ook de waarde van hun diensten voor de trouwe abonnees benadrukken. Het is een spannende tijd voor streamingdiensten, waarbij de competitie toeneemt en het delen van wachtwoorden steeds meer onder de loep wordt genomen.
      Hoe snel het in Nederland ingevoerd word is nog onbekend.
      Lees meer...

      226 • 0

    • Eater

      Meta is begonnen met nieuwe tests om jongeren te ontmaskeren die zich voordoen als volwassenen op Instagram. Het moederbedrijf van het platform heeft aangekondigd nog meer gebruik te maken van artificiële intelligentie om te achterhalen of jongeren liegen over hun leeftijd. Deze stap, die Meta zelf als “een grote verandering” bestempelt, laat zien dat het bedrijf proactief te werk wil gaan in het opsporen van volwassen accounts die in werkelijkheid door tieners worden beheerd.
      Vanaf nu zullen de instellingen van deze accounts automatisch worden aangepast naar een tienerprofiel, wat betekent dat de gebruikers zullen worden onderworpen aan de beperkingen die zijn ingesteld ter bescherming van jongeren. Tienerprofielen op Meta-platformen zijn bedoeld voor gebruikers van 13 tot 18 jaar en hebben strikte regels om hen te beschermen tegen de gevaren van het internet en sociale media. Dit houdt in dat ze alleen privéberichten kunnen ontvangen van mensen die ze al volgen, en dat gevoelige content, zoals geweld en afbeeldingen van cosmetische ingrepen, beperkt toegankelijk is.
      Bovendien worden tieners gewaarschuwd wanneer ze een app langer dan een uur gebruiken, en is er een slaapmodus ingesteld tussen 22:00 en 07:00 uur. Voor kinderen onder de 16 jaar kunnen deze instellingen niet worden aangepast zonder toestemming van een volwassene.
      Meta claimt dat er inmiddels al 54 miljoen tieneraccounts zijn aangemaakt en dat deze maatregelen goed worden ontvangen door zowel ouders als tieners. Uit een enquête blijkt dat 90 procent van de ouders de restricties als nuttig beschouwen. Toch roept deze aanpak vragen op over de effectiviteit en de ethiek van het gebruik van AI in deze context. Is het werkelijk mogelijk om met technologie de waarheid te achterhalen, of is dit slechts een schijnoplossing die de echte problemen negeert? Het blijft de vraag of Meta met deze nieuwe tests daadwerkelijk een veiligere online omgeving kan creëren, of dat het simpelweg een manier is om de schijn op te houden zonder de onderliggende problemen aan te pakken.

      Ik vraag me af hoelang het duurt voordat er een studie komt die zegt het werkt. Maar maanden later blijkt dat het niet werkt.
      Lees meer...

      237 • 0

    • Eater

      Consumenten ontevreden over streamingdiensten - Jongere generaties haken af
      Uit het meest recente “Digital Media Trends”-onderzoek van Deloitte blijkt dat bijna de helft van de streaminggebruikers (47%) zich in de luren gelegd voelt door hun abonnementskosten. Bijna de helft van de gebruikers vindt dat ze te veel betalen voor hun streamingdiensten, terwijl 41% van de respondenten aangeeft dat de geboden content de prijs niet meer rechtvaardigt. Dit percentage is een zorgwekkende stijging van 5 procentpunten in vergelijking met 2024.
      Volgens Deloitte bevinden mediabedrijven zich op een cruciaal kruispunt. Na jaren van prijsstijgingen die sneller gingen dan de inflatie, lijkt de tolerantie van consumenten bijna op zijn limiet te zijn. Een prijsverhoging van slechts vijf dollar zou al 60% van de gebruikers kunnen doen besluiten om hun favoriete dienst op te zeggen.
      De nieuwe generatie kijkt anders
      De veranderingen in mediaconsumptie zijn vooral prominent zichtbaar bij de jongere doelgroepen. Steeds minder tijd wordt besteed aan traditionele televisie en betaalde streamingdiensten; in plaats daarvan zoeken zij hun vermaak op AI-gedreven en sociaalgerichte platforms zoals TikTok. De opkomst van gratis, advertentie-ondersteunde content en door creators gegenereerd entertainment dwingt mediabedrijven tot een heroverweging: wat is anno 2025 nog écht waardevol voor de kijker?
      “De data zijn glashelder,” stelt Doug Van Dyke, vicevoorzitter van Deloitte LLP. “Entertainmentbedrijven moeten innoveren en wendbaar zijn om te overleven. Dit vereist een beter begrip van jongere doelgroepen, het inzetten van technologie voor gepersonaliseerde content en advertenties, en het verkennen van nieuwe distributie- en verdienmodellen.”
      Abonnementenmoeheid en de kracht van makers
      Een van de meest opvallende conclusies uit het rapport is de opkomst van ‘abonnementenmoeheid’. Jongere kijkers worden steeds kritischer en kiezen vaker voor gratis alternatieven, zoals sociale mediaplatforms met reclame. Bovendien wint de rol van AI-gestuurde apps aan belang als ontdektools voor nieuwe content. Voor Generatie Z en millennials blijkt content op sociale media vaak relevanter dan traditionele films of series. De invloed van de ‘creator economy’ groeit eveneens, waarbij digitale makers en influencers steeds meer het kijkgedrag bepalen en een loyaliteit opbouwen die traditionele studio’s nauwelijks kunnen evenaren.
      Lees meer...

      194 • 0

    • Eater

      Nvidia heeft onlangs een hotfix uitgebracht voor zijn nieuwste GeForce-driver, bedoeld om een probleem op te lossen waarbij monitoringsoftware in sommige gevallen de temperatuur van de GPU onjuist weergeeft. Dit probleem kan leiden tot storingen in aangepaste fanprofielen, waardoor de prestaties van de videokaart niet optimaal zijn.
      Op hun officiële website meldt de techgigant dat de hotfix-driver, versie 576.15, is gebaseerd op de eerder uitgebrachte Game Ready Driver 576.02. Deze laatste versie werd vorige week gelanceerd, gelijktijdig met de introductie van de GeForce RTX 5060 Ti.
      De hotfix is specifiek ontworpen om te voorkomen dat bepaalde software de GPU-temperatuur verkeerd weergeeft na het ontwaken van de computer uit de slaapstand of wanneer de functie voor snel opstarten is ingeschakeld. In deze situaties kan de temperatuur vast komen te zitten op een onjuiste waarde, wat resulteert in het falen van aangepaste fanprofielen die afhankelijk zijn van de temperatuur van de GPU. Unwinder, de ontwikkelaar van MSI Afterburner, heeft dit probleem bevestigd op het Guru3D-forum.
      Naast het oplossen van het temperatuurprobleem, pakt de update verschillende andere kwesties aan die gebruikers van de RTX 50-serie zijn tegengekomen. Dit omvat onder andere te lage idle kloksnelheden, crashes en flikkeringen tijdens het gamen, en het verschijnen van een zwart scherm bij laptops. Ook zijn er oplossingen voor crashes tijdens het renderen in Lumion 2024 en het optreden van microstutters bij het gebruik van v-sync met SteamVR.
      Belangrijkste Oplossingen in Hotfix Driver 576.15:
      [RTX 50-serie] Sommige games vertonen schaduwflikkeringen of -corruptie na de update naar GRD 576.02. Lumion 2024 crasht op GeForce RTX 50-serie grafische kaarten bij het betreden van de rendermodus. GPU-monitoringtools kunnen stoppen met het rapporteren van de GPU-temperatuur na het ontwaken van de pc uit de slaapstand. [RTX 50-serie] Sommige games kunnen crashen tijdens het compileren van shaders na de update naar GRD 576.02. [GeForce RTX 50-serie notebook] Terugkeer uit de moderne slaapstand kan resulteren in een zwart scherm. [RTX 50-serie] SteamVR kan willekeurige V-SYNC micro-stutters vertonen bij gebruik van meerdere beeldschermen. [RTX 50-serie] Lagere idle GPU-kloksnelheden na de update naar GRD 576.02. Een GeForce-driver is een uiterst complex stuk software. Een team van software-engineers is voortdurend bezig met het toevoegen van functies en het verhelpen van bugs. Deze wijzigingen worden in de hoofdversies van de driver verwerkt, die vervolgens door een uitgebreid kwaliteitscontroleproces gaan voordat ze worden vrijgegeven.
      Met zoveel wijzigingen in de pijplijn, proberen we vaak de release van drivers af te stemmen op belangrijke game- of productlanceringen. Hoewel dit proces ons in de loop der jaren goed heeft gediend, heeft het ook een belangrijke zwakte: soms kan een wijziging die voor veel gebruikers van belang is, enige tijd wachten voordat we de driver kunnen uitbrengen.
      De GeForce Hotfix-driver is onze manier om enkele van deze oplossingen sneller beschikbaar te stellen. Deze drivers zijn in wezen hetzelfde als de eerder uitgebrachte versie, met een beperkt aantal aanvullende gerichte oplossingen. De fixes die worden opgenomen, zijn deels gebaseerd op uw feedback in de Driver Feedback-discussies en deels op de haalbaarheid om deze snel aan te pakken. Deze oplossingen (en vele andere) zullen worden opgenomen in de volgende officiële driverrelease, waarna de hotfix-driver niet meer beschikbaar zal zijn.
      Het is belangrijk op te merken dat deze Hotfix-drivers in bèta zijn, optioneel en "as-is" worden aangeboden. Ze doorlopen een verkort kwaliteitscontroleproces. De enige reden voor hun bestaan is om u sneller van oplossingen te voorzien. De veiligste optie is om te wachten op de volgende WHQL-gecertificeerde driver. We begrijpen echter dat velen van u bereid zijn om deze hotfixes uit te proberen.
      Daarom bieden we NVIDIA Hotfix-drivers uitsluitend aan via onze NVIDIA Customer Care-ondersteuningssite.
      Download de GeForce Hotfix-displaydriver versie 576.15 voor Windows 10 x64 / Windows 11 x64 via de volgende link.
      Deze Hotfix-drivers zijn het resultaat van veel extra werk van onze engineeringteams. We hopen dat ze waardevol voor u zijn.
      Lees meer...

      132 • 0

    • Eater

      Vercel Bekritst LaLiga's Blokkades als “Onverantwoorde Internetcensuur”
      Vandaag heeft Andy Maxwell gemeld dat Vercel, een cloud-gebaseerd webapplicatieplatform, zich heeft aangesloten bij de groeiende lijst van bedrijven wiens servers in Spanje zijn geblokkeerd als gevolg van LaLiga's voortdurende anti-piraterijcampagne gericht op IPTV. In een krachtige verklaring hebben de CEO van Vercel en de hoofdingenieur van het bedrijf de "onbeperkte" blokkades bestempeld als een "onverantwoorde vorm van internetcensuur," die legitieme klanten belemmert in hun dagelijkse werkzaamheden.
      Sinds begin februari heeft Spanje te maken met ongekende, maar vermijdbare verstoringen van eerder functionerende, volledig legitieme online diensten. Een gerechtelijk bevel, verkregen door de prestigieuze voetbalcompetitie LaLiga in samenwerking met telecomgigant Telefonica, heeft ISPs gemachtigd om blokkades uit te voeren op grote schaal, met als doel de toegang tot piraten IPTV-diensten en websites te voorkomen.
      Aanvankelijk lag de focus op Cloudflare, waar gedeelde IP-adressen door lokale ISPs werden geblokkeerd zodra piraten werden gedetecteerd, ongeacht of legitieme Cloudflare-klanten deze ook gebruikten. Toen juridische stappen van Cloudflare faalden, deels omdat een rechter stelde dat er geen bewijs was van schade aan derden, gingen LaLiga en Telefonica door met hun blokkadecampagne. Deze begon in februari en heeft sindsdien onschuldige derden getroffen.
      Vercel: De Laatste Doelwit
      Het Amerikaanse Vercel beschrijft zichzelf als een "volledig platform voor het web." Door het aanbieden van cloudinfrastructuur en ontwikkelaarstools kunnen gebruikers code vanaf hun computers implementeren en binnen enkele seconden operationeel maken. Vercel is geen 'illegale' hostingprovider die auteursrechtschendingen negeert; het neemt zijn verantwoordelijkheden zeer serieus.
      Toch werd vorige week duidelijk dat de blokkade-instructies van het door Telefonica beheerde telecombedrijf Movistar opnieuw onschuldige gebruikers troffen, dit keer klanten van Vercel. Movistar meldde opnieuw onterechte blokkades.
      Terwijl de discussie op X voortduurde, werd Vercel CEO Guillermo Rauch gevraagd of Vercel "verzoeken had ontvangen om illegale inhoud te verwijderen voordat de blokkade plaatsvond." De hoofdingenieur van Vercel, Matheus Fernandes, antwoordde snel: "Geen verwijderverzoeken, alleen blokkades."
      Al snel lieten andere gebruikers hun onvrede blijken; ChatGPT werd regelmatig op zondag geblokkeerd, een hele dag "verpest" door onterechte blokkades van de AI-code-editor Cursor, blokkades bij Cloudflare, GitHub, BunnyCDN, en de lijst gaat maar door.
      Vercel Bekritiseert “Onverantwoorde Internetcensuur”
      In een gezamenlijke verklaring vorige week wezen Vercel CEO Guillermo Rauch en hoofdingenieur Matheus Fernandes op het gerechtelijk bevel van LaLiga/Telefonica en meldden dat ISPs "hele IP-reeksen blokkeren, niet specifieke domeinen of inhoud." Onder deze IP-adressen bevinden zich 66.33.60.129 en 76.76.21.142, "gebruikt door bedrijven zoals de Spaanse startup Tinybird, Hello Magazine, en anderen die op Vercel opereren, ondanks geen enkele betrokkenheid bij piraterij."
      Dit is geen nauwkeurig gerichte verwijdering. LaLiga is een particuliere organisatie die IP-brede blokkades in gang zet die cruciale infrastructuur, ontwikkelaars en bedrijven beïnvloeden—zonder beoordeling, due process of transparantie. Deze blokkades worden voornamelijk gehandhaafd tijdens LaLiga-wedstrijden, meestal in het weekend en op geselecteerde weekdagen wanneer live-uitzendingen plaatsvinden.
      Het blokkeren van individuele sites door ISPs is gebruikelijk. Dit gebeurt doorgaans door het inspecteren van de Server Name Indication (SNI) header tijdens de TLS-handshake. SNI bevat de hostnaam in platte tekst voordat deze wordt versleuteld, waardoor ISPs specifieke domeinen kunnen blokkeren terwijl ander verkeer op hetzelfde IP ongemoeid blijft, zelfs wanneer het daadwerkelijke verkeer is versleuteld.
      Maar dat is niet wat hier gebeurt. Spaanse ISPs blokkeren hele IP's, negeren SNI en doen geen moeite om onderscheid te maken tussen hosts. Elke website of dienst achter een geblokkeerd IP wordt offline gehaald, ongeacht de legitimiteit.
      Wat begon als een anti-piraterijmaatregel is veranderd in een onverantwoorde vorm van internetcensuur. Er is geen onderscheid tussen gerichte handhaving en massale collateral damage. IP's worden collectief op de zwarte lijst gezet.
      Vercel en LaLiga in Contact
      Zoals alle platforms die werken met door gebruikers geüploade inhoud, ontvangt Vercel externe klachten over mogelijke auteursrechtschendingen. Vercel's laatste transparantierapport onthult dat het in de laatste rapportageperiode 1.015 DMCA-meldingen heeft ontvangen en in reactie daarop inhoud heeft beperkt in 1.001 gevallen. Ter vergelijking, Vercel heeft zes miljoen gebruikers en heeft een speciaal geschillenbeslechtingsprogramma, mocht dat nodig zijn in het kader van enige klacht.
      De details over deze laatste blokkadecrisis en de vele andere sinds februari zijn niet openbaar beschikbaar. Dit gebrek aan transparantie is kenmerkend voor de meeste, zo niet alle, dynamische blokkadeprogramma's wereldwijd. Met bijna nul transparantie is er geen verantwoordelijkheid wanneer blokkades de verkeerde kant op gaan, en er is geen duidelijk proces waardoor onschuldige partijen eerlijk gehoord kunnen worden. Hoewel deze nadelen een reële zorg zijn, lijkt het erop dat tech-savvy Spanjaarden de uitdaging omarmen.
      In ons vorige rapport hebben we verschillende coderingsprojecten belicht die proberen de blokkadeproblemen op verschillende manieren tegen te gaan. Het project hayahora.futbol is bijzonder indrukwekkend; het verzamelt bewijs van blokkade-incidenten, inclusief data, welke ISPs blokkades hebben geïmplementeerd, hoe lang de blokkades van kracht waren, en welke legitieme diensten onterecht zijn geblokkeerd.
      De Veranderende Rol van ISPs
      Traditioneel waren ISPs de eersten die zich tegen siteblokkades verzetten, maar in Spanje hebben alle betrokkenen commerciële belangen bij de geblokkeerde inhoud. Ze hebben ingestemd met de voorwaarden van het blokkadebevel en zijn er niet tegen hun wil aan onderworpen; daarom heeft de rechtbank het goedgekeurd.
      Toch, wanneer LaLiga wordt gepresenteerd als de drijvende kracht achter de gebeurtenissen in Spanje, krijgt de aanzienlijke hulp die het nodig heeft om blokkades te realiseren weinig aandacht. De redenen waarom die hulp blijft komen – ondanks bekende en herhaalde overblokkade-incidenten – kunnen vragen oproepen in het kader van het bredere netneutraliteitsdebat.
      Enerzijds beschermen LaLiga, Telefonica en de betrokken ISPs hun rechten in live-uitzendingen van LaLiga-wedstrijden tegen wijdverspreide piraterij onder extreem moeilijke omstandigheden. Anderzijds blokkeren ze IP-adressen waarvan hun geavanceerde anti-piraterijafdelingen weten dat deze ook worden gebruikt door onschuldige bedrijven en hun klanten die legitieme zaken in Spanje proberen te doen. Er zijn aanwijzingen dat ze mogelijk in de problemen komen.
      Dat leidt ons naar RootedCON, de cybersecuritygroep die eerder heeft geprobeerd om LaLiga's blokkadecampagne te beëindigen met een beroep op de rechtbank. Net als Cloudflare mislukte deze poging, maar de motivatie om andere potentiële kansen te onderzoeken blijft hoog.
      Eerder afgedaan als "nerds" door LaLiga, beschouwen anderen de term "hackers" als meer beschrijvend. Dit voegt ook meer spice toe aan de recente vermelding dat er mogelijk een release van "technische tools om mensen te irriteren" kan komen als een interim (maar volkomen legale) anti-blokkade maatregel.
      Conclusie
      De situatie rondom de blokkades door LaLiga en Telefonica roept belangrijke vragen op over de toekomst van internetcensuur en de verantwoordelijkheden van zowel bedrijven als overheden. Terwijl Vercel zich inzet voor een open en toegankelijke webomgeving, is het duidelijk dat er een balans moet worden gevonden tussen het bestrijden van piraterij en het waarborgen van de rechten van legitieme gebruikers. De komende maanden zullen cruciaal zijn in het bepalen van de richting die deze kwestie zal inslaan.
      Lees meer...

      86 • 0

    • Eater

      Nintendo Vordert Schadevergoeding en Brede Verbodsbepaling Tegen 'Piraten' Game Streamer
      Nintendo heeft zijn zinnen gezet op een juridische afhandeling van de rechtszaak tegen gamer Jesse Keighin, beter bekend als EveryGameGuru, nadat hij niet heeft gereageerd op de aanklacht. De gamegigant eist $17.500 aan schadevergoeding wegens inbreuk op het auteursrecht, waaronder het streamen van pre-release games en het delen van links naar emulators. Daarnaast vraagt Nintendo om een brede wereldwijde verbodsbepaling om toekomstige inbreuken te voorkomen, zelfs voor games die nog niet bestaan.
      Voor grote bedrijven zoals Nintendo is het bestrijden van online piraterij niet alleen een kwestie van het straffen van individuele inbreukmakers; het gaat ook om strategische afschrikking. Rechtszaken aanspannen tegen casual gamers die mogelijk een eenmalige fout hebben gemaakt, is niet bepaald een slimme zet en kan averechts werken. Nintendo is zich hiervan bewust en kiest zijn strijd zorgvuldig.
      De zaak tegen Jesse Keighin, die onder zijn gamernaam "EveryGameGuru" bekend is, illustreert deze aanpak. De aanklacht, die in november vorig jaar werd ingediend bij een federale rechtbank in Colorado, somt verschillende vermeende overtredingen op, waaronder het streamen van pre-release games met behulp van illegaal verkregen ROMs en de verspreiding van omzeiltools.
      Gezien de publieke blootstelling via streamingplatforms zoals YouTube, Discord en Twitch, is het niet moeilijk te begrijpen waarom Nintendo deze specifieke beklaagde in het vizier heeft genomen.
      Afwezig en Onverschrokken Beklaagde
      Het kan een angstaanjagende gedachte zijn om aangeklaagd te worden door een multinationale onderneming ter waarde van miljarden dollars. In dit geval leek de beklaagde echter onverschrokken, gezien de openbare berichten die online verschenen. In plaats van te proberen een juridische ramp te vermijden, nam Keighin blijkbaar het initiatief, zonder tekenen van berusting. Sterker nog, hij schreef op een gegeven moment aan het juridische team van Nintendo: "Jullie runnen een bedrijf. Ik run de straten," en waarschuwde hen dat ze beter onderzoek hadden moeten doen voordat ze actie ondernamen.
      De beklaagde zou bovendien bewijs hebben vernietigd en heeft geprobeerd om de pogingen van Nintendo om hem persoonlijk op te roepen te ontwijken. Vanwege deze complicaties stond de rechtbank uiteindelijk toe om de oproep via e-mail en de woonadressen van zijn moeder, grootmoeder en partner te doen. Toen dat ook geen reactie opleverde, vroeg de gamegigant om een standaard uitspraak, zodat ze de zaak verder konden brengen zonder een officiële verdediging.
      Nintendo Vordert Standaard Uitspraak
      In een verzoekschrift voor een standaard uitspraak legt Nintendo uit dat de beklaagde opzettelijk gestreamde pirated versies van pre-release games naar zijn volgers heeft uitgezonden. Deze streams werden aangeduid als "EARLY RELEASE" of "FIRST LOOK", maar zonder toestemming van Nintendo. "Minstens vijftig keer in de afgelopen twee jaar heeft de Beklaagde gameplay van pirated versies van ten minste tien verschillende Nintendo games gestreamd - allemaal voordat deze titels werden uitgebracht," stelt Nintendo. "Door games te streamen voordat ze gepubliceerd zijn, normaliseert en moedigt de Beklaagde pre-release piraterij aan, wat kijkers signaleert dat ook zij moeten piraten en het spel nu kunnen spelen, zonder te wachten op de release of ervoor te betalen."
      De Aanklachten van Nintendo
      Naast de directe inbreuk op de auteursrechten van games zoals "Mario & Luigi: Brothership", deelde de beklaagde ook links naar Nintendo Switch emulators zoals Ryujinx, Yuzu, Suyu en Sudachi op sociale media. Hiermee zegt Nintendo dat hij effectief handelde in omzeiltechnologie. Bovendien beschuldigt Nintendo Keighin ervan technische beschermingsmaatregelen zelf te omzeilen, in strijd met de DMCA, en gebruik te maken van gehackte hardware om pirated games te spelen. "De Beklaagde gebruikte vaak een emulator, maar ook een gehackte Nintendo Switch, wat aantoont dat hij zonder toestemming toegang heeft verkregen tot de pre-release games die hij streamde," schrijft Nintendo.
      $17.500 en een Brede Verbodsbepaling
      De juridische documenten omvatten tien titels waarvan de beklaagde naar verluidt opzettelijk inbreuk heeft gemaakt. In theorie kan dit leiden tot maximaal $1,5 miljoen aan wettelijke schadevergoeding voor auteursrechtsinbreuk alleen, maar de gamefirma vraagt om een aanzienlijk lager bedrag. Nintendo vraagt schadevergoeding voor slechts één van de tien games en stelt dat $10.000 een passende vergoeding is. Na bijna twee jaar negeren van eerdere waarschuwingen, zou dit moeten helpen om toekomstige overtredingen te ontmoedigen. Voor het omzeilen van technische beschermingsmaatregelen en het verhandelen van omzeiltechnologie vraagt de gamegigant respectievelijk $5.000 en $2.500 aan schadevergoeding. Dit brengt het totale schadebedrag op $17.500.
      Naast de financiële schadevergoeding vraagt Nintendo ook om een brede permanente verbodsbepaling tegen Keighin, die wereldwijd van toepassing zou zijn. Indien verleend, zou dit verbod de beklaagde verbieden om in de toekomst enige inbreukmakende activiteiten te ondernemen, inclusief het gebruik van emulators.
      De Voorgestelde Verbodsbepaling van Nintendo
      Deze beperkingen gelden voor bestaande emulators zoals Yuzu of Ryujinx, maar ook voor die nog niet zijn genoemd. Evenzo zou het verbod van toepassing zijn op bestaande Nintendo games en games die nog niet bestaan. Ondertussen moeten alle inbreukmakende hardware en software worden vernietigd.
      De rechtbank heeft het verzoek van Nintendo nog niet goedgekeurd, maar het is opmerkelijk dat het bedrijf niet het maximale bedrag aan schadevergoeding heeft gevraagd. In plaats daarvan hoopt het een afschrikkende boodschap over te brengen aan Keighin en andere vermeende piraten, om te stoppen met het pirateren en streamen van Nintendo games. Of deze strategie vruchten zal afwerpen, moet nog blijken. Tot nu toe lijkt “EveryGameGuru” niet erg ontvankelijk voor de benadering van Nintendo. Desondanks brengt deze juridische actie ook een waarschuwing voor anderen met zich mee dat Nintendo geen waarde hecht aan pre-release streams of reclame voor 'rogue' emulators.
      Lees meer...

      451 • 0

    • Eater

      Welkom bij onze wekelijkse blik op de meest gepirate films op NZB en torrent-sites.
      Wat zijn de piraten deze week aan het downloaden?
      Op de eerste plaats staat 'A Working Man', gevolgd door 'Mickey 17'. 'A Minecraft Movie' sluit de top drie af.
      De gegevens voor onze wekelijkse downloadlijst zijn geschat door TorrentFreak en dienen uitsluitend ter
      informatie en educatieve doeleinden.
      Het downloaden van content zonder toestemming is een schending van het auteursrecht.
      Deze Torrent en NZB-downloadstatistieken zijn bedoeld om verder inzicht te geven in de trends van piraterij.
      Alle gegevens zijn verzameld uit openbare bronnen.
      Deze week verwelkomen we een nieuwkomer in de lijst.
      “A Working Man” is de meest gedeelde titel van het moment.
      Hieronder vindt u de meest gedownloade films voor de week eindigend op 21 april:
      Rang Vorige      Filmtitel                                                                IMDb Beoordeling 1               (6) A Working Man 6.0 2 (1) Mickey 17 7.0 3 (3) A Minecraft Movie 6.0 4 (2) Novocaine 6.6 5 (5) In Lost Lands 4.7 6 (4) Black Bag 7.0 7 (7) Captain America: Brave New World 6.0 8 (10) Mufasa: The Lion King 6.7 9 (8) Moana 2 6.9 10 (…) The Alto Knights 5.7 We blijven de ontwikkelingen in de wereld van film en piraterij nauwlettend volgen.
      Vergeet niet dat het downloaden van films zonder de juiste toestemming niet alleen
      onwettig is, maar ook de creatieve industrie schaadt.
      Blijf op de hoogte van onze wekelijkse updates en ontdek welke films de meeste
      aandacht trekken in de wereld van piraterij.
      Lees meer...

      73 • 0

    • Girev

      Welkom terug bij Game Shorts, jouw favoriete plek voor gamingnieuws, zo snel als de Joy-Con drift bij je favoriete kartgame. We zijn aangekomen bij aflevering #35, en net als elke gamer op zondagmiddag, zijn we vandaag in vijf hapklare stukjes verdeeld. Dus trek je +2 bril van scherpzinnigheid aan, zet je chocokoekje klaar en laten we ons samen onderdompelen in het nieuwste gamenieuws. Let’s-a go!
      Switch 2: Alleen microSD Express – snellere laadtijden en tragere portemonnee
      Heb je al wat gespaard voor de Switch 2? Geweldig! Maar houd je portemonnee gereed, want voor extra opslag heb je nu een gloednieuw soort microSD-kaartje nodig: microSD Express. Nintendo heeft besloten dat de oude kaartjes net zo welkom zijn als een blauwe shell op de finishlijn.
      Deze kaarten zijn sneller dan je beste combo in je favoriete fighting game (ja, die vergelijkingen zijn legitim, we zijn gamers). Maar pas op, ze zijn ook duur! Een 256 GB kaartje kan wel oplopen tot zestig euro. En om het in perspectief te plaatsen: dat is ongeveer gelijk aan drie keer Stardew Valley, een halve controller, of die onbetaalde rekening van je internetprovider (ja, die moet ook betaald worden).
      Tip van de dag: Koop je games fysiek! Zo bespaar je opslagruimte én het voelt super retro. “It’s-a deal!”
      Oblivion Remaster officieel: Terug naar de wortels van Tamriel
      Ja, je leest het goed: The Elder Scrolls IV: Oblivion krijgt een officiële remaster! Bethesda heeft het bevestigd met een teaser, en we wachten allemaal met spanning op de onthulling van morgen om 17:00 uur. Wie weet, misschien krijgen we aan het einde van de show wel een shadowdrop, en dat is altijd spannend!
      Voor degenen die Oblivion vergeten zijn: dit is die game waarin je urenlang verdwaalt door willekeurige NPC’s te volgen of stiekem tomaten uit winkels te roven. In 2006 won het de Game of the Year-award, en nu, 19 jaar later, zijn we klaar voor een nostalgische terugkeer naar de gouden poorten van, nou ja, Oblivion.
      Spoiler: Mijn fast-travel-scroll ligt al klaar, ik moet alleen nog even die goblins van mijn voordeur meppen.
      NVIDIA RTX 5060 Ti: Snellere pixels voor een kleinere portemonnee
      NVIDIA heeft eindelijk de geheimen onthuld van de GeForce RTX 5060 Ti! Deze nieuwe GPU komt in twee varianten:
      16 GB voor $429 8 GB voor $379 Dat is, laten we eerlijk zijn, niet goedkoop, maar vergeleken met eerdere generaties GPU’s is het alsof je in een EA-game een lootbox koopt en daadwerkelijk krijgt wat je nodig hebt. Hopelijk zonder het gevoel dat je bedrogen bent.
      Volgens NVIDIA moeten laptops met de 5060 Mobile chip in mei beschikbaar zijn, vanaf $1099. Dus ja, het is tijd om je prioriteiten te stellen: nieuwe GPU of een vakantie met het gezin? Keuzes, keuzes…
      🐼 Game Freak lanceert Pandoland – Pokémon zonder Pokémon, maar mét panda's
      De makers van Pokémon hebben een nieuwe game gelanceerd: Pandoland. Dit gratis mobiel RPG-avontuur laat je op schattenjacht gaan met vrienden. Je kunt tot wel 500 metgezellen verzamelen – het verzamelplezier blijft intact, maar nu zonder Pikachu en met Pandachonk XL (oké, die naam heb ik verzonnen, maar je snapt het idee).
      Natuurlijk zijn er ook microtransacties, want deze panda's willen geen bamboe, maar euro’s. En tijdens de lanceerweek krijg je een “SR Guaranteed Ticket” als je vrienden uitnodigt. Heerlijk old-school werven – Pokémon Go meets MLM-vibes!
      📱 Fun fact: Het spel is ontwikkeld met WonderPlanet, en nee, dat is geen nieuwe Sonic-zone.
      Rematch scoort tijdens bèta – Kungfu ontmoet FIFA
      Van de makers van Sifu komt nu Rematch, een hilarische sportgame waarin je 4v4 of 5v5 potjes speelt in een kungfu-voetbalsetting. Tijdens de open bèta van afgelopen weekend waren er meer dan 100.000 gelijktijdige spelers actief – dat zijn er meer dan je gemiddelde Eredivisie-wedstrijd, en ze kunnen ook nog eens tegen een bal schoppen!
      De game verschijnt op 19 juli voor PS5, Xbox Series X|S en PC, en is meteen beschikbaar via Game Pass. Maar pas op: de prijs is €30, dus dit is geen gratis schot!
      🥋 Mijn voorspelling: Je gaat verliezen van een twaalfjarige die zijn combo's sneller kent dan jij je Netflix-wachtwoord.
      🎉 Tot slot:
      Dat was Game Shorts #35! We hebben geleerd dat geheugenkaartjes duur zijn, Bethesda graag onze nostalgie melkt, NVIDIA ons nog steeds niet kan uitleggen wat ‘euro’s’ zijn, pandabeertjes ook microtransacties kennen, en dat voetbal veel leuker is met een achterwaartse trap in slow-motion.
      Volgende keer duiken we misschien in de mysterieuze wereld van pre-order bonussen, of bespreken we waarom onze game-backlog eigenlijk de eindbaas is waar we nooit van winnen.
      Tot die tijd: zorg ervoor dat je savegames niet corrupt raken, je microSD-kaarten niet verdwijnen in de bank, en vergeet vooral niet… Altijd op F5 te drukken in het echte leven. Het helpt misschien niet, maar het voelt wel krachtig.
      Heb je zin in de volgende editie? Game Shorts #36 verschijnt zodra de gamenieuws-goden ons opnieuw zegenen met absurditeiten, aankondigingen en belachelijke DLC-prijzen! 🕹️
      Lees meer...

      117 • 0

    • Girev

      Welkom bij de nieuwste aflevering van Tech Shorts, waar AI, ASML en de TikTok-generatie van ouderen perfect samensmelten! We zijn inmiddels beland bij editie #36, oftewel drie dozijn technologische puzzels met een flinke scheut satire. Vandaag nemen we een duik in de wereld van simkaart-samenzweringen, een AI-fabriek zonder centen, taalmodellen die hallucineren, digitale opa’s en oma’s met een staalhard brein, en ontdekken we waarom een Brabantse boerenapostel de grondlegger van open source marketing is. Laten we nerdy worden!
      De Prepaid Puzzel: Simkaarten als de nieuwe balaclava
      Nederland is met stip een van de laatste Europese landen waar je anonieme prepaid simkaarten kunt kopen alsof het frikandellen zijn bij het tankstation. En eerlijk is eerlijk, dat is best verwarrend, vooral omdat de gemiddelde crimineel ze gebruikt als zijn Zwitsers zakmes voor digitale misdaden.
      Zo werd een paar dagen geleden een bende ingehaald in een vakantiehuisje in Gasselternijveen (te schattig!). Niet met een bordspel of gourmetstel, maar met laptops, headsets, een voorraad wiet en een indrukwekkende collectie simkaarten die zelfs Vodafone zenuwachtig maakt. Eén van de verdachten verklaarde dat hij ze gebruikte om met korting pizza te bestellen. Leuke poging, maar de volgende keer kun je beter zeggen dat je ze verzamelt als Pokémonkaarten.
      Misschien moeten we toch eens gaan nadenken over een ID-check bij de aankoop, net zoals onze buren doen. Geen revolutie, gewoon een simpele vraag: “Mag ik je ID zien, meneer?” voor je 47 simkaarten aanschaft.
      De AI-Fabriek: Grootse plannen, nul euro
      Het kabinet heeft grootse plannen voor het opzetten van een AI-fabriek. Wat dat precies inhoudt? Stel je een soort Willy Wonka’s chocoladefabriek voor, maar dan met algoritmes in plaats van Oempa Loempa’s. Het idee is dat deze hypermoderne hotspot AI-modellen ontwikkelt en test, zowel voor bedrijven als voor de overheid.
      Minister Beljaarts hoopt dat dit ons zal helpen om de dienstverlening aan burgers te verbeteren. Denk aan chatbots die je niet in een existentiële crisis storten, en AI die echt begrijpt dat je een paspoort nodig hebt voordat je op vakantie gaat. Het enige probleem? Ze hebben geen geld. Maar hey, Groningen is genoemd als mogelijke locatie. Handig, want als je een AI-fabriek wilt bouwen zonder budget, is het fijn dat je in ieder geval ruimte hebt. Misschien kunnen we ChatGPT vragen om een crowdfundingcampagne te schrijven?
      AI-hallucinaties: o3 droomt meer dan o1; o4-mini, de dromedaris van het stel
      OpenAI heeft zijn modellen getest op nauwkeurigheid en hallucinaties. De resultaten? Het o3-model hallucineert meer dan het o1-model. En dat is geen verrassing voor degenen die ooit hebben gehoord dat "de hoofdstad van Frankrijk sushi" is. En we hebben ook nog de o4-mini, een kleiner model dat minder nauwkeurig is, nóg meer hallucinaties heeft, en waarschijnlijk denkt dat giraffen kunnen programmeren. Het is alsof je een Mini Cooper laat racen tegen een Tesla met turbo: leuk idee, maar eindigt meestal met onzinnige uitspraken over Einstein en avocado’s.
      Desondanks zijn deze modellen krachtig, mits ze goed worden ingezet – zoals in onze Tech Shorts natuurlijk.
      Opa op TikTok: Technologie houdt de hersens jong (behalve bij Candy Crush)
      Volgens een studie in Nature Human Behaviour hebben ouderen die technologie gebruiken minder kans op cognitieve achteruitgang. Dat betekent: hoe vaker oma op Google zoekt naar “wat is een meme?”, hoe scherper haar brein blijft.
      Smartphones, computers en internet zorgen voor iets wat onderzoekers “technologische reserve” noemen. Dat is in feite het tegenovergestelde van digitale dementie. Dus, tijd voor een tablet-cursus in het bejaardentehuis!
      Of je nu Candy Crush speelt, online scrabblet, of gewoon heel boos wordt op de NS-app: alles is goed voor je hersenen. Maar met een kleine caveat: matig gebruik. Dus misschien niet tot 03:00 uur 's nachts blijven scrollen op Threads (ja, Henk, ik weet dat je dit leest).
      De schimmel die ASML heet
      ASML dreigde weer eens met vertrek uit Nederland. De nieuwe Franse CEO klinkt alsof hij net ontdekt heeft dat er in Veldhoven geen oesters op het menu staan. Maar wat hij niet begrijpt, is dat ASML niet alleen in de regio zit; het ís de regio.
      De hele Zuid-Oost Brabantse techcultuur is ontstaan uit een kleurrijke mix van boerenapostels, kennisdelers, Philips-gekken en coöperaties. En ASML? Die is als schimmel: diepgeworteld, alles overwoekerend en onuitroeibaar – op een goede manier te begrijpen.
      Deze regio is gebouwd op het idee dat je door kennis te delen, slimmer wordt. Zelfs concurrenten worden in je lab verwelkomd. Dat is precies wat de marketingwereld nu ook moet gaan doen: Delen is groeien. En dat is geen wijsheid van Confucius, maar zou dat wel kunnen zijn.
      🎉 Tot slot: TechTips van Tante Truus
      En dat was Tech Shorts #36! Wat hebben we vandaag geleerd?
      Koop geen 100 simkaarten, tenzij je een ongekende honger naar pizza hebt. AI-fabrieken bestaan voorlopig alleen in PDF-rapporten. Kleinere taalmodellen hallucineren als een student tijdens de tentamenweek. Opa’s met tablets zijn de nieuwe digitale Jedi’s. En ASML? Dat is geen bedrijf, dat is een mycelium. Tot de volgende aflevering! En vergeet niet: kennis delen is sexy. Of zoals ze in Brabant zeggen: “ge hoeft nie alles voor oeige te houwe, da maakt oe nie slimmer.”
      Lees meer...

      86 • 0

  • Wie zijn er online?  3 leden zijn actief

×
×
  • Nieuwe aanmaken...