Spring naar bijdragen

  • Leuk! Nederlandse auteursrecht disclaimers ranked

     Delen


    Zolang als dat er films bestaan, is illegaal kopiëren al een probleem waar brancheverenigingen zoals Buma/Stemra en Stichting BREIN voor vechten. En om ons daaraan te herinneren zetten ze voor iedere film zo’n verrekte disclaimer. We kunnen ze wel dromen… dus hebben we ons nuttig gemaakt en de beste op een rij gezet!

    8. Heerlijk slaperig de jaren ’90 ingaan (1990)

    In de jaren ’80 was het een soort wettelijke verplichting dat je saxofoonmuziek gebruikte voor ALLES! Die funky versie kan je hier nog vinden, maar wij gaan voor de vroege jaren ’90 versie, met een rustgevend muziekje die aanzwelt zodra het machtige NVPI-logo (wéér een andere brancheorganisatie) verschijnt. Subtiel… Maar wel makkelijk want als ukkie viel je met deze rustgevende liftmuziek al in slaap voordat de Disney-film begon.

     
    7. BREIN in je brein (2009)

    Een van de nieuwste auteursrechtwaarschuwingen gooit alle subtiliteit uit het raam en dat is knap, want als je verder naar beneden scrolt ontdek je al gauw hoe crazy auteursrechtenorganisaties kunnen worden. Stichting BREIN gaat voor deze disclaimer in *tromgeroffel* het brein! Pffff BRIL-JANT.

     
    6. Filmdiefstal punt nl (2004)

    Oké genoeg subtiele boodschappen, de jeugd moet het maar eens leren dat illegaal films downloaden van *kijkt nog eens goed naar de video* een generieke piratenfilmsite met een komische grote laadbalk… diefstal is! Je steelt toch ook geen auto of een tv? Je kopieert ze alleen zonder toestemming van de eigenaar, althans dat is hoe die analogie werkt als je hem doortrekt. Schaam je, jij kleine raddraaier jij!

     
    5. Grijs en eng (1995)

    Na het slaapliedje in de vroeg jaren ’90 pakte de volgende disclaimer het een stuk vlotter aan. Video Veilig gooit er een pakkende elektronische beat tegenaan en… verder niet veel meer. De grijze graphics geven een zakelijke sfeer aan die kijkers doet denken dat het echt van de overheid komt dus het effe is meer angstwekkend dan geruststellend. Let ook op de telefoonnummers die nét iets te groot zijn voor het kader. Gaat niemand dat effe aanpassen voor we het op videobanden zetten? Nee? Oké…

     
    4. Kijk nu wordt het beter (2000)

    Kijk dit is het betere werk! Zelfde catchy muziek als de eerdere waarschuwing maar dan met kleurrijke graphics en een tekening van een mens en zijn brein. De doodse ogen van de tekening zijn wat eng, maar het begint in de richting van ‘kijkbaar’ te komen.

     
    3. Alle films worden gemaakt in Filmwereld (2006)

    Hey, waarom niet gewoon de acteurs en andere filmmakers in beeld brengen? Geef de slachtoffers van illegaal films downloaden een gezicht, dat wekt meteen sympathie op. Oké, dat applaudisseren zorgt wel voor een jeukaanval, evenals het idee dat er een ‘Filmwereld’ bestaat waar alle films ter wereld worden gemaakt.

     
    2. B.I.G. (2005)

    Oh yeah! 2005 was het meest ambitieuze jaar ooit voor auteursrecht. Kosten noch moeite werden bespaard om mensen bang en geïnformeerd (maar vooral bang) te maken over de risico’s van illegaal games en films downloaden. We nemen een speciale taskforce die ‘landelijk actief’ is, we nemen een boos kijkend varken met stoere zonnebril, we nemen agenten in Matrix-outfits die in 2005 al hopeloos uit de mode waren, en als klap op de vuurpijl presenteerde Peter R. de Vries het speciale misdaadprogramma. Het is een wonder dat illegaal downloaden nog bestaat na dit offensief. Maar helaas, Peter R. de Vries heeft de taskforce verlaten voor RTL Boulevard waar hij veel vrienden maakt.

     
    1. De aller- allerbeste auteursrecht disclaimer (1992)

    Maar de allerbeste auteursrechtwaarschuwing combineert het beste van alle video’s uit deze ranking. We hebben hier de NVPI waarschuwing uit 1992 die werkelijk alles perfect doet! Een duidelijke, goed leesbare tekst, flitsende animaties, een wazig publiek in de achtergrond voor de menselijke connectie en – jawel – een lekker pakkend muziekje dat niet te rustig of te hard is en zich vrijwel meteen in je brein nestelt en NOOIT MEER WEGGAAT. Jammer dat de lessen uit deze disclaimer niet gekopieerd werden door Stichting BREIN.

    Welke herken jij nog?



    William1
     Delen


    Terugkoppeling

    Aanbevolen reactie



    Meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je kunt een opmerking achterlaten als je bent aangemeld



    Nu aanmelden

Mededelingen

  • Nieuwe handleiding

  • Laatste nieuws

  • Willekeurig topic

  • Nu op het forum

    Eater

    Geplaatst

    Fallout TV-serie Seizoen 2 krijgt releasedatum, en Seizoen 3 is al bevestigd De langverwachte tweede seizoen van de Fallout TV-serie staat gepland voor een première in december, en het goede nieuws houdt daar niet op: een derde seizoen is al bevestigd. Dit meldt Variety, die maandag het nieuws de wereld in bracht. De populaire adaptatie van de iconische videogame, geproduceerd door Amazon MGM Studios, Bethesda Game Studios en Kilter Films, zal binnenkort weer te zien zijn. Vernon Sanders, de wereldwijde hoofd van televisie bij Amazon MGM Studios, sprak zijn enthousiasme uit: “We zijn ontzettend blij dat onze Prime Video-klanten wereldwijd zich verder kunnen verdiepen in de wonderbaarlijk surrealistische en betoverende wereld van ‘Fallout’.” De hoofdrolspelers, Ella Purnell als Lucy MacLean en haar medespelers, hebben al aangegeven dat het tweede seizoen de verwachtingen zal overtreffen. “Seizoen 2 zal het eerste seizoen letterlijk en figuurlijk ‘uit het water blazen’,” aldus de sterren van de serie. De productie van het tweede seizoen is onlangs afgerond, en het lijkt erop dat de wachttijd van post-productie tot de release korter is dan bij veel andere grote series. Ter vergelijking: de tweede seizoen van de eveneens populaire serie The Last of Us op Max voltooide zijn productie in augustus 2024, maar de première vond pas plaats op 13 april 2025. De snelle doorlooptijd van Fallout is opmerkelijk en toont de efficiëntie van het team achter de schermen. Dit is een teken dat de makers vastbesloten zijn om fans niet te lang in spanning te houden. Met de combinatie van een sterke cast, een gepassioneerd productie-team en de rijke lore van de Fallout-franchise, belooft het tweede seizoen een spannende en meeslepende ervaring te worden. Fans kunnen zich voorbereiden op een duik in een wereld vol avontuur, intrige en de unieke charme die deze serie zo geliefd maakt. Blijf ons volgen voor meer updates over de Fallout TV-serie en andere spannende projecten in de toekomst!

    Eater

    Geplaatst

    Het boek *De Machine*, dat de fascinerende en complexe geschiedenis van e-commercereus Booking.com onthult, krijgt een nieuwe leven als een zesdelige tv-serie. Deze serie, die naar verwachting ergens in 2026 of 2027 op de buis zal verschijnen, belooft een diepgaande en dramatische verkenning van de opkomst, de hoogtij dagen en het morele verval van dit invloedrijke bedrijf. Dit nieuws werd onlangs bekendgemaakt door een van de auteurs, die de kijkers alvast nieuwsgierig maakt naar wat komen gaat. Het boek, geschreven door drie gerenommeerde Nederlandse journalisten, biedt een onthullend kijkje achter de schermen van Booking.com. De beschrijving van het boek schetst een verhaal vol extravagante feesten, uit de hand gelopen internetexperimenten, bedrogen aandeelhouders, handtastelijke managers en verhitte discussies in de boardroom. Dit alles vormt de achtergrond van een bedrijf dat niet alleen de hotelboekingsindustrie heeft getransformeerd, maar ook een complex web van morele dilemma’s en zakelijke intriges heeft gecreëerd. In een enthousiaste post op LinkedIn deelt NRC-journalist Stijn Bronzwaer zijn vreugde over de verfilming van hun boek. “Zo vet dat dit er echt van komt! Ons boek over Booking, *De Machine*, wordt verfilmd in een tv-serie van zes afleveringen bij BNNVARA,” schrijft hij. Hij voegt eraan toe dat de productie in handen is van het getalenteerde team dat ook verantwoordelijk was voor de succesvolle serie *Het Jaar van Fortuyn*, die de politieke strijd van begin deze eeuw dramatisch in beeld bracht. Bronzwaer, samen met mede-auteurs Merijn Rengers en Joris Kooiman, heeft de afgelopen tijd een rol gespeeld in het ontwikkelen van het script voor de serie. Booking.com, dat inmiddels een van de rijkste en meest invloedrijke internetbedrijven in Europa is, blijft een fascinerend onderwerp. Ondanks zijn wereldwijde bekendheid blijft het bedrijf een mysterie. “Iedereen kent de website, maar niemand kent de mensen en verhalen achter dit oer-Hollandse bedrijf in Amerikaanse handen. Tot nu,” aldus de uitgeverij Lebowski. In *De Machine* wordt het wrange verhaal verteld van een idee dat eind jaren negentig werd geboren door een groep techniekstudenten uit Twente en uitgroeide tot het grootste hotelboekingsplatform ter wereld. De auteurs reconstrueren gedetailleerd hoe dit 'internetsprookje' zich heeft ontwikkeld, en hoe het succes van Booking.com gepaard ging met een aantal schimmige praktijken en morele vraagstukken. De serie belooft een onthullend kijkje in de wereld van Booking.com, met een focus op de dualiteit van zijn succes. Het verhaal gaat niet alleen over de indrukwekkende groei en winstgevendheid van het bedrijf, maar ook over de schaduwzijden van de bedrijfsvoering. “Dit is het niet eerder vertelde verhaal van de opkomst, hoogtij en het morele verval van Booking, vol extravagante feesten, uit de hand gelopen internetexperimenten, bedrogen aandeelhouders, handtastelijke managers en ruzies in de boardroom,” aldus de auteurs. Het boek en de aankomende serie benadrukken de paradox van een bedrijf dat een ongeëvenaarde online geldmachine heeft gecreëerd, maar in zijn eindeloze zoektocht naar meer de mensen achter de machine vergat. Het is een verhaal dat ons dwingt na te denken over de ethiek van succes in de moderne zakenwereld. Met de verfilming van *De Machine* in het vooruitzicht, kijken we uit naar een serie die niet alleen entertainend zal zijn, maar ook zal aanzetten tot nadenken over de impact van technologie en de morele verantwoordelijkheden die daarmee gepaard gaan. De combinatie van journalistiek onderzoek en dramatische vertelling belooft een krachtige en meeslepende kijk op een van de meest invloedrijke bedrijven van onze tijd. De serie zal ongetwijfeld de nieuwsgierigheid wekken van kijkers die geïnteresseerd zijn in de complexe wereld van e-commerce en de verhalen van de mensen die aan de basis stonden van deze digitale revolutie. Het is een kans om niet alleen de feiten te leren, maar ook de emoties en de morele dilemma's die de ontwikkeling van Booking.com hebben gevormd. Met de rijke achtergrond van het boek en de gedrevenheid van de makers, belooft deze serie een onvergetelijke ervaring te worden die de kijkers zal meeslepen in de intrigerende wereld van Booking.com. Houd je agenda gereed voor 2026/2027, want deze serie wil je niet missen!
  • Recente actieve topics

×
×
  • Nieuwe aanmaken...