Spring naar bijdragen

Garantie perikelen: ken je rechten !


Duken

Aanbevolen reactie

  • Oud-beheerder

  • Bijdragen:  26.218
  • Waardering:   2.930
  • Prestatiepunten:  24.929
  • Dagen gewonnen:  264
  • Lid sinds:  17-12-11
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Was actief op:  Windows

Ken je rechten en doe er je voordeel mee!

001059.jpg

Inleiding

Stel je koopt een laptop waar maar één jaar garantie op zit. Na veertien maanden gaat ‘ie ineens stuk. De te verwachten reparatiekosten zijn torenhoog. Vette pech? Nee hoor, want volgens Nederlandse en Europese wetgeving kun je de winkel waar je de laptop hebt gekocht aansprakelijk stellen voor de kosten. Ken je rechten!

Steeds meer fabrikanten geven nog maar één jaar garantie op computercomponenten. Geen wonder: door de grote concurrentie zijn de marges voor fabrikanten dusdanig laag dat het niet meer rendabel is om producten met een veel langere garantie te verkopen. Veel computerwinkels spelen daar handig op in en proberen je bij de aanschaf van een nieuwe PC of laptop voor veel geld een garantie-uitbreiding voor bijvoorbeeld drie jaar aan te smeren. Wat veel consumenten echter niet weten is dat ze in veel gevallen sowieso al recht hebben op een langere garantie, ongeacht de voorwaarden die de fabrikant en de verkoper stellen. Wij zetten de belangrijkste feiten eens op een rij.

De wet

Hoe zit de wetgeving nu precies in elkaar? Basis voor het consumentenrecht is een Europese richtlijn die stelt dat een verkoper minimaal twee jaar na aankoop aansprakelijk is voor gebreken aan goederen die hij aan een consument heeft verkocht. De nadruk in deze zin ligt op het woord minimaal, want het staat landen binnen de EU vrij om aanvullende eisen te stellen en dat is in Nederland ook het geval. Kort door de bocht stelt het Nederlandse consumentenrecht dat de verkoper gedurende de te verwachten levensduur van een product aansprakelijk is voor mankementen die zich voordoen. Die levensduur is niet expliciet bepaald voor alle soorten goederen, maar bij duurzame producten wordt er in de regel uitgegaan van een levensduur van minimaal drie jaar. Concreet betekent dit dat ongeacht wat de fabrikant van de PC en/of de betreffende componenten aan voorwaarden hanteert, de winkel waar je het product gekocht hebt verplicht is om jou tot drie jaar na aankoop te helpen bij eventuele problemen.

Wie betaalt wat?

Betekent dit nu dat als je na twee en een half jaar met een kapotte PC voor de toonbank staat dat de winkel hem gratis moet repareren? In feite wel, maar er zijn wat nuances. Het recht stelt immers ook dat wanneer een reparatie levensverlengend werkt, de verkoper je daarvoor een redelijke bijdrage in de reparatiekosten mag vragen. Een voorbeeld: stel je hebt twee jaar geleden een computer gekocht en je harddisk gaat kapot. Wanneer de harddisk wordt vervangen voor een gloednieuwe is dat positief voor de verdere levensduur van het systeem en mag de winkel je een redelijke bijdragen in de kosten vragen. Het gaat hier uitdrukkelijk om een bijdrage, dus zeer zeker niet het volledige bedrag! Wanneer een product daadwerkelijk wordt gerepareerd zal dit in de praktijk meestal niet verlengend werken voor de levensduur en ben je als klant niet verplicht om iets bij te betalen.

Bewijslast

Als je nadat de garantietermijn verstreken is met een kapot product bij de winkel op de stoep staat, is het voor de verkoper natuurlijk verleidelijk om je met een kluitje in het riet te sturen en bij problemen te zeggen dat deze door jouw eigen schuld zijn veroorzaakt. Ook hier staat het recht gelukkig weer aan de kant van de consument: de bewijslast voor een dergelijke bewering ligt immers bij de verkoper en niet bij jou als klant! Concreet: wanneer de verkoper van mening is dat een defect door jouw eigen toedoen heeft plaatsgevonden, moet hij als verkoper daar een degelijk bewijs voor aandragen. Jij bent dus niet verplicht om het tegendeel te bewijzen! In de praktijk blijkt het in de meeste gevallen overigens vrijwel onmogelijk om te bewijzen dat een defect daadwerkelijk aan de klant is toe te schrijven.

Fabrieksgarantie

Veel leveranciers bieden zogenaamde fabrieksgarantie en kunnen problemen aan producten direct oplossen. Dat is natuurlijk lekker makkelijk! Veel PC-fabrikanten, maar bijvoorbeeld ook vrijwel alle monitorfabrikanten, bieden on-site garantie en komen defecte producten bij jou thuis repareren of omruilen. Deze fabrieksgarantie is echter een gunst, aangezien jij als consument geen rechtstreekse overeenkomst met de fabrikant bent aangegaan. De winkel waar je het product hebt gekocht is primair verantwoordelijk: dat betekent dat wanneer je om welke reden dan ook niet rechtstreeks met de fabrikant contact op wil nemen, de leverancier je geen hulp mag weigeren. In de praktijk is het uiteraard aan te raden om garantieafhandeling wanneer mogelijk wél direct via de fabrikant de laten lopen. Zodra de fabrieksgarantieperiode voorbij is, wordt de winkel waar je het product gekocht hebt automatisch weer het enige aanspreekpunt.

Extra garantie

Veel computerwinkels, vooral ketens, verkopen extra garantiepaketten bij computers en notebooks. In feit is daar niks op tegen, maar besef dat je iets koopt waar je gewoon al recht op hebt! Toch heeft zo'n extra garantie ook wel voordelen. Allereerst bespaart het een hoop ergernis wanneer een product buiten de oorspronkelijke garantietermijn kapot gaat. Wanneer je garantieverlening hebt gekocht zul je nooit ellenlange discussies met de leverancier hoeven voeren of je nu wel of geen recht hebt op een gratis reparatie. Zo'n extra garantie is dus niets meer dan een ‘geen gezeur polis', aangezien je de zekerheid hebt dat je geen ingewikkeld juridisch traject in moet zodra je met een defect apparaat zit. Je hoeft echter niet bang te zijn wanneer een verkoper je zegt dat je na een jaar nergens meer aanspraak op kunt maken als je geen garantieverlenging koopt.

Wanneer je garantieverlenging wordt aangeboden, lees dan vooral goed de voorwaarden door. In veel gevallen krijg je bij de garantieverlenging immers ook nog extra dekking in de vorm van een soort verzekering. Een aantal aanbieders biedt in haar voorwaarden bijvoorbeeld ook een verzekering tegen bijvoorbeeld diefstal of gebruiksschade. In zo'n geval is het kopen van extra garantie absoluut het overwegen waard.

Vervolgschade

Je hebt dus al heel veel rechten als consument, maar het consumentenrecht doet er nog een schepje bovenop. De verkoper is immers ook verantwoordelijk voor vervolgschade als gevolg van een defect product. Wederom een voorbeeld: stel je koopt een PC, deze gaat defect en je moet ergens een andere PC huren om de tijd te overbruggen dat je oorspronkelijke PC in reparatie is. In feit mag je de kosten die daarmee gepaard gaan dan verhalen op de leverancier. Zelfs de benzinekosten om een defect product naar de winkel te brengen of eventuele verzendkosten kunnen volgens het recht worden verhaald op de verkopende partij!

In de praktijk

Als consument heb je dus heel veel rechten wanneer een gekocht product defect is. Ergens recht op hebben is één ding, maar het recht krijgen is natuurlijk een heel ander verhaal. Je kunt je wel voorstellen dat computerwinkels er niet om staan te springen om defecte producten buiten de garantietermijn te repareren of om te ruilen, aangezien zij hiervoor vanuit de fabrikant ook niet worden gecompenseerd. Vanwege de extreem lage marges zullen de meeste computerwinkels er alles aan doen om te voorkomen dat ze deze extra kosten moeten maken.

Als een winkel je meteen wil helpen is dat natuurlijk erg prettig, maar voor hetzelfde geld ga je een zeer langdurig traject in waarbij je je rechten bij de winkel moet afdwingen. In zo'n geval is het sowieso aan te raden om alle communicatie zo veel mogelijk schriftelijk te laten verlopen, maar het kan goed zijn dat je weken of zelfs maanden vervelende brieven aan het schrijven bent zonder nog enig resultaat. Een rechtsbijstandverzekering is in zo'n geval natuurlijk geen overbodige luxe, aangezien op eigen kosten naar een advocaat stappen als je er met een winkel niet uitkomt wel een erg prijzige aangelegenheid is.

Het grote probleem voor jou als consument is natuurlijk dat je de hele tijd waarin je met de winkel aan het uitvechten bent welke rechten je hebt, je onder de streep wel gewoon met een defect product zit. Om dergelijk gezeur te voorkomen is het zoals gezegd niet eens zo onverstandig om toch maar garantieverlening aan te schaffen.

Handige links

Meer weten over dit onderwerp? Surf naar:

http://www.consuwijzer.nl/

http://www.computerconsument.nl/

bron: Hardware.info  O0

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2,9k
  • 26,2k
  • 264
  • Reacties 0
  • Gemaakt
  • Laatste reactie

Top Posters In Dit Topic

Populaire dagen

Top Posters In Dit Topic

Populaire dagen

Geplaatst 2 uur geleden

Vergeten jullie alsjeblieft de VPN verbinding niet? Je internet provider zoals Ziggo of KPN kan door gebruik van de VPN niet zien wat er gebeurd op je internet verbinding en ben je volledig anoniem voor iedereen. Een vereiste tegenwoordig.... We een uitgebreide handleiding geschreven met informatie. :goed:

Deze vindt je hier:   https://www.duken.nl/forums/handleidingen/downloaden/vpn-verbinding-en-anoniem-downloaden-r35/  


Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

Mededelingen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...