Spring naar bijdragen

Mis de speciale aanbieding niet. 85% korting op Private Internet Access VPN, nu slechts €1,75 per maand en ontvang 4 maanden gratis.

Ervaar ultiem gebruiksgemak en een snelle VPN-verbinding. Geniet van de beste kwaliteit voor de scherpste prijs. Met Private Internet Access kun je moeiteloos torrents, Usenet en Netflix gebruiken! En geld-terug-garantie van 30 dagen, dus je kunt het risicovrij proberen.

Wil je weten hoe je aan de slag kunt gaan? Bekijk dan onze handige handleiding voor een probleemloze installatie en gebruik. :goed:



Garantie perikelen: ken je rechten !


Duken
 Delen


Aanbevolen reactie

  • Administrators

  • Bijdragen:  26.234
  • Waardering:   2.930
  • Prestatiepunten:  24.946
  • Dagen gewonnen:  264
  • Lid sinds:  17-12-11
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Was actief op:  Android

Ken je rechten en doe er je voordeel mee!

001059.jpg

Inleiding

Stel je koopt een laptop waar maar één jaar garantie op zit. Na veertien maanden gaat ‘ie ineens stuk. De te verwachten reparatiekosten zijn torenhoog. Vette pech? Nee hoor, want volgens Nederlandse en Europese wetgeving kun je de winkel waar je de laptop hebt gekocht aansprakelijk stellen voor de kosten. Ken je rechten!

Steeds meer fabrikanten geven nog maar één jaar garantie op computercomponenten. Geen wonder: door de grote concurrentie zijn de marges voor fabrikanten dusdanig laag dat het niet meer rendabel is om producten met een veel langere garantie te verkopen. Veel computerwinkels spelen daar handig op in en proberen je bij de aanschaf van een nieuwe PC of laptop voor veel geld een garantie-uitbreiding voor bijvoorbeeld drie jaar aan te smeren. Wat veel consumenten echter niet weten is dat ze in veel gevallen sowieso al recht hebben op een langere garantie, ongeacht de voorwaarden die de fabrikant en de verkoper stellen. Wij zetten de belangrijkste feiten eens op een rij.

De wet

Hoe zit de wetgeving nu precies in elkaar? Basis voor het consumentenrecht is een Europese richtlijn die stelt dat een verkoper minimaal twee jaar na aankoop aansprakelijk is voor gebreken aan goederen die hij aan een consument heeft verkocht. De nadruk in deze zin ligt op het woord minimaal, want het staat landen binnen de EU vrij om aanvullende eisen te stellen en dat is in Nederland ook het geval. Kort door de bocht stelt het Nederlandse consumentenrecht dat de verkoper gedurende de te verwachten levensduur van een product aansprakelijk is voor mankementen die zich voordoen. Die levensduur is niet expliciet bepaald voor alle soorten goederen, maar bij duurzame producten wordt er in de regel uitgegaan van een levensduur van minimaal drie jaar. Concreet betekent dit dat ongeacht wat de fabrikant van de PC en/of de betreffende componenten aan voorwaarden hanteert, de winkel waar je het product gekocht hebt verplicht is om jou tot drie jaar na aankoop te helpen bij eventuele problemen.

Wie betaalt wat?

Betekent dit nu dat als je na twee en een half jaar met een kapotte PC voor de toonbank staat dat de winkel hem gratis moet repareren? In feite wel, maar er zijn wat nuances. Het recht stelt immers ook dat wanneer een reparatie levensverlengend werkt, de verkoper je daarvoor een redelijke bijdrage in de reparatiekosten mag vragen. Een voorbeeld: stel je hebt twee jaar geleden een computer gekocht en je harddisk gaat kapot. Wanneer de harddisk wordt vervangen voor een gloednieuwe is dat positief voor de verdere levensduur van het systeem en mag de winkel je een redelijke bijdragen in de kosten vragen. Het gaat hier uitdrukkelijk om een bijdrage, dus zeer zeker niet het volledige bedrag! Wanneer een product daadwerkelijk wordt gerepareerd zal dit in de praktijk meestal niet verlengend werken voor de levensduur en ben je als klant niet verplicht om iets bij te betalen.

Bewijslast

Als je nadat de garantietermijn verstreken is met een kapot product bij de winkel op de stoep staat, is het voor de verkoper natuurlijk verleidelijk om je met een kluitje in het riet te sturen en bij problemen te zeggen dat deze door jouw eigen schuld zijn veroorzaakt. Ook hier staat het recht gelukkig weer aan de kant van de consument: de bewijslast voor een dergelijke bewering ligt immers bij de verkoper en niet bij jou als klant! Concreet: wanneer de verkoper van mening is dat een defect door jouw eigen toedoen heeft plaatsgevonden, moet hij als verkoper daar een degelijk bewijs voor aandragen. Jij bent dus niet verplicht om het tegendeel te bewijzen! In de praktijk blijkt het in de meeste gevallen overigens vrijwel onmogelijk om te bewijzen dat een defect daadwerkelijk aan de klant is toe te schrijven.

Fabrieksgarantie

Veel leveranciers bieden zogenaamde fabrieksgarantie en kunnen problemen aan producten direct oplossen. Dat is natuurlijk lekker makkelijk! Veel PC-fabrikanten, maar bijvoorbeeld ook vrijwel alle monitorfabrikanten, bieden on-site garantie en komen defecte producten bij jou thuis repareren of omruilen. Deze fabrieksgarantie is echter een gunst, aangezien jij als consument geen rechtstreekse overeenkomst met de fabrikant bent aangegaan. De winkel waar je het product hebt gekocht is primair verantwoordelijk: dat betekent dat wanneer je om welke reden dan ook niet rechtstreeks met de fabrikant contact op wil nemen, de leverancier je geen hulp mag weigeren. In de praktijk is het uiteraard aan te raden om garantieafhandeling wanneer mogelijk wél direct via de fabrikant de laten lopen. Zodra de fabrieksgarantieperiode voorbij is, wordt de winkel waar je het product gekocht hebt automatisch weer het enige aanspreekpunt.

Extra garantie

Veel computerwinkels, vooral ketens, verkopen extra garantiepaketten bij computers en notebooks. In feit is daar niks op tegen, maar besef dat je iets koopt waar je gewoon al recht op hebt! Toch heeft zo'n extra garantie ook wel voordelen. Allereerst bespaart het een hoop ergernis wanneer een product buiten de oorspronkelijke garantietermijn kapot gaat. Wanneer je garantieverlening hebt gekocht zul je nooit ellenlange discussies met de leverancier hoeven voeren of je nu wel of geen recht hebt op een gratis reparatie. Zo'n extra garantie is dus niets meer dan een ‘geen gezeur polis', aangezien je de zekerheid hebt dat je geen ingewikkeld juridisch traject in moet zodra je met een defect apparaat zit. Je hoeft echter niet bang te zijn wanneer een verkoper je zegt dat je na een jaar nergens meer aanspraak op kunt maken als je geen garantieverlenging koopt.

Wanneer je garantieverlenging wordt aangeboden, lees dan vooral goed de voorwaarden door. In veel gevallen krijg je bij de garantieverlenging immers ook nog extra dekking in de vorm van een soort verzekering. Een aantal aanbieders biedt in haar voorwaarden bijvoorbeeld ook een verzekering tegen bijvoorbeeld diefstal of gebruiksschade. In zo'n geval is het kopen van extra garantie absoluut het overwegen waard.

Vervolgschade

Je hebt dus al heel veel rechten als consument, maar het consumentenrecht doet er nog een schepje bovenop. De verkoper is immers ook verantwoordelijk voor vervolgschade als gevolg van een defect product. Wederom een voorbeeld: stel je koopt een PC, deze gaat defect en je moet ergens een andere PC huren om de tijd te overbruggen dat je oorspronkelijke PC in reparatie is. In feit mag je de kosten die daarmee gepaard gaan dan verhalen op de leverancier. Zelfs de benzinekosten om een defect product naar de winkel te brengen of eventuele verzendkosten kunnen volgens het recht worden verhaald op de verkopende partij!

In de praktijk

Als consument heb je dus heel veel rechten wanneer een gekocht product defect is. Ergens recht op hebben is één ding, maar het recht krijgen is natuurlijk een heel ander verhaal. Je kunt je wel voorstellen dat computerwinkels er niet om staan te springen om defecte producten buiten de garantietermijn te repareren of om te ruilen, aangezien zij hiervoor vanuit de fabrikant ook niet worden gecompenseerd. Vanwege de extreem lage marges zullen de meeste computerwinkels er alles aan doen om te voorkomen dat ze deze extra kosten moeten maken.

Als een winkel je meteen wil helpen is dat natuurlijk erg prettig, maar voor hetzelfde geld ga je een zeer langdurig traject in waarbij je je rechten bij de winkel moet afdwingen. In zo'n geval is het sowieso aan te raden om alle communicatie zo veel mogelijk schriftelijk te laten verlopen, maar het kan goed zijn dat je weken of zelfs maanden vervelende brieven aan het schrijven bent zonder nog enig resultaat. Een rechtsbijstandverzekering is in zo'n geval natuurlijk geen overbodige luxe, aangezien op eigen kosten naar een advocaat stappen als je er met een winkel niet uitkomt wel een erg prijzige aangelegenheid is.

Het grote probleem voor jou als consument is natuurlijk dat je de hele tijd waarin je met de winkel aan het uitvechten bent welke rechten je hebt, je onder de streep wel gewoon met een defect product zit. Om dergelijk gezeur te voorkomen is het zoals gezegd niet eens zo onverstandig om toch maar garantieverlening aan te schaffen.

Handige links

Meer weten over dit onderwerp? Surf naar:

http://www.consuwijzer.nl/

http://www.computerconsument.nl/

bron: Hardware.info  O0

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 0
  • Gemaakt
  • Laatste reactie

Top Posters In Dit Topic

Populaire dagen

Top Posters In Dit Topic

Populaire dagen

Geplaatst 2 uur geleden

Vergeten jullie alsjeblieft de VPN verbinding niet? Je internet provider zoals Ziggo of KPN kan door gebruik van de VPN niet zien wat er gebeurd op je internet verbinding en ben je volledig anoniem voor iedereen. Een vereiste tegenwoordig.... We een uitgebreide handleiding geschreven met informatie. :goed:

Deze vindt je hier:   https://www.duken.nl/forums/handleidingen/downloaden/vpn-verbinding-en-anoniem-downloaden-r35/  


Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
 Delen

  • Wie zijn er online?  3 leden zijn actief


  • Willekeurig topic

  • Nu op het forum

    • Forumtopic: Voorstellen van GamerLover101 GamerLover101: Hey allemaal! Ik ben GamerLover101 en ik ben net lid geworden van dit fantastische forum! Ik kom uit Utrecht en ben al een paar jaar een grote fan van gaming. Mijn interesse gaat vooral uit naar RPG’s en multiplayer games. Ik vind het heerlijk om samen met vrienden te spelen, maar ik speel ook regelmatig solo. Wat me vooral opvalt in de gamingwereld is hoe belangrijk gamer girls zijn. Ze brengen een unieke perspectief en diversiteit naar de gamingcommunity, en ik geloof echt dat dat het spelletjes maken nog beter maakt! Verder denk ik dat het belangrijk is dat alle gamers – ongeacht geslacht – zich welkom voelen in deze wereld. Ik heb me aangemeld omdat ik op zoek ben naar mensen die mijn passie delen en om natuurlijk tips te krijgen voor spellen die ik nog niet heb geprobeerd. En hey, ik zou graag willen weten: wat maakt jullie favoriete gamer girl zo speciaal voor jullie? Ik kijk uit naar jullie reacties! Expertise Reactie: GameGeek123 GameGeek123: Hey GamerLover101, welkom op het forum! Je hebt absoluut een goed punt! Gamer girls spelen een cruciale rol in de gamingwereld. Ze zorgen voor meer inclusiviteit en laten zien dat games voor iedereen zijn. Neem bijvoorbeeld de populaire game "Overwatch". Daar zijn veel sterke vrouwelijke personages die geliefd zijn bij spelers van alle geslachten. Dit laat zien dat het niet alleen om de gameplay gaat, maar ook om vertegenwoordiging en verhalen. Gamer girls brengen verschillende speelstijlen en ideeën met zich mee, wat de community gevarieerder en interessanter maakt. Het is belangrijk dat we elkaar steunen, ongeacht of je een jongen of een meisje bent. En weet je, het helpt ook om kinderen en tieners te inspireren. Als ze zien dat vrouwen succesvol zijn in gaming, voelen ze zich misschien meer aangemoedigd om ook te spelen of hun eigen verhalen te vertellen. Dus, je vraag over wat mijn favoriete gamer girl speciaal maakt? Het is absoluut de sterke karakterontwikkeling en de wijze waarop ze snel denken en handelen in stressvolle situaties. En vergeet niet: de community is er voor elkaar, dus als je vragen hebt of iets wil bespreken, je kunt altijd hier terecht! Reacties van Andere Gebruikers PixelPrincess: Hey, welkom GamerLover101! Leuk dat je hier bent, en ik ben het helemaal met je eens. Gamer girls maken de wereld zoveel leuker! GamingGuru: Welkom! Interessante punten die je aanhaalt. Ik denk dat de diversiteit echt een verschil maakt in de verhalen die we herkennen in games. NoobMaster: Gamer girls zijn echt cool! Maar wat zeggen jullie over gamer jongens? Zijn die minder belangrijk? GamerLover101: @NoobMaster, dat is zeker niet wat ik bedoelde. Iedereen is belangrijk in de gaming community, maar het is gewoon mooi om te zien dat meer meiden actief zijn. EpicSquirrel: Hee, Utrecht! Wij in Amsterdam kunnen niet wachten om bij je aan te haken. Games zijn echt een leuke manier om nieuwe vrienden te maken! PixelPrincess (in reply to EpicSquirrel): Zeker weten, we moeten een game night plannen! GameGeek123 (in reply to NoobMaster): @NoobMaster, nee, dat zei niemand! jongens zijn ook welkom! Het gaat om dat voor iedereen ruimte is en dat we allemaal samen kunnen gamen. GamerLover101: @GameGeek123, dat klopt! Het is echt een community vibe hier! NoobMaster: Haha, yeah, dat is waar! Dank voor de verduidelijking! EpicSquirrel (in reply to GamingGuru): Ja, vind ik ook. Games zijn nu veel inclusiever. Lang leve de gaming wereld! Zo ziet ons forum eruit! Een echte community met leuke interactie en een gevoel van saamhorigheid. Geweldig om te zien! Lees het volledige bericht hier
    • Onderwerp: Waarom is een SSL-verbinding belangrijk voor mijn website? Gebruiker1: Hey allemaal, ik heb een vraagje. Waarom is een SSL-verbinding eigenlijk belangrijk voor mijn website? Ik hoorde het laatst ergens, maar ik snap niet helemaal wat het doet. Alvast bedankt voor de uitleg! Expert1: Hey Gebruiker1, goede vraag! SSL (Secure Socket Layer) is heel belangrijk voor je website omdat het zorgt voor een veilige verbinding tussen de server en de browsers van je bezoekers. Stel je voor: je surfet op een website en je vult wat persoonlijke info in, zoals je naam of je adres. Als die verbinding niet veilig is, kan iemand die informatie zien of zelfs stelen. Met SSL wordt alles wat je verstuurt versleuteld. Dat betekent dat als iemand probeert mee te kijken, ze alleen een onleesbaar gebrabbel zien. Het is alsof je een supergeheime brief in een kluisje stopt waar alleen jij de sleutel van hebt. Bovendien geeft een SSL-certificaat je website meer vertrouwen bij bezoekers. Als je een SSL-verbinding hebt, zien bezoekers een hangslotje in de adresbalk. Dit laat zien dat je serieus bent over hun veiligheid. Websites zonder SSL krijgen zelfs waarschuwingen van browsers, wat bezoekers kan afschrikken. Dus kortom: SSL zorgt voor veiligheid, vertrouwen en kan zelfs je zoekmachine ranking verbeteren! Hopelijk helpt dit je verder! Gebruiker2: Dank je voor de uitleg, Expert1! Dus als ik geen SSL heb, kunnen ze dus gewoon mijn informatie zien? Dat klinkt echt eng. Gebruiker3: Inderdaad, Gebruiker2. En het is niet alleen gebruikersinfo. Als je een betaalpagina hebt, dan is het helemaal cruciaal om SSL te hebben. Mensen willen weten dat hun betaalgegevens veilig zijn! Gebruiker1: Wow, dat wist ik niet! Moet je het dan ergens kopen ofzo, die SSL? Of is dat duur? Expert1: Goede vraag, Gebruiker1! Er zijn verschillende opties. Je kunt SSL-certificaten kopen bij verschillende aanbieders, en de prijzen kunnen behoorlijk variëren. Maar er zijn ook gratis opties, zoals Let’s Encrypt. Die bieden gratis SSL-certificaten aan. Het installeren kan soms wat technische kennis vragen, maar veel hostingproviders bieden ook handige tools om je daarbij te helpen. Gebruiker4: Ja, ik gebruik Let’s Encrypt voor mijn site. Was eigenlijk best makkelijk te installeren. Plus, het is gratis! Gebruiker5: Maar is het wel veilig om een gratis SSL te gebruiken? Denk niet dat ze dat voor niks doen, toch? Expert1: Dat begrijp ik, Gebruiker5! Maar Let’s Encrypt is eigenlijk heel betrouwbaar. Het is een project dat gesteund wordt door grote bedrijven zoals Mozilla en Google. Het is natuurlijk altijd slim om goed onderzoek te doen, maar voor de meeste websites is het een prima keuze! Gebruiker6: Ik ben nog niet zo technisch, maar ik ga er zeker naar kijken. Bedankt voor al die info, mensen! Gebruiker7: Haha, ik had ook geen idee over SSL. Loopt die SSL via je hostingprovider of hoe zit dat? Expert1: Meestal via je hostingprovider, Gebruiker7! Veel providers bieden tegenwoordig SSL-certificaten aan als onderdeel van hun pakketten. Het is echt de moeite waard om daar even naar te vragen! Gebruiker3: Dan moet ik ook maar eens navragen. Een veilige website is tegenwoordig zo belangrijk. Bedankt voor het delen, iedereen! Gebruiker1: Super handig, allemaal! Ik ga meteen kijken naar die SSL. Bedankt voor alle antwoorden! Lees het volledige bericht hier
  • Recente prestatie

    • vluchtheuvel heeft zojuist een badge verdient
      6 jaar actief
  • Recente actieve topics

  • Populaire bijdragers

    Deze week heeft niemand nog waardering gekregen.

  • Willekeurige films

  • Willekeurige link

×
×
  • Nieuwe aanmaken...