Spring naar bijdragen

Mis de speciale aanbieding niet. 85% korting op Private Internet Access VPN, nu slechts €1,75 per maand en ontvang 4 maanden gratis.

Ervaar ultiem gebruiksgemak en een snelle VPN-verbinding. Geniet van de beste kwaliteit voor de scherpste prijs. Met Private Internet Access kun je moeiteloos torrents, Usenet en Netflix gebruiken! En geld-terug-garantie van 30 dagen, dus je kunt het risicovrij proberen.

Wil je weten hoe je aan de slag kunt gaan? Bekijk dan onze handige handleiding voor een probleemloze installatie en gebruik. :goed:



Garantie perikelen: ken je rechten !


Duken
 Delen


Aanbevolen reactie

  • Administrators

  • Bijdragen:  26.235
  • Waardering:   2.930
  • Prestatiepunten:  25.002
  • Dagen gewonnen:  264
  • Lid sinds:  17-12-11
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Was actief op:  Android

Ken je rechten en doe er je voordeel mee!

001059.jpg

Inleiding

Stel je koopt een laptop waar maar één jaar garantie op zit. Na veertien maanden gaat ‘ie ineens stuk. De te verwachten reparatiekosten zijn torenhoog. Vette pech? Nee hoor, want volgens Nederlandse en Europese wetgeving kun je de winkel waar je de laptop hebt gekocht aansprakelijk stellen voor de kosten. Ken je rechten!

Steeds meer fabrikanten geven nog maar één jaar garantie op computercomponenten. Geen wonder: door de grote concurrentie zijn de marges voor fabrikanten dusdanig laag dat het niet meer rendabel is om producten met een veel langere garantie te verkopen. Veel computerwinkels spelen daar handig op in en proberen je bij de aanschaf van een nieuwe PC of laptop voor veel geld een garantie-uitbreiding voor bijvoorbeeld drie jaar aan te smeren. Wat veel consumenten echter niet weten is dat ze in veel gevallen sowieso al recht hebben op een langere garantie, ongeacht de voorwaarden die de fabrikant en de verkoper stellen. Wij zetten de belangrijkste feiten eens op een rij.

De wet

Hoe zit de wetgeving nu precies in elkaar? Basis voor het consumentenrecht is een Europese richtlijn die stelt dat een verkoper minimaal twee jaar na aankoop aansprakelijk is voor gebreken aan goederen die hij aan een consument heeft verkocht. De nadruk in deze zin ligt op het woord minimaal, want het staat landen binnen de EU vrij om aanvullende eisen te stellen en dat is in Nederland ook het geval. Kort door de bocht stelt het Nederlandse consumentenrecht dat de verkoper gedurende de te verwachten levensduur van een product aansprakelijk is voor mankementen die zich voordoen. Die levensduur is niet expliciet bepaald voor alle soorten goederen, maar bij duurzame producten wordt er in de regel uitgegaan van een levensduur van minimaal drie jaar. Concreet betekent dit dat ongeacht wat de fabrikant van de PC en/of de betreffende componenten aan voorwaarden hanteert, de winkel waar je het product gekocht hebt verplicht is om jou tot drie jaar na aankoop te helpen bij eventuele problemen.

Wie betaalt wat?

Betekent dit nu dat als je na twee en een half jaar met een kapotte PC voor de toonbank staat dat de winkel hem gratis moet repareren? In feite wel, maar er zijn wat nuances. Het recht stelt immers ook dat wanneer een reparatie levensverlengend werkt, de verkoper je daarvoor een redelijke bijdrage in de reparatiekosten mag vragen. Een voorbeeld: stel je hebt twee jaar geleden een computer gekocht en je harddisk gaat kapot. Wanneer de harddisk wordt vervangen voor een gloednieuwe is dat positief voor de verdere levensduur van het systeem en mag de winkel je een redelijke bijdragen in de kosten vragen. Het gaat hier uitdrukkelijk om een bijdrage, dus zeer zeker niet het volledige bedrag! Wanneer een product daadwerkelijk wordt gerepareerd zal dit in de praktijk meestal niet verlengend werken voor de levensduur en ben je als klant niet verplicht om iets bij te betalen.

Bewijslast

Als je nadat de garantietermijn verstreken is met een kapot product bij de winkel op de stoep staat, is het voor de verkoper natuurlijk verleidelijk om je met een kluitje in het riet te sturen en bij problemen te zeggen dat deze door jouw eigen schuld zijn veroorzaakt. Ook hier staat het recht gelukkig weer aan de kant van de consument: de bewijslast voor een dergelijke bewering ligt immers bij de verkoper en niet bij jou als klant! Concreet: wanneer de verkoper van mening is dat een defect door jouw eigen toedoen heeft plaatsgevonden, moet hij als verkoper daar een degelijk bewijs voor aandragen. Jij bent dus niet verplicht om het tegendeel te bewijzen! In de praktijk blijkt het in de meeste gevallen overigens vrijwel onmogelijk om te bewijzen dat een defect daadwerkelijk aan de klant is toe te schrijven.

Fabrieksgarantie

Veel leveranciers bieden zogenaamde fabrieksgarantie en kunnen problemen aan producten direct oplossen. Dat is natuurlijk lekker makkelijk! Veel PC-fabrikanten, maar bijvoorbeeld ook vrijwel alle monitorfabrikanten, bieden on-site garantie en komen defecte producten bij jou thuis repareren of omruilen. Deze fabrieksgarantie is echter een gunst, aangezien jij als consument geen rechtstreekse overeenkomst met de fabrikant bent aangegaan. De winkel waar je het product hebt gekocht is primair verantwoordelijk: dat betekent dat wanneer je om welke reden dan ook niet rechtstreeks met de fabrikant contact op wil nemen, de leverancier je geen hulp mag weigeren. In de praktijk is het uiteraard aan te raden om garantieafhandeling wanneer mogelijk wél direct via de fabrikant de laten lopen. Zodra de fabrieksgarantieperiode voorbij is, wordt de winkel waar je het product gekocht hebt automatisch weer het enige aanspreekpunt.

Extra garantie

Veel computerwinkels, vooral ketens, verkopen extra garantiepaketten bij computers en notebooks. In feit is daar niks op tegen, maar besef dat je iets koopt waar je gewoon al recht op hebt! Toch heeft zo'n extra garantie ook wel voordelen. Allereerst bespaart het een hoop ergernis wanneer een product buiten de oorspronkelijke garantietermijn kapot gaat. Wanneer je garantieverlening hebt gekocht zul je nooit ellenlange discussies met de leverancier hoeven voeren of je nu wel of geen recht hebt op een gratis reparatie. Zo'n extra garantie is dus niets meer dan een ‘geen gezeur polis', aangezien je de zekerheid hebt dat je geen ingewikkeld juridisch traject in moet zodra je met een defect apparaat zit. Je hoeft echter niet bang te zijn wanneer een verkoper je zegt dat je na een jaar nergens meer aanspraak op kunt maken als je geen garantieverlenging koopt.

Wanneer je garantieverlenging wordt aangeboden, lees dan vooral goed de voorwaarden door. In veel gevallen krijg je bij de garantieverlenging immers ook nog extra dekking in de vorm van een soort verzekering. Een aantal aanbieders biedt in haar voorwaarden bijvoorbeeld ook een verzekering tegen bijvoorbeeld diefstal of gebruiksschade. In zo'n geval is het kopen van extra garantie absoluut het overwegen waard.

Vervolgschade

Je hebt dus al heel veel rechten als consument, maar het consumentenrecht doet er nog een schepje bovenop. De verkoper is immers ook verantwoordelijk voor vervolgschade als gevolg van een defect product. Wederom een voorbeeld: stel je koopt een PC, deze gaat defect en je moet ergens een andere PC huren om de tijd te overbruggen dat je oorspronkelijke PC in reparatie is. In feit mag je de kosten die daarmee gepaard gaan dan verhalen op de leverancier. Zelfs de benzinekosten om een defect product naar de winkel te brengen of eventuele verzendkosten kunnen volgens het recht worden verhaald op de verkopende partij!

In de praktijk

Als consument heb je dus heel veel rechten wanneer een gekocht product defect is. Ergens recht op hebben is één ding, maar het recht krijgen is natuurlijk een heel ander verhaal. Je kunt je wel voorstellen dat computerwinkels er niet om staan te springen om defecte producten buiten de garantietermijn te repareren of om te ruilen, aangezien zij hiervoor vanuit de fabrikant ook niet worden gecompenseerd. Vanwege de extreem lage marges zullen de meeste computerwinkels er alles aan doen om te voorkomen dat ze deze extra kosten moeten maken.

Als een winkel je meteen wil helpen is dat natuurlijk erg prettig, maar voor hetzelfde geld ga je een zeer langdurig traject in waarbij je je rechten bij de winkel moet afdwingen. In zo'n geval is het sowieso aan te raden om alle communicatie zo veel mogelijk schriftelijk te laten verlopen, maar het kan goed zijn dat je weken of zelfs maanden vervelende brieven aan het schrijven bent zonder nog enig resultaat. Een rechtsbijstandverzekering is in zo'n geval natuurlijk geen overbodige luxe, aangezien op eigen kosten naar een advocaat stappen als je er met een winkel niet uitkomt wel een erg prijzige aangelegenheid is.

Het grote probleem voor jou als consument is natuurlijk dat je de hele tijd waarin je met de winkel aan het uitvechten bent welke rechten je hebt, je onder de streep wel gewoon met een defect product zit. Om dergelijk gezeur te voorkomen is het zoals gezegd niet eens zo onverstandig om toch maar garantieverlening aan te schaffen.

Handige links

Meer weten over dit onderwerp? Surf naar:

http://www.consuwijzer.nl/

http://www.computerconsument.nl/

bron: Hardware.info  O0

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 0
  • Gemaakt
  • Laatste reactie

Top Posters In Dit Topic

Populaire dagen

Top Posters In Dit Topic

Populaire dagen

Geplaatst 2 uur geleden

Vergeten jullie alsjeblieft de VPN verbinding niet? Je internet provider zoals Ziggo of KPN kan door gebruik van de VPN niet zien wat er gebeurd op je internet verbinding en ben je volledig anoniem voor iedereen. Een vereiste tegenwoordig.... We een uitgebreide handleiding geschreven met informatie. :goed:

Deze vindt je hier:   https://www.duken.nl/forums/handleidingen/downloaden/vpn-verbinding-en-anoniem-downloaden-r35/  


Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
 Delen

  • Wie zijn er online?  3 leden zijn actief


  • Willekeurig topic

  • Nu op het forum

    • Onderwerp: Wat is een mod menu in games en hoe gebruik ik het zonder technische kennis? GamePeter: Hey allemaal! Ik ben nieuw hier en heb een vraag. Wat is eigenlijk een mod menu in games? En hoe kan ik het gebruiken zonder echt technische kennis te hebben? Ik hoor vaak dat mensen er zoveel mee kunnen, maar het klinkt super ingewikkeld. Alvast bedankt voor jullie hulp! ExpertGamer99: Hey GamePeter! Welkom op het forum! Leuk dat je vragen stelt. Een mod menu is een soort extra optie in een game waarmee je dingen kunt aanpassen of nieuwe functies kunt toevoegen. Mod staat voor “modificatie” en meestal worden deze menu’s gebruikt om cheats of verbeteringen in het spel te activeren. Denk bijvoorbeeld aan onoverwinnelijkheid, extra geld, of speciale wapens. Als je geen technische kennis hebt, is het beste om een mod menu te zoeken dat een eenvoudige interface heeft. De meeste hebben een soort "klik-en-speel" systeem. Dat wil zeggen, je downloadt de mod, pakt het uit en volgt een paar simpele stappen om het in de game te zetten. Hier zijn wat stappen: Download de mod: Zoek een betrouwbare website. Let wel op: niet elke site is veilig, dus kijk altijd naar recensies. Pak het uit: Dit gaat vaak met een programma zoals WinRAR of 7-Zip. Je hoeft hier niet per se iets voor te doen, gewoon klikken en het programma doet de rest. Volg de instructies: Vaak bijgeleverd in een txt-bestand. Hierin staat hoe je de mod in je spel krijgt. Start de game en open het mod menu: Meestal met een bepaald toetscombinatie. En voilà! Je kunt nu spelen met nieuwe opties. Vergeet niet om altijd een backup te maken van je originele gamebestanden voordat je iets aanpast. Dat voorkomt problemen. Hopelijk helpt dit! NinaSwitch: Dankje ExpertGamer99, dat klinkt wel te doen! Heb je misschien nog aanraders voor goede mod menu’s? CasperGamer: Ik gebruik zelf het XYZ Mod Menu, en dat is echt super chill. Heel gebruiksvriendelijk en je kunt makkelijk switches aanzetten. Maar het kan soms wel crashen, dus ja, zorg echt voor backups! GamePeter: Wauw, thanks voor de uitleg! Dat met het uitpakken klinkt wel simpel. Ik ga het zeker een keer proberen. Wat als ik het niet goed doe, wat zijn de risico’s? ExpertGamer99: Goede vraag, GamePeter. Het grootste risico is dat je spel crasht of niet meer goed opstart. Dit kan vooral gebeuren als je mods installeert die niet compatibel zijn met jouw gameversie. Daarom is die backup zo belangrijk! Als je een probleem hebt, kun je altijd je oude bestanden terugzetten. NinaSwitch: En wat als er updates voor de game komen? Moet je de mods dan opnieuw installeren? CasperGamer: Ja, goeie vraag Nina! Voor de meeste games wel. Updates kunnen dingen in de game aanpassen, dus de mods moeten misschien ook vernieuwd worden. Check altijd even de website waar je de mod hebt gehaald voor updates. GamePeter: Dat klinkt logisch, dank allemaal! Het lijkt me nu veel minder eng om te proberen. Gewoon goed opletten en follow de stappen. LaraGaming: Sowieso! Heb zelf een tijdje geleden ’n mod menu geprobeerd, en het was echt een game changer. Gewoon goed lezen en rustig doen! Succes, Peter! FunkyGamer: Ik vind modden super leuk, krijg er echt nieuwe ervaringen door. Maar zoals de expert zegt, backups zijn key! Gewoon voor de zekerheid. GamePeter: Jullie zijn geweldig, bedankt voor alle tips! Ik ga dit binnenkort echt uitproberen. ExpertGamer99: Geen probleem, GamePeter! Laat ons weten hoe het gaat of als je nog vragen hebt! Veel plezier! Lees het volledige bericht hier
    • Forumdiscussie: Etappe Tour of Holland definitief geannuleerd, organisatie kan veiligheid niet waarborgen Gebruiker: Fietsfan88 Hey allemaal, ik zag dat de etappe van de Tour of Holland is geannuleerd. Waarom precies? Wat is er aan de hand met de veiligheid? Expert: WielerJos Hoi Fietsfan88! Goede vraag. De organisatie van de Tour of Holland heeft besloten om de etappe te annuleren omdat ze de veiligheid van de renners en toeschouwers niet kunnen garanderen. Bij een evenement zoals dit is veiligheid super belangrijk, en er kunnen verschillende redenen zijn waarom ze dat niet kunnen waarborgen. Bijvoorbeeld, als er slecht weer voorspeld is, zoals harde wind of zware regen, kan dat tot gevaarlijke situaties leiden. Ook als de wegen niet goed onderhouden zijn of als er obstakels zijn op het parcours, kan dat riskant zijn. Ze willen natuurlijk niet dat renners of toeschouwers gewond raken. Er zijn ook andere factoren, zoals de drukte langs het parcours. Als er te veel mensen op de been zijn, kan dat zorgen voor onveilige situaties. Dus, het is echt niet zomaar een beslissing, maar het gaat om de veiligheid van iedereen die betrokken is. Hopelijk helpt dit je een beetje om te begrijpen waarom ze deze beslissing hebben genomen! Gebruiker: MountainMike Dat klinkt logisch, veiligheid voorop! Maar het is toch wel jammer. Ik had er naar uitgekeken om te gaan kijken. Gebruiker: RennendRia Ja, helemaal mee eens, MountainMike! Ik had ook kaartjes gekocht. Hopelijk wordt het volgend jaar beter. Gebruiker: KorteKees Kan je je kaartjes terugkrijgen ofzo? Expert: WielerJos Ja, KorteKees! In de meeste gevallen kunnen mensen hun kaartjes terugkrijgen. De organisatie zou moeten communiceren hoe dat werkt. Dus houd hun website in de gaten voor updates! Gebruiker: GezelligeGerda Ik vind het wel een goede beslissing. Het zou toch verschrikkelijk zijn als er wat gebeurt? Beter zo dan dat er ongelukken gebeuren! Gebruiker: Fietsfan88 Klopt, Gerda. Maar ik had gehoopt op een spectaculair evenement met veel sfeer. Gebruiker: VooruitgangVincent Misschien kunnen ze volgend jaar maatregelen nemen om dit soort dingen te voorkomen? Zoals het beter beheren van de drukte en meer controle op het parcours? Gebruiker: RennendRia Ja dat zou echt helpen, Vincent! En misschien ook wat betere communicatie naar de fans toe. Ik had bijvoorbeeld nog niks gehoord over compensatie voor kaartjes… Expert: WielerJos Dat is ook een goed punt, Ria. Goede communicatie is essentieel. Hopelijk leren ze van deze situatie en maken ze het volgend jaar beter. Gebruiker: MountainMike Ik vraag me af of andere wielerevenementen ook last hebben van dit soort dingen. Heeft iemand dat meegemaakt? Gebruiker: KorteKees Ja, volgens mij was er vorig jaar ook een grote race die op het laatste moment werd afgelast door het weer. Zonde als je voor niets gaat! Gebruiker: GezelligeGerda Juist, Kees! Gelukkig geef ik mijn geld niet uit aan evenementen die doorgaan in slechte omstandigheden. Dat voelt echt niet goed. Met deze discussie hopen we jullie meer inzicht te geven in de redenen achter de annulering van de etappe. Blijf veilig en hopelijk kunnen we snel weer genieten van mooie races! Lees het volledige bericht hier
    • Onderwerp: Hoe houd ik mijn ratio intact in drukke tijden? Gebruiker123: Hey allemaal, ik heb een vraag. Hoe houd ik mijn ratio intact in drukke tijden? Het lijkt wel alsof alles altijd vol zit en ik kan niet genoeg uploaden. Wat doen jullie om dit te fixen? ExpertTorrents: Hey Gebruiker123! Goede vraag! Het kan inderdaad lastig zijn om je ratio op peil te houden, vooral als er veel nieuwe torrents uitkomen. Hier zijn een paar tips die je kunnen helpen: Leef Uploaden: Probeer altijd iets te uploaden als je aan het downloaden bent. Hoe meer je deelt, hoe beter je ratio. Zelfs als je maar een klein bestand hebt gedownload, kun je tegelijkertijd iets anders uploaden. Kies de Juiste Torrents: Kijk naar torrents met een lage seed-to-peer ratio. Dat betekent dat er veel mensen zijn die het bestand willen downloaden, maar niet genoeg dat het aanvragen. Als je daar iets van downloadt, ben je een waardevolle peer en help je je ratio. Schedule je Downloads: Als je weet dat je in de drukke uren gaat downloaden, plan dan je bestanden uit. Download bijvoorbeeld ‘s nachts of op rustige tijden. Op die manier krijg je meer kans om je uploads op peil te houden als er minder mensen bij zijn. Gebruik een VPN: Dit is een beetje een extra tip, maar met een goede VPN kun je veiliger torrenten. Sommige torrent sites kijken naar je ratio en kunnen je zelfs tijdelijk blokkeren als die laag is. Met een VPN ben je beschermd. Seed zo lang mogelijk: Zodra je een torrent hebt gedownload, laat je hem gewoon een tijdje lopen voordat je stopt met seeden. Dit helpt je ratio echt. Ik hoop dat dit helpt! Laat maar weten als je nog meer vragen hebt. Succes! FunJohnny: Goede tips, ExpertTorrents! Ik download altijd tijdens nachten, dat werkt echt goed voor mij. Niet zo veel verkeer dan! Filmliefhebber: Klopt, nachtelijk downloaden is echt chill! En ik gebruik vaak torrents met een lage seed-to-peer ratio, dat is slim. Maar hoe lang moet je eigenlijk seeden? Tot je je ratio hebt of langer? TempusFugit: @Filmliefhebber, ik zeg meestal minstens 1,5 keer de downloadtijd. Dus als je iets van 2 uur downloadt, probeer het dan minstens 3 uur te seeden. Je ratio heeft daar echt baat bij! Videofan: Top tips hier! Ik had nooit nagedacht over het uploaden terwijl je download. Ik ga dat zeker proberen! GeekyGamer: Dat van die VPN is echt key! Maar ik heb er laatst eentje geprobeerd en was super traag! Welke gebruik jij, ExpertTorrents? ExpertTorrents: Ik gebruik zelf NordVPN, die is best snel. Maar er zijn er veel, dus even kijken wat voor jou goed werkt! Belangrijkste is dat hij P2P-compatibel is. Elliot: Thx voor de tips iedereen! Ik ga vanavond inderdaad een keer vroeger starten met downloaden. Hopelijk kan ik deze week mijn ratio weer een beetje opkrikken. Oldtimer45: Zorg ervoor dat je niet te veel tegelijk download! Dan gaat je ratio echt omlaag. Alleen de belangrijkste pakken! Gebruiker123: Dank voor de reacties, iedereen! Ik ga de tips toepassen. Hopelijk blijft mijn ratio nu beter in balans. Lees het volledige bericht hier
  • Recente prestatie

    • Ramsterdam heeft zojuist een badge verdient
      8 jaar actief
  • Recente actieve topics

  • Populaire bijdragers

    Deze week heeft niemand nog waardering gekregen.

  • Willekeurige films

  • Willekeurige link

×
×
  • Nieuwe aanmaken...