Spring naar bijdragen

Eregalerij

  1. Eater

    Eater

    Content-Beheer


    • Punten

      9

    • Aantal bijdragen

      1804


  2. grandma

    grandma

    Full members


    • Punten

      1

    • Aantal bijdragen

      491


  3. Samuraiplace

    Samuraiplace

    Full members


    • Punten

      1

    • Aantal bijdragen

      43


  4. Nougabol

    Nougabol

    Full members


    • Punten

      1

    • Aantal bijdragen

      1349


Gewaardeerde bijdragen

Inhoud met de hoogste reputatie waardering op 01/08/25 van alle content

  1. IPTV Piraterij Expert Roept op tot Terughoudendheid bij Geautomatiseerd Blokkeren In de wereld van live sportuitzendingen wordt dynamisch blokkeren van piratensignalen steeds belangrijker als middel om een wijdverspreide en hardnekkige vorm van illegale contentlevering aan te pakken. Toch hebben de zeer publieke misrekeningen van 2024 ons geleerd dat verkeerd blokkeren niemand ten goede komt. In dit kader roept een blokkadespecialist van het anti-piraterijbedrijf Friend MTS op tot terughoudendheid. Dynamische blokkeringen om live sportpiraterij tegen te gaan werden in het VK ontwikkeld door de Premier League en voor het eerst goedgekeurd door de Hoge Rechtbank van Engeland en Wales in 2017. De zaak "Football Association Premier League Ltd v British Telecommunications Plc & Ors" verplichtte de grootste Britse internetproviders om specifieke servers te blokkeren die illegale wedstrijdstreams naar het VK boden, met een flexibele aanpak die in het ontwerp was ingebouwd. In de jaren daarna heeft voortdurende verfijning de juridische standaard gezet voor anderen om te volgen. Jaren van ontwikkelingswerk in samenwerking met anti-piraterijpartner Friend MTS resulteerden in geavanceerde dynamische blokkeringen van piraten IPTV-diensten. Dit opende nieuwe kansen om omroepen en sportliga's te ondersteunen bij het ontwikkelen van hun eigen live blokkadeprogramma's in het buitenland, met Canada als opvallend voorbeeld. Italië Kies voor een Eigen Pad Toen Italië in 2023 een nieuwe wet aannam ter ondersteuning van zijn inmiddels beruchte ‘Piracy Shield’-blokkadesysteem, was de keuze om met een geheel nieuw anti-piraterijplatform te komen, op het eerste gezicht enigszins verwarrend. Enerzijds kan de Premier League worden gezien als een concurrent van de topklasse Italiaanse liga Serie A; anderzijds delen ze dezelfde vijand in de strijd tegen piraterij. Aangezien anti-piraterijcoalities momenteel ook succes boeken, leek de theorie logisch; na een jaar vol blunders en controverse was er weinig anders dat nog logisch leek. Niet Als – Maar Wanneer Rampen Zich Voordoen “Deze zomer hield de omroepindustrie de adem in terwijl nieuws naar buiten kwam over overblokkeren door Italië’s nieuwe anti-piraterijplatform Piracy Shield, beheerd door AGCOM, de communicatieautoriteit van het land,” aldus White. “Niemand wil verantwoordelijk zijn voor het blokkeren van legitieme online diensten, wat schade toebrengt aan merken en inkomsten beïnvloedt.” White verwees waarschijnlijk naar de controversiële blokkering van Cloudflare en een onbekend aantal websites van hun klanten, omdat een Cloudflare IP-adres ten onrechte op het Piracy Shield-systeem was geplaatst. Hoewel dit voorval aan alle drie de bovenstaande punten voldeed, ontbrak het aan tekenen van publieke reflectie over wat er van deze ervaring geleerd kon worden. In plaats daarvan verklaarde AGCOM de oorlog aan Cloudflare en sleepte Serie A de cloudprovider in een rechtszaak. Meer Terughoudendheid, Meer Toezicht Dit alles vond plaats tegen de achtergrond van juridische wijzigingen die agressievere blokkeringen en straffen voor de technologie-industrie mogelijk maakten voor het niet deelnemen aan het blokkadeprogramma. Terwijl het voor rechtenhouders blijkbaar eenvoudiger werd om te blokkeren met zelfs minder toezicht dan voorheen, was zichtbare actie om te voorkomen dat de geschiedenis zich herhaalde opmerkelijk afwezig. Vooruitkijkend, zei White, zou de algemene dreiging van overblokkeren en de gevolgen daarvan moeten leiden tot een meer doordachte benadering. “Naarmate de industrie dit risico onder ogen ziet, verwachten we meer terughoudendheid en verhoogd toezicht op geautomatiseerde oplossingen, en een verschuiving naar blokkadeservices met bewezen nauwkeurigheid en industriële monitoringtechnologie,” verklaarde hij. “Belangrijker nog, we moeten nu een gezamenlijke inspanning leveren om de controverse tegen te gaan door de industrie te onderwijzen over hoe effectief blokkeren de afgelopen zeven jaar is geweest. We ondersteunen veel grote namen en minder bekende omroepen, streamers en sportliga's zoals UEFA in effectieve blokkades die de waarde van rechten en inkomsten beschermen, en dat doen we al jarenlang zonder problemen.” De Serie A en Friend MTS Samenwerking Als de bovenstaande uitspraak klinkt als een verkoopargument, is de timing inderdaad passend. In januari 2022 bevestigde Friend MTS een contract voor drie seizoenen met Serie A om piraterij te bestrijden via zijn “toonaangevende wereldwijde monitoringdiensten”, die “real-time identificatie van illegale streams van live Lega Serie A-content” bieden. Het driejarige contract was in feite een verlenging die een samenwerking van tien jaar markeerde tussen Serie A en Friend MTS. Of deze relatie zal voortduren, is onduidelijk, maar als Serie A al profiteert van blokkade-nauwkeurigheid dankzij Friend MTS, waarom werden Cloudflare en later Google dan geblokkeerd door Piracy Shield? Wat we wel weten is dat AGCOM publiekelijk DAZN de schuld gaf voor beide ‘blunders’ en dat DAZN op de Friend MTS-website niet wordt genoemd als een van de partners van het bedrijf. In deze snel evoluerende wereld van digitale media en piraterij, blijven de uitdagingen groot. Het is van essentieel belang dat we leren van onze fouten en dat we samen efficiënte en effectieve oplossingen ontwikkelen om de waarde van onze content te beschermen. De toekomst van sportuitzendingen hangt af van een gezamenlijke inspanning om illegale praktijken tegen te gaan, waarbij terughoudendheid en nauwkeurigheid centraal staan.
    1 punt
  2. Steam OS brengt eindelijk serieuze concurrentie voor Windows in de consumentenmarkt De Steam Deck met de Steam Replay 2024-banner. Steam OS zou de concurrentie in de PC-gamingwereld kunnen revolutioneren. Al decennia lang heeft Windows een vrijwel onbetwiste monopolie, als de favoriete keuze voor desktop PC-besturingssystemen in bijna elke denkbare consumentgerichte situatie. Deze dominantie heeft echter ook geleid tot stagnatie; zonder serieuze concurrenten om Windows uit te dagen, is er weinig druk om een betere gebruikerservaring te bieden. In 2015 sprak Microsoft CEO Satya Nadella de ambitie uit dat mensen van het gebruik van Windows zouden overgaan naar het daadwerkelijk houden van Windows. In 2025 lijkt die droom verder weg dan ooit. Een blik op de enthousiaste reacties op sociale media en gamingartikelen laat zien hoe klaar gamers zijn voor een echte alternatief voor Windows, na jaren van "enshittification" vol ingebouwde advertenties, bloatware en een (tenzij waargenomen) nonchalante benadering van privacy. Om Microsoft enigszins recht te doen, Windows is echter niet gesubsidieerd zoals besturingssystemen zoals Android, iOS of Steam OS, en mist een "standaard" digitale winkel om doorlopende inkomsten te genereren. Recentelijk merkte Microsoft op dat Google meer winst maakt uit Windows dan Microsoft zelf, dankzij de historische openheid van het systeem. De verkoop van licenties is het hele businessmodel van Windows — wat problematisch is voor het betaalbaar maken van apparaten bij de verkoop, aangezien OEM's de licentiekosten doorberekenen aan consumenten. Toch pleit ik ervoor dat een ontwikkelaar- en consumentgerichte aanpak de beste manier zou zijn om de zaken te verbeteren, in een tijd waarin Windows minder lijkt te zijn gefocust dan ooit. Een Xbox-besturingssysteem voor gaming handhelds zou een droom zijn, gesubsidieerd door een centrale Xbox Store. De Xbox-app voor Windows moet een veel opener platform worden voor game-ontwikkelaars, met gestroomlijnde certificeringsprocessen en verminderde eisen voor publicatie. Het gebrek aan organische publicatiegroei in de Microsoft Store is zeer onthullend; ontwikkelaars zijn vaak alleen bereid om Xbox op PC te ondersteunen als ze deel uitmaken van een publicatieovereenkomst onder Xbox Game Pass. De obstakels die overwonnen moeten worden om Windows naar een niveau te tillen dat geschikt is voor gaming zijn talrijk en veelzijdig, zowel extern als intern. Verschillende afdelingen binnen Microsoft zijn verantwoordelijk voor verschillende aspecten van de Windows-ervaring, en het bedrijfsbeleid stelt regels en richtlijnen op die de organische groei van het platform verstikken. Het navigeren door de corporatieve infrastructuur van Microsoft om Windows te verbeteren voor gamers kan zelfs moeilijker blijken dan het ontwikkelen van de technologie zelf. Uiteindelijk is er een goede reden waarom gamers en ontwikkelaars de voorkeur geven aan Steam. Het is van cruciaal belang voor de toekomst van Windows dat Microsoft naar hen begint te luisteren — de opkomst van Steam OS kan hen geen andere keuze laten. Microsoft heeft zeker de mogelijkheid om mensen van "het gebruik van Windows" naar "het houden van Windows" te brengen, als ze bereid zijn.
    1 punt
  3. Xbox en Microsoft zetten in op Windows-verbeteringen voor gamers nu Valve's Steam OS de concurrentie aangaat In een tijdperk waarin de concurrentie in de wereld van desktop gaming op PC's nooit eerder zo intens was, maken Xbox en Microsoft zich op voor een nieuwe koers. Tijdens CES 2025, waar de aankondigingen elkaar in snel tempo opvolgden, sprak Jason Ronald, VP van Next Gen bij Xbox, met vertegenwoordigers van ASUS en Lenovo. De boodschap was duidelijk: Windows moet evolueren om te voldoen aan de eisen van gamers, nu Valve met Steam OS serieus de strijd aangaat. Een van de meest spannende ontwikkelingen in de gamingwereld zijn de handheld PC-gamingapparaten. Bedrijven zoals Valve, Lenovo, ASUS en GPD hebben deze technologie in de mainstream weten te brengen, geïnspireerd door de enorme successen van Nintendo met de Switch en andere baanbrekende handhelds. In 2025 hebben we een overweldigende keuze aan apparaten en het aantal opties zal binnenkort alleen maar toenemen. Tijdens het evenement maakte Valve bekend dat Steam OS, oorspronkelijk ontwikkeld voor de Steam Deck, nu volledig apparaat-onafhankelijk zal worden. De Lenovo Legion Go S zal de eerste derde partij Steam Deck zijn, waardoor gamers voor het eerst de mogelijkheid krijgen om een niet-Windows variant van hun handheld gaminglijn te kiezen. Dit zet Microsoft zonder twijfel onder druk, want Steam OS laat zien hoe ingewikkeld het gebruik van Windows kan zijn op dit soort apparaten. Maximaal compatibiliteit gaat vaak gepaard met een aanzienlijke technische schuld, en het lijkt erop dat ook Ronald deze uitdaging erkent. In een gesprek met The Verge tijdens een panel met vertegenwoordigers van Valve en Lenovo, bleef Ronald optimistisch over wat Microsoft in de toekomst kan bieden. Hij benadrukte dat Microsoft van plan is om de gaminggerichte bruikbaarheid van het Xbox-besturingssysteem rechtstreeks naar Windows te brengen. "Ik zou zeggen dat we het beste van Xbox en Windows samenbrengen. We hebben de afgelopen 20 jaar gewerkt aan een wereldklasse besturingssysteem, maar dat is in wezen beperkt tot de console. Wat we nu doen, is ons richten op hoe we die ervaringen voor zowel spelers als ontwikkelaars naar het bredere Windows-ecosysteem kunnen brengen. [...] Ik denk dat we later dit jaar veel meer te delen hebben." De Lenovo Legion Go S met SteamOS biedt gebruikers de mogelijkheid om Windows volledig buiten beschouwing te laten. Voor iedereen die ooit een apparaat zoals de ASUS ROG Ally of Lenovo Legion Go heeft gebruikt, is het duidelijk dat deze verder van huis zijn vergeleken met de gebruiksvriendelijke Steam Deck of de Nintendo Switch. Windows is absoluut niet ontworpen voor dit type systeem, en om optimaal gebruik te maken van Windows-gebaseerde handhelds, moet je een behoorlijke kennis van pc-gaming hebben. In tegenstelling tot de Steam Deck, die grotendeels plug-and-play is en volledig is ontworpen om te navigeren met joysticks, vereist het gebruik van Windows vaak een diepere kennis van hoe het systeem werkt. Microsoft heeft de laatste tijd al stappen gezet om de ervaring op Windows-georiënteerde handhelds te verbeteren, zoals de compacte modus voor de Xbox Game Bar. Ronald stelde dat Microsoft als doel heeft om Windows aanpasbaar te maken voor verschillende apparaattype, waarbij het Xbox-interface als basis dient. "Uiteindelijk is ons doel om Windows geweldig te maken voor gaming op elk apparaat. De werkelijkheid is dat het Xbox-besturingssysteem bovenop Windows is gebouwd. Dus er is veel infrastructuur die we in de console-omgeving hebben ontwikkeld en die we nu naar de pc-omgeving kunnen brengen om die premium gamingervaring op elk apparaat te leveren. [...] Er zijn gewoon bepaalde dingen in Windows die niet ontworpen zijn voor als je geen toetsenbord en muis hebt, zoals duimstickondersteuning of joypads en dergelijke." Met deze ambitieuze plannen in het vooruitzicht, kijken we reikhalzend uit naar de toekomst van Windows gaming. De strijd om de harten van gamers is in volle gang, en met de belofte van Microsoft om de gebruikerservaring te verbeteren, lijkt er een spannend tijdperk aan te breken voor gamers op elk platform. De vraag is: hoe snel kan Windows zich aanpassen aan deze nieuwe realiteit, en zal het de strijd aangaan met de innovatieve oplossingen die Valve en anderen bieden? De komende maanden zullen cruciaal zijn voor de toekomst van gaming op Windows, en de gamers zijn de grote winnaars in deze strijd om de beste ervaring.
    1 punt
  4. Inderdaad ook zelfde probleem ervaren met samuraiplace .Toevallig op deze site uitgekomen toen. Zag toen ook vol verwondering accounts werden verkocht niettegestaande we met invites toen werkten. Dan in discussie geweest met 1 van die admins daar dat we geen acc verkopen en registreren gratis was (toen nog met invite). Maar die gozer beweerde bij hoog en bij laag ,hij in contact was met beheer en we uit onze nek lulden. Alleen was hij heel de tijd met beheer van samuraiplace in discussie. Daarom ons invites systeem toen door dit stopgezet. Nu via iemand nicknaam doorgekregen die bij ons geregt stond en inderdaad is te zien dit account gebruikt is door diverse ip's. Dit account intussen in de ban reg ip en email ook in de ban. GRTZ
    1 punt
  5. Microsoft heeft grootse plannen voor 2025: vanaf begin volgend jaar wil het bedrijf Copilot lokaal op jouw PC laten draaien. Dit nieuws werd onthuld door de hoofd van Windows-apparaten tijdens een presentatie op CES 2025 in Las Vegas. Microsoft introduceert Phi Silica, een Small Language Model (SLM), dat deze nieuwe functionaliteit mogelijk maakt. Phi Silica, dat eerder werd gepresenteerd tijdens de Build-conferentie in Seattle, is ontworpen om de kracht van Microsofts Large Language Model (LLM), dat in de cloud draait, aan te vullen. Met deze stap opent Microsoft de deur naar een lokale versie van Copilot die direct op Windows-pc's kan functioneren. Traditioneel zijn LLM's sneller en nauwkeuriger dan SLM's, maar ze zijn afhankelijk van cloudverbindingen en kunnen prijzige abonnementen vereisen voor volledige toegang. Aan de andere kant kunnen SLM's AI-chatbots en andere AI-gedreven applicaties lokaal op je PC draaien. Dit biedt voordelen op het gebied van privacy, omdat gevoelige informatie niet naar de cloud hoeft te worden verzonden. Om SLM's effectief te laten functioneren, zijn echter NPUs (Neural Processing Units) nodig, die lokale AI-capaciteiten voor pc's mogelijk maken. Microsoft heeft aangegeven dat functies zoals Windows Recall en andere AI-toepassingen in de toekomst gebruik zullen maken van deze SLM-technologie. Phi Silica, met zijn indrukwekkende 3,3 miljard parameters, is geoptimaliseerd voor zowel nauwkeurigheid als snelheid, zelfs binnen de beperkingen van een kleiner taalmodel. Pavan Davuluri, de corporate vice president van Microsoft voor Windows en apparaten, maakte de aankondiging tijdens de Intel-presentatie op CES 2025. De toekomst van AI op je PC ziet er veelbelovend uit, en Microsoft lijkt vastbesloten om deze technologie toegankelijker en gebruiksvriendelijker te maken voor iedereen. Blijf op de hoogte, want er staat ons een spannend jaar te wachten vol innovaties!
    1 punt
  6. Anti-Piracy Groep Wil Italië's 'Piracy Shield' Uitbreiden om Films te Beschermen Italië's 'Piracy Shield', oorspronkelijk ontwikkeld om live sportuitzendingen te beschermen tegen piraterij, heeft zijn eerste jaar achter de rug. Nu dringen rechthebbenden aan op een uitbreiding van dit systeem, zodat het ook andere soorten content, waaronder films, kan beschermen. Deze ontwikkeling zal naar verwachting worden besproken tijdens een aanstaande openbare consultatie, met als doel het 'next-gen' blokkadesysteem geleidelijk uit te breiden. Een Succesverhaal in de Maak Minder dan een jaar geleden werd het ‘Piracy Shield’-systeem officieel geïmplementeerd in Italië, met als doel live sportstreaming-piraterij tegen te gaan. Sinds februari heeft het systeem duizenden IP-adressen en domeinnamen geblokkeerd die verband houden met ongeoorloofde uitzendingen. Deze grootschalige blokkadeoperatie wordt door de autoriteiten en veel betrokken rechthebbenden als een groot succes beschouwd. Echter, naarmate de tijd verstreek, werden de tekortkomingen van het systeem steeds duidelijker. Naast effectieve blokkades zijn er verschillende meldingen van overblokkering, waarbij legitieme sites en diensten zoals Google Drive en Cloudflare onterecht werden geblokkeerd. Tegelijkertijd groeide de roep om meer transparantie en verantwoording. Uitbreiding van het Piracy Shield De autoriteiten hebben niet stilgezeten sinds de lancering van het 'Piracy Shield'. Naast technische aanpassingen en verbeteringen, was het uitbreiden van het bereik van bijzonder belang. In oktober werd bijvoorbeeld een wijziging goedgekeurd die VPN- en DNS-diensten verplicht om te voldoen aan blokkadebevelen. Deze uitbreiding werd officieel bevestigd door de rechtbank in Milaan, die oordeelde dat Cloudflare Piracy Shield-doelwitten moest blokkeren op al zijn diensten. In het komende jaar wordt verwacht dat het juridische kader van het ‘Piracy Shield’ (Wet 93/23) verder zal worden geüpdatet na een openbare consultatie. AGCOM, de organisatie die verantwoordelijk is voor het blokkadesysteem, heeft dit onlangs in haar jaarverslag aangekondigd. “Wet 93/23 heeft de reikwijdte van de acties van de Autoriteit verder uitgebreid door haar functies te versterken voor een effectievere en tijdigere bestrijding van online piraterij, met betrekking tot alle evenementen die live op het netwerk worden uitgezonden,” aldus AGCOM. “Daartoe zal de Autoriteit, na de openbare consultatie, de nodige wijzigingen in de regelgeving doorvoeren en technische activiteiten uitvoeren voor de update en implementatie van de functionaliteit van het live blokkadeplatform (Piracy Shield) om de doelstellingen van de wet te bereiken.” Piracy Shield voor Filmpremières? De opmerkingen van AGCOM suggereren dat meer sport- en andere live tv-inhoud uiteindelijk ook onder de bescherming van het 'Piracy Shield' kan vallen. Een openbare consultatie is gepland om deze en andere mogelijke uitbreidingen te bespreken. Dit nieuws valt in goede aarde bij de lokale anti-piracy groep FAPAV, die belangrijke filmorganisaties en bedrijven vertegenwoordigt, waaronder de Italiaanse takken van Netflix, Universal, Warner Bros en Walt Disney. FAPAV-voorzitter Bagnoli Rossi heeft AGCOM onlangs geprezen voor de uitrol van het ‘Piracy Shield’, en beschreef het als een fundamenteel anti-piracy instrument. Tegelijkertijd uitte hij de wens om de reikwijdte verder uit te breiden, zodat ook ‘niet-live’ films onder de bescherming vallen. “We hopen dat de nieuwe openbare consultatie zo snel mogelijk wordt geopend, met als doel de tijdigheid van interventie uit te breiden naar andere audiovisuele inhoud die door de wet wordt voorzien, waaronder bijvoorbeeld premières en niet-sportieve live televisie-uitzendingen, een maatregel waar de sector op wacht,” aldus Rossi. Een Glibberige Hellingsbaan? Met andere woorden, FAPAV wil van het ‘Piracy Shield’ de de facto standaard maken voor een breder scala aan waardevolle auteursrechtelijk beschermde content. Dit is geen triviale opmerking. Het suggereert dat een blokkadewindow van 30 minuten, dat specifiek in de wet is opgenomen om de rechthebbenden van live-uitzendingen te beschermen, mogelijk kan worden uitgebreid naar niet-live content. Dit is een controversieel voorstel; ‘directe’ blokkades zijn gevoeliger voor fouten dan maatregelen die volgen op een grondige rechterlijke beoordeling. Terwijl dit aanvaardbaar kan zijn als bijeffect voor live content, veranderen de belangen wanneer dezelfde blokkadetechnologie breder wordt toegepast. Hoewel AGCOM niet specifiek heeft vermeld dat niet-live content zal worden opgenomen, is het duidelijk dat rechthebbenden hiervoor zullen pleiten tijdens de aanstaande consultatie. Dat op zich zal genoeg brandstof zijn voor verdere discussie, controverse en drama in 2025.
    1 punt
  7. Problemen met Windows-upgradescherm: een frustrerende ervaring voor gebruikers Microsoft probeert Windows 10-gebruikers te verleiden tot een overstap naar Windows 11 met behulp van een pop-up die het volledige scherm beslaat. Echter, deze poging blijkt niet zonder hobbels te zijn: het upgradescherm bevriest vaak, waardoor gebruikers in de kou blijven staan. De pop-up, die gebruikers herhaaldelijk aanmoedigt om over te stappen naar de nieuwste versie van het besturingssysteem, komt op een belangrijk moment. Vanaf oktober dit jaar ontvangt Windows 10 geen beveiligingsupdates meer. Dit betekent dat wie niet overstapt, een groter risico loopt op cyberaanvallen. Een dreiging die niemand wil negeren! In de nieuwe pop-up benadrukt Microsoft dat het van groot belang is voor Windows 10-gebruikers om zich voor te bereiden op de overstap. Ze wijzen ook op de voordelen van de Windows Backup-app, die kan helpen om belangrijke bestanden veilig te stellen op een nieuwe Windows 11-pc. De pop-up biedt twee opties: ‘Leer meer’ en ‘Herinner me later’. Echter, gebruikers die met de pop-up worden geconfronteerd, komen vaak voor een vervelende situatie te staan: het scherm bevriest, waardoor ze niet meer op een van de knoppen kunnen klikken. De gebruikelijke melding dat het programma niet meer reageert verschijnt, waardoor de keuze zich beperkt tot het afsluiten van het programma of wachten tot het weer werkt. Frustrerend, toch? Het lijkt erop dat Microsoft een flinke uitdaging heeft om gebruikers te motiveren om de overstap naar Windows 11 te maken. Meer dan drie jaar na de lancering van Windows 11 heeft Windows 10 nog steeds een groter marktaandeel. Het is duidelijk dat niet iedereen bereid is om de sprong te wagen, vooral als ze worden geconfronteerd met technische problemen tijdens het proces. Hopelijk vindt Microsoft snel een oplossing voor deze problemen, zodat gebruikers zonder haperingen kunnen genieten van de voordelen van Windows 11. Tot die tijd blijft het voor velen een afweging: overstappen naar een nieuw besturingssysteem of blijven hangen in de vertrouwde, maar verouderde omgeving van Windows 10.
    1 punt
  8. Britse rechtbank veroordeelt ‘pirate’ Fire Stick verkoper tot twee jaar gevangenisstraf In een opmerkelijke uitspraak heeft de York Crown Court vandaag een man uit Halifax veroordeeld tot twee jaar gevangenisstraf wegens de verkoop van ‘pirate’ IPTV-abonnementen op Fire Sticks. Deze 41-jarige (her)verkoper bediende enkele honderden klanten en de rechtsgebieden hopen dat deze straf een afschrikkend effect zal hebben op anderen. Toch blijven de grote spelers in deze lucratieve industrie ongeschonden. De verkoop van illegale streamingdiensten is een ernstige misdaad in het Verenigd Koninkrijk, waar al meerdere individuen langdurige gevangenisstraffen hebben opgelegd gekregen. Vorige week vrijdag werd Sunny Kanda, een man van 41 jaar uit Wheatley, Halifax, toegevoegd aan deze groeiende lijst. Hij werd schuldig bevonden aan de verkoop van gemodificeerde Fire Sticks die toegang boden tot illegale IPTV-streams. De veroordeling kwam niet als een verrassing, aangezien Kanda zich schuldig had gepleegd aan drie aanklachten; het schenden van de Copyright Designs and Patents Act 1988, de Proceeds of Crime Act 2002 en de Fraud Act 2006. De ‘criminele’ opbrengesten van zijn Fire Stick-operatie werden geschat op maar liefst £108.000 over een periode van achttien maanden. De slachtoffers van deze fraude waren legitieme streamingdiensten zoals Sky, BT Sport, Disney+ en Netflix, die naar verluidt omzet misliepen door de verkoop van deze illegale producten. Deze informatie werd verspreid via een persbericht van National Trading Standards en de anti-piraterijorganisatie FACT, die beiden tevreden waren met de uitkomst. Ze hopen dat dit zal dienen als een waarschuwing voor anderen die overwegen soortgelijke criminele activiteiten te ontplooien. Een woordvoerder van Trading Standards merkte op: “De uitspraak van vandaag is een belangrijke herinnering aan iedereen die TV Fire Sticks koopt en verkoopt: criminaliteit loont niet. Het schendt de auteursrechten en we moedigen mensen aan om verdachte gevallen te melden bij de consumentenservice van Citizens Advice.” De persrelease werd door verschillende gerenommeerde nieuwsmedia opgepikt, waaronder de BBC, die alle belangrijke punten in het verhaal belichtte. Hierin werd ook vermeld dat een undercoveronderzoeker van FACT zich bij een privé Facebook-groep met 3.900 leden voegde, waar "KD Streams" werd verkocht, om een testaankoop van een illegale Fire Stick te doen. Ondanks de nauwkeurige communicatie is er weinig aandacht besteed aan de nodige context rond deze criminele veroordeling. Veel mensen denken dat Kanda een volledige IPTV-operatie runde, maar dat is niet het geval. In een Reddit-bericht uit 2020 toonde Kanda interesse in het hermerken van een APK, die vervolgens gebruikt kon worden om abonnementen door te verkopen. Dit is een typische manier waarop veel ‘hobby-verkopers’ in de sector terechtkomen. Dergelijke hermerkbare apps kunnen worden gebruikt met speciale IPTV-platformsoftware zoals OTTRUN, waarbij de gebruiker zijn eigen service ergens anders vandaan haalt. Deze ‘abonnement credits’ worden vaak in bulk gekocht bij andere aanbieders, zoals het IPTV Reseller Hub. De prijzen tonen aan dat er veel ruimte is voor winst, aangezien plannen aan klanten voor veel hogere prijzen worden doorverkocht. Kanda, mogelijk met hulp van anderen, combineerde waarschijnlijk dergelijke diensten om zijn gemodificeerde Fire Sticks met een aanzienlijke opprijs te verkopen. Onder zijn klanten bevond zich ook een FACT-onderzoeker, wat uiteindelijk leidde tot zijn arrestatie en veroordeling. Het aantal klanten dat Kanda bediende is niet openbaar gemaakt. Eenvoudige berekeningen tonen echter aan dat £108.000 gemiddeld resulteert in ongeveer 600 klanten die elk £10 per maand hebben betaald gedurende de genoemde 18 maanden. Ten minste één voormalige gebruiker van de dienst beweert £15 per maand te hebben betaald, wat theoretisch het gemiddelde op 400 zou kunnen verlagen. Er is geen twijfel dat Kanda de wet heeft overtreden. Het is echter belangrijk op te merken dat hij verre van een meesterbrein is in het grotere beeld van de piraten-IPTV-business. Ook komt hij niet over als een typische ‘crimineel’. Openbare informatie suggereert dat hij al jarenlang een fatsoenlijke baan heeft, een stabiele relatie heeft en af en toe geld inzamelt voor goede doelen. Dat gezegd hebbende, door bewust als een piraten-IPTV-verkoper te opereren, was hij zich wel bewust van de risico’s, wat resulteerde in een langere gevangenisstraf. Terwijl de rechthebbenden tevreden zijn met de criminele veroordeling, blijft het feit dat de echte criminelen die miljoenen per maand verdienen aan deze schematische operaties vrij rondlopen. Hun bedrijf is niet belemmerd, en zij zullen simpelweg doorgaan naar de volgende ‘verkoper’. Hierdoor gaat deze treurige cyclus gewoon door…
    1 punt
  9. Piracy Shield: De Top 10 Geblokkeerde Landen Voor IPTV Piraten in 2024 In een wereld waar online piraterij steeds meer een hot topic is, lanceerde Italië begin 2024 zijn ambitieuze "Piracy Shield" platform, met de hoop eindelijk een einde te maken aan de wijdverspreide piraterij van live sportevenementen. Dit innovatieve systeem richtte zich voornamelijk op de domeinen en IP-adressen van illegale IPTV-providers die verboden content streamen. Hoewel officiële gegevens schaars zijn, hebben we dankzij informatie van een anonieme bron enkele belangrijke trends kunnen identificeren uit dit zeer controversiële jaar. Een Blik op Piraterij Sinds de opkomst van online piraterij wordt dit fenomeen vaak omschreven met woorden als 'massaal' of 'uitgestrekt'. Deze hoge verwachtingen maken het lastig om de werkelijke situatie te doorgronden. Pas wanneer we ons richten op specifieke aspecten van de piratenmarkt, krijgen we een beter beeld van de omvang van het probleem. Bij de officiële lancering van de Piracy Shield op 1 februari 2024 was het doel helder: het bestrijden van IPTV-piraterij binnen de eigen landsgrenzen. De meeste blokkeringen in 2024 zijn echter uitgevoerd door omroepen zoals DAZN en Sky, die de topvoetbalcompetitie Serie A wilden beschermen. Controverses en Ongemakken De afgelopen elf maanden waren niet zonder controverse. Cloudflare en Google werden onterecht als doelwit gekozen, doordat de drang om piraterij te bestrijden zwaarder woog dan de belangen van internetgebruikers. De eerder beloofde transparantie maakte plaats voor bijna volledige onresponsiviteit. Wat er gedaan kan of zal worden om overblocking in 2025 te voorkomen, blijft nog onduidelijk, maar gelukkig kunnen we nu al wat meer helderheid bieden. De Staat van Blokkeringen in 2024 De telecomregulator AGCOM heeft onlangs haar jaarverslag voor 2024 gepubliceerd, een document van maar liefst 200 pagina's. Wat betreft Piracy Shield biedt het weinig verheldering. Van 1 februari tot 26 mei 2024 hebben rechthebbenden 13 voorzorgsmaatregelen aangevraagd en verkregen met betrekking tot de illegale uitzending van live sport. In dezelfde periode werden maar liefst 18.879 volledig gekwalificeerde domeinnamen (FQDN) en 4.006 IP-adressen geblokkeerd. Gegevens verstrekt aan TorrentFreak door een anonieme bron zijn echter veelomvattender. Deze gegevens beweren alle IP-adressen te omvatten die tot enkele dagen geleden door het systeem waren geblokkeerd, met meer dan 6.900 in totaal. Het aantal volledig gekwalificeerde domeinnamen, inclusief alle subdomeinen, ligt zelfs nog hoger, bijna 17.500. Een Europese Blik Wanneer we geo-locatietools gebruiken, zien we dat de meeste geblokkeerde IP-adressen zich in Europa bevinden. Het aantal locaties dat daadwerkelijk de oorsprong van piratenstreams aanduidt, valt buiten het bereik van dit artikel, maar het is duidelijk dat het relatief ongebruikelijk is dat verre IP-adressen direct aan Italië worden geleverd. Dit kan te maken hebben met een voorkeur voor lokale datacenters voor betere prestaties en een verminderde kans dat IP-adressen op Italië's blokkade lijst komen. De Lage landen en Naburige Regio's Bij het nader bekijken van Italië zien we dat IP-adressen in vrijwel alle Europese landen zijn geblokkeerd, met opmerkelijke afwezigheden zoals Denemarken, Slowakije, Slovenië en Griekenland. Het is interessant om op te merken dat Italië’s noordelijke buren een groot deel van het probleem lijken te vormen, wat de situatie voor Italië moeilijker maakt. De focus box laat zien dat er 196 IP-adressen in Italië zelf zijn geblokkeerd. Dit aantal is relatief laag in vergelijking met andere Europese landen met een kustlijn aan de Noordzee, zoals Nederland, Duitsland en Frankrijk, die allemaal al gevestigde blokkadeprogramma’s hebben. Top 10 Geblokkeerde Landen in 2024 Bij het samenstellen van een lijst van de top 10 landen die zijn geblokkeerd door Piracy Shield in 2024 (op basis van IP-adressen), zien we dat de situatie in deze landen uitdagend is. De lijst is als volgt: 1. Nederland 2757 IPs 2. Duitsland 809 IPs 3. Roemenië 747 IPs 4. Frankrijk 519 IPs 5. USA 280 IPs 6. Oekraine 262 IPs 7. UK 246 IPs 8. Honk Kong 202 IPs 9. Italy 196 IPs 10. Spanje 176 IPs Reflectie en Vooruitblik De piraterij blijft een complex en uitdagend probleem dat niet zomaar kan worden opgelost. Terwijl Piracy Shield zich richt op het blokkeren van verdachte IP-adressen, is het belangrijk om ook te kijken naar de bredere implicaties voor internetgebruikers en de transparantie van dergelijke maatregelen. De weg naar een effectieve aanpak van piraterij is lang, en samenwerking tussen landen, omroepen en gebruikers is essentieel om een evenwicht te vinden tussen bescherming van auteursrechten en het waarborgen van de rechten van internetgebruikers. Laten we hopen dat de ontwikkelingen in 2025 leiden tot een meer evenwichtige en transparante benadering van dit belangrijke probleem. De strijd tegen piraterij is nog lang niet voorbij, maar met de juiste en doordachte maatregelen kunnen we vooruitgang boeken.
    1 punt
  10. In een wereld waar online privacy steeds belangrijker wordt, zijn virtuele particuliere netwerken, beter bekend als VPN's, een van de meest effectieve manieren om onze gegevens te beschermen. Ze versleutelen en verbergen onze vertrouwelijke online activiteiten, en zijn een essentieel onderdeel van onze digitale veiligheid. Terwijl het gebruik van VPN's wereldwijd blijft toenemen, worden deze toepassingen steeds meer de hoeksteen van onze online beveiliging. Het is daarom de moeite waard om te onderzoeken wat de volgende generatie VPN's in petto heeft en hoe ze ons in de toekomst zullen blijven beschermen. Met de komst van blockchain-technologie, nieuwe versleutelstandaarden die zelfs de krachtigste quantumcomputers niet kunnen kraken, en mogelijkheden voor anonimiteit van slimme apparaten, zijn er spannende ontwikkelingen op komst in de VPN-technologie. Laten we eens kijken naar de innovaties die ons te wachten staan. Gedecentraliseerde VPN's: Een Nieuwe Benadering Gedecentraliseerde VPN's (dVPN's) bieden een frisse kijk op VPN-technologie en winnen snel aan populariteit. In plaats van dat al het verkeer via de centrale servers van één bedrijf wordt geleid, verdelen dVPN's hun netwerkfuncties over verschillende nodes. Dit theoretisch betere privacy en beveiliging voor gebruikers, omdat er geen enkel punt van falen is. Een dVPN opereert op een peer-to-peer netwerk dat gebruikmaakt van blockchain-technologie. De gedecentraliseerde nodes, beheerd door vrijwillige hosts, elimineren de controle van een enkele entiteit over de gegevens van alle gebruikers. Hierdoor zijn dVPN's ook beter bestand tegen censuur en gegevensdeling door de overheid. In de afgelopen jaren hebben dVPN's steeds meer terrein gewonnen in de wereldwijde markt. Maar betekent dit dat crypto-enthousiastelingen binnenkort je VPN's gaan overnemen? Niet waarschijnlijk. Hoewel dVPN's aantrekkelijk lijken, vooral met de huidige hype rondom crypto en blockchain, garandeert deze decentralisatie niet per se een betere gebruikerservaring. Bij traditionele VPN's vertrouw je op één bedrijf dat, mits je een verstandige keuze maakt, regelmatige audits uitvoert om zijn betrouwbaarheid aan te tonen. Dit bedrijf heeft een belang bij het beveiligen van zijn netwerk en beschikt over financiële middelen om voortdurende verbeteringen aan zijn toepassingen aan te brengen. Bij een dVPN moet je daarentegen elk vrijwillige node-host vertrouwen. Afhankelijk van hoe het dVPN-bedrijf opereert, zijn deze hosts mogelijk niet verplicht om hun betrouwbaarheid of de privacy van hun nodes te bewijzen. Daarom zullen traditionele VPN's ook in de toekomst een belangrijke rol blijven spelen. Wat waarschijnlijk is, is dat er twee aparte markten zullen ontstaan: één voor dVPN-diensten en een andere voor traditionele, gecentraliseerde VPN-diensten. Het zal aan jou als gebruiker zijn om te bepalen welke optie het beste is om je gegevens te beschermen. De Revolutie van Post-Quantum Versleuteling In augustus dit jaar heeft het National Institute of Standards and Technology (NIST) geschiedenis geschreven door de eerste quantum-resistente versleutelstandaarden vrij te geven. Hoewel dit nieuws misschien niet veel opschudding veroorzaakte, zal het enorme implicaties hebben voor de toekomst van online privacy en beveiliging. Onderzoekers en technologiebedrijven racen om quantumcomputers te ontwikkelen die in staat zijn om de versleutelstandaarden van de huidige machines in enkele minuten te kraken—iets wat nu nog onmogelijk is. Hoe verhoudt dit zich tot VPN's? VPN's zijn sterk afhankelijk van cryptografische protocollen voor het beveiligen van communicatie op hun netwerken. Wanneer je verbinding maakt met een VPN, versleutelt deze je verkeer door de gegevens in een onleesbare vorm te verpakken, zodat derden de informatie niet kunnen bekijken of begrijpen. Maar als een quantumcomputer met veel grotere rekenkracht toegang krijgt tot deze versleutelde gegevens, kan deze deze met gemak ontcijferen. De nieuwe 'post-quantum' versleutelstandaarden zullen niet alleen de norm voor VPN-providers in de komende jaren vaststellen, maar ook een routekaart bieden om de beveiliging te verbeteren. "Post-quantum" versleuteling zal een belangrijk verkoopargument worden dat VPN's zullen gebruiken om consumenten aan te trekken. Voor gebruikers lijkt het misschien nu een luxe functie, maar zodra quantumcomputers operationeel zijn—de meeste experts geloven dat dit binnen een decennium zal gebeuren—wil je absoluut dat je VPN deze nieuwe standaarden gebruikt. We zien al enkele VPN-providers die 'post-quantum' versleuteling aanbieden. Zo heeft NordVPN onlangs het initiatief genomen om een app met ondersteuning voor post-quantum versleuteling te lanceren. Andere providers zoals ExpressVPN en Surfshark hebben ook hun eigen versies geïmplementeerd. Het is slechts een kwestie van tijd voordat dit de nieuwe norm wordt voor alle VPN's. VPN's voor Je Slimme Koelkast Het internet der dingen (IoT) verwijst naar een netwerk van verbonden apparaten die met elkaar communiceren en gegevens delen. Voor de meeste mensen bestaat dit uit slimme apparaten zoals thermostaten, televisies, lampen, koelkasten en beveiligingssystemen voor thuis. Dankzij IoT-apparaten hebben we nu meer controle over onze omgeving dan ooit tevoren. Echter, als het gaat om cybersecurity, zijn slimme apparaten vaak de meest kwetsbare en minst beschermde elementen van je thuisnetwerk. Cybercriminelen maken graag gebruik van IoT-apparaten en in veel gevallen, door één apparaat te hacken, krijgen ze toegang tot alles. VPN's staan op het punt om dit te veranderen. Door volledige beveiliging van je thuisnetwerk te bieden, kan een VPN de communicatie van al je apparaten versleutelen en beschermen. In tegenstelling tot de typische persoonlijke VPN, die vereist dat je elk afzonderlijk apparaat verbindt, strekt een IoT-VPN zich uit over een heel netwerk om alle apparaten te beveiligen. Dit kan thuis al worden gerealiseerd via een router-VPN. Helaas zijn er nog enkele nadelen verbonden aan het gebruik van een router-methode. Veel VPN-providers beperken nog steeds het aantal gelijktijdige apparaatverbindingen, wat snel kan worden opgebruikt door al je IoT-apparaten. Router-VPN's creëren ook een enkel punt van falen, wat betekent dat je ervoor moet zorgen dat veiligheidsmechanismen, zoals een automatische killswitch, correct zijn ingesteld. Dit vereist enige technische kennis die de gemiddelde gebruiker mogelijk niet heeft. VPN-bedrijven werken aan nieuwe en innovatieve oplossingen voor de dekking van IoT-apparaten thuis. Steeds meer diensten schakelen over naar onbeperkte apparaatverbindingmodellen. Andere, zoals ExpressVPN, hebben zelfs hun eigen routers begonnen te verkopen, direct klaar voor gebruik, met de VPN al in de router ingebouwd. In de toekomst zullen VPN's waarschijnlijk ook configureerbare IoT-opties aanbieden in hun mobiele apps. Dit stelt gebruikers in staat om eenvoudig te bepalen welke apparaten op hun thuisnetwerk via de VPN zijn verbonden, allemaal vanuit een centraal platform. Dus in de toekomst zal zelfs de door AI gegenereerde boodschappenlijst van je slimme koelkast versleuteld en beschermd zijn tegen nieuwsgierige blikken. Conclusie De evolutie van VPN-technologie belooft een spannende toekomst voor online privacy en beveiliging. Met de opkomst van gedecentraliseerde VPN's, post-quantum versleuteling en de integratie van beveiliging voor IoT-apparaten, zullen gebruikers meer controle en bescherming hebben dan ooit tevoren. Terwijl we ons voorbereiden op deze veranderingen, is het belangrijk om geïnformeerd te blijven en weloverwogen keuzes te maken over welke VPN-diensten het beste aansluiten bij onze behoeften. De toekomst ziet er veelbelovend uit, en jouw online veiligheid zal er zeker van profiteren.
    1 punt
Onze eregalerij is gezet op Amsterdam/GMT+02:00
×
×
  • Nieuwe aanmaken...