Spring naar bijdragen

Mis de speciale aanbieding niet. 85% korting op Private Internet Access VPN, nu slechts €1,75 per maand en ontvang 4 maanden gratis.

Ervaar ultiem gebruiksgemak en een snelle VPN-verbinding. Geniet van de beste kwaliteit voor de scherpste prijs. Met Private Internet Access kun je moeiteloos torrents, Usenet en Netflix gebruiken! En geld-terug-garantie van 30 dagen, dus je kunt het risicovrij proberen.

Wil je weten hoe je aan de slag kunt gaan? Bekijk dan onze handige handleiding voor een probleemloze installatie en gebruik. :goed:

• Hoe de mp3, piraten en Apple de muziekindustrie veranderden

Delen

Toen de Duitse ingenieur Karlheinz Brandenburg begin jaren 90 voor het eerst het mp3-formaat uitbracht, begon het een reeks gebeurtenissen die de muziekindustrie ontwrichtten. De RIAA zag digitale muziekbestanden aanvankelijk als een kans, maar toen Napster kwam, werden ze een bedreiging. Steve Jobs kwam te hulp, maar dat was tijdelijk. Streaming veranderde al snel het hele bedrijf weer en de verstoring gaat vandaag door.

cassettebandje piratenmuziekHet idee om muziek te comprimeren tot digitale bestanden begon decennia geleden, maar de geboorte van de mp3 was een doorbraak.

De Duitse ingenieur Karlheinz Brandenburg en zijn collega's maakten het mp3-formaat voor het eerst openbaar in 1993. Dit maakte het mogelijk om de grootte van muziekbestanden te verkleinen zonder significant verlies van hoorbare geluidskwaliteit.

Destijds brak de muziekindustrie dankzij de cd alle verkooprecords, maar dat zou snel veranderen.

"Systeemschok"

Filmmaker Jed I. Rosenberg regisseerde een documentaire voor Bloomberg genaamd " System Shock " die een intrigerend en inzichtelijk overzicht geeft van hoe de "MP3" een reeks gebeurtenissen in gang zette die de muziekindustrie volledig ontwrichtten.

Hoewel we iedereen aanbevelen om alle drie de delen volledig te bekijken, zullen we enkele citaten in het onderstaande artikel belichten.

Nadat Brandenburg het mp3-formaat had gepubliceerd, duurde het niet lang voordat hobbyisten het begonnen te gebruiken om cd's te rippen. Sommige mensen deelden of ruilden deze bestanden met vrienden, wat aanvankelijk grotendeels offline gebeurde. Beetje bij beetje kwamen deze mp3's echter op internet terecht.

De muziekindustrie zag mp3 als een kans

Deze nieuwe ontwikkelingen bleven niet onopgemerkt door de muziekindustrie. De voormalige CEO van de RIAA, Hilary Rosen, herinnert zich dat ze gecomprimeerde muziek vooral als een kans zagen.

“Eind jaren '90 begon mijn personeel de online ruimte in de gaten te houden en we zagen ineens echt een aanzienlijke hoeveelheid interesse in mp3 vanwege de mogelijkheid om een muziekbestand te comprimeren.

“Ik denk dat er in het begin echt geen paniek in de branche was. Mijn team bekeek het en zag het als niet zozeer een bedreiging als een kans, ”zei Rosen.

De hemelse jukebox

Eind jaren negentig, voordat de boom van het delen van bestanden was begonnen, speelden insiders in de muziekindustrie al met het idee van een 'hemelse jukebox' die toegang zou hebben tot alle muziek ter wereld.

De RIAA realiseerde zich dat dit jukebox-idee met compressie dichter bij de realiteit zou komen, een positie die door anderen werd gedeeld.

"De 'hemelse jukebox' was destijds een theoretische constructie", herinnert Al Teller, een voormalig directeur bij MCA Records en CBS Records. "Elk nummer dat ooit is gemaakt, zou nu in wat we de cloud noemen, onmiddellijk beschikbaar zijn voor iedereen op de planeet door simpelweg op een knop op je gizmo te drukken."

Terwijl de muziekindustrie erover 'nadacht', was er in die tijd weinig behoefte aan innovatie. De sterke stijging van de cd-verkoop resulteerde jaar in jaar uit in recordomzet, en computers werden door de meeste mensen gezien als spreadsheet- en tekstverwerkingshulpmiddelen.

Het Napster-moment

Dit veranderde allemaal toen een jonge student genaamd Shawn Fanning Napster bedacht. Op dat moment deelden Fanning en Sean Parker al mp3's op IRC-kanalen, maar Fanning had iets groters voor ogen. Een centrale database waar iedereen ter wereld toegang toe heeft.

uitwaaieren

Om deze droom te realiseren stopte Fanning met naar school gaan. Hij legde alles maandenlang opzij en stopte pas toen de eerste versie van Napster het licht zag. Dat moment kwam in 1999. Kort daarna ging het viraal.

De documentaire laat zien hoe miljoenen mensen massaal naar de nieuwe app kwamen. Sommige mensen, vooral tieners, waren er helemaal door in beslag genomen en downloadden duizenden mp3's alleen maar omdat ze dat konden.

De aanvraag bereikte al snel ook de kantoren van de RIAA. Ze waren net zo onder de indruk.

'Mijn hoofd van de antipiraterij, Frank Creighton, kwam mijn kantoor binnen en zei:' Ik heb zojuist het meest fascinerende ding gevonden. ' Het was Napster ”, herinnert Rosen zich, de voormalige CEO van RIAA.

Rosen probeerde Napster onmiddellijk en ging op zoek naar Madonna's 'Holiday' die veel resultaten opleverde.

"Ik had zoiets van: 'Ho, dat is best verbazingwekkend.' Dat is net als de hemelse jukebox. We praten hier al jaren over. "

Nadat de eerste opwinding was weggezonken, realiseerde Rosen zich dat Napster een schat aan illegale inhoud was. Ze nam contact op met Napster in een poging om de inbreukmakende inhoud te verwijderen, te beginnen met de Billboard 200. Napster zei dat het zou proberen te helpen, maar er gebeurde niets echt.

Music Titans waren doodsbang

In de maanden die volgden, groeide en groeide de revolutie in het delen van bestanden. De muziekindustrie veranderde in paniek en in februari 2000 bespraken alle leidinggevenden van grote labels de dreiging tijdens een RIAA-bestuursvergadering in het Four Seasons Hotel in Los Angeles.

“Ik zal deze dag nooit vergeten. Alle hoofden van de labels, letterlijk de titanen van de muziekbusiness, waren in die kamer. Ik had iemand het wiel in een pc en zette een paar luidsprekers op en ik begon een naam te maken die deuntje was, ”zegt Rosen.

De belangrijkste muziekbazen begonnen nummers te noemen, waaronder enkele die nog niet eens waren uitgebracht, en keer op keer kwam Napster met resultaten. Onnodig te zeggen dat het bestuur doodsbang was.

“Vroeger hadden we deze lijn in de platenbusiness dat er een soort van niets was dat een goede hit niet kon oplossen. Er was geen fout die een goede hit niet kon repareren. Er ging geen geld verloren bij een deal die een goede hit niet kon oplossen.

"Ik denk dat dat het moment was waarop mensen zeiden: 'Ooh, misschien kan een goede hit deze niet repareren'," voegde Rosen eraan toe.

Napster had ook voordelen

Terwijl de grote muziekbazen bang waren, zagen anderen kansen. Niet alleen de piraten, maar ook artiesten die Napster gebruikten om hun muziek rechtstreeks naar de rest van de wereld te brengen. Onder hen was rapper Benefit , voor wie Napster een grote doorbraak was .

voordeel

Benefit deed mee en won een wedstrijd die werd georganiseerd door Chuck D van Public Enemy , die zelf een groot voorstander was van Napster. Hij was een van de eerste grote muzikanten die beweerde dat dit goed zou kunnen zijn voor artiesten.

"Ik zie Napster als een nieuwe radio en mensen vinden manieren waarop je nu een miljoen artiesten en een miljoen labels zult hebben, nu allemaal in het recordspel", zei Chuck D destijds.

De grote labels en de band Metalica waren het daar duidelijk niet mee eens en klaagden Napster aan. Dit leidde tot publieke verontwaardiging, waaronder massale protesten, maar uiteindelijk besloot de rechtbank dat Napster de inbreuk op het auteursrecht moest stoppen. Het bedrijf sloot later zijn servers af, amper twee jaar na de eerste lancering.

Napster werd spoedig vervangen

De problemen voor de muziekindustrie hielden daar niet op. Al snel verschenen er nieuwe en betere tools voor het delen van bestanden, en deze werden steeds meer gedecentraliseerd. Fromm Kazaa, via Morpheus naar LimeWire, het delen van muziek was opeens niet meer te stoppen.

Het probleem was dat de muziekindustrie niet echt een goed alternatief had. Er was nog geen digitaal equivalent van de muziekwinkel, zoals Larry Kenswill, een voormalig manager bij Universal Music Group, uitlegt:

“Het enorme, enorme probleem in die tijd is dat het erg moeilijk was om mensen te vertellen dat ze geen peer-to-peer-methoden moesten gebruiken en ze zullen zeggen: wat moeten we gebruiken? En het antwoord was: ga naar een platenwinkel en koop een cd. Dat is niet wat ze wilden horen. "

Steve Jobs heeft een oplossing

banen ipodDe labels waren wanhopig op zoek naar een oplossing en net rond die tijd kwam Steve Jobs, die net was teruggekeerd bij Apple, op het toneel. Apple had hun iPod en werkte stiekem aan een eigen muziekwinkel.

Eind 2002 nam Jobs contact op met de grote labels om zijn plan te delen. Verschillende grote leidinggevenden waren uitgenodigd in Cupertino, waar de CEO van Apple persoonlijk een demo van een uur van de iTunes Store gaf.

'Het werkte beter dan alles wat we ooit eerder hadden gezien. En het werd duidelijk dat dit een goede zaak was, ”herinnert Kenswill zich. "Het enige aan de iTunes Music Store was natuurlijk dat hij wilde dat elk nummer een cent zou opleveren."

Ontbundeling van het album

Met deze eis veranderde Steve Jobs de muziekbusiness waarschijnlijk meer dan piraten. Het betekende dat een nummer niet meer dan een dollar kon kosten en dat de tracks van een volledig album zouden worden losgekoppeld.

Hoewel dit vandaag redelijk klinkt, was het toen een revolutie. Decennialang hebben artiesten volledige albums verkocht, terwijl veel mensen hoogstens in een paar nummers geïnteresseerd waren. Dit genereerde enorm veel overtollige inkomsten. Met iTunes is dat model veranderd. En het geld ook.

"Door de ontbundeling van albums waren de inkomsten die binnenkwamen aanzienlijk lager", zegt Rosen.

Hoewel een groot deel van de daling van de inkomsten uit muziekverkopen te wijten is aan piraterij, kan worden gesteld dat de overgang naar digitale downloads en de daarmee gepaard gaande ontbundeling een veel grotere impact hadden. Hierover hebben we al meer dan tien jaar geleden ruzie gemaakt .

Hoewel iTunes het goed deed, waren er nog steeds genoeg mensen die muziek illegaal maakten. De Apple Store bood niet de 'hemelse jukebox'-ervaring die piraten-apps hadden, simpelweg omdat de meeste mensen het zich niet konden veroorloven hun mp3-spelers legaal te vullen.

RIAA versus het publiek

Geconfronteerd met een ongebreidelde explosie van muziekpiraterij besloot de RIAA opnieuw naar de rechtbank te stappen. Deze keer waren ze niet gericht op de makers van tools voor het delen van bestanden, maar op de mensen die tracks hebben gedownload.

Dit idee was controversieel, ook binnen de RIAA, en CEO Hilary Rosen nam zelfs ontslag over de kwestie.

“Ik wilde niet dat we tegen individuen ingingen, ook al waren ze de bron van een enorme hoeveelheid illegale activiteiten, ik had het gevoel dat ze uiteindelijk nog steeds muziekfans waren. Maar in wezen werd ik een beetje overstemd.

"Mijn laatste dag bij de RIAA was de dag voordat de rechtszaak tegen individuen begon", voegt Rosen toe.

De rechtszaken werden een treinwrak, vooral omdat duizenden mensen willekeurig het doelwit leken te zijn. Sommigen waren misschien productieve downloaders, maar de RIAA klaagde ook 'dode mensen', oma's en andere onwaarschijnlijke doelen aan.

Rechtszaken maakten de zaken erger

Ondertussen hield piraterij niet op. Stephen Witt, auteur van het boek "How Music Got Free", stelt dat de rechtszaken de zaken alleen maar erger hebben gemaakt. Dit wordt bevestigd door muzikant Nick Koenig, die destijds een van de doelwitten van de RIAA was.

'Ik moest uiteindelijk ongeveer duizend dollar betalen aan de RIAA. Maar uiteindelijk heb ik mijn verliezen goedgemaakt door overuren te downloaden en te verdubbelen ”, zegt Koenig.

koenig brief

Rond het midden van de jaren 2000 waren de rechtszaken beëindigd. Het was de tijd dat torrent-sites de piraterijscene begonnen te domineren en deze werden zelfs nog populairder toen LimeWire stopte.

Het Spotify-moment

Een BitTorrent-client genaamd uTorrent werd bijzonder populair, tot het punt waarop de maker, Ludvig Strigeus, het verkocht. Dat geld werd vervolgens gebruikt voor een andere startup die de muziekindustrie wakker zou schudden: Spotify.

Toen Spotify eind 2008 voor het eerst naar de beurs ging in een paar geselecteerde landen, sloten we ons aan bij het 'alleen op uitnodiging'-platform om te zien waar het allemaal over ging. We werden overweldigd .

Alle muzieknummers beschikbaar hebben om te streamen was een ander Napster-moment. Of misschien was het beter dan Napster. Het was de 'hemelse jukebox' waar de muziekindustrie een decennium eerder alleen maar van kon dromen.

Waar is het geld?

Hoewel Spotify en andere platforms geweldig zijn voor gebruikers, zijn niet alle artiesten tevreden. Vooral degenen die een groot deel van hun inkomsten met labels moeten delen. Maar zelfs voor onafhankelijke artiesten zijn de inkomsten eerder beperkt.

De documentaire laat zien hoe de verkoop van opgenomen muziek transformeerde van de belangrijkste bron van inkomsten naar meer een promotiemiddel. In toenemende mate moesten muzikanten een beroep doen op andere middelen, zoals concerten, merchandising, Bandcamp of zelfs Patreon om een behoorlijk inkomen te verdienen.

Jack Conte Patreon

Voor oudere muzikanten is dit niet gemakkelijk. Er is een idee dat muziek zijn waarde heeft verloren. Tegelijkertijd worden ontbundeling en on-demand streaming gezien als het ontheiligen van de kunst van een album als geheel.

Voor labels zijn er ook dingen veranderd. Hun monopolies beginnen af te brokkelen. Hoewel ze nog steeds een doel dienen, kunnen kunstenaars het steeds vaker alleen redden. Dit is gedeeltelijk te danken aan de vele openbare verkooppunten die tegenwoordig beschikbaar zijn, waar ze hun werk gemakkelijk kunnen opnemen, publiceren en promoten.

Die onafhankelijke artiesten kunnen meer inkomsten voor zichzelf houden. Dit is een onderwerp dat we in het verleden hebben besproken en in de documentaire brengt rapper RA the Rugged Man dit ook ter sprake.

“Het kwam op het punt dat ik mijn label haatte. Dus ik zei: Hé, ik ga rennen en doe dit zelf. En toen ik begon met het maken van onafhankelijke platen, begon al mijn geld binnen te komen. En daar begon al mijn succes binnen te komen. En dat is waar al mijn fans begonnen binnen te komen. "

Nieuwe kansen

Tegelijkertijd biedt nieuwe technologie ook kansen die tot voor kort nooit bestonden. Diensten zoals Spotify kunnen bijvoorbeeld concertpromoties richten op een specifieke groep fans, worden gebruikt om talent voor festivals te scouten en gebruikers helpen nieuwe inhoud te ontdekken op basis van hun muzikale smaak.

Dankzij nieuwe technologieën kunnen fans en muzikanten ook rechtstreeks in contact komen. En zonder tussenpersonen kan het hebben van 1000 gepassioneerde fans al genoeg zijn om een behoorlijk inkomen te verdienen, merkt dj en muziekjournalist Dani Deahl op.

En wie zegt dat het hier zal stoppen? Platforms voor streaming-abonnementen zijn tegenwoordig de norm, maar deze kunnen in de toekomst weer verouderd zijn. Terugkijkend lijkt het redelijk om te concluderen dat piraterij de muziekindustrie niet heeft vernietigd, maar vooral heeft geholpen om dichter bij de 'hemelse jukebox' te komen.

De mp3 speelde daarbij een cruciale rol. Het was de katalysator die hielp om de bevoegdheden in de muziekbusiness te verschuiven. Dit heeft sommige bedrijven en muzikanten pijn gedaan, maar ook vele anderen.

De documentaire "System Shock" eindigt passend met een citaat van mede-uitvinder van de mp3, Karlheinz Brandenburg, die terugkijkt, dus we zullen hetzelfde doen.

“Ik had het gevoel dat dit niet goed is voor de muziekindustrie. Maar uiteindelijk denk ik dat het ten goede is veranderd ”, zegt Brandenburg.

William1
    • Leuk 2
     Delen

Terugkoppeling

Aanbevolen reactie

Ja, wat gaat de tijd toch snel. Weet nog goed dat ik op mijn slaapkamertje halsbrekende toeren aan het uithalen was om muziek van mijn pickupje over te zetten op een cassettebandje 😛

Link naar opmerking
    Deel via andere websites

• Moderators

Je lekker opnemen van de radio en bij reclame op opname stoppen. Wat konden we extra veel genieten van muziek omdat er ook meer werk in zat voor jezelf. Mooie tijden.

Link naar opmerking
    Deel via andere websites

Alleen die afbeelding van Winamp al: Leuk om weer eens te zien.

In die tijd liep ik nog rond met een walkman (zo'n geel ding had ik) en later een discman. Voor me discman had ik altijd zo'n speciaal tasje voor onderweg.

Toen kwam ik de iPod tegen Stond echt versteld dat zo'n klein apparaatje ervoor kon zorgen dat je muziek kon luisteren. Letterlijk in broekzakformaat 

Link naar opmerking
    Deel via andere websites

Our YouTube converter to mp3download tool alone offers multiple bitrate options, ranging from 64kbps to 320kbps. You're free to choose between tiny files for your handheld devices or bigger MP3 tracks with the highest possible quality. Users of all those choices benefit from the universal compatibility the MP3 format brings.

Link naar opmerking
    Deel via andere websites

Doe je mee?

Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

Gast
    Voeg een reactie toe...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Laatste nieuws

• Willekeurig topic

• Nu op het forum

• Forumdiscussie: Hoe vervang ik zelf de batterij van mijn apparaat zonder problemen? Gebruiker: TechFan23 Hey allemaal, ik heb een probleem. Mijn telefoon is al een beetje ouderwets en de batterij houdt het niet meer zo vol. Ik wil ‘m zelf vervangen, maar ik maak me zorgen dat ik iets fout doe. Heeft iemand tips over hoe ik dit het beste kan aanpakken? Alvast bedankt! Expert: GadgetGuru Hey TechFan23! Goed dat je zelf de batterij wilt vervangen, dat kan echt schelen in de kosten! Hier zijn een paar stapjes die je kunt volgen, zodat je het veilig en zonder problemen kunt doen: Zorg voor de juiste batterij: Kijk eerst welke batterij je nodig hebt. Dit staat meestal op de achterkant van je telefoon of in de handleiding. Je kunt een nieuwe batterij vaak online kopen. Benodigdheden: Je hebt wat gereedschap nodig, zoals een schroevendraaier (meestal een torx of kruis), een plectrum of een speciale openingstool en eventueel wat veiligheidgevraagdektape of een magneet. Start met het openen van je telefoon: Als je telefoon niet waterdicht is, kun je met een plectrum of openingstool voorzichtig de achterkant losmaken. Begin bij een hoekje en werk langzaam. Als je te hard duwt, kan je scherm breken, dus wees voorzichtig! Verwijder de batterij: Zodra je de achterkant open hebt, kijk je goed waar de batterij zit. Vaak zit deze vast met schroefjes en misschien wat plakband. Verwijder alles wat in de weg zit en neem de batterij eruit. Plaats de nieuwe batterij: Zet de nieuwe batterij op dezelfde manier terug als de oude. Zorg dat alles weer goed vastzit! Sluit je telefoon: Als alles er weer in zit, sluit je de achterkant weer af. Druk goed aan zodat alles weer goed vastzit. Test je telefoon: Zet je telefoon weer aan en check of alles werkt. Als het goed is, moet je batterij nu weer als nieuw zijn! Als je twijfelt of het te ingewikkeld is, kijk dan altijd even op YouTube voor uitlegvideo’s. Veel succes! Gebruiker: GadgetGeek Super handig, thanks GadgetGuru! Ik ben ook al een tijdje bezig met het vervangen van batterij, maar ik twijfelde steeds of ik het wel durfde. Nu voel ik me veel zekerder. Gebruiker: SmartphoneHelp GadgetGuru, goed uitleg! Maar moet je ook nog met de software rekening houden? Ik heb gehoord dat sommige telefoons een melding geven na het vervangen van de batterij. Klopt dat? Expert: GadgetGuru Ja, dat klopt! Bij sommige telefoons moet je misschien ook de batterij calibreren. Dit kan soms door de telefoon volledig leeg te laten lopen en daarna weer op te laden. Maar dat verschilt per merk en model. Check even online voor jouw apparaat! Gebruiker: OldSchoolFan Ik heb vorig jaar mijn batterij vervangen. Het leek wel een operatie, maar het is me gelukt! Mijn telefoon doet het nu weer prima. Zeker niet bang zijn, je kunt het! Gebruiker: TechSkeptic Waarom zou je de batterij zelf vervangen? Als je naar een winkel gaat, doen zij het toch voor je? Ik vind het een beetje riskant om dat zelf te doen. Gebruiker: NewbieNina TechSkeptic, dat heeft gedeeltelijk gelijk! Maar je bent vaak veel goedkoper uit met zelf vervangen. Plus, het is leuk om te leren! Gebruiker: GadgetGuru Precies, NewbieNina! En als je het zelf doet, snap je je apparaat ook beter. Het is een goede skill om te hebben! En geloof me, het is minder eng dan je denkt. Gebruiker: TechFan23 Bedankt voor de tips allemaal! Ik ga het binnenkort proberen. Zal hier laten weten hoe het gegaan is! Gebruiker: HappyHacker Succes, TechFan23! Zorg ervoor dat je goed licht hebt en niet gehaast bent. Komt goed! Lees het volledige bericht hier
    • Onderwerp: Welke e-bookreader is het beste voor beginners? Post van SmurfFan88: Hey allemaal! Ik ben echt een newbie in de wereld van e-books en e-readers. Ik zit nu heel vaak op de tablet te lezen, maar dat is niet zo fijn voor mijn ogen. Ik vraag me af, welke e-bookreader is het beste voor beginners? Iemand tips of ervaringen? Ik wil het liefst gewoon iets wat makkelijk in gebruik is en niet te duur. Alvast bedankt! Antwoord van E-bookExpert: Hey SmurfFan88! Goede vraag! Het kiezen van de juiste e-reader kan soms lastig zijn, maar ik help je graag! Als beginner zou ik je de Amazon Kindle aanraden. Ze zijn gebruiksvriendelijk, licht van gewicht en hebben een mooie, scherpe weergave. Je kunt boeken kopen via de Kindle Store, wat super makkelijk is. Een andere goede optie is de Kobo Clara HD. Dit is ook een top e-reader, vooral omdat je boeken van verschillende bronnen kunt halen, dus niet alleen van de Kobo Store. Dat is fijn als je naar bibliotheken wilt kijken of gratis boeken wilt downloaden. Hier zijn een paar dingen waar je op kunt letten: Schermkwaliteit: Zorg voor een e-reader met een scherm dat goed te lezen is. E-ink schermen doen dit heel goed, het lijkt op papier! Batterijduur: De meeste e-readers kunnen weken meegaan zonder opladen. Ideaal als je vaak onderweg bent. Opslagcapaciteit: Kijk hoeveel boeken je kunt opslaan. Maar geen zorgen, de meeste hebben meer dan genoeg ruimte voor duizenden boeken. Verlichting: Als je ’s avonds leest, is ingebouwde verlichting erg handig. Prijs: Er zijn e-readers voor elk budget, dus kijk even wat je wilt uitgeven. Hopelijk helpt dit je een beetje op weg! Als je meer vragen hebt, laat het me weten! Reacties van Andere Gebruikers: BoekjesWurm: Dank voor de tips! Ik heb ook een Kindle en dat ding is echt geweldig! LezenIsLeuk: Ik vind de Kobo zelf fijn omdat je meer vrijheid hebt in waar je boeken kunt kopen. Maar het komt echt op jouw voorkeur neer! SmurfFan88: Thanks voor de tips, guys! Ik neig nu meer naar de Kindle. Wat is het grootste verschil tussen de Kindle en Kobo? E-bookExpert: Hey SmurfFan88, goede vraag! Het grootste verschil is inderdaad de boekwinkels. Kindle focust op Amazon en Kobo op meerdere winkels. Ook heeft Kobo iets meer opties qua instellingen voor de verlichting. Ze zijn allebei top. TechieTessa: Ik zou ook nog even kijken naar de Paperwhite van Kindle. Die heeft een paar extra features zoals waterdichtheid. Dus als je graag in bad leest, perfect erbij! CoolKidz: Haha, ik ben altijd bang dat ik mijn e-reader laat vallen! Maar ja, ik lees heel veel dus het is wel de moeite waard. E-bookExpert: Ja, een goede hoes kan ook een hoop schelen! Het beschermt je e-reader en maakt het ook makkelijker om hem mee te nemen. GewoonGina: Ik heb afgelopen zomer mijn Kobo meegenomen naar het strand en het was zo fijn! Geen gedoe met boeken meenemen, gewoon alles op die kleine reader. Zeker een aanrader! SmurfFan88: Jullie maken me echt enthousiast! Ik ga binnenkort shoppen. Bedankt voor alle tips en ervaringen! BoekjesWurm: Laat ons weten welke je kiest! Ben benieuwd! Lees het volledige bericht hier
    • Forumtopic: Voorstellen van een nieuw lid! Onderwerp: Hey allemaal, ik ben Emma! Bericht: Hallo iedereen! Ik ben Emma en ik kom uit Nijmegen. Ik ben net 26 geworden en ben altijd al geïnteresseerd geweest in technologie en alles wat met AI te maken heeft. Sinds een paar maanden ben ik echt gaan duiken in de wereld van artificial intelligence, en ik hoop hier met jullie te kunnen leren en ervaringen te delen. Ik heb al wat geprobeerd met verschillende AI-tools, maar ik vroeg me af: welke zijn nou echt handig voor beginners? Ik heb gehoord dat dingen zoals ChatGPT en DALL-E super toegankelijk zijn, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen! In mijn vrije tijd hou ik van schilderen, lezen en af en toe een beetje gamen. Wat zijn jullie favoriete hobby’s? Kan niet wachten om van jullie te horen! Groetjes, Emma Antwoord van de expert – JackDeAI-Koning Hey Emma, welkom op het forum! Fijn dat je je voorstelt! Over AI-tools voor beginners kan ik je zeker wat tips geven. ChatGPT: Dit is een geweldige tool om teksten te genereren of vragen te beantwoorden. Je kunt het gebruiken voor creatief schrijven, maken van samenvattingen of zelfs om ideeën op te doen voor projecten. DALL-E: Als je van tekenen of kunst houdt, is DALL-E echt gaaf! Hiermee kun je AI-afbeeldingen maken van teksten die je invoert. Het is heel intuïtief en je hoeft geen ervaring te hebben met design. Google Colab: Dit is iets technischer, maar als je meer wilt leren over programmeren en machine learning, is Colab een fantastische plek om te beginnen, vooral met gratis GPU-kracht! Start met iets dat jou aanspreekt. Vind je schrijven leuk? Probeer ChatGPT! Houd je van kunst? Ga voor DALL-E! Ik hoop dat je dit helpt. Veel plezier hier! Reacties van andere gebruikers: Mieke1980: Hey Emma! Welkom! Ik gebruik ChatGPT ook, zo chill om ideeën mee uit te werken. Hoop dat je hier veel leert! Joris: Hoi Emma! Ik wist niet dat DALL-E zo makkelijk was. Heb je al wat kunst gemaakt? Zou leuk zijn om het te zien! LotteLovesAI: Welkom, Emma! Ik ben ook nog een newbie op het gebied van AI. Wat vind je tot nu toe het leukst? Ik ben meestal meer van het gamen, maar AI fascineert me ook! JanDeTechneut: JackDeAI-Koning heeft gelijk, Google Colab is echt een aanrader als je wat dieper wilt gaan. Ik heb daar een paar coole projecten gemaakt. Heb je al iets van coding gedaan? Emma: Bedankt voor de warme welkom, allemaal! Ja, ik heb een paar tekeningetjes gemaakt met DALL-E. Hele leuke ervaring! Wat voor projecten maken jullie met die tools? Sophie: Superleuk dat je DALL-E hebt geprobeerd! Ik hou ook van creatief zijn. Heb je al een idee voor je volgende kunstwerk? Lucas: Hey Emma, ik vroeg me af of je ook interesse hebt in de ethiek van AI? Dat lijkt me een interessant onderwerp om over te discussiëren! Emma: Zeker, Lucas! Ethiek in AI is echt belangrijk. Waar denken jullie dat de grenzen moeten liggen? Marco: Ik weet dat er nu veel discussie is over bias in AI. Dat vind ik ook echt spannend en belangrijk. Dat wil ik graag verder onderzoeken. Kirsten: Ik ben ook benieuwd naar die ethiek! Het is zo’n snel veranderend veld. Fijn dat we hier met een leuke groep hierover kunnen praten. Emma: Lijkt me een goed plan om hier met elkaar over te sparren! Dank jullie voor de fijne reacties! Lees het volledige bericht hier
  • Recente actieve topics

• Nieuwe aanmaken...