Jump to content

  • Trizomu
    Trizomu

    Mark Zuckerberg kondigt grote koerswijziging bij Facebook aan

    Zuckerberg wil dat Facebook platform wordt met focus op privacy

    duken 14.jpg

    Facebook is van plan om de focus van zijn sociale netwerken te verleggen van publieke berichten naar intieme communicatie in zijn chatapps. Dat schrijft Facebook-oprichter en algemeen directeur Mark Zuckerberg woensdag in een bericht op het sociale medium.

    "Ik verwacht dat toekomstige versies van Messenger en WhatsApp de voornaamste manieren worden waarop mensen op het Facebook-netwerk met elkaar communiceren", schrijft Zuckerberg.

    Facebook beheert naast het gelijknamige sociale medium meerdere andere grote platformen, waaronder de berichtendiensten Messenger en WhatsApp en het sociale medium Instagram.

    "Vandaag de dag zien we dat het een-op-een versturen van berichten, korte verhalen en kleine groepen verreweg de snelst groeiende gebieden van online communicatie zijn. Veel mensen hebben de voorkeur voor de intimiteit die hoort bij een-op-een communiceren, of met slechts een paar vrienden."

    Onderdeel van de koerswijziging is dat Facebook de chatdiensten van zijn apps Messenger, WhatsApp en Instagram met elkaar wil laten integreren. Voor Android-telefoon moet ook sms een onderdeel worden van de berichtendienst. Apple staat een soortgelijke stap op zijn besturingssysteem voor iPhones vooralsnog niet toe.

    Met de integratie moet het bijvoorbeeld mogelijk worden dat een Messenger-gebruiker een bericht kan sturen naar een WhatsApp-gebruiker en vice versa. "We willen mensen een keuze geven zodat ze hun vrienden kunnen bereiken vanaf de app die hun voorkeur heeft", aldus Zuckerberg.

    "Als deze evolutie succesvol is, wordt in gesprek gaan met je vrienden en familie op het Facebook-netwerk fundamenteel iets meer voor jezelf."

    Sterke versleuteling zorgt voor dilemma's

    De Facebook-directeur schrijft dat sterke versleuteling, zogenoemde end-to-endencryptie, een "belangrijk middel" is om "een op privacy gefocust sociaal netwerk" te ontwikkelen. Dankzij end-to-endencryptie worden de verstuurde berichten op de servers niet ontsleuteld, waardoor ook Facebook zelf ze niet kan inzien.

    De berichten op WhatsApp zijn op dit moment al standaard voorzien van end-to-endencryptie. In Messenger biedt Facebook met de optie 'Geheime gesprekken' dezelfde sterke versleuteling, maar deze vorm is niet de standaard.

    Facebook manoeuvreert zichzelf met die keuze in een moeilijke situatie, erkent Zuckerberg. "De implementatie van end-to-endencryptie zorgt voor wezenlijke veiligheidszorgen die we moeten afhandelen."

    "Versleuteling is een krachtig middel voor privacy, maar dat betreft ook de privacy van mensen die kwaad in de zin hebben." Hij noemt het gegeven dat mensen de geïntegreerde berichtendienst - die miljarden gebruikers zal hebben - kunnen misbruiken voor terrorisme, kindermisbruik en afpersing.

    Zuckerberg zegt het de verantwoordelijkheid van Facebook te vinden om dat misbruik zo veel mogelijk tegen te gaan. "Maar we staan voor een moeilijke keuze, omdat we nooit alle potentiële schade zullen vinden die we dat op dit moment met onze veiligheidssystemen zouden kunnen vinden."

    Facebook geplaagd door privacyschandalen

    De aangekondigde koers komt na een jaar waarin Facebook continu negatief in het nieuws kwam vanwege meerdere privacyschandalen. Het bedrijf is met name onder vuur komen te liggen nadat het Cambridge Analytica-schandaal in maart 2018 naar buiten kwam.

    Momenteel onderzoekt de privacywaakhond van Ierland - waar Facebook zijn Europese hoofdkantoor heeft - tien gevallen waarin Facebook mogelijk de Europese privacywetgeving overtreedt.

    "Ik begrijp dat veel mensen denken dat Facebook niet in staat is om een op privacy gefocust platform te bouwen, omdat we eerlijk gezegd momenteel geen sterke reputatie hebben wat betreft het bouwen van privacybeschermende diensten", erkent Zuckerberg in zijn bericht.

    Hoe de Facebook-koers er de komende jaren concreet uit gaat zien, is nog niet helemaal duidelijk. Zuckerberg schrijft dat het werk zich in een vroeg stadium bevindt en dat het bedrijf met deskundigen overlegt over het vormgeven van de plannen.

     

     

     

    Edited by Trizomu



    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Join the conversation

    You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • By Trizomu
      Gebruikers vertrouwen Netflix en Microsoft het meest van alle techbedrijven. Facebook wordt met afstand het minst vertrouwd met persoonlijke data, blijkt uit onderzoek van data-analist Toluna.

      Onderzoeksbureau Toluna ondervroeg duizend gebruikers over wie zij hun persoonlijke data het meest toevertrouwden. Netflix en Microsoft kwamen daarbij als beste naar voren, samen met automaker Tesla.
      Facebook staat ver onderaan. Ruim 40 procent van de ondervraagden gaf aan het bedrijf helemaal niet te vertrouwen met persoonlijke gegevens.
        Na Facebook zijn het vooral Twitter en Amazon waar gebruikers het minste vertrouwen in hebben. Die bedrijven worden door 8 procent van de gebruikers genoemd.
      Facebook kampte in 2018 met een aantal grote schandalen rondom persoonlijke data. Zo was er het Cambridge Analytica-schandaal, waarbij een Brits bedrijf heel veel persoonlijke informatie van Facebook-gebruikers wist te bemachtigen. Daarnaast werden de data van miljoenen gebruikers buitgemaakt bij een hack.
      Andere techbedrijven waar gebruikers sceptisch over zijn zijn Uber en Google. Apple en Snap (het bedrijf achter Snapchat) vallen in het midden.
       
      Facebook-moderatoren moeten duizend berichten per dag beoordelen

       
      De mensen die bepalen of berichten op Facebook verwijderd moeten worden zeggen onder druk te staan omdat ze soms duizend berichten per dag moeten beoordelen.
      Moderators zeggen tegen The New York Times dat zij acht tot tien seconden de tijd hebben om te bepalen of een bericht verwijderd moet worden. Voor een video hebben ze "iets langer" de tijd.
      Facebook zegt dat moderatoren geen minimum aantal berichten krijgen dat dagelijks beoordeeld moet worden. Volgens het bedrijf hebben medewerkers ruim de tijd om berichten te verwerken, maar moderatoren stellen dat de meeste mensen hun baan maar enkele maanden volhouden omdat het zo vermoeiend is.
        The New York Times kreeg veertienhonderd pagina's met regels voor Facebook-moderatoren in handen. De handleiding bestaat voor een groot deel uit verschillende PowerPoint-presentaties en Excel-sheets die zijn samengevoegd. In de regels staan volgens het bericht meerdere fouten en achterhaalde informatie.
      Onduidelijke regels moeten snel worden toegepast
      Verschillende medewerkers zeggen dat de regels niet altijd duidelijk zijn, waardoor ze soms berichten die tot geweld kunnen leiden moeten doorlaten. Omdat ze weinig tijd hebben om een bericht goed te keuren, moeten ze duizenden regels herinneren en binnen enkele seconden toepassen.
      Facebook heeft wereldwijd zo'n 7.500 moderatoren in dienst. Het bedrijf zegt ook steeds meer gebruik te maken van computersystemen om berichten en beeld te beoordelen. "We hebben elke dag miljarden berichten en onze technische systemen herkennen vaker en vaker mogelijke overtredingen", zegt een ontwikkelaar. "Maar zelfs als je 99 procent van de berichten correct beoordeelt, blijven er veel fouten over."
      Bron: NU.nl
       

      Toon volledig nieuwsbericht
    • By Trizomu
      Gebruikers vertrouwen Netflix en Microsoft het meest van alle techbedrijven. Facebook wordt met afstand het minst vertrouwd met persoonlijke data, blijkt uit onderzoek van data-analist Toluna.

      Onderzoeksbureau Toluna ondervroeg duizend gebruikers over wie zij hun persoonlijke data het meest toevertrouwden. Netflix en Microsoft kwamen daarbij als beste naar voren, samen met automaker Tesla.
      Facebook staat ver onderaan. Ruim 40 procent van de ondervraagden gaf aan het bedrijf helemaal niet te vertrouwen met persoonlijke gegevens.
        Na Facebook zijn het vooral Twitter en Amazon waar gebruikers het minste vertrouwen in hebben. Die bedrijven worden door 8 procent van de gebruikers genoemd.
      Facebook kampte in 2018 met een aantal grote schandalen rondom persoonlijke data. Zo was er het Cambridge Analytica-schandaal, waarbij een Brits bedrijf heel veel persoonlijke informatie van Facebook-gebruikers wist te bemachtigen. Daarnaast werden de data van miljoenen gebruikers buitgemaakt bij een hack.
      Andere techbedrijven waar gebruikers sceptisch over zijn zijn Uber en Google. Apple en Snap (het bedrijf achter Snapchat) vallen in het midden.
       
      Facebook-moderatoren moeten duizend berichten per dag beoordelen

       
      De mensen die bepalen of berichten op Facebook verwijderd moeten worden zeggen onder druk te staan omdat ze soms duizend berichten per dag moeten beoordelen.
      Moderators zeggen tegen The New York Times dat zij acht tot tien seconden de tijd hebben om te bepalen of een bericht verwijderd moet worden. Voor een video hebben ze "iets langer" de tijd.
      Facebook zegt dat moderatoren geen minimum aantal berichten krijgen dat dagelijks beoordeeld moet worden. Volgens het bedrijf hebben medewerkers ruim de tijd om berichten te verwerken, maar moderatoren stellen dat de meeste mensen hun baan maar enkele maanden volhouden omdat het zo vermoeiend is.
        The New York Times kreeg veertienhonderd pagina's met regels voor Facebook-moderatoren in handen. De handleiding bestaat voor een groot deel uit verschillende PowerPoint-presentaties en Excel-sheets die zijn samengevoegd. In de regels staan volgens het bericht meerdere fouten en achterhaalde informatie.
      Onduidelijke regels moeten snel worden toegepast
      Verschillende medewerkers zeggen dat de regels niet altijd duidelijk zijn, waardoor ze soms berichten die tot geweld kunnen leiden moeten doorlaten. Omdat ze weinig tijd hebben om een bericht goed te keuren, moeten ze duizenden regels herinneren en binnen enkele seconden toepassen.
      Facebook heeft wereldwijd zo'n 7.500 moderatoren in dienst. Het bedrijf zegt ook steeds meer gebruik te maken van computersystemen om berichten en beeld te beoordelen. "We hebben elke dag miljarden berichten en onze technische systemen herkennen vaker en vaker mogelijke overtredingen", zegt een ontwikkelaar. "Maar zelfs als je 99 procent van de berichten correct beoordeelt, blijven er veel fouten over."
      Bron: NU.nl
       
    • By Trizomu
      Facebook krijgt in het VK een boete van ongeveer 564.000 euro in het kader van het schandaal rond Cambridge Analytica. Facebook wordt beboet omdat het de data van meer dan 80 miljoen gebruikers zonder toestemming doorgespeeld had.
      Uit het onderzoek van de Britse Information Commissioner’s Office blijkt dat Facebook persoonlijke gegevens van haar gebruikers doorspeelde aan ontwikkelaars van apps. Zo konden Aleksandr Kogan en zijn bedrijf GSR data afsnoepen die organisaties zoals SCL, het moederbedrijf van Cambridge Analytica, in handen hadden. Dat meldt Deadline.
      Nadat er in december 2015 al opgemerkt was dat Facebook niet correct omsprong met data van haar gebruikers, werd door de Information Commissioner’s Office geconcludeerd dat Facebook “niet genoeg deed” om die problemen adequaat en tijdig op te lossen.

      Goedkoop vanaf
      De boete wordt gegeven op grond van de overtreding van de Data Protection Act 1998. Die werd begin dit jaar vervangen door een geüpdatete versie die overeenstemt met de General Data Protection Regulation (GDPR) van de EU. Facebook komt er heel goedkoop af met een boete van 565.000 euro. Voor het sociale netwerk is dat amper 0,004 procent van de winst die het in 2017 boekte. Volgens de GDPR mag er namelijk tot 4 procent van de omzet aangerekend worden. In dat geval zou Facebook 20 miljoen euro boete kunnen krijgen aangezien hun jaaromzet 35 miljard euro was in 2017. In de praktijk lijkt het echter waarschijnlijker dat de effectieve straf ergens tussenin ligt.
      Waarschuwing?
      De Britse Informatie Commissaris Elizabeth Denham verwoordt het zo: "Facebook is er niet in geslaagd om de privacy van hun gebruikers voldoende te beschermen. Zo’n groot bedrijf met zo veel expertise had beter moeten weten. We vinden deze inbreuken zo ernstig dat we ervoor gekozen hebben om de maximumstraf volgens de vorige wetgeving op te leggen. Onder de GDPR zou deze boete nog veel hoger gelegen hebben.”

      Toon volledig nieuwsbericht
×
×
  • Create New...