Jump to content

  • Microsoft lanceert in juli een eigen appwinkel voor mobiele games

     Share


    Microsoft zet in juli een grote stap in de mobiele gamingindustrie met de lancering van een eigen appwinkel, specifiek gericht op mobiele games. Dit initiatief is bedoeld als directe concurrentie tegen de gedomineerde appmarkten van Google en Apple. Volgens een aankondiging van Xbox-directeur Sarah Bond aan Bloomberg zal deze nieuwe digitale storefront toegankelijk zijn via webbrowsers. Dit ontwerp betekent dat gebruikers vanuit ieder apparaat en uit elk land, zonder beperkingen van gesloten ecosysteemplatformen, de winkel kunnen benaderen.

    Bij de introductie zal de Microsoft spelwinkel voornamelijk titels uit eigen huis bevatten, zoals het populaire Candy Crush Saga en Minecraft. Het doel is echter om gaandeweg een breder scala aan mobiele games te bieden door ook andere ontwikkelaars de mogelijkheid te geven hun games via de Microsoft-winkel te distribueren.

    Een significante ontwikkeling is dat, ondanks de oorsprong van de downloads uit de Microsoft store, de spellen speelbaar zullen zijn op zowel Android-apparaten als iPhones. Deze mijlpaal is mogelijk gemaakt door nieuw ingevoerde regulaties door de Europese Unie, die gericht zijn op het bevorderen van meer concurrentie en het bieden van alternatieve distributiekanalen in de app-economie. Deze regels ondermijnen de tot voor kort bijna monopolistische controle van Google en Apple over de mobiele gamingmarkt, waar jaarlijks ruwweg 90 miljard dollar in omgaat.

    De conventionele praktijk waarbij Google en Apple tot 30 procent commissie konden eisen van de opbrengsten van mobiele games en in-app aankopen is een bron van spanning geweest tussen deze giganten en gameontwikkelaars. Microsoft betreedt deze markt met de belofte van een alternatief platform, dat potentieel lagere kosten en minder restrictieve voorwaarden biedt, wat een welkome verandering zou kunnen zijn voor gameontwikkelaars wereldwijd.

    Dit initiatief van Microsoft kan gezien worden als een belangrijk moment in de strijd voor meer openheid en keuzevrijheid binnen de app-markt, en illustreert hoe regelgeving een rol kan spelen in het stimuleren van een meer concurrerend en innovatief digitaal landschap.



    Drifter
     Share


    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Join the conversation

    You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
    Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


Announcements

×
×
  • Create New...