Spring naar bijdragen

Hackers kunnen alles bespieden wat je print


Trizomu

Aanbevolen reactie


  • Bijdragen:  1.570
  • Waardering:   784
  • Prestatiepunten:  2.531
  • Dagen gewonnen:  55
  • Lid sinds:  17-02-10
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  59

Ik wist eerst niet zeker of ik de topic hier zou plaatsen of onder netwerken, omdat het gaat over een printer die men eventueel in een netwerk hangt, hoewel het een stuk hardware bedreft.

Printers van HP kwetsbaar

29 november 2011 | Jibbe Van Oost

Onderzoekers hebben ontdekt dat miljoenen printers gehackt kunnen worden. Criminelen kunnen er letterlijk schade mee aanrichten, maar ook de afgedrukte info kopiëren. Dat meldt de Amerikaanse nieuwssite msnbc.com.

Wat is het ergste wat er met een gehackte printer kan gebeuren? Wel, dat blijkt behoorlijk wat te zijn. Onderzoekers zijn er immers in geslaagd om een printer de opdracht te geven zijn fuser constant te verwarmen. Dat element moet de printerinkt snel drogen. Maar het kan zo heet worden gemaakt dat het papier bruin wordt en begint te smeulen.

De gehackte printer in kwestie herkende de oververhitting en schakelde zichzelf uit. Maar volgens de onderzoekers bestaan er printers die minder voorzichtig zijn.

Kopieermachine

Printers opstoken is een zeer zichtbaar misdrijf, maar bedrijven kunnen ook op subtielere wijze slachtoffer worden. Besmette toestellen kunnen immers als kopieermachine dienen, waardoor hackers alle afgedrukte documenten kunnen bekijken. Of ze kunnen voor de hacker zelfs als tussenstation dienen om het hele bedrijfsnetwerk binnen te dringen.

Steeds meer software aan boord

Hoe is het zo ver kunnen komen dat printers gehackt kunnen worden? Dat komt door de software die fabrikanten steeds meer in hun machines stoppen. Een printer heeft tegenwoordig een besturingssysteem aan boord en kan soms ook optreden als bestandenserver.

Maar waar gewone computers goed beschermd worden met beveiligingssoftware, hangen printers vaak onbeveiligd in hetzelfde netwerk. Dat is hun grote zwakte.

Om de software van een printer te vervangen, heb je maar dertig seconden nodig. En achteraf is het virus niet of nauwelijks op te sporen. Je moet de chips uit de printer verwijderen en apart testen.

HP-printers kwetsbaar

Volgens de onderzoekers bestaat er bijvoorbeeld voor de Laserjet-lijn van HP geen gemakkelijke oplossing voor het euvel. Het is ook niet eenvoudig om uit te zoeken of een printer gehackt is. De onderzoekers hebben de Amerikaanse overheid twee weken geleden ingelicht. HP is verleden week op de hoogte gebracht.

HP onderzoekt momenteel de bevindingen en bevestigt nog niets. Het zegt wel dat de praktische uitbuiting van de lekken niet eenvoudig is.

bron: Msnbc.com

Je kan het artikel ook lezen op http://www.zdnet.be/news/133720/hackers-kunnen-alles-bespieden-wat-je-print/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 784
  • 1,6k
  • 55
  • Reacties 5
  • Gemaakt
  • Laatste reactie

Top Posters In Dit Topic

Populaire dagen

Top Posters In Dit Topic


  • Bijdragen:  2.097
  • Waardering:   74
  • Prestatiepunten:  575
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  08-03-09
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  32

Ik wens ze veel succes met het benaderen van mijn HP printer die in me eigen netwerk hangt en niet extern benaderbaar is. Come at me!  :-[

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 74
  • 2,1k

  • Bijdragen:  1.570
  • Waardering:   784
  • Prestatiepunten:  2.531
  • Dagen gewonnen:  55
  • Lid sinds:  17-02-10
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  59

Wat ze bij een HP zal waarschijnlijk ook met een ander merk wel kunnen, hoewel mijn netwerkprinter een Canon is en beveiligd met een appart wachtwoord (voor de wifi verbinding), zal men toch eerst voorbij het netwerkwachttwoord mooeten kunnen. Dat probleem heeft men dus niet bij een onbeveiligd netwerk. Een bekabelde netwerkprinter die auto de wifi uitschakeld van de printer eens men de printer aansluit (hetzij via usb of  Ethernet-kabel) zal ook wel niet te benaderen zijn indien men geen toegang tot het netwerk heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 784
  • 1,6k
  • 55

  • Bijdragen:  913
  • Waardering:   193
  • Prestatiepunten:  306
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  23-10-11
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Was actief op:  Windows

Nja, wel lekker dit...

Heb net vrijdag een HP netwerkprinter gekocht :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 193
  • 913

  • Bijdragen:  1.570
  • Waardering:   784
  • Prestatiepunten:  2.531
  • Dagen gewonnen:  55
  • Lid sinds:  17-02-10
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  59

Als de netwerkprinter verbonden is via een kabel (eender welke) vormt er zich geen probleem, is hij thuis verbonden via de wifi in een thuisgroep zou er zich ook geen enkel probleem mogen vormen (men moet nog altijd via het wachtwoord van de thuisgroep geraken of via het wachtwoord van het netwerk). Heeft de printer de mogelijheid om zich te laten beveiligen via een paswoord, voor de wifi verbinding, dan kan dat natuurlijk (indien m'n dat zelf wenst) instellen. Indien het geen bedrijf betreft, hoeft de gewone particulier zich niet zo zorgen te maken. Indien men niet het onderwerp is van een ... onderzoek, maar dit is dan ook  al doemdenken. Trouwens het zou toch al opvallen (hoop ik toch) mocht men voor de deur een voertuig zien staan dat er niet  thuishoort of lang staat, m'n moet trouwens zich in het bereik bevinden van het wifi signaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 784
  • 1,6k
  • 55

  • Bijdragen:  5.247
  • Waardering:   249
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  27-08-07
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Trouwens het zou toch al opvallen (hoop ik toch) mocht men voor de deur een voertuig zien staan dat er niet  thuishoort of lang staat, m'n moet trouwens zich in het bereik bevinden van het wifi signaal.

Dit zijn hackers die vaak van uit het buitenland voor je deur staan, inloggen op je wifi netwerk en daarvanuit hun illegale operaties doorzetten (hacken, aanvallen etc.). Op z'n moment is het raadzaam om de politie te gaan bellen voordat ze bij jou aanbellen omdat er vanaf jouw ip een aanval of een virus is verspreid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 249
  • 5,2k

Geplaatst 2 uur geleden

Vergeten jullie alsjeblieft de VPN verbinding niet? Je internet provider zoals Ziggo of KPN kan door gebruik van de VPN niet zien wat er gebeurd op je internet verbinding en ben je volledig anoniem voor iedereen. Een vereiste tegenwoordig.... We een uitgebreide handleiding geschreven met informatie. :goed:

Deze vindt je hier:   https://www.duken.nl/forums/handleidingen/downloaden/vpn-verbinding-en-anoniem-downloaden-r35/  


Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Wie zijn er online?  3 leden zijn actief

Mededelingen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...