Spring naar bijdragen

Kwaliteit Blu-Ray Werkelijk Beter?


Aanbevolen reactie


  • Bijdragen:  66
  • Waardering:   10
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  28-12-11
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Blu-ray wordt steeds populairder, maar ik vraag me af of de kwaliteit wel echt merkbaar beter is dan een normaal DVD5 of DVD9?

Sinds kort heb ik een blu-ray speler. Ik moet eerlijk bekennen dat ik maar 5 minuten even naar een blu-ray film heb gekeken. Ik vond de kwaliteit niet van dergelijke mate dat ik er laaiend enthousiast van werd, wat ik overigens wel had verwacht. Voor de volledigheid wel even vermelden dat ik overigens wel met een HD-tv gekeken heb :-)

Ik weet dat een blu ray schijfje ongeveer 20 GB aan informatie bevat en dat logischerwijs de film meer data kan bevatten en daardoor scherper van beeld kan zijn dan een film van 4,5 GB op een DVD5. Maar in hoeverre is deze hogere kwaliteit nog met het blote oog waarneembaar? Als ik een kleine HD-tv heb en ik zit er niet met mijn neus bovenop heeft ook een DVD5 een prachtig beeld.

Kortom, is de gewekte populariteit van blu-ray niet gewoon een oplossing van de filmindustrie om kopiëren en downloaden tegen te gaan? Ik weet dat blu-ray films ook wel gewoon te downloaden zijn en dat met een snelle internetverbinding de film ook snel binnen kan zijn, maar om ze te bekijken moet je toch een blu ray brander en blu-ray schijfjes hebben? En dat maakt het dan wel weer een duurdere hobby, of niet?

Dus bij deze een discussie over blu ray.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 10
  • 66

  • Bijdragen:  608
  • Waardering:   20
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  28-06-09
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  27

Ik heb geen HDtv en kan hier dus niet veel over zeggen, blu-ray is wel heel belangrijk voor 3D en aangezien 3D nu volop aan het evolueren is zal blu-ray zeker en vast belangrijk worden in de toekomst. Voor gewone films vind ik het niet de moeite om blu-ray te kopen ipv gewone DVD's, want ik heb een PS3 en kan dus blu-ray afspelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 20
  • 608
  • Oud-beheerder

  • Bijdragen:  26.218
  • Waardering:   2.930
  • Prestatiepunten:  24.929
  • Dagen gewonnen:  264
  • Lid sinds:  17-12-11
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Was actief op:  Windows

Ik moet zeggen dat het verschil wel degelijk te zien is. Blueray ziet er op mijn HD tv 40" er mooi uit. Als ik hem naast een DVD zet is het verschil goed zichtbaar. Blueray ziet er gewoon heel mooi uit, zeker met die animatie films en de menu's werken vlotter...

Maaaar, toch ben ik weer terug bij de Retail DVD's. De Bluerays zijn erg flink om te downloaden en werken niet altijd even lekker met bijvoorbeeld op starten ivm java gekkigheid. Daarbij ziet DVD er gewoon ook nog top uit. Ik zie het verschil wel maar het verschil is voor mij te klein om overstappen naar Blueray.

Dus ja, blueray is mooier en beter maar ik hou het nog bij DVD's. Zie nog niet echt de meerwaarde aangezien mijn DVD's er ook nog top uitzien. Als is dat wel een smaak kwestie. 3D tv heb ik overigens niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2,9k
  • 26,2k
  • 264

  • Bijdragen:  3
  • Waardering:   1
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  10-07-09
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Blu ray is mits men niet ziende blind is :rofl: , fotokwaliteit vergelijken bij dvd. Maar ook hier geldt; een uitstekende hd-tv en de juiste blu ray films. Sommige blu ray films zijn idd niet erg spetterend qua kwaliteit.

Bekijk het eens met de serie Earth van de BBC, ongelofelijk mooi en haarscherpe beelden.

Of ik het nu op onze 107 Philips of 102 Samsung afspeel, haarscherp. Blu rayspeler is van LG.

En de laatste Harry Potter, gecomprimeerd (mkv), is loei en loeischerp. Afgespeeld via een hd mediaplayer.

Het hangt en staat met alle schakels. Is er een zwak dan zal het beeld wat tegenvallen misschien.

Mijn ervaring is iig dat natuur docu's de allermooiste beeldkwaliteit opleveren.

Nadeel is idd de grote hoeveelheid data die je moet binnenhalen, zelfs bij een mkv etc.

Ik heb ook liever nog steeds dvd5 of 9, soms een blu ray of mkv tussendoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1
  • 3

  • Bijdragen:  949
  • Waardering:   113
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  12-10-08
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  29

Blu Ray zit er niet alleen beter uit maar het geluid is ook van veel hogere kwaliteit,

Hier een filmpje van het dvd/blu ray verschil in beeldweergave.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 113
  • 949

  • Bijdragen:  66
  • Waardering:   10
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  28-12-11
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Toevallig heb ik in het kerstpakket twee blu ray films van BBC Earth gekregen :-) Ik heb ze nog niet bekeken, alleen de eerste 5 minuten. En om eerlijk te zijn zat ik met klaarlichte dag met mijn neus voor het scherm. Dus echt objectief heb ik nog niet kunnen oordelen. Ik zal ze binnenkort eens 's avonds afspelen om te kijken hoe het is. Ik vond wel dat de menu-overgangen juist heel traag waren bij deze blu ray schijfjes...

Maar om echt goed het verschil te kunnen zien zou je eigenlijk eenzelfde film in zowel blu ray als normaal moeten hebben om het objectief te kunnen vergelijken. Tot nu toe ben ik echt tevreden met DVD5.

Weet iemand trouwens meer over dvd-spelers die normale films upscalen? Is dat gewoon een verkooppraatje of maakt het echt een verschil?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 10
  • 66

  • Bijdragen:  5.247
  • Waardering:   249
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  27-08-07
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Alles was geupscaled wordt ziet er vaak minder mooi uit. Als jij een DVD film op een full HD scherm bekijkt ziet dit er lelijker uit dan wanneer je het op een oude beeldbuis bekijkt. Dit komt doordat iets wat kleiner van grootte is (resolutie) groter en uitgerekt wordt om zo in full HD (1080P) resolutie te kunnen bekijken. Er zijn gewoonweg te weinig pixels op de DVD aanwezig om op een 1080P scherm afgespeeld te worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 249
  • 5,2k

  • Bijdragen:  913
  • Waardering:   193
  • Prestatiepunten:  306
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  23-10-11
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Was actief op:  Windows

Blu Ray zit er niet alleen beter uit maar het geluid is ook van veel hogere kwaliteit,

Hier een filmpje van het dvd/blu ray verschil in beeldweergave.

Mooi filmpje! Kun je het goed mee vergelijken en bij 40 sec. zie je die rimpeltjes toch wel een stuk beter D=

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 193
  • 913

Geplaatst 2 uur geleden

Vergeten jullie alsjeblieft de VPN verbinding niet? Je internet provider zoals Ziggo of KPN kan door gebruik van de VPN niet zien wat er gebeurd op je internet verbinding en ben je volledig anoniem voor iedereen. Een vereiste tegenwoordig.... We een uitgebreide handleiding geschreven met informatie. :goed:

Deze vindt je hier:   https://www.duken.nl/forums/handleidingen/downloaden/vpn-verbinding-en-anoniem-downloaden-r35/  


Doe je mee?

Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

Gast
Reageer op deze discussie / vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Mededelingen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...