Spring naar bijdragen
Trizomu

Gebruikers noemen Facebook minst vertrouwde techbedrijf



Recommended Posts

Gebruikers vertrouwen Netflix en Microsoft het meest van alle techbedrijven. Facebook wordt met afstand het minst vertrouwd met persoonlijke data, blijkt uit onderzoek van data-analist Toluna.

livechat-on-facebook-fan-page@2x.jpg

Onderzoeksbureau Toluna ondervroeg duizend gebruikers over wie zij hun persoonlijke data het meest toevertrouwden. Netflix en Microsoft kwamen daarbij als beste naar voren, samen met automaker Tesla.

Facebook staat ver onderaan. Ruim 40 procent van de ondervraagden gaf aan het bedrijf helemaal niet te vertrouwen met persoonlijke gegevens.

 

Na Facebook zijn het vooral Twitter en Amazon waar gebruikers het minste vertrouwen in hebben. Die bedrijven worden door 8 procent van de gebruikers genoemd.

Facebook kampte in 2018 met een aantal grote schandalen rondom persoonlijke data. Zo was er het Cambridge Analytica-schandaal, waarbij een Brits bedrijf heel veel persoonlijke informatie van Facebook-gebruikers wist te bemachtigen. Daarnaast werden de data van miljoenen gebruikers buitgemaakt bij een hack.

Andere techbedrijven waar gebruikers sceptisch over zijn zijn Uber en Google. Apple en Snap (het bedrijf achter Snapchat) vallen in het midden.

 

Facebook-moderatoren moeten duizend berichten per dag beoordelen

facebooksecurity.jpg

 

De mensen die bepalen of berichten op Facebook verwijderd moeten worden zeggen onder druk te staan omdat ze soms duizend berichten per dag moeten beoordelen.

Moderators zeggen tegen The New York Times dat zij acht tot tien seconden de tijd hebben om te bepalen of een bericht verwijderd moet worden. Voor een video hebben ze "iets langer" de tijd.

Facebook zegt dat moderatoren geen minimum aantal berichten krijgen dat dagelijks beoordeeld moet worden. Volgens het bedrijf hebben medewerkers ruim de tijd om berichten te verwerken, maar moderatoren stellen dat de meeste mensen hun baan maar enkele maanden volhouden omdat het zo vermoeiend is.

 

The New York Times kreeg veertienhonderd pagina's met regels voor Facebook-moderatoren in handen. De handleiding bestaat voor een groot deel uit verschillende PowerPoint-presentaties en Excel-sheets die zijn samengevoegd. In de regels staan volgens het bericht meerdere fouten en achterhaalde informatie.

Onduidelijke regels moeten snel worden toegepast

Verschillende medewerkers zeggen dat de regels niet altijd duidelijk zijn, waardoor ze soms berichten die tot geweld kunnen leiden moeten doorlaten. Omdat ze weinig tijd hebben om een bericht goed te keuren, moeten ze duizenden regels herinneren en binnen enkele seconden toepassen.

Facebook heeft wereldwijd zo'n 7.500 moderatoren in dienst. Het bedrijf zegt ook steeds meer gebruik te maken van computersystemen om berichten en beeld te beoordelen. "We hebben elke dag miljarden berichten en onze technische systemen herkennen vaker en vaker mogelijke overtredingen", zegt een ontwikkelaar. "Maar zelfs als je 99 procent van de berichten correct beoordeelt, blijven er veel fouten over."

Bron: NU.nl

 


Toon volledig nieuwsbericht

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Advertorial - Geplaatst 21 uur geleden

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Het is makkelijk, na het aanmelden is er geen reclame meer zichtbaar.

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

  • Vergelijkbare bijdragen

    • Door Trizomu
      Gebruikers vertrouwen Netflix en Microsoft het meest van alle techbedrijven. Facebook wordt met afstand het minst vertrouwd met persoonlijke data, blijkt uit onderzoek van data-analist Toluna.

      Onderzoeksbureau Toluna ondervroeg duizend gebruikers over wie zij hun persoonlijke data het meest toevertrouwden. Netflix en Microsoft kwamen daarbij als beste naar voren, samen met automaker Tesla.
      Facebook staat ver onderaan. Ruim 40 procent van de ondervraagden gaf aan het bedrijf helemaal niet te vertrouwen met persoonlijke gegevens.
        Na Facebook zijn het vooral Twitter en Amazon waar gebruikers het minste vertrouwen in hebben. Die bedrijven worden door 8 procent van de gebruikers genoemd.
      Facebook kampte in 2018 met een aantal grote schandalen rondom persoonlijke data. Zo was er het Cambridge Analytica-schandaal, waarbij een Brits bedrijf heel veel persoonlijke informatie van Facebook-gebruikers wist te bemachtigen. Daarnaast werden de data van miljoenen gebruikers buitgemaakt bij een hack.
      Andere techbedrijven waar gebruikers sceptisch over zijn zijn Uber en Google. Apple en Snap (het bedrijf achter Snapchat) vallen in het midden.
       
      Facebook-moderatoren moeten duizend berichten per dag beoordelen

       
      De mensen die bepalen of berichten op Facebook verwijderd moeten worden zeggen onder druk te staan omdat ze soms duizend berichten per dag moeten beoordelen.
      Moderators zeggen tegen The New York Times dat zij acht tot tien seconden de tijd hebben om te bepalen of een bericht verwijderd moet worden. Voor een video hebben ze "iets langer" de tijd.
      Facebook zegt dat moderatoren geen minimum aantal berichten krijgen dat dagelijks beoordeeld moet worden. Volgens het bedrijf hebben medewerkers ruim de tijd om berichten te verwerken, maar moderatoren stellen dat de meeste mensen hun baan maar enkele maanden volhouden omdat het zo vermoeiend is.
        The New York Times kreeg veertienhonderd pagina's met regels voor Facebook-moderatoren in handen. De handleiding bestaat voor een groot deel uit verschillende PowerPoint-presentaties en Excel-sheets die zijn samengevoegd. In de regels staan volgens het bericht meerdere fouten en achterhaalde informatie.
      Onduidelijke regels moeten snel worden toegepast
      Verschillende medewerkers zeggen dat de regels niet altijd duidelijk zijn, waardoor ze soms berichten die tot geweld kunnen leiden moeten doorlaten. Omdat ze weinig tijd hebben om een bericht goed te keuren, moeten ze duizenden regels herinneren en binnen enkele seconden toepassen.
      Facebook heeft wereldwijd zo'n 7.500 moderatoren in dienst. Het bedrijf zegt ook steeds meer gebruik te maken van computersystemen om berichten en beeld te beoordelen. "We hebben elke dag miljarden berichten en onze technische systemen herkennen vaker en vaker mogelijke overtredingen", zegt een ontwikkelaar. "Maar zelfs als je 99 procent van de berichten correct beoordeelt, blijven er veel fouten over."
      Bron: NU.nl
       
    • Door Trizomu
      Facebook krijgt in het VK een boete van ongeveer 564.000 euro in het kader van het schandaal rond Cambridge Analytica. Facebook wordt beboet omdat het de data van meer dan 80 miljoen gebruikers zonder toestemming doorgespeeld had.
      Uit het onderzoek van de Britse Information Commissioner’s Office blijkt dat Facebook persoonlijke gegevens van haar gebruikers doorspeelde aan ontwikkelaars van apps. Zo konden Aleksandr Kogan en zijn bedrijf GSR data afsnoepen die organisaties zoals SCL, het moederbedrijf van Cambridge Analytica, in handen hadden. Dat meldt Deadline.
      Nadat er in december 2015 al opgemerkt was dat Facebook niet correct omsprong met data van haar gebruikers, werd door de Information Commissioner’s Office geconcludeerd dat Facebook “niet genoeg deed” om die problemen adequaat en tijdig op te lossen.

      Goedkoop vanaf
      De boete wordt gegeven op grond van de overtreding van de Data Protection Act 1998. Die werd begin dit jaar vervangen door een geüpdatete versie die overeenstemt met de General Data Protection Regulation (GDPR) van de EU. Facebook komt er heel goedkoop af met een boete van 565.000 euro. Voor het sociale netwerk is dat amper 0,004 procent van de winst die het in 2017 boekte. Volgens de GDPR mag er namelijk tot 4 procent van de omzet aangerekend worden. In dat geval zou Facebook 20 miljoen euro boete kunnen krijgen aangezien hun jaaromzet 35 miljard euro was in 2017. In de praktijk lijkt het echter waarschijnlijker dat de effectieve straf ergens tussenin ligt.
      Waarschuwing?
      De Britse Informatie Commissaris Elizabeth Denham verwoordt het zo: "Facebook is er niet in geslaagd om de privacy van hun gebruikers voldoende te beschermen. Zo’n groot bedrijf met zo veel expertise had beter moeten weten. We vinden deze inbreuken zo ernstig dat we ervoor gekozen hebben om de maximumstraf volgens de vorige wetgeving op te leggen. Onder de GDPR zou deze boete nog veel hoger gelegen hebben.”

      Toon volledig nieuwsbericht
    • Door Trizomu
      Facebook krijgt in het VK een boete van ongeveer 564.000 euro in het kader van het schandaal rond Cambridge Analytica. Facebook wordt beboet omdat het de data van meer dan 80 miljoen gebruikers zonder toestemming doorgespeeld had.
      Uit het onderzoek van de Britse Information Commissioner’s Office blijkt dat Facebook persoonlijke gegevens van haar gebruikers doorspeelde aan ontwikkelaars van apps. Zo konden Aleksandr Kogan en zijn bedrijf GSR data afsnoepen die organisaties zoals SCL, het moederbedrijf van Cambridge Analytica, in handen hadden. Dat meldt Deadline.
      Nadat er in december 2015 al opgemerkt was dat Facebook niet correct omsprong met data van haar gebruikers, werd door de Information Commissioner’s Office geconcludeerd dat Facebook “niet genoeg deed” om die problemen adequaat en tijdig op te lossen.

      Goedkoop vanaf
      De boete wordt gegeven op grond van de overtreding van de Data Protection Act 1998. Die werd begin dit jaar vervangen door een geüpdatete versie die overeenstemt met de General Data Protection Regulation (GDPR) van de EU. Facebook komt er heel goedkoop af met een boete van 565.000 euro. Voor het sociale netwerk is dat amper 0,004 procent van de winst die het in 2017 boekte. Volgens de GDPR mag er namelijk tot 4 procent van de omzet aangerekend worden. In dat geval zou Facebook 20 miljoen euro boete kunnen krijgen aangezien hun jaaromzet 35 miljard euro was in 2017. In de praktijk lijkt het echter waarschijnlijker dat de effectieve straf ergens tussenin ligt.
      Waarschuwing?
      De Britse Informatie Commissaris Elizabeth Denham verwoordt het zo: "Facebook is er niet in geslaagd om de privacy van hun gebruikers voldoende te beschermen. Zo’n groot bedrijf met zo veel expertise had beter moeten weten. We vinden deze inbreuken zo ernstig dat we ervoor gekozen hebben om de maximumstraf volgens de vorige wetgeving op te leggen. Onder de GDPR zou deze boete nog veel hoger gelegen hebben.”
    • Door Draakie
      Facebook wordt gebruikt als platform om illegaal films te streamen. Op het sociale medium staan pagina’s waar je op bepaalde tijdstippen recente films via een stream bekijkt. Piraterijbestrijder Stichting Brein stelt een onderzoek in naar deze ‘facebookbioscopen.’
      Het gaat om pagina’s als @livebioscoop en @livebios. Bij @livebioscoop wordt ’s ochtends een animatiefilm vertoond. ’s Avonds kun je kijken naar een  thriller, actie-,  of horrrorfilm, bijvoorbeeld Arrival of The Bye Bye Man. De pagina @livebioscoop heeft al duizenden likes en roept bezoekers zelfs op tot ‘een kleine donatie, zodat wij meer films kunnen live streamen en de pagina actief kunnen houden.’ Het doel is een bescheiden 500 euro, de teller staat op 20 euro.
      Sander van Voorst van Tweakers heeft @livebioscoop bekeken en krijgt zeer stellig de indruk dat films zonder auteursrecht worden getoond. ,,Dit ziet er weinig professioneel uit.’’ Hij zag nog niet eerder zulke facebookpagina’s. ,,Illegaal streamen wordt toch voornamelijk gedaan via mediaspelers en browsers.’’
      Misdrijf
      Directeur Tim Kuik van Stichting Brein kondigt een onderzoek aan. ,,Dit lijkt mij geen gebruikelijke manier om films aan te bieden. We gaan natrekken of hier auteursrechten worden geschonden. Inbreuk op auteursrecht is een misdrijf.’’ Het is overigens niet de eerste keer dat Stichting Brein bij Facebook aan de bel trekt. In 2016 zijn  231 sites offline gehaald, waaronder 18 Facebookpagina’s. Hier werden liedjes en e-boeken illegaal aangeboden.  ,,Het streamen van films op Facebook zagen we niet eerder.''
      Het 'streamrippen' heeft ook de volle aandacht van Jaap Bruijnen, directeur Filmdistributeurs Nederland. Maar steeds duiken nieuwe manieren op  om auteursrechten te omzeilen. De oplossing is niet alleen handhaven, denkt Bruijnen. ,,Je moet ook zorgen voor een goed legaal aanbod en de consument informeren wat wel en niet illegaal is.’’ De FDN hoopt een oplossing te bieden met de lancering van Film.nl, een soort Funda voor films.
      Facebook verwijst naar een pagina over auteursrechten. Hier staat dat alleen inhoud mag worden geplaatst die het eigendomsrecht van een andere partij niet schaadt. ,,Om dit zeker te weten kun je het beste alleen plaatsen wat je zelf maakt. Wanneer je iets post van een ander, zorg voor toestemming. Het liefst schriftelijk.’’

      Toon volledig nieuwsbericht

×