Spring naar bijdragen

Nieuwe computer


Aanbevolen reactie


  • Bijdragen:  119
  • Waardering:   0
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  13-08-06
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  34

Beste mensen,

Ik ben op zoek naar een nieuwe pc en zou graag zelf een systeem samenstellen. Het probleem is echter dat ik vrij weinig kaas gegeten heb van de soorten/typen componenten die benodigd zijn. Wat is compatibel met elkaar, wat heb ik nodig voor mijn doeleinden et cetera. Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren. Hieronder de antwoorden op de hoofdvragen.

Wat is uw budget?

500 à 600 euro

Wat is het einddoel van uw pc?

Alledaags gebruik, downloaden, films kijken en het maken van websites (dreamweaver, photoshop etc. moet soepel lopen)

Heeft u verder specifieke eisen?

De pc moet stil zijn en de kast het liefst zo klein mogelijk (dit is geen noodzaak, maar vind het gewoon mooier). Verder wil ik graag films in Full HD kijken (weet niet of dit van belang is voor de videokaart). Het besturingssysteem wil ik graag op een SSD zetten. Dit is dus ook een vereiste. USB 3 poorten zou ik ook prettig vinden.

Wilt u uw pc laten assembleren of zelf in elkaar zetten?

Laten assembleren

Wilt u nog overige randapparatuur erbij hebben?

Ik ben van plan de randapparatuur zelf uit te zoeken, maar mocht iemand suggesties hebben (vooral voor de monitor i.v.m. Full HD) dan hoor ik die graag.

Maakt u gebruik van draadloos netwerk?

Ja

Gaat u overclocken?

Nee, ik zou niet weten hoe dat moet en of dat nodig is m.b.t. mijn doeleinden.

Wilt u een m-ATX of ATX systeem?

Ik heb de uitleg gelezen, maar het is niet duidelijk wat voor systeem voor mij noodzakelijk is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • 119
  • Reacties 27
  • Gemaakt
  • Laatste reactie

Top Posters In Dit Topic


  • Bijdragen:  500
  • Waardering:   228
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  19-04-06
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  32

SSD plus klein plus assemblage wordt erg krap. Je hebt geen monster-pc nodig, maar intuitief zie ik 600 euro als niet veel voor deze klus. Is dat onoprekbaar?

Qua monitoren kan ik je een hele hoop voorstellen. Als jij ontwerpt lijkt mij een IPS-monitor veel meerwaarde bieden t.o.v. een standaard TN-paneel monitor die je overal ziet staan. Er zijn zeer goede Dell's die niet eens heel duur zijn, neem bijvoorbeeld de U2311 (tweedehands), U2312 of U2410. De laatste is een 24" monitor met een verhouding van 16:10, de U2312 een 23" 16:9. De U2410 is qua specificaties (oa. resolutie!) een stuk beter, de U2312 is goedkoper en vanwege zijn verhouding beter voor het kijken van films. Ik kan er veel meer over uitleggen, maar zal dat voor nu achterwege laten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 228
  • 500
  • Oud-beheerder

  • Bijdragen:  26.218
  • Waardering:   2.930
  • Prestatiepunten:  24.916
  • Dagen gewonnen:  264
  • Lid sinds:  17-12-11
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Was actief op:  Android

Blij met jou Tom, altijd een grijs op me gezicht met je uitleg! Topper ben je

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2,9k
  • 26,2k
  • 264

  • Bijdragen:  119
  • Waardering:   0
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  13-08-06
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  34

Bedankt voor je reactie Tom!

Nee, het mag best wat meer kosten, maar dacht dat ik met die 600 euro wel een aardig eind op weg zou komen.

Wat betreft het ontwerpen van websites..dat is puur hobby. Het is niet zo dat ik er professioneel mee bezig ben, maar vind het daarom nog wel belangrijk dat die redelijk zware programma's soepel lopen. Daarom leek het me verstandig om deze programma's (maar ook windows) op een SSD te zetten.

Ook de kleine behuizing is absoluut geen noodzaak, maar wel een voorkeur.

Als jij mijn "eisen/voorkeuren" bekijkt, wat zou je me dan aanraden? Het mag ook een kant en klaar systeem zijn hoor..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • 119

  • Bijdragen:  500
  • Waardering:   228
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  19-04-06
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  32

Haha, geen fabriekspc. Daar word ik altijd een beetje droevig van.;) Kleine kastjes zijn er genoeg, wil je er een met of zonder ventilator waar een LED in zit?

@Duken: dank je wel. ;)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 228
  • 500

  • Bijdragen:  119
  • Waardering:   0
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  13-08-06
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  34

Haha, ok dan gaan we voor het zelf samenstellen!

Heeft een ventilator met LED, naast dat het er vast mooi uitziet, nog een andere functie? Betere koeling o.i.d.? Als het echt voordelen biedt, dan graag met! Mits het niet erg kostenverhogend is.  ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • 119

  • Bijdragen:  500
  • Waardering:   228
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  19-04-06
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  32

Geen voordelen, alleen voor de gezelligheid. Misschien niet de beste keuze als je de pc op je kamer neerzet.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 228
  • 500

  • Bijdragen:  119
  • Waardering:   0
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  13-08-06
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  34

Dan is het niet nodig ;) De pc komt inderdaad op mijn (slaap)kamer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • 119

  • Bijdragen:  500
  • Waardering:   228
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  19-04-06
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  32

Hm, fijn. De harde schijven zijn natuurlijk enorm in prijs gestegen en er is geen lol meer aan om er nu een te halen: boven de 100 euro voor een 1TB schijfje. Er zit echter toch een SSD in je samenstelling, dus heel acuut is een extra HDD niet nodig. Heb je er zelf nog een liggen? Zo ja, dan zou ik die er voorlopig in zetten. Ben nu nog bezig met de samenstelling.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 228
  • 500

  • Bijdragen:  119
  • Waardering:   0
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  13-08-06
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  34

Ik heb nog een externe liggen (USB 3.0) van 500 GB. Die ga ik er eerst aanhangen denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • 119

  • Bijdragen:  500
  • Waardering:   228
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  19-04-06
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  32

http://azerty.nl/winkelmandje/winkelmandje/?legen=1&product%5B354155%5D=1&product%5B7517%5D=1&product%5B404564%5D=1&product%5B402292%5D=1&product%5B207291%5D=1&product%5B2144%5D=1&product%5B302720%5D=1&product%5B395641%5D=1&product%5B435818%5D=1&product%5B90497%5D=1&product%5B430459%5D=1

Met alles rekening gehouden: kleine behuizing, stille processorkoeling, SSD, prestaties voor je doelen en algemeen multimediagebruik (video's, spellen), draadloos internet en de assemblage. Dat alles bij elkaar maakt het een pc die je nergens in fabrieksvorm had kunnen krijgen. Het moederbord levert daar een grote bijdrage aan, want de meeste kleine moederborden hebben geen WiFi en zijn te klein om een goede CPU-koeler te huisvesten.

Het liefst zou ik voor een quad-core processor met een hoge clocksnelheid en veel cache zijn gegaan (X4 965/980), maar vanwege het maximale stroomverbruik op ITX (= kleine form factor => klein moederbord en behuizing) kan ik niet anders dan een wat tragere X4 850 nemen. Het enige wat standaard is is het geheugen en de dvd-brander, om maar even aan te geven dat je hier geen makkelijke samenstelling hebt. ;)

Een 120GB SSD is nu even duur als een 500GB harde schijf, iets wat tot een paar maanden geleden echt ondenkbaar was. Plug die externe HDD lekker in en zet daar zoveel mogelijk bestanden op weg, want 120GB is zo vol. Een extra interne HDD zou het handigst zijn, aangezien je daar gemakkelijker bestanden op installeert dan op een externe HDD die je er zo nu en dan uit haalt. In elk geval heb je een zeer snelle SSD, de Agility 3.

Dan de behuizing. Een kleine (mini-DTX)-behuizing is altijd duurder dan een kwalitatief even goede standaard(ATX/mATX)kast. Geen LED's, wel veel kwaliteit. Een kleine behuizing koelt wat minder dan een grotere, door het ontbreken van een goede luchtstroom binnen de kast. Vandaar de aparte processorkoeler met goede koelpasta om de temperatuur nog wat te drukken en de goed koelende videokaart. Dat is het belangrijkste, het geheugen en de SSD redden zichzelf wel. Een interne HDD zou ook geen hitteproblemen moeten ondervinden, aangezien die direct tegen de intake-fan aan komt te liggen en de meeste lucht van alle componenten langs zich ziet gaan.

De goed koelende videokaart is in feite een GTX550 Ti, maar ook nog eens een enigszins overgeclockte versie daarvan. Niet duur, vrij klein en zat voor multimediagebruik tot in de eeuwigheid. Gamen doet 'ie ook prima. Het kan minder en als je nog ergens op moet bezuinigen, raad ik het aan om dat op dit terrein te doen. Je kunt een euro of 30 besparen door een wat mindere kaart te nemen die goed presteert wat betreft de multimedia en wat minder met games. Dan hebben we het bijvoorbeeld over een HD6770. 30 euro is natuurlijk niet enorm en daarom raad ik aan om het systeem zo te laten.

De voeding is niet enorm spannend, maar wel speciaal uitgekozen voor deze kleine kast. Je moet nu een modulaire voeding hebben, wat inhoudt dat je minder ongebruikte kabels in je kast hebt rondhangen. Je hebt daar simpelweg de ruimte niet voor. Een 500W-versie van de OCZ ModXStream zou ook afdoende zijn, maar ik ben bekend met de 600W en die krijgt ook wat betere reviews. Prima presterende en vooral stille voeding.

Ik zei al dat ik de assemblage incl. 1 jaar garantie op het totale systeem had toegevoegd. Maak je niet druk, op alle afzonderlijke componenten zit ook garantie en daarom is het niet nodig om er bijvoorbeeld 2 of 3 jaar van te maken. Die heb je toch al. Misschien ben je bekend met de kortingscode die speciaal voor leden van onze site geregeld is: "Actie duken, korting 10 euro". Zo lang je zorgt dat iets in die richting wordt ingevoerd bij het bestellen onder het kopje "opmerkingen" komt het allemaal goed. Het woord "duken" moet er echt in staan. Je moet dan uiteraard wel bij Azerty bestellen en de assemblage in de winkelmand laten staan.

Zo, ik ben tevreden over het resultaat. Je mag natuurlijk altijd nog extra wensen aangeven, opmerkingen maken of aanvullingen geven op je eerdere informatie. Dit is echter wel een systeem wat ik zelf, met wellicht een paar aanpassingen, ook op het oog heb als toekomstige nieuwe pc. Zelf zou ik er een Intel-setup van maken voor wat meer prestatie op bepaalde vlakken, maar dat is wat duurder en zeker geen noodzaak. Een systeem in een klein kastje is gewoon heel handig en zoals je ziet lever je zeer weinig in op de prestatie, als je maar weet wat je doet. Het heeft expertise nodig, want je maakt zo de fout door er een verkeerde processor in te stoppen die teveel stroom slurpt, een videokaart die te groot is voor het systeem of een koeler die niet past. Daarmee is dit ook een van de moeilijkste samenstellingen die ik in de afgelopen jaren gemaakt heb.

Laat wat van je horen, ik ben benieuwd wat je ervan vindt. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 228
  • 500
  • Oud-beheerder

  • Bijdragen:  26.218
  • Waardering:   2.930
  • Prestatiepunten:  24.916
  • Dagen gewonnen:  264
  • Lid sinds:  17-12-11
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Was actief op:  Android

Jeetje Tom.... wat een reply. Hier mogen alle leden even naar kijken. Dit is wel geweldig hoor, goede uitleg en natuurlijk top onderbouwing. Natuurlijk rep +

Laat het bericht voor iedereen een voorbeeld zijn O0 In het nieuwe forum komen dit soort berichten beter uit t jasje!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2,9k
  • 26,2k
  • 264

  • Bijdragen:  119
  • Waardering:   0
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  13-08-06
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  34

Tom,

Geweldig! Echt waardering voor het feit dat je zoveel moeite hebt gedaan voor deze samenstelling. Mede door jouw goede en duidelijke uitleg zou ik zo blind voor dit systeem gaan. Misschien kan ik via een kennis redelijk goedkoop een iMac kopen, dus ik zit erg te twijfelen. Wat is jouw mening hierover?

Vanavond zal ik (waarschijnlijk) even reageren met enkele vragen, maar zit nu op m'n werk ;).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • 119

  • Bijdragen:  500
  • Waardering:   228
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  19-04-06
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  32

Een mac is heel anders, het is maar net wat je wilt... Kan daar niets over zeggen, het is een voorkeur die je hebt of niet. Designprogramma's zijn wel beter op mac.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 228
  • 500

  • Bijdragen:  119
  • Waardering:   0
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  13-08-06
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  34

Ja inderdaad. Heb er zelf nog nooit mee gewerkt, maar kan de iMac eerst een week testen voordat ik tot een eventuele koop over ga.

Denk je wel dat een iMac (de goedkoopste) qua prestaties jouw samenstelling kan evenaren?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • 119

  • Bijdragen:  500
  • Waardering:   228
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  19-04-06
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  32

Nee, afaik niet. De specs van de duurste zijn slechts iets beter dan van mijn samenstelling, hoewel een mac wat stabieler draait.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 228
  • 500

  • Bijdragen:  119
  • Waardering:   0
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  13-08-06
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  34

Ok. Nouja, het is dus even afwachten wat de prijs en ervaring gaat zijn van die eventuele iMac waarna ik een keuze ga maken.

Als het geen iMac wordt ga ik bijna 100% voor het door jou samengestelde systeem  :) Nog even een leuke monitor erbij zoeken dan.

Ik hoor/lees trouwens veel dat de Crucial m4 SSD een hele goeie is qua prijs/kwaliteit verhouding. Vanwaar de keuze voor de Agility 3?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • 119

  • Bijdragen:  500
  • Waardering:   228
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  19-04-06
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  32

M4 is duurder. Ik wilde eerst nog vertellen over de Samsung 830, maar die is 50 euro duurder dan de Agility 3 en da's qua prijs/prestatie-verhouding een minder goede keuze. Heb je het ervoor over, neem dan de Samsung ipv de Crucial, zie de test op Tweakers.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 228
  • 500
  • 2 weken later...

  • Bijdragen:  500
  • Waardering:   228
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  19-04-06
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  32

Is er al beslist?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 228
  • 500

  • Bijdragen:  500
  • Waardering:   228
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  19-04-06
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  32

  • 228
  • 500

  • Bijdragen:  119
  • Waardering:   0
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  13-08-06
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  34

Hé Tom,

Ik heb gister net bericht gehad dat het nog even kan duren met de iMac. Niet bekend hoe lang, dus dat heb ik nog gevraagd.

Ik geef het nog even de tijd, maar als het me te lang duurt ga ik zeker dit systeem aanschaffen. Waarschijnlijk eind januari (wanneer m'n loon van die maand weer binnen is ;)). Deze maand is al duur genoeg haha.

Wat is trouwens het verschil met het vorige geheugen?

Beetje offtopic: heb je de nieuwe aanbieding van de Aldi al gezien? http://aldi.medion.com/md8815/nl/?refPage=medionbanner

Vrij goeie specificaties toch? Maar ik neem aan dat het door jou voor mij samengestelde systeem beter presteert doordat het echt op maat gemaakt is?

Nogmaals bedankt dat je me zo helpt! Top!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • 119

  • Bijdragen:  500
  • Waardering:   228
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  19-04-06
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  32

Aardige specs, maar Medion (slechte voeding, kast) en totaal niet op je wensen aangepast... Er zijn veel voordelen van de samenstelling en geen nadelen. In januari zal de samenstelling wel moeten worden nagekeken en aangepast op nieuwe componenten.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 228
  • 500

  • Bijdragen:  119
  • Waardering:   0
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  13-08-06
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  34

Oke! Zou je de samenstelling in januari eventueel nog voor me willen nakijken en updaten?

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • 119

  • Bijdragen:  500
  • Waardering:   228
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  19-04-06
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  32

Tuurlijk. Wel even zelf aangeven, een paar dagen voordat je wilt bestellen.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 228
  • 500

  • Bijdragen:  119
  • Waardering:   0
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  13-08-06
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  34

Hé Tom,

Ik heb nog een vraagje over de processor. Is het verschil tussen de X4 850 (in het huidige systeem) en een X4 965 of X4 980 (welke je anders zou hebben gekozen) duidelijk merkbaar?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • 119

Geplaatst 2 uur geleden

Vergeten jullie alsjeblieft de VPN verbinding niet? Je internet provider zoals Ziggo of KPN kan door gebruik van de VPN niet zien wat er gebeurd op je internet verbinding en ben je volledig anoniem voor iedereen. Een vereiste tegenwoordig.... We een uitgebreide handleiding geschreven met informatie. :goed:

Deze vindt je hier:   https://www.duken.nl/forums/handleidingen/downloaden/vpn-verbinding-en-anoniem-downloaden-r35/  


Doe je mee?

Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

Gast
Reageer op deze discussie / vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Wie zijn er online?  1 lid is actief

Mededelingen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...