Spring naar bijdragen

  • Brein stopte honderden illegale sites, aanbieders, diensten in eerste helft 2017

     Delen


    Stichting Brein heeft in de eerste helft van 2017 naar eigen zeggen 231 sites en diensten die illegale content aanboden offline gehaald. Ook heeft het 154 verkopers van 'illegale mediaspelers' en 14 grote uploaders gestopt.

    Antipiraterij-organisatie Stichting Brein maakt dat bekend in een verslag van zijn activiteiten in de eerste zes maanden van dit jaar. In totaal heeft het ook 268 onderzoeken voltooid en zeven Facebookgroepen, bijna 700.000 zoekresultaten en ongeveer 2100 vraag-en-aanbod-advertenties offline gehaald. Brein citeert ook een onderzoek van Telecompaper waarin staat dat het percentage illegale downloaders van 41 procent in 2013 gedaald is tot 27 procent in 2017. Oorzaken daarvoor zouden de handhaving van Brein zijn, maar ook de groei van legale platformen.

    Sinds in 2014 het downloaden van auteursrechtelijk beschermd materiaal verboden is verklaard, is Brein actief bezig met het handhaven van dat verbod. De stichting is geen onderdeel van de overheid, dus kan bijvoorbeeld geen arrestaties verrichten, huiszoekingen doen of boetes opleggen. Wat het wel kan, is van buitenaf bewijsmateriaal van deze illegale praktijken verzamelen en namens de auteursrechtshebbenden de verdachten voor de rechter dagen. Meestal geeft Brein daar, net als de verdachten, echter niet de voorkeur aan. In plaats daarvan wordt er voor een schikking gegaan: de verdachte staakt zijn activiteiten, betaalt een schikkingsbedrag van soms enkele duizenden euro's en Brein laat op zijn beurt de verdachte verder met rust.

    De stichting haalt ook specifieke zaken uit 2017 aan, zoals de gerechtelijke strijd tegen Stichting Laat Ondertitels Vrij, die Brein won, zijn inzet om de verkoop van mediaspelers met links naar auteursrechtelijk beschermde content illegaal te laten verklaren, die ook succesvol was, en de zaak waarin Brein een blokkade van The Pirate Bay bij Xs4all en Ziggo wil afdwingen, die nog loopt. 



    bewerkt door Duken


    Duken
    • Bedankt 1
     Delen


    Terugkoppeling

    Aanbevolen reactie

    Ja het zal toch wel blijven in wat voor vorm dan ook, de plekken waar die sites gehost worden veranderd ook, offshore hosting wordt steeds populairder.
    Brein's macht reikt niet over de hele wereld, gelukkig.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    • Oud-beheerder

    Zoals eerder aangegeven, ik ben niet te beroerd om te betalen. Dat doe ik nu ook, maar legale alternatieve zijn niet afdoende of altijd mogelijk.

    Spotify, prima dienst.

    Netflix, matig door content die vaak verdwijnt.

    Game of thrones kijken? Dat kan alleen met Ziggo xxl Uber duber dienst. Dan maakt je downloaden bijna tot een verplichte.

     

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Yep. Spotify is uitstekend, Netflix is matig en voor mij onbruikbaar aangezien ze proxyservers en VPN's blokkeren.
    GOT interesseert mij niet maar als Ziggo er het monopolie op heeft, speciaal voor de allerduurste pakketten, downloaden dan maar.. :)

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    11 hours ago, Meh Meh said:

    Yep. Spotify is uitstekend, Netflix is matig en voor mij onbruikbaar aangezien ze proxyservers en VPN's blokkeren.
    GOT interesseert mij niet maar als Ziggo er het monopolie op heeft, speciaal voor de allerduurste pakketten, downloaden dan maar.. :)

    Hmmm, ik vind zelf het aanbod van Spotify ook niet echt om over naar huis te schrijven, er zit een hoop troep tussen en weinig wat ik echt zoek, heb me abb. ook opgezegd daar

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites



    Doe je mee?

    Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

    Gast
    Voeg een reactie toe...

    ×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

    ×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


Mededelingen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...