Spring naar bijdragen

Mis de speciale aanbieding niet. 85% korting op Private Internet Access VPN, nu slechts €1,75 per maand en ontvang 4 maanden gratis.

Ervaar ultiem gebruiksgemak en een snelle VPN-verbinding. Geniet van de beste kwaliteit voor de scherpste prijs. Met Private Internet Access kun je moeiteloos torrents, Usenet en Netflix gebruiken! En geld-terug-garantie van 30 dagen, dus je kunt het risicovrij proberen.

Wil je weten hoe je aan de slag kunt gaan? Bekijk dan onze handige handleiding voor een probleemloze installatie en gebruik. :goed:

• Google Chrome stelt einde van de tracking cookie uit: wat betekent dit voor onze privacy?

Delen

’s Werelds meest gebruikte browser Google Chrome heeft verrassend het einde van third party cookies, waarmee adverteerders nagaan welke websites je leuk vindt, met twee jaar uitgesteld naar 2023. Expert Roel Naessens van softwarereus Salesforce (en eerder 11 jaar bij Google) legt uit wat er op het spel staat voor de consument en voor marketeers.

AALJE1V_img.thumb.jpg.63c9e4bc52a46d35f3af1f03650492fa.jpg

Third party cookies zijn de meest courante trackingmethode waarmee socialmediareuzen en andere advertentiebedrijven onze activiteiten op websites traceren, om ons later specifieke reclame te kunnen sturen.

De ene cookie is de andere niet. Cookies zijn kleine bestandjes die websites naar het geheugen van je browser sturen. Ze verzamelen data zoals taalkeuze, zoekopdrachten of recente aankopen.

• First party cookie: Deze directe cookies houden inloggegevens en persoonlijke voorkeuren bij voor de website die je bezoekt. Ze worden bewaard onder de domeinnaam van de website zelf. “Een ‘eigen cookie’ zorgt er bijvoorbeeld voor dat als je naar de site van je bank of telecomprovider gaat, je niet telkens alle gegevens opnieuw moet invullen”, zegt Roel Naessens. Hij volgt als directeur Marketing Cloud & Commerce Cloud bij Salesforce alle ontwikkelingen rond cookies op de voet.
    • Second party cookie: Deze cookies maken het mogelijk dat twee websites die je zelf bewust bezoekt, data uitwisselen voor je eigen voordeel. “Als je bijvoorbeeld klant bent bij zowel een hotelketen als een voedingsmerk die een partnerschap hebben, leiden zulke second party data tot gepersonaliseerde kortingen.”
    • Third party cookie: Met deze cookies tracken adverteerders en socialmediabedrijven je surfgedrag van website tot website, zonder dat je daar altijd goed bewust van bent. Zo kunnen ze een digitaal profiel van je maken, wat gerichte advertenties mogelijk maakt. Technisch bewaart de browser zulke ‘cookies van derden’ niet onder de domeinnaam van de website die je bezoekt, maar onder die van de adverteerder of het socialmediabedrijf.

Google en Facebook weten meer over jou dan je partner. Via de tracking cookies weten techreuzen als Google of Facebook welke schoenen je verkiest op Zalando, naar welke filmpjes je kijkt op YouTube en naar welke medische website je surft.

• Het is niet zo dat de techreuzen bovenmatig geïnteresseerd zijn in ons persoon. Het draait bij hen om de online advertentieruimte die ze verkopen.
    • De persoonlijke profielen laten de adverteerders toe om hypergepersonaliseerde advertenties op ons af te sturen. Dat je na wat surfen naar reisinformatie over Benidorm, op andere websites meteen advertenties te zien krijgt over hotels in Benidorm, is heus geen toeval.

Advertentiecookies cruciaal voor het ecosysteem. Volgens Salesforce, een Amerikaanse gigant in klantenrelatiebeheer of CRM, is liefst 90 procent van de online adverteerders sterk afhankelijk van third party cookies. Een verbod op cookies van derden zou dus geen kleine zaak zijn: het hele ecosysteem rond internetreclame moet zich dan opnieuw uitvinden.

De katalysator: privacyzorgen nemen toe.

• “Zowat 72 procent van de consumenten zegt dat ze een webshop of onlinedienst niet meer zouden gebruiken bij bezorgdheden om de privacy, zo blijkt uit ons onderzoek”, zegt Naessens.
    • “Ongeveer 30 procent gebruikt ad blockers: dat is toch geen kleine groep. Privacy komt, net als security, almaar hoger op de agenda.”
    • Ook privacytoezichthouders zien de tracking cookies liefst zo snel mogelijk verdwijnen, omdat met zulke advertentiecookies niet altijd duidelijk is wie nu precies je gegevens in handen krijgt. Kleinere browsers als Firefox en Safari (Apple) namen de voorbije jaren maatregelen en stapten af van cookies voor derden.
    • Maar waarom als gebruiker niet gewoon standaard alle cookies uitschakelen in je browser? “Dat zou een oplossing kunnen bieden, maar anderzijds draait het internet net vlotjes dankzij cookies. Zonder cookies gaan pagina’s trager inladen en moet je steeds inloggegevens invoeren”, antwoordt Naessens.

De vraag van 1 miljoen: wat doet Google? Firefox en Apple mogen dan al het voortouw genomen hebben, de grootste speler is Google, want zijn browser Chrome heeft een marktaandeel van 70 procent.

• Google kondigde begin dit jaar aan dat Chrome vanaf 2022 geen cookies van derden meer zou aanvaarden, maar keerde vorige week deels op zijn stappen terug. Het gebruik van de tracking cookies zal volgens de nieuwe planning pas tegen eind 2023 afgebouwd zijn.
    • Online marketeers reageren verrast op Googles nieuwe timing. “Het is uitstel, maar geen afstel”, denkt Naessens. De third party cookie blijft volgens hem ten dode opgeschreven. “We gaan naar een wereld zonder cookies.”

Het omstreden alternatief van Google: FLOCs. Google broedt op een alternatief, de Privacy Sandbox, maar ook dat stuit op weerstand. Het nieuwe systeem draait rond FLOCs, of Federated Learning of Cohorts. Het wil gerichte reclame mogelijk maken op gebruikers met een vergelijkbaar surfgedrag.

• “In plaats van de individuele voetbalfan zal Google de adverteerders informatie verschaffen over een cohorte van voetbalfans. De targeting gebeurt dan niet meer individueel, maar in groep”, verduidelijkt Naessens.
    • De grootste kritiek op het nieuwe systeem is dat Chrome zelf – en niet meer de cookies – je browsingactiviteit gaat traceren om een profiel van je te maken en te weten tot welke cohortes je behoort. Die informatie wordt daarna gedeeld met adverteerders. Volgens privacy-activisten eigent Google zich op die manier te veel persoonlijke informatie toe.
    • Naessens: “Je kan je de vraag stellen of het niet gewoon om een variant gaat van dezelfde gerichte marketing. De meningen onder online marketeers zijn erg verdeeld. Maar alles is nog in volle beweging.”

Besluit: online reclame staat voor grote veranderingen, maar de precieze invulling is nog onzeker. Als hun meest courante trackingmethode straks wegvalt, moeten adverteerders op zoek naar nieuwe online strategieën. “Want als je minder gericht kan targeten, daalt uiteraard ook het rendement van een advertentie”, zegt Naessens.

• “Bij Salesforce zijn we voorstander van een beter gebruik van first party data. Want daar heb je als adverteerder de toestemming voor gekregen van je klant. “Het eigen webdomein fungeert dan als een walled garden, een beschermde omgeving voor de klant. “We zijn ervan overtuigd dat de klant in een vertrouwensomgeving bereid is om persoonlijke data te ruilen voor relevante informatie.”
    • Door de nog onduidelijke plannen van hoofdrolspeler Google is het nog onduidelijk hoe de nieuwe wereld van online marketing er straks uit zal zien.
    • Naessens hoopt dat de uiteindelijke uitkomst leidt tot meer datasecurity. “Ik hoop op een positieve evolutie voor de consument, waarbij hij weer meer controle krijgt over wat er met zijn data gebeurt.”

Trizomu
    • Leuk 1
     Delen

Terugkoppeling

Aanbevolen reactie

Gelukkig zijn er in Nederland wat verschuivingen gaande in het voordeel van de privacy van de burgers zoals ook onlangs de bekendmaking per 1 Juli 2021 van wijziging  van de Wet Telemarketing, maar net als de invoering van de Privacywet AVG in 2018 zijn er waarschijnlijk teveel bedrijven die zich daar gewoon niet aan houden en mazen opzoeken. Begin Maart 2021 heeft de Consumentenbond nog een onderzoek gedaan naar het gedrag van websites.

Nog veel cookies zonder toestemming

Ook bijna 3 jaar na invoering van de AVG plaatst de helft van de websites nog steeds cookies zonder toestemming, of stuurt je richting ‘alles accepteren’. Dit blijkt uit een cookiescan die we in januari uitvoerden bij 100 populaire sites.

Sinds de invoering van de privacywet AVG in 2018 moeten websites op de juiste manier toestemming vragen voor het plaatsen van volgcookies. Dat zijn cookies waarmee een derde partij jouw bezoek aan meerdere websites kan registeren, bijvoorbeeld voor het tonen van persoonsgerichte advertenties.

Omdat het volgen van gebruikers behoorlijk privacyschendend is moet de bezoeker zijn toestemming ‘vrijelijk, ondubbelzinnig, geïnformeerd en specifiek’ geven. Een site mag bij bezoekers de toestemming niet afdwingen met een ‘cookiemuur’, zoals we afgelopen jaren veel zagen. Dat is een blokkerend venster met de boodschap ‘accepteer alle cookies of je komt de site niet op’.

Cookiescan

In januari 2021 deden we een cookiescan op 100 populaire websites. Er blijkt veel mis:

• Positief is dat de cookiemuur nagenoeg verdwenen is. Alleen op Tweakers.net staat hij nog overeind.
    • Helaas zien we op 41 andere sites ingewikkelde keuzemenu’s waarin het afwijzen van advertentiecookies moeilijker is dan ze allemaal accepteren (een simpele klik op ‘OK’ of 'Accepteren'). Veel van deze sites hadden in de afgelopen jaren nog een cookiemuur. Met hun complexe cookiekeuzemenu’s duwen ze bezoekers ook richting het geven van toestemming. De sitebeheerders menen zo waarschijnlijk juridisch aan de regels te voldoen. Wij hebben aan de Autoriteit Persoonsgegevens gevraagd of dit het geval is. We zullen deze pagina updaten als we daar antwoord op hebben gekregen. 
    • Ook plaatst nog steeds een kwart (24) van de sites advertentiecookies vóórdat je ermee hebt kunnen instemmen. Dat is wel een duidelijke verbetering ten opzichte van vorige metingen. Bunq.nl plaatst de meeste: je krijgt direct 9 advertentietrackers binnen bij het laden van de homepage.
    • We hebben ook gekeken of er sites zijn die, als je advertentiecookies afwijst, tóch volgcookies op je computer zetten. Dat bleken er 20 te zijn, waaronder webshop Coolblue, streamingdienst NLZiet en datingsite OKcupid. 

De helft gaat in de fout

Uiteindelijk gaat de helft van de sites (53) in de fout. Of je krijgt advertentiecookies zonder je toestemming, of je toestemming wordt min of meer afgedwongen. 

• Webwinkels (inclusief 3 erotiekshops) gingen het vaakst over de schreef. 
    • Te ingewikkelde cookiemenu’s zagen we vooral bij de nieuwssites en sociale-mediasites.

Excuses

De partijen die zonder toestemming cookies plaatsen, reageren vaak met excuses: ‘oeps, foutje, gaan we fixen’. Dit waren onder andere Bax Shop, Bever Sport, Buienradar, CameraNu, Coolblue, Ikea, Paradigit, Snapchat en Vinted.

De aangesproken websites die de gebruiker trakteren op ingewikkelde cookiekeuzemenu’s weigeren meestal iets aan te passen.

Ook veel sites die het wél goed doen

De andere 47 sites in onze steekproef doen het wél goed: ze plaatsen geen volgcookies óf vragen er op een nette manier toestemming voor. Je kunt de advertentiecookies direct (of met heel geringe moeite) afwijzen en gewoon de site op. 

Bron: Consumentebond.nl

Link naar opmerking
    Deel via andere websites

Knipsel.thumb.PNG.ba339d2736f141d3f714c9eb5ad29d8b.PNG

Ik gebruik steeds vaker de EDGE browser van Microsoft met "Strikt" instellingen onder "Privacy". Moet zeggen dat vrijwel alle websites gewoon blijven werken en het behoorlijk scheelt qua ADS/Tracking :)

Ben benieuwd naar wat jullie doen tegen ADS/Tracking..... Gebruiken jullie hiervoor extenties zoals ADGUARD / Ublock?? Is er volgens jullie ervaring een gouden Tip?

Link naar opmerking
    Deel via andere websites

30 minuten geleden zei Vampire Inspector:

Ben benieuwd naar wat jullie doen tegen ADS/Tracking..... Gebruiken jullie hiervoor extenties zoals ADGUARD / Ublock?? Is er volgens jullie ervaring een gouden Tip?

Ik gebruik hiervoor al een tijd Wipr (Safari macOS en iOS) en het werkt prima. De boel op proces-niveau blokkeren (ads/tracking) doe ik doormiddel van 2 rule group subscriptions die ik aan Little Snitch heb toegevoegd.

Link naar opmerking
    Deel via andere websites

4 minuten geleden zei Duken:

Ik gebruik https://www.ghostery.com/ die heeft plugins voor diversen browsers. Zelf zit ik op Chrome, deze stop werkelijk alles en geeft ook een gedetailleerd overzicht van alle trackers op de sites.

Ik heb ghostery ook wel gebruikt een aantal jaar geleden, maar had dan regelmatig op websites steeds van die bedel-vragen of ik mijn ADS blocker wil uitschakelen en hoe ik dat zou moeten doen. Je weet misschien wel van die gele balken bovenaan websites zoals "nu.nl" en "Hardware.info". Overigens kreeg ik die ook met ublock en Adguard. Maar misschien is dat nu niet meer.... ik doe al weer een tijdje zonder AD blocker extenties (behalve dan die instelling in EDGE)

Link naar opmerking
    Deel via andere websites

Wat ik gebruik tegen tracking, misschien een beetje overkill? Ghostery - Pivacy Badger - uBlock Origin - Adblock Plus - ClearURLs Add-on - (belangrijk voor mij) Facebook Container en Kaspersky Protection die inbegrepen is in mijn abbo van Kaspersky Total Security. Misschien offtopic tegen tracking maar ik heb/gebruik ook No Coin, die slaat wel héél zelden aan. Dat is zowat ik gebruik op Firefox, op Edge iets minder maar veel verschil maakt dat niet en ze zijn identiek aan diegene die ik gebruik in FF. En, indien ik mijn vpn gebruik helpt die natuurlijk ook al veel.

Link naar opmerking
    Deel via andere websites

2 uur geleden zei Vampire Inspector:

ik doe al weer een tijdje zonder AD blocker extenties (behalve dan die instelling in EDGE)

Ik ben tot nu redelijk tevreden met de mogelijkheden die geboden worden in Opera. Ik gebruik sowieso de Browser VPN functie en de Advertentie blocker en de mogelijkheid om Trackers te blokkeren. (zie afbeelding)

Knipsel.thumb.JPG.49a79c4f137ca9b69505da6892bd2c70.JPG

Daarnaast gebruik ik alleen met regelmaat CCleaner om de boel op te schonen.

Link naar opmerking
    Deel via andere websites

Doe je mee?

Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

Gast
    Voeg een reactie toe...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Laatste nieuws

• Willekeurig topic

• Nu op het forum

• Onderwerp: Wat is Wupload en hoe kan ik het gebruiken zonder technische kennis? RetroDL Hey allemaal! Ik ben nieuw hier en heb een vraagje. Wat is Wupload precies? En hoe kan ik dat gebruiken zonder dat ik veel technische kennis heb? Ik ben echt een beginner als het om downloaden gaat. Alvast bedankt! ExpertUser123 Hey RetroDL! Welkom op het forum! Wupload is eigenlijk een file hosting service. Dat betekent dat je bestanden kunt uploaden, zodat andere mensen ze kunnen downloaden. Het is een beetje zoals Dropbox of Google Drive, maar dan meer gericht op het delen van bestanden met anderen. Hier is hoe je het kunt gebruiken, zelfs als je niet zo technisch bent: Account Aanmaken: Ga naar de Wupload website en maak een gratis account aan. Dit is heel simpel; je hoeft alleen je emailadres en een wachtwoord in te vullen. Bestanden Uploaden: Zodra je ingelogd bent, zie je een optie om bestanden te uploaden. Klik op de knop, kies het bestand dat je wilt delen, en druk op ‘uploaden’. Het kan even duren, afhankelijk van de grootte van het bestand en je internetverbinding. Delen: Na het uploaden krijg je een link naar het bestand. Deze link kun je met anderen delen, zodat zij het bestand kunnen downloaden. Downloaden: Dus als jij iets wilt downloaden van Wupload, ga je naar de link die je gekregen hebt, druk op de download knop, en het bestand zal snel binnenkomen! Let wel op, soms kan het een paar seconden duren voordat je kunt downloaden, omdat ze een wachttijd hebben ingesteld om alles vlot te laten verlopen. Mocht je nog vragen hebben, vraag maar raak! DannyMIRC Thanks, ExpertUser123! Dit helpt echt veel! Maar hoe zit het met dat wachten voordat je kan downloaden? Is dat irritant? ExpertUser123 Goeie vraag, Danny! Soms kan de wachttijd inderdaad een paar seconden tot een paar minuten zijn, maar het hangt echt af van wat je downloadt en hoe populair het bestand is. Het is gewoon een manier voor Wupload om te zorgen dat hun servers niet overstroomd raken. Maar ja, als je geduld hebt, dan download je alsnog! Zolderkamertijger Ik heb wel eens gehoord dat Wupload soms bestanden verwijdert? Klopt dat? Hoe weet ik zeker dat de link blijft werken? ExpertUser123 Ja, dat klopt inderdaad, Zolderkamertijger. Wupload verwijdert inactieve bestanden na een bepaalde tijd. Het is een beetje pech hebben soms. Als je iets wilt delen dat belangrijk voor je is, is het slim om het regelmatig te controleren. Zeker als je denkt dat veel mensen het gaan downloaden! RetroDL Bedankt voor de info, mannen! Dit maakt het een stuk duidelijker voor me. Ik ga het gewoon proberen! Lekkermetafor Ik vind Wupload een beetje onhandig vergeleken met andere platforms. Ik gebruik meestal Google Drive. Is er iets wat Wupload beter doet? ExpertUser123 Lekkermetafor, dat hangt een beetje af van waar je naar op zoek bent. Wupload is handige voor torrents en specifieke bestanden die je niet zo makkelijk kunt vinden. Google Drive is prima voor documenten en foto’s, maar als je echt grote bestanden wilt delen, kan Wupload soms beter zijn. DannyMIRC Ah, ik zie wat je bedoelt! Ik ga het eens proberen. Heb veel films gedownload via torrents, maar dat kan soms verwarrend zijn. Zolderkamertijger Ik heb een paar keer bestanden van Wupload gehaald en het werkte goed. Maar ik weet niet of ik het nog een keer zou doen, omdat ik liever geen wachtwoorden deel met andere sites. RetroDL Dat was mijn ook mijn angst, Zolderkamertijger! Maar ik hoop dat het makkelijk genoeg is. Misschien kan ik het zo delen met vrienden zonder dat ze hun info moeten geven. Lekkermetafor Als je het eenmaal doorhebt, zou je het wel onder de knie krijgen, RetroDL! Succes! ExpertUser123 Precies! Gewoon even uitproberen, dan leer je vanzelf! En als je ergens tegenaan loopt, laat het weten. We helpen je graag! Lees het volledige bericht hier
    • Onderwerp: Beste headset voor dagelijks gebruik? Gebruiker: TechLover123 Hey allemaal! Ik ben op zoek naar een nieuwe headset voor dagelijks gebruik. Ik wil er vooral mee luisteren naar muziek, podcasts en soms wat gamen. Wat zijn nu de beste opties? Iemand tips? Expert: AudioNerd88 Hoi TechLover123! Goede vraag! Er zijn een paar dingen waar je op moet letten bij het uitzoeken van een headset. Hier zijn een paar topkeuzes: Sony WH-1000XM4: Deze zijn echt super! Ze hebben uitstekende geluidskwaliteit en de noise-cancelling is fenomenaal. Perfect voor in bus of trein. Ze zijn ook comfy voor langere tijd! Apple AirPods Max: Als je Apple-fan bent, zijn deze echt een goede optie. Ze hebben een premium geluid en zijn stijlvol. Ze zijn een beetje aan de prijs, maar je betaalt voor de kwaliteit. Bose QuietComfort 35 II: Deze zijn ook populair vanwege de luxe pasvorm en topgeluid. De noise-cancelling is weer geweldig. Ideaal voor als je je even wilt afsluiten van de buitenwereld. Jabra Elite 75t: Deze zijn wat goedkoper en ideaal als je een echte in-ear headset zoekt. Ze zijn klein, licht en het geluid is ook heel goed voor de prijs. Plus, ze zijn waterdicht! Kijk ook naar grootten, want dat maakt wel uit voor comfort! Veel plezier met zoeken! Gebruiker: Janelle90 Dankje AudioNerd88! Ik twijfelde al tussen de Sony en de Bose. Is er een groot verschil in comfort? Gebruiker: AudioNerd88 Hi Janelle90! Het comfort is sowieso een persoonlijke keuze, maar veel mensen vinden de Bose net iets comfortabeler voor lange draagtijden. De Sony’s zijn echter ook goed, vooral met die zachte oorkussens. Probeer ze als je kunt even uit! Gebruiker: Sam_23 En hoe zit het met de batterijduur? Dat is voor mij ook wel belangrijk! Expert: AudioNerd88 Goede vraag, Sam_23! De Sony WH-1000XM4 heeft bijvoorbeeld tot wel 30 uur batterijduur! De Bose is ook vergelijkbaar, rond de 20-25 uur. Die Jabra Elite 75t heeft minder, rond de 7,5 uur, maar je kunt ze met de case opladen voor een paar extra uren. Dus dat is ook iets om mee te nemen in je keuze! Gebruiker: TechLover123 Wow, dat zijn goeie tips! Hoe zit het met draadloos? Moet ik dat echt doen of zijn bedrade hoofdtelefoons beter? Gebruiker: Janelle90 Ik vind draadloos echt een zegen. Geen gedoe met kabels en je kunt je telefoon makkelijk in je zak houden. Gaat dat met die aanbevelingen zonder problemen? Expert: AudioNerd88 Ja, alle bovengenoemde headsets zijn draadloos! Ze hebben meestal een Bluetooth-bereik van zo’n 10 meter. De geluidskwaliteit blijft goed, zelfs als je wat verder van je apparaat vandaan loopt. Geen gerommel met draden! Gebruiker: NickTheGeek Ik heb zelf de Bose, aanrader! Ik gebruik ze elke dag op het werk en het geluid is echt top. Soms vergeten we zelfs dat we ze op hebben! Gebruiker: TechLover123 Nice, dat klinkt geweldig! Misschien moet ik naar de winkel gaan en ze allemaal proberen! Gebruiker: HTML_guy Dat is echt de beste manier! Probeer ze op te zetten, oordopjes voelen vaak heel anders in je oren. En vergeet niet naar de noise-cancelling te kijken als je ze test. Gebruiker: Sam_23 Goeie tip, HTML_guy! Ga ook voor een lange tijd staan als je ze test. Je wil niet dat ze na een paar uur knellen, haha. Gebruiker: ChattyKathy Ja, en zorg dat je muziek of een podcast opzet die je echt leuk vindt tijdens het testen! Dan krijg je een beter gevoel bij de geluidservaring. Veel plezier met kiezen, TechLover123! Gebruiker: TechLover123 Thanks iedereen, dit helpt echt! Ga snel de winkel in. Laat nog wel even weten wat ik gekozen heb! Lees het volledige bericht hier
    • Forumdiscussie: McValue 2.0 Tests McDonald’s Moat Gebruiker: FastFoodFan123 Hey allemaal! Ik hoorde laatst over die McValue 2.0 dingen bij McDonald’s. Maar waarom zouden ze lagere prijzen aanbieden? Is dat niet slecht voor hun winst? Kan iemand dat uitleggen? Expert: FoodieExpert88 Heey FastFoodFan123! Goede vraag! McDonald’s probeert met de McValue 2.0 eigenlijk een paar dingen tegelijk. Ze willen meer klanten aantrekken, zeker met die hoge prijzen overal om ons heen. Stel je voor: als jij honger hebt en je ziet dat je bij McDonald’s voor een paar euro een maaltijd kunt krijgen, dan ben je sneller geneigd om daarheen te gaan, right? Het gaat erom dat ze meer traffic (klanten) krijgen. Maar denk ook aan hun “moat” – dat is een term die gebruikt wordt om de sterke positie van een bedrijf in de markt te beschrijven. McDonald’s heeft al een goede plek, maar als andere fastfoodketens ook met lage prijzen komen, moet McDonald’s wel iets doen om klanten vast te houden. Het verlagen van prijzen kan dus heel aantrekkelijk zijn. Maar hier komt de crux: Als ze te veel korten, kunnen ze inderdaad hun marges (winst) onder druk zetten. Hun voedsel kost ook geld om te maken, dus als ze te veel reduceren, maken ze misschien verlies op die aanbiedingen. Een voorbeeld: stel dat een Big Mac normaal €4 kost en ze zetten het op €2,50. Je trekt veel meer klanten aan, maar elke burger kost ze misschien €3 om te maken. Dat is niet ideaal! Dus, het gaat echt om een balans. Door goede deals aan te bieden, hopen ze dat zoveel klanten komen, dat ze de verliezen kunnen compenseren met de hogere verkoopcijfers. Uiteindelijk willen ze natuurlijk nog steeds winst maken. Reacties: KoffieKoning Dus ze hopen gewoon meer mensen aan te trekken, ook al verliezen ze wat per burger? Slimme zet! Maar ik vraag me af hoe lang ze dat volhouden… SnackAttack Ja, dat vroeg ik me ook af, KoffieKoning! Als ze de prijzen verlagen maar niemand meer terugkomt na de korting, wat hebben ze dan gewonnen? Lijkt een beetje riskant! Burgermania Ik denk dat McDonald’s zich echt wel kan permitteren om tijdelijk verlies te maken. Ze hebben een sterke merk naam en een goede klantenbasis. Mensen komen uiteindelijk wel terug, denk ik. FastFoodFan123 Dus eigenlijk is het een soort van gok? Maar hoe weten ze dan dat het werkt? FoodieExpert88 Ja, dat klopt, FastFoodFan123! Ze gebruiken data en klantonderzoek om te kijken wat mensen willen. Ze testen ook vaak hun aanbiedingen in bepaalde steden voordat ze het landelijk uitrollen. Op die manier kunnen ze zien wat de reacties zijn zonder meteen heel veel risico te lopen. McLover88 Ik ben vooral benieuwd naar wat dit betekent voor hun werknemers. Als ze minder marges hebben, betekent dat ook minder uren voor personeel? Dat zou jammer zijn. SnackAttack Goede opmerking, McLover88! Minder winst kan zeker gevolgen hebben voor de werkdruk en het personeel. Hopelijk heeft McDonald’s daar ook oplossingen voor! KoffieKoning Die test-market dingen zijn wel slim. Maar ik neem aan dat ze ook terug naar de hogere prijzen kunnen als het niet werkt? Burgermania Ja, dat is hun back-up plan! Ze kunnen altijd de prijzen weer verhogen. Gewoon een beetje balanceren en kijken wat het beste werkt. FastFoodFan123 Thanks, iedereen! Dit heeft me echt geholpen. Ik ga de McValue 2.0 zeker uitproberen! Hopelijk geeft dit een goed beeld van de discussie rondom McDonald’s en hun prijsstrategieën. Het is altijd interessant om te zien hoe grote bedrijven hun strategieën moeten aanpassen aan de markt! Lees het volledige bericht hier
  • Recente actieve topics

• Nieuwe aanmaken...