Spring naar bijdragen

Mis de speciale aanbieding niet. 85% korting op Private Internet Access VPN, nu slechts €1,75 per maand en ontvang 4 maanden gratis.

Ervaar ultiem gebruiksgemak en een snelle VPN-verbinding. Geniet van de beste kwaliteit voor de scherpste prijs. Met Private Internet Access kun je moeiteloos torrents, Usenet en Netflix gebruiken! En geld-terug-garantie van 30 dagen, dus je kunt het risicovrij proberen.

Wil je weten hoe je aan de slag kunt gaan? Bekijk dan onze handige handleiding voor een probleemloze installatie en gebruik. :goed:

• Google Chrome stelt einde van de tracking cookie uit: wat betekent dit voor onze privacy?

Delen

’s Werelds meest gebruikte browser Google Chrome heeft verrassend het einde van third party cookies, waarmee adverteerders nagaan welke websites je leuk vindt, met twee jaar uitgesteld naar 2023. Expert Roel Naessens van softwarereus Salesforce (en eerder 11 jaar bij Google) legt uit wat er op het spel staat voor de consument en voor marketeers.

AALJE1V_img.thumb.jpg.63c9e4bc52a46d35f3af1f03650492fa.jpg

Third party cookies zijn de meest courante trackingmethode waarmee socialmediareuzen en andere advertentiebedrijven onze activiteiten op websites traceren, om ons later specifieke reclame te kunnen sturen.

De ene cookie is de andere niet. Cookies zijn kleine bestandjes die websites naar het geheugen van je browser sturen. Ze verzamelen data zoals taalkeuze, zoekopdrachten of recente aankopen.

• First party cookie: Deze directe cookies houden inloggegevens en persoonlijke voorkeuren bij voor de website die je bezoekt. Ze worden bewaard onder de domeinnaam van de website zelf. “Een ‘eigen cookie’ zorgt er bijvoorbeeld voor dat als je naar de site van je bank of telecomprovider gaat, je niet telkens alle gegevens opnieuw moet invullen”, zegt Roel Naessens. Hij volgt als directeur Marketing Cloud & Commerce Cloud bij Salesforce alle ontwikkelingen rond cookies op de voet.
    • Second party cookie: Deze cookies maken het mogelijk dat twee websites die je zelf bewust bezoekt, data uitwisselen voor je eigen voordeel. “Als je bijvoorbeeld klant bent bij zowel een hotelketen als een voedingsmerk die een partnerschap hebben, leiden zulke second party data tot gepersonaliseerde kortingen.”
    • Third party cookie: Met deze cookies tracken adverteerders en socialmediabedrijven je surfgedrag van website tot website, zonder dat je daar altijd goed bewust van bent. Zo kunnen ze een digitaal profiel van je maken, wat gerichte advertenties mogelijk maakt. Technisch bewaart de browser zulke ‘cookies van derden’ niet onder de domeinnaam van de website die je bezoekt, maar onder die van de adverteerder of het socialmediabedrijf.

Google en Facebook weten meer over jou dan je partner. Via de tracking cookies weten techreuzen als Google of Facebook welke schoenen je verkiest op Zalando, naar welke filmpjes je kijkt op YouTube en naar welke medische website je surft.

• Het is niet zo dat de techreuzen bovenmatig geïnteresseerd zijn in ons persoon. Het draait bij hen om de online advertentieruimte die ze verkopen.
    • De persoonlijke profielen laten de adverteerders toe om hypergepersonaliseerde advertenties op ons af te sturen. Dat je na wat surfen naar reisinformatie over Benidorm, op andere websites meteen advertenties te zien krijgt over hotels in Benidorm, is heus geen toeval.

Advertentiecookies cruciaal voor het ecosysteem. Volgens Salesforce, een Amerikaanse gigant in klantenrelatiebeheer of CRM, is liefst 90 procent van de online adverteerders sterk afhankelijk van third party cookies. Een verbod op cookies van derden zou dus geen kleine zaak zijn: het hele ecosysteem rond internetreclame moet zich dan opnieuw uitvinden.

De katalysator: privacyzorgen nemen toe.

• “Zowat 72 procent van de consumenten zegt dat ze een webshop of onlinedienst niet meer zouden gebruiken bij bezorgdheden om de privacy, zo blijkt uit ons onderzoek”, zegt Naessens.
    • “Ongeveer 30 procent gebruikt ad blockers: dat is toch geen kleine groep. Privacy komt, net als security, almaar hoger op de agenda.”
    • Ook privacytoezichthouders zien de tracking cookies liefst zo snel mogelijk verdwijnen, omdat met zulke advertentiecookies niet altijd duidelijk is wie nu precies je gegevens in handen krijgt. Kleinere browsers als Firefox en Safari (Apple) namen de voorbije jaren maatregelen en stapten af van cookies voor derden.
    • Maar waarom als gebruiker niet gewoon standaard alle cookies uitschakelen in je browser? “Dat zou een oplossing kunnen bieden, maar anderzijds draait het internet net vlotjes dankzij cookies. Zonder cookies gaan pagina’s trager inladen en moet je steeds inloggegevens invoeren”, antwoordt Naessens.

De vraag van 1 miljoen: wat doet Google? Firefox en Apple mogen dan al het voortouw genomen hebben, de grootste speler is Google, want zijn browser Chrome heeft een marktaandeel van 70 procent.

• Google kondigde begin dit jaar aan dat Chrome vanaf 2022 geen cookies van derden meer zou aanvaarden, maar keerde vorige week deels op zijn stappen terug. Het gebruik van de tracking cookies zal volgens de nieuwe planning pas tegen eind 2023 afgebouwd zijn.
    • Online marketeers reageren verrast op Googles nieuwe timing. “Het is uitstel, maar geen afstel”, denkt Naessens. De third party cookie blijft volgens hem ten dode opgeschreven. “We gaan naar een wereld zonder cookies.”

Het omstreden alternatief van Google: FLOCs. Google broedt op een alternatief, de Privacy Sandbox, maar ook dat stuit op weerstand. Het nieuwe systeem draait rond FLOCs, of Federated Learning of Cohorts. Het wil gerichte reclame mogelijk maken op gebruikers met een vergelijkbaar surfgedrag.

• “In plaats van de individuele voetbalfan zal Google de adverteerders informatie verschaffen over een cohorte van voetbalfans. De targeting gebeurt dan niet meer individueel, maar in groep”, verduidelijkt Naessens.
    • De grootste kritiek op het nieuwe systeem is dat Chrome zelf – en niet meer de cookies – je browsingactiviteit gaat traceren om een profiel van je te maken en te weten tot welke cohortes je behoort. Die informatie wordt daarna gedeeld met adverteerders. Volgens privacy-activisten eigent Google zich op die manier te veel persoonlijke informatie toe.
    • Naessens: “Je kan je de vraag stellen of het niet gewoon om een variant gaat van dezelfde gerichte marketing. De meningen onder online marketeers zijn erg verdeeld. Maar alles is nog in volle beweging.”

Besluit: online reclame staat voor grote veranderingen, maar de precieze invulling is nog onzeker. Als hun meest courante trackingmethode straks wegvalt, moeten adverteerders op zoek naar nieuwe online strategieën. “Want als je minder gericht kan targeten, daalt uiteraard ook het rendement van een advertentie”, zegt Naessens.

• “Bij Salesforce zijn we voorstander van een beter gebruik van first party data. Want daar heb je als adverteerder de toestemming voor gekregen van je klant. “Het eigen webdomein fungeert dan als een walled garden, een beschermde omgeving voor de klant. “We zijn ervan overtuigd dat de klant in een vertrouwensomgeving bereid is om persoonlijke data te ruilen voor relevante informatie.”
    • Door de nog onduidelijke plannen van hoofdrolspeler Google is het nog onduidelijk hoe de nieuwe wereld van online marketing er straks uit zal zien.
    • Naessens hoopt dat de uiteindelijke uitkomst leidt tot meer datasecurity. “Ik hoop op een positieve evolutie voor de consument, waarbij hij weer meer controle krijgt over wat er met zijn data gebeurt.”

Trizomu
    • Leuk 1
     Delen

Terugkoppeling

Aanbevolen reactie

Gelukkig zijn er in Nederland wat verschuivingen gaande in het voordeel van de privacy van de burgers zoals ook onlangs de bekendmaking per 1 Juli 2021 van wijziging  van de Wet Telemarketing, maar net als de invoering van de Privacywet AVG in 2018 zijn er waarschijnlijk teveel bedrijven die zich daar gewoon niet aan houden en mazen opzoeken. Begin Maart 2021 heeft de Consumentenbond nog een onderzoek gedaan naar het gedrag van websites.

Nog veel cookies zonder toestemming

Ook bijna 3 jaar na invoering van de AVG plaatst de helft van de websites nog steeds cookies zonder toestemming, of stuurt je richting ‘alles accepteren’. Dit blijkt uit een cookiescan die we in januari uitvoerden bij 100 populaire sites.

Sinds de invoering van de privacywet AVG in 2018 moeten websites op de juiste manier toestemming vragen voor het plaatsen van volgcookies. Dat zijn cookies waarmee een derde partij jouw bezoek aan meerdere websites kan registeren, bijvoorbeeld voor het tonen van persoonsgerichte advertenties.

Omdat het volgen van gebruikers behoorlijk privacyschendend is moet de bezoeker zijn toestemming ‘vrijelijk, ondubbelzinnig, geïnformeerd en specifiek’ geven. Een site mag bij bezoekers de toestemming niet afdwingen met een ‘cookiemuur’, zoals we afgelopen jaren veel zagen. Dat is een blokkerend venster met de boodschap ‘accepteer alle cookies of je komt de site niet op’.

Cookiescan

In januari 2021 deden we een cookiescan op 100 populaire websites. Er blijkt veel mis:

• Positief is dat de cookiemuur nagenoeg verdwenen is. Alleen op Tweakers.net staat hij nog overeind.
    • Helaas zien we op 41 andere sites ingewikkelde keuzemenu’s waarin het afwijzen van advertentiecookies moeilijker is dan ze allemaal accepteren (een simpele klik op ‘OK’ of 'Accepteren'). Veel van deze sites hadden in de afgelopen jaren nog een cookiemuur. Met hun complexe cookiekeuzemenu’s duwen ze bezoekers ook richting het geven van toestemming. De sitebeheerders menen zo waarschijnlijk juridisch aan de regels te voldoen. Wij hebben aan de Autoriteit Persoonsgegevens gevraagd of dit het geval is. We zullen deze pagina updaten als we daar antwoord op hebben gekregen. 
    • Ook plaatst nog steeds een kwart (24) van de sites advertentiecookies vóórdat je ermee hebt kunnen instemmen. Dat is wel een duidelijke verbetering ten opzichte van vorige metingen. Bunq.nl plaatst de meeste: je krijgt direct 9 advertentietrackers binnen bij het laden van de homepage.
    • We hebben ook gekeken of er sites zijn die, als je advertentiecookies afwijst, tóch volgcookies op je computer zetten. Dat bleken er 20 te zijn, waaronder webshop Coolblue, streamingdienst NLZiet en datingsite OKcupid. 

De helft gaat in de fout

Uiteindelijk gaat de helft van de sites (53) in de fout. Of je krijgt advertentiecookies zonder je toestemming, of je toestemming wordt min of meer afgedwongen. 

• Webwinkels (inclusief 3 erotiekshops) gingen het vaakst over de schreef. 
    • Te ingewikkelde cookiemenu’s zagen we vooral bij de nieuwssites en sociale-mediasites.

Excuses

De partijen die zonder toestemming cookies plaatsen, reageren vaak met excuses: ‘oeps, foutje, gaan we fixen’. Dit waren onder andere Bax Shop, Bever Sport, Buienradar, CameraNu, Coolblue, Ikea, Paradigit, Snapchat en Vinted.

De aangesproken websites die de gebruiker trakteren op ingewikkelde cookiekeuzemenu’s weigeren meestal iets aan te passen.

Ook veel sites die het wél goed doen

De andere 47 sites in onze steekproef doen het wél goed: ze plaatsen geen volgcookies óf vragen er op een nette manier toestemming voor. Je kunt de advertentiecookies direct (of met heel geringe moeite) afwijzen en gewoon de site op. 

Bron: Consumentebond.nl

Link naar opmerking
    Deel via andere websites

Knipsel.thumb.PNG.ba339d2736f141d3f714c9eb5ad29d8b.PNG

Ik gebruik steeds vaker de EDGE browser van Microsoft met "Strikt" instellingen onder "Privacy". Moet zeggen dat vrijwel alle websites gewoon blijven werken en het behoorlijk scheelt qua ADS/Tracking :)

Ben benieuwd naar wat jullie doen tegen ADS/Tracking..... Gebruiken jullie hiervoor extenties zoals ADGUARD / Ublock?? Is er volgens jullie ervaring een gouden Tip?

Link naar opmerking
    Deel via andere websites

30 minuten geleden zei Vampire Inspector:

Ben benieuwd naar wat jullie doen tegen ADS/Tracking..... Gebruiken jullie hiervoor extenties zoals ADGUARD / Ublock?? Is er volgens jullie ervaring een gouden Tip?

Ik gebruik hiervoor al een tijd Wipr (Safari macOS en iOS) en het werkt prima. De boel op proces-niveau blokkeren (ads/tracking) doe ik doormiddel van 2 rule group subscriptions die ik aan Little Snitch heb toegevoegd.

Link naar opmerking
    Deel via andere websites

4 minuten geleden zei Duken:

Ik gebruik https://www.ghostery.com/ die heeft plugins voor diversen browsers. Zelf zit ik op Chrome, deze stop werkelijk alles en geeft ook een gedetailleerd overzicht van alle trackers op de sites.

Ik heb ghostery ook wel gebruikt een aantal jaar geleden, maar had dan regelmatig op websites steeds van die bedel-vragen of ik mijn ADS blocker wil uitschakelen en hoe ik dat zou moeten doen. Je weet misschien wel van die gele balken bovenaan websites zoals "nu.nl" en "Hardware.info". Overigens kreeg ik die ook met ublock en Adguard. Maar misschien is dat nu niet meer.... ik doe al weer een tijdje zonder AD blocker extenties (behalve dan die instelling in EDGE)

Link naar opmerking
    Deel via andere websites

Wat ik gebruik tegen tracking, misschien een beetje overkill? Ghostery - Pivacy Badger - uBlock Origin - Adblock Plus - ClearURLs Add-on - (belangrijk voor mij) Facebook Container en Kaspersky Protection die inbegrepen is in mijn abbo van Kaspersky Total Security. Misschien offtopic tegen tracking maar ik heb/gebruik ook No Coin, die slaat wel héél zelden aan. Dat is zowat ik gebruik op Firefox, op Edge iets minder maar veel verschil maakt dat niet en ze zijn identiek aan diegene die ik gebruik in FF. En, indien ik mijn vpn gebruik helpt die natuurlijk ook al veel.

Link naar opmerking
    Deel via andere websites

2 uur geleden zei Vampire Inspector:

ik doe al weer een tijdje zonder AD blocker extenties (behalve dan die instelling in EDGE)

Ik ben tot nu redelijk tevreden met de mogelijkheden die geboden worden in Opera. Ik gebruik sowieso de Browser VPN functie en de Advertentie blocker en de mogelijkheid om Trackers te blokkeren. (zie afbeelding)

Knipsel.thumb.JPG.49a79c4f137ca9b69505da6892bd2c70.JPG

Daarnaast gebruik ik alleen met regelmaat CCleaner om de boel op te schonen.

Link naar opmerking
    Deel via andere websites

Doe je mee?

Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

Gast
    Voeg een reactie toe...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Laatste nieuws

• Willekeurig topic

• Nu op het forum

• Onderwerp: Waarom zou ik kiezen voor een dual sim toestel? Gebruiker: Paulie88 Hey allemaal, ik zit met een vraag. Ik hoor steeds meer over dual sim toestellen. Ik vroeg me af: waarom zou ik daar eigenlijk voor kiezen? Heeft iemand ervaringen of voordelen? Alvast thanks! Expert: TechGuru23 Hey Paulie88! Goede vraag! Een dual sim toestel kan echt handig zijn om verschillende redenen: Scheiding van Werk en Privé: Stel je voor dat je één simkaart voor werk hebt en één voor privé. Zo kun je makkelijk je werk- en privé gesprekken gescheiden houden. Makkelijker om ‘s avonds echt offline te zijn. Bellen met de Beste Tarieven: Als je regelmatig naar het buitenland belt of je hebt een goed abonnement voor data, kun je met een dual sim toestel de beste tarieven gebruiken. Bijvoorbeeld, je hebt een sim voor lokaal bellen en eentje speciaal voor internationale gesprekken. Heel handig! Tweede Nummer voor Veiligheid: Sommige mensen willen een extra nummer voor online aankopen of datingsites. Bij een dual sim toestel kun je deze extra sim gebruiken voor zulke dingen, zodat je persoonlijke nummer veilig blijft. Beter Ontvangst: In bepaalde gebieden kan de ene provider beter bereik hebben dan de andere. Met een dual sim toestel kun je de batterijen van beide providers gebruiken en wie weet heb je daardoor altijd bereik! Flexibiliteit: Reizigers kunnen simkaarten van verschillende landen gebruiken, zonder dat ze telkens moeten wisselen. Gewoon je toestel en je bent klaar. Super handig! Dus, als je dit soort dingen belangrijk vindt, kan een dual sim toestel echt wel voordelen voor je hebben! Gebruiker: JanDeMan Hee Paulie88, ik heb ook een dual sim toestel! Het is chill dat je met één telefoon je werk en privé kan scheiden. Ik heb mijn werknummer op sim 1 en privé op sim 2. Het helpt echt! Gebruiker: LisaLovesTech Ja, ik ben het eens met hierboven. Maar soms vind ik het ook wel eens verwarrend. Ik krijg vaak meldingen van beide nummers tegelijk. Moet je even goed instellen, maar als je dat doet is het echt top! Gebruiker: BertieB Ik heb een beetje een andere vraag: is het ook mogelijk om beschut te zijn als je je tweede sim gebruikt voor online dingen? Of is dat niet echt veilig? Want soms krijg je wel spam ofzo. Expert: TechGuru23 Goede vraag, BertieB! Ja, het is altijd belangrijk om voorzichtig te zijn. Gebruik bij twijfel altijd goede beveiligingen zoals een VPN of zorg dat je je nummer niet te vaak deelt. Denk verstandig na over waar je je sim voor gebruikt. Gebruiker: Kimster89 Ik ben ook benieuwd of een dual sim toestel veel duurder is. Want ik zie die toestellen ook en het lijkt soms een beetje prijzig? Gebruiker: MarkieMark Daar vroeg ik me ook af! Zijn er niet ook goedkopere dual sim toestellen? Ik heb zelf een beetje een beperkt budget, maar vind het idee wel leuk. Gebruiker: Paulie88 Thanks voor al jullie reacties, mensen! Ziet er goed uit. En ja, Kimster, ik had ook al even gekeken en sommige zijn inderdaad duurder, maar er zijn prima goedkopere opties! Misschien kan ik ook een budgetmodel overwegen. Gebruiker: CrazyCatLady Ik vind het een beetje overkill om twee simkaarten te hebben, maar de voordelen zijn wel duidelijk. Misschien een goede reden om over te stappen! In deze discussie zie je een levendig gesprek, van vragen over de voordelen tot persoonlijke ervaringen en zorgen. Het voelt als een echt forum, met gebruikers die elkaar helpen en informatie delen. Lees het volledige bericht hier
    • Forumdiscussie: Downloaden via Nieuwsgroepen & Spotnet Gebruiker: nieuwkomer123 Hey allemaal! Ik heb net van vrienden gehoord over Spotnet, maar ik heb echt geen idee hoe ik het moet installeren! Ik ben geen techneut, dus als iemand het simpel kan uitleggen, zou dat super zijn! Alvast bedankt! Expert: techguru99 Hey nieuwkomer123, leuk dat je het wilt proberen! Ik zal het zo simpel mogelijk uitleggen, geen zorgen. Download Spotnet: Ga naar de officiële Spotnet-website. Je hebt een .exe-bestand nodig. Dat is gewoon het installatiebestand. Klik op de downloadknop en save ’t op je computer. Installeer Spotnet: Zoek het bestand dat je zojuist gedownload hebt in je Downloads-map. Dubbelklik erop. Je krijgt een scherm met vragen. Klik op "Volgende" (of "Next") totdat je bij "Installeren" komt. Het kan even duren. Configuratie: Na de installatie opent Spotnet automatisch. Je moet nu een paar instellingen invullen. Je hebt toegang nodig tot een nieuwsgroepenprovider. Dit is een bedrijf dat die nieuwsgroepen aanbiedt, zoals Usenet. Sommige zijn gratis, maar voor de beste kwaliteit betaal je meestal een klein bedrag. Maak een account aan: Als je een provider hebt gekozen en je hebt je account gemaakt (meestal moet je wat gegevens invoeren), kun je die gegevens invullen in Spotnet onder ‘Instellingen’ (klik op het tandwieltje). Zoeken en downloaden: Nu komt het leukste deel! Je kunt zoeken naar wat je wilt downloaden. Typ bijvoorbeeld "Documentaire naam" in de zoekbalk en Spotnet laat je alles zien wat er is. Klik op het bestand dat je wilt, en dan op "Downloaden". Als je meer vragen hebt, laat maar weten! Succes! Gebruiker: piratenvriend Cool, techguru99! Ben echt nieuw in dit ding, maar je uitleg is helder. Moet je ouders om toestemming vragen? Gebruiker: downloadqueen Jaa, dat kan soms slim zijn! Zeker als je jonger bent. Even uitleggen wat je doet, kan geen kwaad. Anders krijg je misschien vragen van hen. Gebruiker: linuxfan Top uitleg! Maar niet vergeten dat je ook een VPN kunt gebruiken voor meer privacy als je dingen download. Zorg dat je veilig blijft! Gebruiker: nieuwkomer123 Thanks allemaal! Ik ga het zo proberen. Hoop dat het lukt. En een VPN klinkt ook handig, waar kan ik dat vinden? Gebruiker: techguru99 Zoek gewoon online naar "VPN aanbieders". Je hebt er veel van. Kijk dan even wat reviews. Zorg dat je eentje kiest die snel is en goede klantenservice heeft. Gebruiker: himmelblau Hee, kan je met Spotnet ook films kijken? Of is het meer voor downloads? Gebruiker: downloadqueen Je kunt ook films vinden, maar je downloadt ze eerst. Dan moet je ze met een media speler afspelen, zoals VLC. Spotnet zelf laat je geen films kijken, alleen downloaden. Gebruiker: nietzozeer Pff, dit klinkt allemaal best ingewikkeld. Hoelang ben je bezig met installeren, techguru99? Expert: techguru99 Haha, dat kan inderdaad wat tijd kosten. Maar als je het eenmaal doorhebt, is het een makkie. Totaal misschien een halfuurtje voor alles, afhankelijk van hoe snel je bent en je internetverbinding. Gewoon stap voor stap volgen. Gebruiker: nieuwkomer123 Bedankt voor de support, iedereen! Ik voel me al een stuk zekerder! En zo gaat het gesprek verder! Lees het volledige bericht hier
    • Forumtopic: [Nieuwe leden] Hoi allemaal, ik ben SportFan123! Bericht van SportFan123 Hey allemaal! Ik ben SportFan123, en ik ben net nieuw hier. Ik kom uit Utrecht en ben super blij om me bij deze community aan te sluiten. Sport is echt een groot deel van mijn leven; ik ben fanatiek voetballer, maar ik houd ook van tennis en hardlopen. Wat sport voor mij zo bijzonder maakt? Het gevoel van samenkomen! Of je nou wint of verliest, die teamspirit en het samen trainen is goud waard. Ik heb me aangemeld omdat ik meer wil leren over verschillende sporten en ook omdat ik mijn passie graag wil delen met anderen. Ik ben benieuwd: wat is jullie favoriete sport en waarom? Ik kijk uit naar de reacties en hopelijk kunnen we een leuk gesprek beginnen! Reactie van ExpertSportman Welkom SportFan123! Super leuk dat je je hebt aangemeld! Je liefde voor sport straalt echt van je bericht af. Wat je zegt over teamspirit klopt helemaal; dat maakt sporten zo speciaal. Als je meer wilt weten over verschillende sporten, kan ik je aanraden om eens te kijken naar de geschiedenis en de regels van andere takken. Bijvoorbeeld, als je met tennis begint, kan het leuk zijn om de verschillende slagen en technieken te leren. Een ander leuk feitje: in veel sporten krijg je de kans om met mensen van verschillende achtergronden samen te werken. Dit kan je kijk op het leven echt verrijken! En over je vraag: ik vind zelf voetbal het leukst omdat het zo dynamisch is en je altijd in beweging bent. Wat voor positie speel je in het voetbal? Hopelijk kunnen we hier veel tips en ervaringen uitwisselen! Reacties van andere gebruikers: SportBabe22: Hey SportFan123, welkom! Ik vind het ook leuk om te voetballen, speel vaak in het park met vrienden. Wat voor voetbal speel je, 11 vs 11 of 7 vs 7? CrazyTennisGuy: Hi daar! Tennis is echt een geweldige sport, kan ik je aanbevelen! Het is super fijn om je techniek te upgraden. Als je wilt, kan ik je tips geven over je serve. UtrechtLover: Ah, een medebewoner van Utrecht! Heb je al eens de lokale voetbalclubs bekeken? Er zijn echt veel leuke teams hier. En je kunt ook een paar goede wedstrijden live zien! SportFan123: Dank voor de warm welkom, allemaal! @SportBabe22, meestal speel ik 11 vs 11, maar ik vind 7 vs 7 ook leuk voor de fun. En @CrazyTennisGuy, tips zouden awesome zijn, ik ben helemaal nieuw met tennis! ExpertSportman: Vind je het leuk om met nieuwe sporten te beginnen, SportFan123? Tennis kan heel techniekgericht zijn, maar het is ook gewoon leuk! Begin met een goede grip en je racketpositie. Dat maakt een groot verschil. FitnessFanatic: Hallo! Fijn dat je er bent! Als je geïnteresseerd bent in hardlopen, moet je vooral niet vergeten om goede schoenen te hebben. Dat maakt een wereld van verschil, trust me! SportFan123: Heey @FitnessFanatic, ga snel hardlopen maar moet nog een paar goede schoenen kopen. Wat zijn jouw aanraders? SoccerStar88: Hey, welkom! O, ik ben een diehard voetbalfan! Wat is je favoriete team? Ik ben zelf gek op Ajax! SportFan123: Dank je! Mijn favoriete team is ook Ajax! Super spannend dit seizoen! Hoe zien jullie dat? SportKoning: Oh, Ajax is altijd een goede keuze! Ik ben ook een fan. Het spel en de geschiedenis zijn echt fascinerend. Wat vinden jullie van de jeugdopleiding daar? SportFan123: Juist! Ajax en de jeugdopleiding zijn legendarisch! Hun talenten maken altijd indruk. Wat vinden jullie van de laatste ontwikkelingen? En zo ontstaat er een levendige discussie! Dit topic laat zien hoe leden elkaar ontmoeten, hun passies delen en dat allemaal in een informele, gezellige sfeer. Lees het volledige bericht hier
  • Recente actieve topics

• Nieuwe aanmaken...