Jump to content

Actie: Probeer PIA VPN voor slechts €1,94 per maand & gratis virusscanner!

  • Hoog gebruiksgemak en snelle VPN
  • Goede kwaliteit voor een scherpste prijs
  • Torrents, Usenet en Netflix mogelijk
  • Plus 2 maanden gratis en 30 dagen niet goed geld terug
  • Tijdelijk gratis PIA viruscanner

En de handleiding: Private Internet Access :goed:




  • Google Chrome stelt einde van de tracking cookie uit: wat betekent dit voor onze privacy?

     Share


    ’s Werelds meest gebruikte browser Google Chrome heeft verrassend het einde van third party cookies, waarmee adverteerders nagaan welke websites je leuk vindt, met twee jaar uitgesteld naar 2023. Expert Roel Naessens van softwarereus Salesforce (en eerder 11 jaar bij Google) legt uit wat er op het spel staat voor de consument en voor marketeers.

    AALJE1V_img.thumb.jpg.63c9e4bc52a46d35f3af1f03650492fa.jpg

    Third party cookies zijn de meest courante trackingmethode waarmee socialmediareuzen en andere advertentiebedrijven onze activiteiten op websites traceren, om ons later specifieke reclame te kunnen sturen.

    De ene cookie is de andere niet. Cookies zijn kleine bestandjes die websites naar het geheugen van je browser sturen. Ze verzamelen data zoals taalkeuze, zoekopdrachten of recente aankopen.

    • First party cookie: Deze directe cookies houden inloggegevens en persoonlijke voorkeuren bij voor de website die je bezoekt. Ze worden bewaard onder de domeinnaam van de website zelf. “Een ‘eigen cookie’ zorgt er bijvoorbeeld voor dat als je naar de site van je bank of telecomprovider gaat, je niet telkens alle gegevens opnieuw moet invullen”, zegt Roel Naessens. Hij volgt als directeur Marketing Cloud & Commerce Cloud bij Salesforce alle ontwikkelingen rond cookies op de voet.
    • Second party cookie: Deze cookies maken het mogelijk dat twee websites die je zelf bewust bezoekt, data uitwisselen voor je eigen voordeel. “Als je bijvoorbeeld klant bent bij zowel een hotelketen als een voedingsmerk die een partnerschap hebben, leiden zulke second party data tot gepersonaliseerde kortingen.”
    • Third party cookie: Met deze cookies tracken adverteerders en socialmediabedrijven je surfgedrag van website tot website, zonder dat je daar altijd goed bewust van bent. Zo kunnen ze een digitaal profiel van je maken, wat gerichte advertenties mogelijk maakt. Technisch bewaart de browser zulke ‘cookies van derden’ niet onder de domeinnaam van de website die je bezoekt, maar onder die van de adverteerder of het socialmediabedrijf.

    Google en Facebook weten meer over jou dan je partner. Via de tracking cookies weten techreuzen als Google of Facebook welke schoenen je verkiest op Zalando, naar welke filmpjes je kijkt op YouTube en naar welke medische website je surft.

    • Het is niet zo dat de techreuzen bovenmatig geïnteresseerd zijn in ons persoon. Het draait bij hen om de online advertentieruimte die ze verkopen.
    • De persoonlijke profielen laten de adverteerders toe om hypergepersonaliseerde advertenties op ons af te sturen. Dat je na wat surfen naar reisinformatie over Benidorm, op andere websites meteen advertenties te zien krijgt over hotels in Benidorm, is heus geen toeval.

    Advertentiecookies cruciaal voor het ecosysteem. Volgens Salesforce, een Amerikaanse gigant in klantenrelatiebeheer of CRM, is liefst 90 procent van de online adverteerders sterk afhankelijk van third party cookies. Een verbod op cookies van derden zou dus geen kleine zaak zijn: het hele ecosysteem rond internetreclame moet zich dan opnieuw uitvinden.

    De katalysator: privacyzorgen nemen toe.

     

    • “Zowat 72 procent van de consumenten zegt dat ze een webshop of onlinedienst niet meer zouden gebruiken bij bezorgdheden om de privacy, zo blijkt uit ons onderzoek”, zegt Naessens.
    • “Ongeveer 30 procent gebruikt ad blockers: dat is toch geen kleine groep. Privacy komt, net als security, almaar hoger op de agenda.”
    • Ook privacytoezichthouders zien de tracking cookies liefst zo snel mogelijk verdwijnen, omdat met zulke advertentiecookies niet altijd duidelijk is wie nu precies je gegevens in handen krijgt. Kleinere browsers als Firefox en Safari (Apple) namen de voorbije jaren maatregelen en stapten af van cookies voor derden.
    • Maar waarom als gebruiker niet gewoon standaard alle cookies uitschakelen in je browser? “Dat zou een oplossing kunnen bieden, maar anderzijds draait het internet net vlotjes dankzij cookies. Zonder cookies gaan pagina’s trager inladen en moet je steeds inloggegevens invoeren”, antwoordt Naessens.

    De vraag van 1 miljoen: wat doet Google? Firefox en Apple mogen dan al het voortouw genomen hebben, de grootste speler is Google, want zijn browser Chrome heeft een marktaandeel van 70 procent.

    • Google kondigde begin dit jaar aan dat Chrome vanaf 2022 geen cookies van derden meer zou aanvaarden, maar keerde vorige week deels op zijn stappen terug. Het gebruik van de tracking cookies zal volgens de nieuwe planning pas tegen eind 2023 afgebouwd zijn.
    • Online marketeers reageren verrast op Googles nieuwe timing. “Het is uitstel, maar geen afstel”, denkt Naessens. De third party cookie blijft volgens hem ten dode opgeschreven. “We gaan naar een wereld zonder cookies.”

    Het omstreden alternatief van Google: FLOCs. Google broedt op een alternatief, de Privacy Sandbox, maar ook dat stuit op weerstand. Het nieuwe systeem draait rond FLOCs, of Federated Learning of Cohorts. Het wil gerichte reclame mogelijk maken op gebruikers met een vergelijkbaar surfgedrag.

    • “In plaats van de individuele voetbalfan zal Google de adverteerders informatie verschaffen over een cohorte van voetbalfans. De targeting gebeurt dan niet meer individueel, maar in groep”, verduidelijkt Naessens.
    • De grootste kritiek op het nieuwe systeem is dat Chrome zelf – en niet meer de cookies – je browsingactiviteit gaat traceren om een profiel van je te maken en te weten tot welke cohortes je behoort. Die informatie wordt daarna gedeeld met adverteerders. Volgens privacy-activisten eigent Google zich op die manier te veel persoonlijke informatie toe.
    • Naessens: “Je kan je de vraag stellen of het niet gewoon om een variant gaat van dezelfde gerichte marketing. De meningen onder online marketeers zijn erg verdeeld. Maar alles is nog in volle beweging.”

    Besluit: online reclame staat voor grote veranderingen, maar de precieze invulling is nog onzeker. Als hun meest courante trackingmethode straks wegvalt, moeten adverteerders op zoek naar nieuwe online strategieën. “Want als je minder gericht kan targeten, daalt uiteraard ook het rendement van een advertentie”, zegt Naessens.

    • “Bij Salesforce zijn we voorstander van een beter gebruik van first party data. Want daar heb je als adverteerder de toestemming voor gekregen van je klant. “Het eigen webdomein fungeert dan als een walled garden, een beschermde omgeving voor de klant. “We zijn ervan overtuigd dat de klant in een vertrouwensomgeving bereid is om persoonlijke data te ruilen voor relevante informatie.”
    • Door de nog onduidelijke plannen van hoofdrolspeler Google is het nog onduidelijk hoe de nieuwe wereld van online marketing er straks uit zal zien.
    • Naessens hoopt dat de uiteindelijke uitkomst leidt tot meer datasecurity. “Ik hoop op een positieve evolutie voor de consument, waarbij hij weer meer controle krijgt over wat er met zijn data gebeurt.”


    Trizomu
    • Like 1
     Share


    User Feedback

    Recommended Comments

    Gelukkig zijn er in Nederland wat verschuivingen gaande in het voordeel van de privacy van de burgers zoals ook onlangs de bekendmaking per 1 Juli 2021 van wijziging  van de Wet Telemarketing, maar net als de invoering van de Privacywet AVG in 2018 zijn er waarschijnlijk teveel bedrijven die zich daar gewoon niet aan houden en mazen opzoeken. Begin Maart 2021 heeft de Consumentenbond nog een onderzoek gedaan naar het gedrag van websites.

    Nog veel cookies zonder toestemming

    Ook bijna 3 jaar na invoering van de AVG plaatst de helft van de websites nog steeds cookies zonder toestemming, of stuurt je richting ‘alles accepteren’. Dit blijkt uit een cookiescan die we in januari uitvoerden bij 100 populaire sites.

    Sinds de invoering van de privacywet AVG in 2018 moeten websites op de juiste manier toestemming vragen voor het plaatsen van volgcookies. Dat zijn cookies waarmee een derde partij jouw bezoek aan meerdere websites kan registeren, bijvoorbeeld voor het tonen van persoonsgerichte advertenties.

    Omdat het volgen van gebruikers behoorlijk privacyschendend is moet de bezoeker zijn toestemming ‘vrijelijk, ondubbelzinnig, geïnformeerd en specifiek’ geven. Een site mag bij bezoekers de toestemming niet afdwingen met een ‘cookiemuur’, zoals we afgelopen jaren veel zagen. Dat is een blokkerend venster met de boodschap ‘accepteer alle cookies of je komt de site niet op’.

    Cookiescan

    In januari 2021 deden we een cookiescan op 100 populaire websites. Er blijkt veel mis:

    • Positief is dat de cookiemuur nagenoeg verdwenen is. Alleen op Tweakers.net staat hij nog overeind.
    • Helaas zien we op 41 andere sites ingewikkelde keuzemenu’s waarin het afwijzen van advertentiecookies moeilijker is dan ze allemaal accepteren (een simpele klik op ‘OK’ of 'Accepteren'). Veel van deze sites hadden in de afgelopen jaren nog een cookiemuur. Met hun complexe cookiekeuzemenu’s duwen ze bezoekers ook richting het geven van toestemming. De sitebeheerders menen zo waarschijnlijk juridisch aan de regels te voldoen. Wij hebben aan de Autoriteit Persoonsgegevens gevraagd of dit het geval is. We zullen deze pagina updaten als we daar antwoord op hebben gekregen. 
    • Ook plaatst nog steeds een kwart (24) van de sites advertentiecookies vóórdat je ermee hebt kunnen instemmen. Dat is wel een duidelijke verbetering ten opzichte van vorige metingen. Bunq.nl plaatst de meeste: je krijgt direct 9 advertentietrackers binnen bij het laden van de homepage.
    • We hebben ook gekeken of er sites zijn die, als je advertentiecookies afwijst, tóch volgcookies op je computer zetten. Dat bleken er 20 te zijn, waaronder webshop Coolblue, streamingdienst NLZiet en datingsite OKcupid. 

    De helft gaat in de fout

    Uiteindelijk gaat de helft van de sites (53) in de fout. Of je krijgt advertentiecookies zonder je toestemming, of je toestemming wordt min of meer afgedwongen. 

    • Webwinkels (inclusief 3 erotiekshops) gingen het vaakst over de schreef. 
    • Te ingewikkelde cookiemenu’s zagen we vooral bij de nieuwssites en sociale-mediasites.

    Excuses

    De partijen die zonder toestemming cookies plaatsen, reageren vaak met excuses: ‘oeps, foutje, gaan we fixen’. Dit waren onder andere Bax Shop, Bever Sport, Buienradar, CameraNu, Coolblue, Ikea, Paradigit, Snapchat en Vinted.

    De aangesproken websites die de gebruiker trakteren op ingewikkelde cookiekeuzemenu’s weigeren meestal iets aan te passen.

    Ook veel sites die het wél goed doen

    De andere 47 sites in onze steekproef doen het wél goed: ze plaatsen geen volgcookies óf vragen er op een nette manier toestemming voor. Je kunt de advertentiecookies direct (of met heel geringe moeite) afwijzen en gewoon de site op. 

    Bron: Consumentebond.nl

    • Agree 1
    Link to comment
    Share on other sites

    Knipsel.thumb.PNG.ba339d2736f141d3f714c9eb5ad29d8b.PNG

    Ik gebruik steeds vaker de EDGE browser van Microsoft met "Strikt" instellingen onder "Privacy". Moet zeggen dat vrijwel alle websites gewoon blijven werken en het behoorlijk scheelt qua ADS/Tracking :)

    Ben benieuwd naar wat jullie doen tegen ADS/Tracking..... Gebruiken jullie hiervoor extenties zoals ADGUARD / Ublock?? Is er volgens jullie ervaring een gouden Tip?

    • Agree 1
    Link to comment
    Share on other sites

    30 minuten geleden zei Vampire Inspector:

    Ben benieuwd naar wat jullie doen tegen ADS/Tracking..... Gebruiken jullie hiervoor extenties zoals ADGUARD / Ublock?? Is er volgens jullie ervaring een gouden Tip?

    Ik gebruik hiervoor al een tijd Wipr (Safari macOS en iOS) en het werkt prima. De boel op proces-niveau blokkeren (ads/tracking) doe ik doormiddel van 2 rule group subscriptions die ik aan Little Snitch heb toegevoegd.

    Link to comment
    Share on other sites

    4 minuten geleden zei Duken:

    Ik gebruik https://www.ghostery.com/ die heeft plugins voor diversen browsers. Zelf zit ik op Chrome, deze stop werkelijk alles en geeft ook een gedetailleerd overzicht van alle trackers op de sites.

    Ik heb ghostery ook wel gebruikt een aantal jaar geleden, maar had dan regelmatig op websites steeds van die bedel-vragen of ik mijn ADS blocker wil uitschakelen en hoe ik dat zou moeten doen. Je weet misschien wel van die gele balken bovenaan websites zoals "nu.nl" en "Hardware.info". Overigens kreeg ik die ook met ublock en Adguard. Maar misschien is dat nu niet meer.... ik doe al weer een tijdje zonder AD blocker extenties (behalve dan die instelling in EDGE)

    Link to comment
    Share on other sites

    Wat ik gebruik tegen tracking, misschien een beetje overkill? Ghostery - Pivacy Badger - uBlock Origin - Adblock Plus - ClearURLs Add-on - (belangrijk voor mij) Facebook Container en Kaspersky Protection die inbegrepen is in mijn abbo van Kaspersky Total Security. Misschien offtopic tegen tracking maar ik heb/gebruik ook No Coin, die slaat wel héél zelden aan. Dat is zowat ik gebruik op Firefox, op Edge iets minder maar veel verschil maakt dat niet en ze zijn identiek aan diegene die ik gebruik in FF. En, indien ik mijn vpn gebruik helpt die natuurlijk ook al veel.

    • Thanks 1
    Link to comment
    Share on other sites

    2 uur geleden zei Vampire Inspector:

    ik doe al weer een tijdje zonder AD blocker extenties (behalve dan die instelling in EDGE)

    Ik ben tot nu redelijk tevreden met de mogelijkheden die geboden worden in Opera. Ik gebruik sowieso de Browser VPN functie en de Advertentie blocker en de mogelijkheid om Trackers te blokkeren. (zie afbeelding)

    Knipsel.thumb.JPG.49a79c4f137ca9b69505da6892bd2c70.JPG

    Daarnaast gebruik ik alleen met regelmaat CCleaner om de boel op te schonen.

    • Thanks 1
    Link to comment
    Share on other sites



    Join the conversation

    You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • By Skeletor
      Google heeft met Google Search, YouTube en Gmail de wereld verblijd met handige software maar tegelijkertijd weet het bedrijf daardoor heel veel over zijn gebruikers? Hoeveel? Dat lees je hieronder.
      Het is inmiddels bekend dat Google de hele dag bezig is met het verzamelen van data van gebruikers die online zijn. Daar kun je je op allerlei manieren tegen wapenen maar er zijn nog steeds heel veel mensen die denken dat het allemaal wel meevalt. Welnu, het valt niet mee. Google weet namelijk echt heel veel van je. - Alles wat je hebt opgezocht met Google Search of YouTube
      - Je YouTube-geschiedenis
      - Het aantal Google-zoekopdrachten van afgelopen maand
      - Elke website waarop je ooit hebt geklikt
      - Elke site die je ooit in de adresbalk hebt ingevoerd
      - Elke website die je ooit als bladwijzer hebt opgeslagen
      - Elk Google Chrome-tabblad dat geopend is op al je apparaten.
      - De apps die je hebt gedownload
      - Je Chrome Web Store-extensies
      - De instellingen van je Chrome-browser
      - Mailadressen, adressen en telefoonnummers die automatisch invullen
      - Alle sites waarvoor je Chrome hebt gevraagd om geen wachtwoord op te slaan
      Door regelmatig je cache te legen en je privacy-instellingen streng te handhaven, weet Google al een stuk minder, maar het loont om af en toe eens even helder te krijgen wat Google allemaal bijhoudt en van je weet.
      Google is (best) transparant over wat het allemaal bijhoudt
      Google is zelf ook niet te beroerd om al die informatie voor gebruikers inzichtelijke te maken. Zo kun je om te beginnen een persoonlijk overzicht zien via je overzichtspagina. Je ziet dan in een oogopslag hoe al je instellingen staan, welke apps en services je gebruikt van de techreus, welke abonnementen je hebt en ga zo maar door.
      Als je hier vervolgens naar beneden scrolt zie je een apart vak met daarin ‘Je gegevens downloaden of verwijderen’. Via Google Takeout kun je een export maken om zo in een keer alles te downloaden wat Google over jou heeft bijgehouden. We raden dat echt aan eens te doen om geconfronteerd te worden met de hoeveelheid data die dan in een keer als waslijst inzichtelijk wordt. Je kunt ook instellen dat je er een maandelijks rapport naar je e-mail wordt gestuurd met het complete overzicht.
      Adverteerders weten veel over je
      Heb je geen zin om een compleet document te downloaden dan kun je ook losse zaken bekijken en aanpassen qua instellingen. Zo kun je hier alles vinden over je advertentievoorkeuren.
      Adverteerders en uitgevers daarentegen gebruiken veelal Google Analytics waarmee ze kunnen zien welke pagina’s je op hun website hebt bekeken, hoe vaak je de website hebt bezocht, hoe lang je er bent geweest en ga zo maar door. Hier kun je je ook voor afmelden als u niet wilt dat dit soort gegevens wordt verzameld, Dat doe je dan via deze pagina.
      Geschiedenis en machtigingen
      Wil je weten wat Google over je reisgedrag weet, en waar je allemaal geweest bent, dan bezoek je de locatiegeschiedenis. Ook zijn er pagina's met zoekgeschiedenis bij Google en YouTube.
      De pagina Accountactiviteit biedt een lijst van alle apps die toegang hebben tot jouw gegevens. Je kunt exact zien wat voor type toegang aan de desbetreffende app is verleend en ook meteen de toegang tot die gegevens intrekken.
    • By Meh Meh
      Hallo,
      Ik heb vorige week een Google Nest Mini gekocht, zonder echt te kijken wat dat ding nou kan.
      De handleiding was in het Spaans, ik spreek wat Spaans maar kan het niet lezen. Ik heb de nest geïnstalleerd door de stappen van Google Home op mijn Smangsung te volgen.
      Ik zou Google kunnen gebruiken maar misschien weet iemand hier het.

      Enkele vraagjes;
      Kan ik mijn eigen muziek afspelen op dat nest ding? Kan ik dat nest ding vragen stellen? 
    • By Trizomu
      Je herkent het vast wel: je bezoekt een website en het eerste wat je ziet is die melding met de vraag of je de cookies wil accepteren. De voorwaarden lees je vaak niet eens en je klikt snel op ‘accepteren’ of ‘oké’ om er maar gauw vanaf te zijn. Maar waar komt die term ‘cookies’ nu eigenlijk vandaan? Hebben ze echt zoveel met koekjes te maken?
      Een ‘cookie’ is eigenlijk een klein beetje informatie dat van een browser naar de webserver gaat. Als je de cookies accepteert geef je toestemming om je activiteiten op de website te laten volgen. Als je bijvoorbeeld allerlei spullen in het winkelmandje doet tijdens een online shopsessie en niet afrekent, onthoudt de webwinkel de inhoud van het winkelwagentje. Met deze informatie gaat Google vervolgens weer aan de slag. Binnen de kortste keren is alles wat je in het winkelmandje had gedaan te zien in allerlei gepersonaliseerde advertenties.
      Maar waarom heten die dingen cookies en niet chocolate chips bijvoorbeeld? Er blijken meerdere verhalen rond te gaan over de oorsprong van deze term. Een daarvan is dat Lou Montulli, de uitvinder van de cookie zijn product vernoemde naar zogenaamde ‘magic cookies’. Dit zijn kleine datapakketten die werden gebruikt om op een veilige manier informatie tussen verschillende softwareprogramma’s uit te wisselen.
      Hans en Grietje
      Er gaat ook een ander gerucht omtrent de naam van de opvallende internetterm rond. Sommigen menen dat de naam voor cookies afkomstig is uit het sprookje over twee kinderen, genaamd Hans en Grietje. De kinderen markeerden hun spoor door een donker bos door koekkruimeltjes achter zich te laten vallen, zodat ze konden zien waar ze geweest waren. Als je even nadenkt, lijkt dat verhaal best veel op het technische verhaal van de cookies. Ze maken ook een soort spoor van data om je activiteiten te volgen.
      Cookiemonster?
      Of klopt het verhaal van het cookiemonster? Nadat een programmeur zijn bedrijf verliet, gebeurden er vreemde dingen. Zo nu en dan stopte het computersysteem volledig en verscheen de volgende boodschap op het scherm: “Geef me een koekje.” Het systeem reageerde pas weer normaal als de operator het woord ‘cookie’ in het systeem invoerde. Er bleek geen oplossing voor dit probleem te zijn. Er werd besloten om de code te laten staan en er verder geen moeite meer in te steken. De medewerkers werd vanaf toen geleerd om gewoon een ‘cookie’ aan de computer te geven om hem te laten werken.
       
       
  • Who was online  6 Users were Online in the last 2 hours

×
×
  • Create New...