Spring naar bijdragen

Normaal geheugen en videokaartgeheugen streven niet met elkaar


Aanbevolen reactie


  • Bijdragen:  89
  • Waardering:   0
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  06-04-08
  • Status:  Offline
  • Actief:  Nooit

ik heb even een vraag

ik wil een computer samen stellen (ik heb het al eens eerder gedan)

maar nou zit ik met een dillema ik wil een video kaart er in die DDR3 is terwijl het geheugen in de computer zelf DDR 2 is maakt dat wat uit of heeft dat er niets mee te maken?

alvst bedankt :P

Ik heb even de titel aangepast omdat ik deze vraag nu een aantal keer voorbij heb zien komen en dit wat gemakkelijker op te zoeken is. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • 89
  • Reacties 2
  • Gemaakt
  • Laatste reactie

Top Posters In Dit Topic

Populaire dagen

Top Posters In Dit Topic


  • Bijdragen:  500
  • Waardering:   228
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  19-04-06
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  33

Daar heb ik laatst een hele mooie uitleg over gegeven:

Videokaartgeheugen is iets heel anders dan het memory wat je ook nog in je pc hebt zitten. Op het videokaartgeheugen (GPUmem) worden de textures opgeslagen voordat ze naar je monitor verzonden worden. Hoe hoger de resolutie van je monitor, hoe meer geheugen er in beslag wordt genomen en hoe minder textures er dan per seconde naar de monitor verzonden worden (= frames per seconde = FPS).

Beter geheugen, dus langer ontwikkeld, zou de prestaties dan omhoog krikken doordat de snelheid over het algemeen hoger is. DDR (Double Data Rate) DRAM (Dynamic Random Access Memory) is tegenwoordig het standaard geheugen, maar SRAM bestaat ook. Je hebt nog een verdere ontwikkeling van DRAM: SD RAM (Synchroon Dynamisch RAM).

SDRAM wordt tegenwoordig standaard gebruikt in pc's als normaal geheugen, dus dan heb je DDR SDRAM (Double Data Rate Synchronous Dynamic Random Access Memory). Dat geheugen is echter ook weer doorontwikkeld, dus heb je nu DDR2, DDR3 en zelfs DDR4.

De ontwikkeling van DDR naar DDR2 houdt in dat de busrate verdubbeld werd, dus dat het geheugen versnelde als je twee reepjes gebruikte (dual-channel). Daarnaast werd het busprotocol versimpeld, zodat de performance hoger werd. Je moet je voorstellen dat er dan 4 opvolgende 'woorden' tegelijk door het geheugen verwerkt konden worden, tegen 1 van het DDR1 geheugen.

DDR3 volgde dan weer op DDR2. Het proces werd herhaald: steek je 3 reepjes DDR3 op één moederbord, dan wordt er gebruik gemaakt van triple-channel en wordt het geheugen nog sneller. Nu staan er 8 opéénvolgende 'woorden' tegenover 4 van DDR2, dus kan het geheugen nog meer tegelijk verwerken.

DDR4 wordt waarschijnlijk publiek in 2012, maar de ontwikkelingstrend blijft doorgaan.

GDDR (grafisch DDR) wordt gebruikt op videokaarten en is soortgelijk aan het 'normale' geheugen, maar qua naamgeving steekt het net iets anders in elkaar. GDDR2 zit ergens tussen de prestaties van DDR1 en DDR2 in, GDDR3 is ongeveer gelijk aan DDR2. In de huidige videokaarten wordt GDDR3 het meest gebruikt, maar GDDR4 komt ook voor (HD3850 Ultimate). Zelfs GDDR5 wordt tegenwoordig gebruikt (HD4870). Hoe hoger het cijfer achter GDDR, hoe meer processen het geheugen tegelijk kan verwerken, dus de FPS zal licht stijgen bij een 'beter' GDDR.

Wat moet jij hier nu van weten? Niet veel, alleen dat de twee soorten geheugen absoluut niet van elkaar afhankelijk zijn en elkaars prestaties niet beïnvloeden. Daarnaast is het handig om te weten dat hoe hoger het cijfer achter de DDR is, des te meer processen tegelijk verwerkt kunnen worden wat de prestaties van het geheugen ietwat opschroeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 228
  • 500

  • Bijdragen:  89
  • Waardering:   0
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  06-04-08
  • Status:  Offline
  • Actief:  Nooit

oké erg bedankt

ik wist al veel van computers maar dit ontbrak nog  O0

nogmaals BEDANKT :peace:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • 89

Geplaatst 2 uur geleden

Vergeten jullie alsjeblieft de VPN verbinding niet? Je internet provider zoals Ziggo of KPN kan door gebruik van de VPN niet zien wat er gebeurd op je internet verbinding en ben je volledig anoniem voor iedereen. Een vereiste tegenwoordig.... We een uitgebreide handleiding geschreven met informatie. :goed:

Deze vindt je hier:   https://www.duken.nl/forums/handleidingen/downloaden/vpn-verbinding-en-anoniem-downloaden-r35/  


Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

Mededelingen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...