Jump to content

Wil je anoniem en veilig internetten, downloaden en streamen? Gebruik dan een VPN provider. Private internet access is verkrijgbaar voor €2.66 per maand.

Los dat de dienst en client erg snel en prettig werkt is dit ook één van de veiligste providers.

We hebben een stap voor stap handleiding.

Sign in to follow this  
Trizomu

Een precedent bij aankoop pc met voorgeinstaleerd OS

Recommended Posts

Italiaan krijgt voorgeïnstalleerde Windows terugbetaald.

Samenvatting:Een Linux-gebruiker had geen nood aan de voorgeïnstalleerde versie van Windows op zijn pc. Dus stapte hij naar de rechtbank om een terugbetaling te eisen.

author_314.jpg

Door Dries Cludts | 10 oktober 2014

De Italiaan Marco Pieraccioli was er niet blij mee dat de computer die hij in 2005 bij HP kocht standaard met Windows werd geleverd. Als Linux-gebruiker had hij de software niet nodig, 130711_xp.jpgdus stapte hij naar de rechtbank om een terugbetaling van het ongewenste besturingssysteem af te dwingen.

Het heeft drie rechtszaken en negen jaar van zijn leven gekost, maar dit jaar werd de man eindelijk definitief in zijn gelijk gesteld. Het Italiaanse Hooggerechtshof heeft beslotendat HP de kosten voor de softwarelicentie van Windows aan Pieraccioli moet terugbetalen.

HP was van oordeel dat pc en besturingssyteem ondeelbaar zijn en dat het ene niet los van het andere kan worden beschouwd, maar de rechter volgde die redenering niet. Die concludeerde dat de koppelverkoop van computer en OS eerder vanuit een commerciële drijfveer gebeurt, dan vanuit technologische noodzaak. Een klant mag volgens de rechter niet gedwongen worden om iets tegen zijn wens te kopen, zonder dat hij daar voor de aankoop tegenin kan gaan.

Het Italiaanse Hooggerechtshof heeft daarom geoordeeld dat HP alle juridische kosten moet betalen, alsook een vergoeding ter waarde van 140 euro aan het adres van Pieraccioli. Dat bedrag is de som van 90 euro voor Windows XP en 50 euro voor Microsoft Works 8, dat eveneens op de computer voorgeïnstalleerd stond. De terugbetaling komt neer op een korting van ongeveer 15 procent op het totale bedrag van 850 euro dat de Italiaan voor zijn pc had betaald.

De zaak zou een precedent kunnen vormen voor meer misnoegde gebruikers die er geen boodschap aan hebben dat Windows op hun nieuwe computer voorgeïnstalleerd staat. De Italiaanse tak van Acer heeft bijvoorbeeld reeds een document online geplaatst waarin wordt uitgelegd hoe je een terugbetaling van een voorgeïnstalleerd besturingssysteem kan aanvragen, al maakt de computerfabrikant dat daarom niet per se gemakkelijk voor zijn klanten.

Oorsprong: http://www.zdnet.be/...s-terugbetaald/

Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

• Similar Content

• By SonnyBoy
      Hoeveel is mijn pc ongeveer waard als ik hem zou verkopen? 
      AMD FX 4300 4-core 4x3.8Ghz Nvidia Geforce GTX1050
      GTX1050 Ti 4GB
      Grafische kaart 320GB HDD 4GB DDR3
      Behuizing: Sharkoon VG4-W ATX
      SSD: 240GB kingston
      Hardeschijf: 1TB seagate barracuda
      Werkgeheugen: 16GB (2x8GB) DDR3
      Windows 10
      Ik heb niet heel veel verstand van pc's dus als ik iets vergeten ben hoor ik het wel! 
      Alvast bedankt 
    • By sjako
      Hoi,
      Ik wil een gebruikte desktop aanschaffen en deze, indien nodig wat sneller laten maken. Ik heb echter totaal geen benul van wat nu voor mij het beste geschikt is. Ik wil in ieder geval geen traag geval maar een supersnel is ook weer niet nodig.     Ik ga hem gebruiken voor internetbankieren, belastingaangifte, surfen op het internet, downloaden, Films ondertitelen, Facebook. Foto's bewerken. Ik ga er Niet op gamen. De computer zal ongeveer daaglijks 12 uur aanstaan.
      Omdat ik al zei totaal geen verstand te hebben wat wat betekent, zoals MHZ GHZ Ram geheugen HDD enz. weet ik dus niet wat voor mij de beste keuze is. Wel heb ik graag een harde schijf waar minimaal 150 GB in opgeslagen kan worden.
    • By Trizomu
      Nu apps van Android naar het ChromeOS komen, beseft Google eindelijk dat zijn besturingssysteem een grondige geheugenmanager nodig heeft.
      Wie vandaag zijn Chromebook opstart en wilt controleren hoe het zit met het geheugengebruik van zijn toestel, krijgt enkel te zien hoeveel vrije opslagruimte hem rest. Dat is beter dan niets te weten, maar met de nabije implementatie van Android-apps zou het voor velen een pak nuttiger zijn om een uitgebreid overzicht te krijgen. Momenteel is het ook al mogelijk om uitgebreid te zien hoe zwaar elk bestand apart weegt, maar die methode mist dan weer overzicht.
      François Beaufort, een insider die momenteel een bèta test van het nieuwe OS, gaf een afbeelding vrij waarin te zien is hoe de nieuwe geheugenbeheerder werkt. Naast de totale capaciteit en de gebruikte ruimte toont die eveneens hoeveel gedownloade bestanden je toestel meezeult en hoeveel offline bestanden je bezit. Nog steeds redelijk basaal, maar toch al een welkome afwisseling op wat je momenteel krijgt.
      De Play Store is momenteel nog maar toegankelijk vanaf een beperkte selectie Chromebooks, zoals de Asus Chromebook Flip. Gelukkigen kunnen de nieuwe update hier al ophalen.

Toon volledig nieuwsbericht
    • By Trizomu
      Nu apps van Android naar het ChromeOS komen, beseft Google eindelijk dat zijn besturingssysteem een grondige geheugenmanager nodig heeft.
      Wie vandaag zijn Chromebook opstart en wilt controleren hoe het zit met het geheugengebruik van zijn toestel, krijgt enkel te zien hoeveel vrije opslagruimte hem rest. Dat is beter dan niets te weten, maar met de nabije implementatie van Android-apps zou het voor velen een pak nuttiger zijn om een uitgebreid overzicht te krijgen. Momenteel is het ook al mogelijk om uitgebreid te zien hoe zwaar elk bestand apart weegt, maar die methode mist dan weer overzicht.
      François Beaufort, een insider die momenteel een bèta test van het nieuwe OS, gaf een afbeelding vrij waarin te zien is hoe de nieuwe geheugenbeheerder werkt. Naast de totale capaciteit en de gebruikte ruimte toont die eveneens hoeveel gedownloade bestanden je toestel meezeult en hoeveel offline bestanden je bezit. Nog steeds redelijk basaal, maar toch al een welkome afwisseling op wat je momenteel krijgt.
      De Play Store is momenteel nog maar toegankelijk vanaf een beperkte selectie Chromebooks, zoals de Asus Chromebook Flip. Gelukkigen kunnen de nieuwe update hier al ophalen.

• Who Was Online

• Aanbevolen nieuws

• Latest news

• Nu op het forum

• Die Connectbox van Ziggo (Arris of Compal) is het dagelijkse onderwerp van gesprek op het Ziggo forum als het gaat om het niet behalen van de Upload snelheden. Of het in jouw geval ook ligt aan het Modem is natuurlijk niet gezegd. Ondanks dat je al 1 van de oudste leden bent op dit forum geef je bitter weinig informatie om op een redelijke manier hulp te bieden, want op welke manier ben je aangesloten op je Connectbox (Draadloos of Bekabeld) met het apparaat waarmee je die torrents download. Heb je al met dat apparaat een Speedtest gedaan en kloppen de snelheden dan wel?  Op het forum van Ziggo lees je bij alle Connectbox snelheid problemen dat die ontstaan zodra je meerdere apparaten hebt aangesloten of werkt met een Router en dan de instellingen (Bridge-modus - IPv4 of IPv6) moet gaan aanpassen van de Connectbox. Verder is ook heel belangrijk dat de kabels die aangesloten zijn op de Connectbox van uitstekende kwaliteit moeten zijn want een minimale slijtage of breuk in een kabel geeft al problemen. Is de uTorrent 1.6 die je gebruikt opnieuw geïnstalleerd en weet je zeker dat de instellingen nog wel kloppen, want als je torrents in de wachtrij komen te staan Uploaden ze ook niet, dus controleer de getallen nog eens die je hebt ingevuld; -Instelling voor maximum delen (seeden) uTtorrent 1.6 Ga naar Opties, Klik op Instellingen Kies links in het menu voor de optie Wachtrij.  Bij Wachtrijinstellingen kan je een getal invullen wat hoger is dan de hoeveelheid torrents die gemiddeld in jouw uTorrent staan. Je moet uiteraard altijd rekening houden met het aantal gedownloade torrents die je verplicht moet delen op Privé Trackers. Zet in beide vakjes 25 neer, dan zal er niet snel een torrent in een wachtrij worden geplaatst. Onder het kopje Uploaden als, vind je de mogelijkheid om de verhouding als een percentage in te stellen. Vul daar het percentage in dat je wil uploaden, dus maximaal 150% en minimaal 100% Daaronder staat een vakje, Wanneer torrent het uploaddoel heeft bereikt. Die vink je aan en zet je 0 in het blokje ernaast.  Klik op Ok.
    • Mogge allemaal. Onward stond gisteren op het programma. Na een minuut of 5 uitgezet, kwam iets tussen. Vanavond een tweede poging. In die 5 minuten dat ik heb gekeken, kwam ik wel wat easter eggs tegen. Neem nu de tovenaar, die lijkt erg veel op Gandalf uit LOTR. Blijft leuk. 😀
    • Welkom op Duken. Klinkt als een rits gezellige hobby's hoop dat we je verder kunnen helpen en veel download plezier.
  • Recente actieve topics

• Popular Contributors

• Create New...