Spring naar bijdragen
Duken

Hoera! Rechter zegt nee tegen "download boete"

Recommended Posts

Goed nieuws in download land! Ziggo hoeft Dutch FilmWorks geen inzage te geven in de persoonlijke gegevens van mensen die illegaal een film gedownload zouden hebben.

Dat heeft de rechtbank Midden-Nederlandvrijdag bepaald. Dutch FilmWorks wilde die gegevens hebben om mensen die illegaal een film zouden hebben gedownload te benaderen voor een zogenoemde 'downloadboete'.

Dutch FilmWorks vroeg bij Ziggo de namen, adressen en woonplaatsen (NAW-gegevens) op van 377 personen die volgens het bedrijf illegaal de film The Hitman's Bodyguardhadden gedownload.

Dutch FilmWorks wilde de adressen gebruiken om de illegale downloaders persoonlijk te benaderen. In een brief zou worden gedreigd met een mogelijke rechtszaak, tenzij de downloaders akkoord gingen met het betalen van een schikkingsbedrag.

In december 2017 maakte de filmdistributeur bekend de illegale downloaders een voorstel tot de betaling van 150 euro te doen om een stap naar de rechter te voorkomen. Het schikkingsvoorstel wordt in de volksmond ook wel een 'downloadboete' genoemd, hoewel Dutch FilmWorks niet de bevoegdheid heeft om mensen te beboeten.

Dutch FilmWorks verzamelde de IP-adressen van downloaders tussen 21 december 2017 en 2 februari 2018. Daarna klopte het bedrijf bij Ziggo aan om de namen, adressen en woonplaatsen achter de IP-adressen te bemachtigen. Ziggo verzette zich door te zeggen dat de provider daar niet toe verplicht is.

Rechter: Motivatie Dutch FilmWorks onvoldoende

De rechter oordeelt dat Dutch FilmWorks niet voldoende duidelijk heeft gemaakt hoe het bedrijf de NAW-gegevens wil gebruiken om de vermeende illegale downloaders te benaderen.

Het is volgens de rechtbank ook onvoldoende duidelijk of Dutch FilmWorks de persoon achter de NAW-gegevens als de illegale downloader aanmerkt. "De IP-adreshouder hoeft namelijk niet diegene te zijn die de film ook gedownload heeft."

Daarnaast is het volgens de rechter niet duidelijk of Dutch FilmWorks de persoon achter het IP-adres goed zal informeren over diens rechten en plichten. Ook stelt de rechtbank de vraag of het schikkingsvoorstel van 150 euro overeenkomt met de schade die Dutch FilmWorks door de illegale download heeft geleden.

Dutch FilmWorks laat in een reactie aan NU.nl weten momenteel nog niet op de uitspraak te kunnen reageren. "Onze directie zit bijna volledig in Berlijn voor een filmfestival. We komen volgende week met een inhoudelijke reactie, wanneer we ook met onze advocaten hebben gesproken", zegt een woordvoerder.

Een woordvoerder van VodafoneZiggo zegt "tevreden" te zijn met de uitspraak van de rechter.

:proost:

Toon volledig nieuwsbericht

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ziggo heeft af en toe eigenaardigheden waar afnemers/gebruikers niet altijd even vrolijk van worden, maar ze verdienen nu een schouderklopje voor hun vasthoudendheid en de Rechter mag best een Anonieme schenking krijgen in de vorm van een enorme bos bloemen. :roos:

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Helemaal mee eens, dit is wel verassend goed nieuws. Had het in deze tijd niet zien aankomen. Tegenwoordig verliezen we bijna alle privacy zaken.

Hoera hoera hoera!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
59 minuten geleden zei cookiesmonster:

Hoe komt DFW aan de IP adressen?

Dutch FilmWorks verzamelde de ip-adressen die op het torrent netwerk te vinden waren bij downloads van 'The Hitman’s Bodyguard', een film die Dutch Filmworks heeft uitgegeven. Dat verzamelen werd gedaan door het Duitse bedrijf Tecxipio GmbH in de periode 21 december 2017 tot en met 2 februari 2018. Uit de duizenden verzamelde ip-adressen filterde het bedrijf er 377, die door Ziggo waren uitgegeven.

• Haha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei cookiesmonster:

Hoe komt DFW aan de IP adressen?

Via het torrent netwerken. De personen zonder een VPN connectie laten bij het Downloaden hun op adres achter welke te achterhalen is bij de provider.

Dit is dus niet gelukt. Het ging overigens over The Hitman’s Bodyguard waar dfw monitoring op deed.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

We waren tot op de seconden gelijk met antwoorden ;)

• Haha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Duken:

Via het torrent netwerken. De personen zonder een VPN connectie laten bij het Downloaden hun op adres achter welke te achterhalen is bij de provider.

Dit is dus niet gelukt. Het ging overigens over The Hitman’s Bodyguard waar dfw monitoring op deed.

Ik vind dat toch altijd wel belangrijke informatie bij zo'n artikel.
Eigenlijk had er bij moeten staan " omdat de downloader geen gebruik heeft gemaakt van een VPN is hij achterhaald" 

• Leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Duken:

Ben niet zo bekend met de titels en termen.
Robin Hood is neem ik aan een film maar hoe werkt dit?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad goed nieuws :) 

Ik heb geen ziggo maar , verwacht dat als het zo ver zou komen onze provider dit ook zou doen.

op dit moment ben ik eigenlijk ook niet meer veel actief in torrentland of nzb

Heel soms nog een leuke film downloaden maar dat is het

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei cookiesmonster:

Ben niet zo bekend met de titels en termen.
Robin Hood is neem ik aan een film maar hoe werkt dit?

Die website verzamelt van alle openbare torrents en slaat ze op. Je kunt als je zelf download via torrents ook zien welke IP adres hetzelfde bestand download.

Robin Hood is inderdaad een nieuwe film.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Duken:

Die website verzamelt van alle openbare torrents en slaat ze op. Je kunt als je zelf download via torrents ook zien welke IP adres hetzelfde bestand download.

Robin Hood is inderdaad een nieuwe film.

Met andere woorden, had die persoon een VPN gebruikt had hij veiliger geweest.
Eerst hier lezen en dan doen. Had een dure les kunnen zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat klopt helemaal cookiemonster. Het kan in de toekomst altijd nog een dure les worden... wie zegt wat DFW over x jaar nog met deze gegevens kan doen?  Brrr..... :schok:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Advertorial - Geplaatst 21 uur geleden

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Het is makkelijk, na het aanmelden is er geen reclame meer zichtbaar.

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Vergelijkbare bijdragen

• Door Draakie
      Filmdistributeur Dutch FilmWorks wilt achter de gegevens van downloaders komen en gaat daarom in beroep tegen een vonnis van vorige week. Toen bepaalde een rechtbank dat provider Ziggo geen inzage hoeft te geven in de adres gegevens van mensen die de film The Hitman's Bodyguard hadden gedownload.
      De filmdistributeur wilde de adresgegevens van 377 mensen die de film illegaal hadden gedownload vanaf IP-adressen van Ziggo. De provider weigerde dat en daarom stapte Dutch FilmWorks naar de rechter. Die besliste dat illegaal up- en downloaden niet mag, maar dat het niet zeker is dat degene bij wie het IP-adres hoort ook echt degene is die de film heeft gedownload. Daarom hoefde Ziggo de informatie niet te geven.
      Een akelig eng voorbeeld, de huidige Nederlandse Robin Hood downloaders kan je hier zo vinden.
      Ben je benieuwd welke downloads er bekend zijn onder jouw IP adres? Dat kan je hier bekijken.
      En daarom, een VPN gebruiken!

Toon volledig nieuwsbericht
    • Door Draakie
      Filmdistributeur Dutch FilmWorks wilt achter de gegevens van downloaders komen en gaat daarom in beroep tegen een vonnis van vorige week. Toen bepaalde een rechtbank dat provider Ziggo geen inzage hoeft te geven in de adres gegevens van mensen die de film The Hitman's Bodyguard hadden gedownload.
      De filmdistributeur wilde de adresgegevens van 377 mensen die de film illegaal hadden gedownload vanaf IP-adressen van Ziggo. De provider weigerde dat en daarom stapte Dutch FilmWorks naar de rechter. Die besliste dat illegaal up- en downloaden niet mag, maar dat het niet zeker is dat degene bij wie het IP-adres hoort ook echt degene is die de film heeft gedownload. Daarom hoefde Ziggo de informatie niet te geven.
      Een akelig eng voorbeeld, de huidige Nederlandse Robin Hood downloaders kan je hier zo vinden.
      Ben je benieuwd welke downloads er bekend zijn onder jouw IP adres? Dat kan je hier bekijken.
      En daarom, een VPN gebruiken!

• Recent nieuwsbericht

• Nu op het forum

• Ik denk dat het wel uit te leggen is @Barbabas, want er is een verschil tussen Legaal en Illegaal Downloaden. Alles wat uitgezonden wordt op TV, of dat nou via een betaalde zender is of via een publieke zender, wordt auteursrecht betaald door de Omroep of bijv. Netflix / HBO / Videoland. Jij mag met de huidige opname mogelijkheden (Mediabox of Horizon) alles kopiëren en later afspelen of kijken als het maar voor thuisgebruik is. De thuiskopie in het Nederlands auteursrecht Op grond van artikel 16b en 16c Auteurswet 1912 mag men enkele exemplaren van een werk maken voor eigen oefening, studie of gebruik. Dit heet een thuiskopie. Een dergelijke kopie mag niet aan derden ter beschikking worden gesteld. Het is niet vereist dat je het origineel zelf gekocht hebt om een thuiskopie van een werk te mogen maken. Het downloaden uit illegale bron valt echter niet (meer) onder deze wetsartikelen. Hoewel onze wet altijd zo werd uitgelegd, heeft in april 2014 het Hof van Justitie bepaald dat een auteurswet geen downloaden uit illegale bron mag toestaan. Nederland heeft dus een downloadverbod. Voor een thuiskopie op een drager, zoals een beschrijfbare CD of een harde schijf, van een muziekwerk is een vergoeding verschuldigd. Deze moet de fabrikant van de (lege) drager betalen.  Sinds er mogelijkheden tot kopiëren op de markt zijn, is er dus wettelijk vastgesteld dat in de prijs van de (Blanco) Cassette bandjes, Videotape's of DVD en CD schijfjes een vastgesteld percentage auteursrecht zit dat afgedragen moet worden door de fabrikant. Onder deze link staat nog even duidelijk omschreven wat de afspraken zijn.
    • ... Mmm... Nooit over nagedacht eigenlijk. Maar je zegt daar wel wat waar ik nooit bij heb stilgestaan. Zo was de film "taken" laatst op TV. Ik kijk die via mijn Ziggo box en hij neemt deze automatisch op. Omdat ik geen reclame meer wilde kijken heb ik hem later aangezet op Netflix. Maar waarom mag ik hem dan niet downloaden?  In mijn geval betaald SBS6 de licentie. Betaal ik Ziggo om de film te kijken via SBS6 en wil ik hem morgen kijken dus neemt de Ziggo box hem op. Maar downloaden is niet toegestaan.... ik kan het helaas niet uitleggen
    • Ik blijf erbij dat er niks mis is met downloaden, het word al jaren gedaan met cassette bandjes muziek met vhs / betamax films en series, tegenwoordig met de ingebouwde opname functie in de decoders. Alleen met downloaden kan je zelf beslissen hoe en waar je het afspeelt, niks geen gemiste inkomsten voor de makers maar puur gebruikers gemak. Iemand mag mij echt eens duidelijk proberen te vertellen wat het verschil is als ik een gedownloade aflevering big bang theory kijk of opneem van tv.