Jump to content

• Duken
    Duken

5 redenen waarom downloaden nog even blijft

Sign in to follow this  

Een jaar of 15 geleden waren de hoogtijdagen van Limewire, Kazaa en Bearshare. Het internet is in de tussentijd keihard doorontwikkeld en die programma’s klinken anno 2019 niet meer bekend in de oren. Toch is het illegaal downloaden van content misschien wel actueler dan ooit. .

1. Een mager aanbod

Met diensten als Netflix en Amazon Prime hebben we alles wat ons hartje begeert. Nou ja, bijna alles dan. Je kunt dan wel zelf bepalen hoe laat je iets kijkt en hoeveel afleveringen. De beschikbare content is nog steeds niet aan jezelf. Zo kan het aanbod niet aansluiten op je smaak en mis je films of series die je zo graag zou willen zien. Vooral in Nederland is dat een issue. Het Amerikaanse aanbod van Netflix is bijvoorbeeld veel groter in vergelijking met ons land.

2. Drama der rechten

De reden dat je favoriete films of serie missen hebben vaak met rechten te maken. De ene streamingdienst mag die ene serie wel uitzenden en de ander niet. Of het nieuwste seizoen verschijnt pas na een jaar of twee á drie op je favoriete streamingdienst. Je loopt dan achter de feiten aan. Met een torrent heb je diezelfde avond nog het nieuwste seizoen binnen gevist..

3. Te veel keus

Het aanbod aan streamingdiensten groeit en groeit. Netflix, Hulu, Amazon Prime. Later dit jaar ook Disney. Je bent maandelijks serieus veel geld kwijt als je op al deze diensten een abonnement zou nemen. Het grote aanbod brengt de consument weer naar die torrentsite. Want dat is in principe één plek voor al je content.

4. Weinig schuldgevoel

Iets fysieks stelen in de winkel. Nee, dat doe je gewoon niet. Even die film of serie downloaden met het grootste gemak? Het gaat zo makkelijk en ondanks allerlei acties van Stichting Brein en consorten zijn er nog steeds genoeg torrentsites in de lucht met een gigantische bibliotheek. Omdat je de ‘eigenaar’ van de content er gevoelsmatig geen pijn mee doet ligt de drempel tot illegaal downloaden heel laag.

5. Stijgende prijzen

Helaas worden streamingdiensten niet goedkoper. Duurder worden ze wel. Voor een Netflix-abonnement betaal je (met Ultra HD-content) inmiddels 13,99 euro per maand. Natuurlijk kun je constructies verzinnen door bijvoorbeeld een account te delen met vrienden of familie, maar het maakt dat illegaal downloaden nog steeds een ding is.

Sign in to follow this  

User Feedback

Recommended Comments

mooi geschreven duken

bearshare dat ken ik ook nog heb ik ook nog meegewerkt maar dat is echt al weer lang gelden.  

Share this comment

Mooi artikel inderdaad.

Dat waren nog eens tijden. Met alle 3 de programma's heb ik gewerkt.

Met bearshare kwam ik er al snel achter dat je enkel muziek kon downloaden in WMA-formaat.

Sta je dan met je iPod en WMA-bestanden die niet werden herkend. 😂

Ook weet ik me nog te herinneren dat ik ieder bestandje wat ik had gedownload, apart ging scannen op virussen.

• Haha 1

Share this comment

Ja en we waren ook best naïef. Bij de installatie van de deel programma's was het ook vaak dat hij mijn documenten deelde of sommige deelden de gehele c drive. 

De tijd is snel gegaan, je wachten toen net zo lang op het downloaden van een muziek bestandje als nu een film.

En natuurlijk speelde we alles af met Winamp en de Windows media player met de codex packs. :)

Share this comment

Och, Winamp, dat was een geweldig programma. Na een tijdje gebruikte ik enkel Winamp nog.

Ja inderdaad. En wat was je blij als je een snelheidsupgrade kreeg van bijvoorbeeld 3Mbps naar 6Mbps.

Nu lach je erom, maar toen was je blij dat je je muziekbestandje nog sneller kon downloaden.

Share this comment

Het begon allemaal met Napster

Die heeft mij veel geld gekost aan telefoonrekeningen! 😀

Wat daarna kwam, weet ik niet meer ...

Was het Kazaa?

En je had Edonkey, nu vervangen door Emule

Gebruik ik nog steeds om te delen wat ik zelf heb.

Vroeger bestelde ik aan de hand van catalogussen Cd'tjes

Nu is bijna alles verkrijgbaar.

Is meer ook beter?

Eerlijk gezegd denk ik van niet .... 🤔

Share this comment

5 uur geleden zei idylle:

Vroeger bestelde ik aan de hand van catalogussen Cd'tjes

Nu is bijna alles verkrijgbaar.

Is meer ook beter?

Eerlijk gezegd denk ik van niet ...

Die cd'tjes ken ik ook nog. De crazybytes en Twilight cd's. Later dvd's. :)

de meer is beter zin, is voor mij ook niet waar. Het geluk en het luisteren van 1 mp3tje en een kleine verzameling samenstellen was heel leuk. Je had niet zoveel keuze, nu heb ik zoveel keuze dat ik soms niet eens meer weet wat ik moet draaien in Spotify of Netflix waardoor de tv of radio aangaat. 

keuze kan fijn zijn, maar soms ook weer niet :)

daaraan tegen kan ik ook weer genieten van Spotify, maar minder als mijn losse gedownloade MP3 op een 32 MB grote MP3 speler. 

Share this comment

Piraatje

Geplaatst 18 uur geleden

Vergeten jullie de VPN verbinding niet? Hiermee kan je veilig internetten en anoniem downloaden. Een vereiste tegenwoordig, gelukkig hebben we een uitgebreide handleiding geschreven met informatie. :goed:

De handleiding van de VPN verbinding staat hier.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
    Add a comment...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By William
      We zitten nu al een paar weken in de lockdown door het Corona virus. Dat betekend dat we allemaal binnen zitten en de videodiensten als Netflix en Disney+ veel worden bekeken om de tijd binnen wat prettiger te maken. Los van de videodiensten zijn we ook weer meer aan het downloaden en opzoek te gaan naar content welke nog niet beschikbaar is op de videoplatformen. Maar wat is er eigenlijk de afgelopen periode met de lockdown het meest gedownload? 
      Onderstaand is een overzicht welke films en series wij Nederlanders het meest hebben gedownload de afgelopen 4 weken. De lijst op opgesteld met de data van iknowwhatyoudownload.com. Hier worden de statistieken van het torrentverkeer bijgehouden. Eventueel kan je ook even kijken of je eigen IP adres ergens is opgevallen... Dat maakt gelijk weer scherp dat je een VPN verbinding moet gebruiken. Als je een VPN verbinding gebruikt zijn dit soort zaken niet meer zichtbaar en kan je anoniem gebruik kan maken van het internet. Belangrijkste voor de downloader is natuurlijk een eventuele auteur organisatie jouw persoonlijke gegevens niet kan achterhalen...
      De 10 meest gedownloade films in tijden van de lockdown in Nederland
      Maleficent: Mistress of Evil torrents: 237 Joker torrents: 896 Gemini Man torrents: 406 Frozen 2 torrents: 154 Zombieland: Double Tap torrents: 318 Once Upon a Time in Hollywood torrents: 642 Ad Astra torrents: 507 Jexi torrents: 54 Kill Chain torrents: 53 Togo torrents: 92   Los van de films downloaden we natuurlijk ook series. Onderstaand de lijst met de 10 meest gedownloade series van de afgelopen weken.
      The Mandalorian torrents: 2.300 Vikings torrents: 5.569 Game of Thrones torrents: 16.661 Doctor Who torrents: 2.344 Watchmen torrents: 1.057 The Witcher torrents: 555 The Expanse torrents: 2.559 Mr. Robot torrents: 2.599 Rick and Morty torrents: 1.488 The Walking Dead torrents: 11.617   Misschien heb je door de bovenstaande lijst weer zin in het bekijken van een nieuwe film of serie. Wij plaatsen ook elke week de top 10 meest gedownloade content. Onze download handleidingen vind je hier. Veel kijk plezier! 
    • By William
      We zitten nu al een paar weken in de lockdown door het Corona virus. Dat betekend dat we allemaal binnen zitten en de videodiensten als Netflix en Disney+ veel worden bekeken om de tijd binnen wat prettiger te maken. Los van de videodiensten zijn we ook weer meer aan het downloaden en opzoek te gaan naar content welke nog niet beschikbaar is op de videoplatformen. Maar wat is er eigenlijk de afgelopen periode met de lockdown het meest gedownload? 
      Onderstaand is een overzicht welke films en series wij Nederlanders het meest hebben gedownload de afgelopen 4 weken. De lijst op opgesteld met de data van iknowwhatyoudownload.com. Hier worden de statistieken van het torrentverkeer bijgehouden. Eventueel kan je ook even kijken of je eigen IP adres ergens is opgevallen... Dat maakt gelijk weer scherp dat je een VPN verbinding moet gebruiken. Als je een VPN verbinding gebruikt zijn dit soort zaken niet meer zichtbaar en kan je anoniem gebruik kan maken van het internet. Belangrijkste voor de downloader is natuurlijk een eventuele auteur organisatie jouw persoonlijke gegevens niet kan achterhalen...
      De 10 meest gedownloade films in tijden van de lockdown in Nederland
      Maleficent: Mistress of Evil torrents: 237 Joker torrents: 896 Gemini Man torrents: 406 Frozen 2 torrents: 154 Zombieland: Double Tap torrents: 318 Once Upon a Time in Hollywood torrents: 642 Ad Astra torrents: 507 Jexi torrents: 54 Kill Chain torrents: 53 Togo torrents: 92   Los van de films downloaden we natuurlijk ook series. Onderstaand de lijst met de 10 meest gedownloade series van de afgelopen weken.
      The Mandalorian torrents: 2.300 Vikings torrents: 5.569 Game of Thrones torrents: 16.661 Doctor Who torrents: 2.344 Watchmen torrents: 1.057 The Witcher torrents: 555 The Expanse torrents: 2.559 Mr. Robot torrents: 2.599 Rick and Morty torrents: 1.488 The Walking Dead torrents: 11.617   Misschien heb je door de bovenstaande lijst weer zin in het bekijken van een nieuwe film of serie. Wij plaatsen ook elke week de top 10 meest gedownloade content. Onze download handleidingen vind je hier. Veel kijk plezier! 

View full nieuwsbericht
    • By William
      Ze zijn opgegroeid met Netflix, maar ze hebben nog genoeg redenen om gebruik te maken van illegale sites. Ik kan me het moment waarop ik besefte dat je films gewoon kunt downloaden nog goed herinneren. Mijn neef, die was opgegroeid tussen de gebrande dvd’s, vertelde me op een dag dat hij een film van het internet had gedownload, en ik kon het in eerste instantie nauwelijks geloven. Het internet kende ik alleen van gratis spelletjes en MSN, maar je kon er dus ook films kijken die nog niet eens uit zijn gebracht?
      Het was 2003, en muziek downloaden deed iedereen dan weer wel al. Mijn neef vertelde dat films downloaden een stuk langer duurde, soms wel een hele dag. De kwaliteit was ook niet enorm goed, maar toch: dit was de toekomst.
      Toen ik een tiener werd, ging het al veel sneller, en doordat we online konden streamen kon ik alles zien wat ik maar wilde. Hoe legaal dit allemaal was wist niemand, maar iedereen was het erover eens dat je goed zat zolang je het materiaal zelf maar niet distribueerde. Ik voelde me nooit betrapt of schuldig, ondanks dat het eigenlijk gewoon diefstal is.
      Sindsdien is er een hoop veranderd. De websites die ik gebruikte bestaan niet meer, en welke je nu kunt gebruiken weet ik eigenlijk niet. Nu hebben we accounts op Netflix en andere betaalde streamingdiensten – wat erg handig is, maar bij elkaar opgeteld toch ook weer veel geld kost. De afgelopen jaren ben ik toch weer begonnen met illegaal downloaden en streamen, al heb ik gemerkt dat het nu een stuk lastiger is – je kunt bijvoorbeeld maar beter een vpn-verbinding hebben. Ik merk dat veel van mijn leeftijdsgenoten geen idee meer hebben hoe ze moeten downloaden, en ervan balen dat er een prijskaartje hangt aan het alternatief.
      Ik vroeg me af: is Generatie Z, de generatie die de hoogtijdagen van het illegaal downloaden nauwelijks heeft meegemaakt en is opgegroeid met Netflix, nog wel met downloaden bezig? Nou, dat zijn ze zeker. Ik sprak er twintig tieners en begin-twintigers over, en die zeiden tot mijn eigen verbazing dat ze nog behoorlijk vaak schimmige websites bezoeken om te downloaden en te streamen.
      Hoe we aankijken tegen piraterij is de afgelopen jaren drastisch veranderd. Toen Disney Plus zijn line-up op Twitter had aangekondigd, tweette ik of mensen soms zijn vergeten “dat illegaal streamen ook nog bestaat”, en veel andere twitteraars noemden me een dief – een respons die ik tien jaar geleden nooit voor me had kunnen zien.
      Zowel Netflix als Amazon betaalden weinig tot geen federale inkomstenbelasting in 2018. Als ik iets kijk zonder ervoor te betalen, lig ik daar dus niet per se nachten van wakker. Consumenten moeten natuurlijk niet strenger worden behandeld dan bedrijven die honderden miljarden waard zijn – ik zou dan ook nooit iets illegaal downloaden of streamen van een onafhankelijk project dat het geld echt hard nodig heeft. En toch betaal ik zo tientallen euro’s per maand aan streamingdiensten. Al zou ik er nu niet zo snel eentje extra bij nemen omdat ik alleen wat afleveringen van één serie wil zien.
      Ik ben niet de enige die op zoek ging naar manieren om te downloaden en te streamen zonder aan een abonnement vast te zitten. Uit het Global Internet Report dat Sandvine in 2018 publiceerde, bleek dat we vanwege het grote aanbod streamingdiensten weer massaal teruggaan naar piraterij. Het lijkt erop dat Generatie Z juist deel uitmaakt van een nieuwe piraterijgolf, en hier misschien zelfs een leidende rol in speelt.
      Hana (18) uit Duitsland vertelde dat ze van haar ouders heeft geleerd om illegaal te downloaden (en ja, toen voelde ik me nogal oud). “Mijn ouders leerden me hoe ik ‘veilige’ sites kon vinden toen ik klein was, zodat ik niet zomaar een virus zou downloaden op de gezinscomputer,” vertelt ze. “Ik kijk graag dingen die op een legale manier niet zo makkelijk te krijgen zijn, dus ik voel me er niet schuldig over om het te downloaden,” zegt ze.
      Bang om gepakt te worden is ze niet. “Ik download geen torrents, want die zijn makkelijk te tracken,” zegt ze. “En online streamen is in moreel opzicht misschien wel wat twijfelachtig, maar strikt genomen niet verboden zolang de content maar op de hostsite blijft en niet gedownload wordt.”
      De meeste mensen van Generatie Z die ik sprak (en dus tussen 1995 en 2012 zijn geboren) hadden een vergelijkbare opvatting over piraterij.
      Sasha, een 23-jarige Canadese, vertelde me dat ze voor piraterij en streamen zonder abonnement kiest omdat veel van de zeldzamere of oudere films die ze wil zien, niet op de betaalde streamingdiensten te zien zijn. Anderen zeiden ook dat ze nieuwsgierig waren naar de films die niet op streamingplatforms te zien zijn – en dat zijn er nogal wat, aangezien Netflix zich vooral richt op series.
      Sasha voelt zich er niet schuldig over, zegt ze in een Twitter-DM. “Huren is superduur. En ik ga ook nog gewoon naar de bioscoop en zo.”
      Sommigen zeggen dat ze van oudere zussen of broers hebben geleerd hoe ze moeten streamen en downloaden. Ze begonnen er meestal mee toen ze net oud genoeg waren om zelf voor dit soort diensten te betalen, of dus juist niet, omdat ze het zich niet konden veroorloven.
      Een twintigjarige tiener uit Ierland vertelde: “Toen ik eenmaal voor mezelf had bepaald dat ik het niet iets slechts vind om illegaal te streamen, vond ik het nergens meer op slaan om voor iets te betalen dat ik ook gratis kon krijgen.”
      Je zou nu kunnen zeggen dat het ze dus niks kan schelen dat de makers geld mislopen, maar ze kunnen dat over het algemeen – net als ik – naar zichzelf toe prima rechtvaardigen. “Ik vind dat ik films en programma’s op andere manieren steun, en ik kan mezelf er niet echt van overtuigen dat ik mijn steentje bijdraag door Apple meer geld te geven,” zei een andere twintigjarige.
      Los hiervan zou je je ook kunnen afvragen waarom geld, en dus toegang tot streamingdiensten, bepalend moet zijn voor wie welke films mag kijken. Toen ik jong was, zocht ik vooral buitenlandse films die ik nergens anders kon vinden. Dankzij een illegale download keek ik in 2009 voor het eerst The Host van Bong Joon-ho, een film die ik nog altijd als een van mijn favorieten beschouw. Het opende voor mij de deur naar de Koreaanse cinema.
      En dat is toch wel wat ik Generatie Z op z’n minst ook gun. Dit artikel verscheen oorspronkelijk op VICE US

• Aanbevolen nieuws

• Nieuwe handleiding

• Latest nieuws

• Nu op het forum

• De piraten van hiernaast Het saaie stadje Zandwijk aan zee wordt opgeschrikt door de komst van de piratenfamilie Donderbus. Deze familie van Piraten is natuurlijk heel anders vergeleken met de verder zeer burgerlijke bewoners. Michiel welke naast de piraten woont sluit al snel vriendschap met Billie de zoon van Hector en Betsie Donderbus. Wanneer Knokige Krelis, de aartsvijand van de familie Donderbus, ten tonele verschijnt komt de vriendschap tussen Billy en Michiel onder druk te staan. Zal Michiel weer een vriend kwijtraken, of weten de jongens samen met buurmeisje Elizabeth Knokige Krelis weten te verslaan. Wat de film leuk laat zien is dat het vaak de volwassenen zijn welke last hebben van vooroordelen en niet de kinderen. De Piraten van Hiernaast is zoals gezegd een kleurrijke film vol met kleurrijke en stereotypes figuren. Daarbij ziet het schip er heel leuk uit midden in de woonwijk en is het gezin inclusief Knokige Krelis fantastisch aangekleed als piraten. Tel daarbij de waakhaai op, welke er nog verrassend goed uitziet, en je hebt gewoon een zeer vermakelijke familiefilm welke met een speelduur van iets meer dan 90 minuten geen moment verveelt en leuk is voor jong en toch ook voor oud(ers) Downloaden Als De piraten van hiernaast online verschijnt, kun je hem ook downloaden. Door de film te downloaden, kun je hem altijd en overal bekijken; ook zonder internet. Er zijn verschillende diensten die je de mogelijkheid geven om films voor een vriendelijke prijs te downloaden, en de eventuele ondertiteling zit er dan bij. Let er wel op dat het downloaden van een film ruimte inneemt op je computer, tablet of telefoon. Als je niet genoeg ruimte hebt of sneller wilt kijken is handiger om de film te streamen via Pathe Thuis.  De piraten van hiernaast.mkv (Zolang een film in de bioscoop draait, is het meestal nog niet mogelijk om hem te streamen of te downloaden) bron Afbeeldingen De piraten van hiernaast downloaden via Torrent / NZB / Stream Directe links naar websites voor de film De piraten van hiernaast 2020 NZB, Torrent, stream of download bestand zijn en mogen op Duken.nl niet worden geplaatst. Discussiëren, overleggen en tips over het (online) kijken zijn wel toegestaan.    Meer informatie in onze huisregels.
    • Dat meen je niet... een bestand van 2011 waar ze overvallen  Ik verwijder het bestand gelijk even. @xipher worden we dan automatisch weer "schoon"? http://duken.nl/wp-content/uploads/2011/07/frostwire-Duken-nl.exe
    • Link is toegevoegd en de oude is aangepast. Bedankt voor de bijdrage @hans1
  • Recente actieve topics

• Create New...