Spring naar bijdragen

  • BREIN houdt voet bij stuk na schikking

     Delen


    Medio 2018 sprak BREIN  een verkoper aan van illegale kopieën van ebooks op Marktplaats en Facebook. Ondanks de ondertekening van een onthoudingsverklaring met boetebeding ging de vrouw door met de inbreukmakende verkoop, waarvoor zij begin 2019 door BREIN werd geconfronteerd met een vordering van 4.000 euro.

    Aangezien betaling achterwege bleef en beslag op roerende goederen mislukte omdat die van de moeder zouden zijn, legde BREIN beslag op het huis van de vrouw. Na enig geharrewar over ongeloofwaardige verhalen werd alsnog een afbetalingsregeling overeengekomen. Die stokte echter nadat er in totaal 2.500 euro was betaald in termijnen van 100 euro per maand. Daarom legde BREIN eind vorig jaar beslag op de auto van de vrouw, welke deze maand verkocht zou worden. Hierna is geschikt door middel van betaling van nog eens 2.500 euro ineens. In totaal is 5.000 euro geïnd.

    Schrijvers, uitgevers en boekwinkels verdienen hun brood met de verkoop van hun werk. Van de verkoop van illegale kopieën zien zij geen cent terug. Daarom treedt stichting BREIN daartegen op. Daarbij wordt een schikking aangeboden waarvan de hoogte afhangt van de omvang van de inbreuk en waarbij rekening wordt gehouden met persoonlijke omstandigheden en draagkracht. In elk geval wordt een onthoudingsverklaring met boetebeding overeengekomen ter weerhouding van toekomstige inbreuken. Wanneer die dan toch nog plaatsvinden dan incasseert BREIN de verbeurde boetes. Indien de inbreukmaker weigert een regeling met BREIN te treffen dan volgt een rechtszaak. Daarbij wordt een verbod met dwangsom en kostenveroordeling gevorderd. Afhankelijk van de omstandigheden kunnen rechthebbenden ook een schadeclaim indienen.



    Gast
     Delen


    Terugkoppeling

    Aanbevolen reactie

    18 uur geleden zei Meh Meh:

    Als ze e-books verkocht, heb ik niet zoveel medelijden met haar. Je deelt gratis om je medemens te helpen, of je deelt niets.

    Dat vind ik ook Meh Meh, dat is om problemen vragen. Zo'n zaken doe je niet.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Als ik het stuk zo lees, dan lijkt het erop dat het om iemand met problemen gaat. Verdeelt over zo'n lange tijd kan bijna iedereen het geld wel ophoesten. Mogelijk is degene die de e-books verkocht verslaaft, of ze heeft 3 kinderen en een kleine uitkering. 

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    40 minuten geleden zei Meh Meh:

    Als ik het stuk zo lees, dan lijkt het erop dat het om iemand met problemen gaat. Verdeelt over zo'n lange tijd kan bijna iedereen het geld wel ophoesten. Mogelijk is degene die de e-books verkocht verslaaft, of ze heeft 3 kinderen en een kleine uitkering. 

    Je hebt wel een fantastisch gevoel voor drama @Meh Meh, maar ik denk dat dit slinkse dametje een aardig verdien modelletje had aan die boekverkoop. In dit verhaal is al sprake van het bezit van een Eigen Huis en een Auto waar BREIN beslag op had gelegd, dus ik denk haast dat er wel een aantal Hypotheek aflossingen zijn gedaan van de opbrengsten. :angel:

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites



    Doe je mee?

    Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

    Gast
    Voeg een reactie toe...

    ×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

    ×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


Mededelingen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...