Spring naar bijdragen

CPU 62° Celsius, maar is het betrouwbaar?


Aanbevolen reactie


  • Bijdragen:  311
  • Waardering:   49
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  01-05-11
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  29

Ik heb mijn Core i7-2600K overclocked naar 4GHz, een verschil dus van 600MHz. Ik kan de boost in kloksnelheid meer dan gebruiken voor PS2-emulatie, waar het verschil dag en nacht is. Ik heb er wat stabiliteitstests op uitgevoerd, onder andere met Prime95 x64 een uurtje laten draaien, dan start ik Everest (nu AIDA64) op en die zegt dat mijn CPU draait op 196° Celsius. Je reinse onzin dus. Ik herstart de PC om in mijn BIOS te kijken wat de temperaturen zijn, zegt hij dat mijn CPU werkt op 62°. Is dat wel betrouwbaar, aangezien hij een paar seconden gehad heeft om wat af te koelen voor ik hem heropstartte? CPU-Z zegt dat mijn voltages op idle blijven staan op ongeveer 0.99v en onder load gaat hij naar 1.22 op z'n hoogst. Is deze overclock nou aanneembaar voor dagelijks gebruik? Ik ben een complete leek wat betreft overclocking, een geluk dat het zo makkelijk is op Sandy Bridge.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 49
  • 311

  • Bijdragen:  500
  • Waardering:   228
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  19-04-06
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  33

Test eens met RealTemp onder full-stress. Die temperatuur geloof ik. Je CPU zal inderdaad direct afkoelen als je 'm van stress afhaalt, na een minuut kan dat zeker 10 graden schelen. Geen idee wat de normale voltages zijn, maar moet je die per se veranderen om naar 4 GHz te gaan? Zo ja, dan heb je misschien een vrij slechte 2600K of zit je koeler niet goed. Welke multiplier haal je?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 228
  • 500

  • Bijdragen:  311
  • Waardering:   49
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  01-05-11
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  29

Ik hoef die niet te veranderen, neen. Niet manueel, alleszins. Ik haal de multiplier 43*100MHz geloof ik. Ik laat hem vanmiddag eens werken onder full RealTemp en kom dan terug.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 49
  • 311

  • Bijdragen:  3.912
  • Waardering:   206
  • Prestatiepunten:  17
  • Dagen gewonnen:  1
  • Lid sinds:  25-12-09
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  28

Nu jullie het er toch over hebben, hoe kan je je computer op full stress laten lopen? Bij een zware game lukt het soms wel, maar wanneer je hem dan minimaliseert koelt de processor gelijk al af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 206
  • 3,9k
  • 1

  • Bijdragen:  500
  • Waardering:   228
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  19-04-06
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  33

Orthos. ;)

@Roo: het is juist de bedoeling dat je met de multiplier overclockt. Die moet je dus veranderen, de v-core zo veel mogelijk laten staan!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 228
  • 500

  • Bijdragen:  311
  • Waardering:   49
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  01-05-11
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  29

Nou ja dat weet ik, de v-core staat gewoon nog op standaard hoor. Maar is een voltage van 1.22 zo hoog dan? Sommige sites zeggen dat een SB 1.46v aankan op z'n hoogst?

Volgens mij mis ik wat elementaire info en had ik die overclock beter nog wat kunnen uitstellen. >.<

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 49
  • 311

  • Bijdragen:  311
  • Waardering:   49
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  01-05-11
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  29

Vreemd. In een paar seconden stresstest ging hij volgens RealTemp van 60° naar 98° C (core 2) en het ding deed geen thermal shutdown. Snel even in de BIOS gaan en mijn multiplier terug op 34 zetten en naar de hel ermee. :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 49
  • 311

  • Bijdragen:  500
  • Waardering:   228
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  19-04-06
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  33

Nee, je hebt gelijk. ;) Die v-core is niet hoog, wist gewoon het normale getal niet uit mijn hoofd. Ook de multiplier niet, trouwens. Met die enorme verandering in temperatuur houd ik het op de koeler. Kijk of die goed vast zit, er genoeg koelpasta tussen zit en of de bevestiging op de CPU (term even kwijt) niet krom is. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 228
  • 500

  • Bijdragen:  311
  • Waardering:   49
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  01-05-11
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  29

Dat zou ik allemaal heel graag doen, maar als ik de kast wil opendoen dan vervalt de garantie. Ik heb hem nog niet schoongemaakt sinds de dag dat ik hem kocht (30 september '11) gewoon omdat het simpelweg niet mag van de winkel.

Then again, tot nu toe heeft de computer nog geen mankementen gehad, dus als ik hem openmaak om schoon te maken zal het wel niet zo erg zijn zeker? En als hij dan toch kapot gaat heb ik nog steeds garantie op de componenten zelf, toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 49
  • 311

  • Bijdragen:  500
  • Waardering:   228
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  19-04-06
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  33

Dan overleg je die data toch met de winkel? Het is wel verstandig om nog binnen de garantie een oorzaak te vinden.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 228
  • 500

  • Bijdragen:  311
  • Waardering:   49
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  01-05-11
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  29

Zo. Garantiezegel verbroken, stof uit mijn computer verwijderd. Het is nu niet alsof dat ding van vandaag op morgen zal kapotvallen, en mocht dat toch het geval zijn, dan heb ik nog de garantie van de componenten zelf. Even de temperatuur meten, en indien het nog steeds te warm wordt haal ik een degelijkere CPU cooler. Suggesties?

Edit: Het ding gaat weer naar de 90° C bij full load op stock-frequency, dus dat wordt echt een nieuwe. Waarmee zou ik hem op 4GHz kunnen zetten waarbij hij niet hoger gaat dan laat ons zeggen 60° C onder full load?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 49
  • 311

  • Bijdragen:  500
  • Waardering:   228
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  19-04-06
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  33

Mugen 2 of 3, als die in je kast past...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 228
  • 500

  • Bijdragen:  311
  • Waardering:   49
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  01-05-11
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  29

Oke...en zoniet? :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 49
  • 311

  • Bijdragen:  500
  • Waardering:   228
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  19-04-06
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  33

Cooler Master Hyper 212 EVO of Hyper TX-3, die overigens ook nog aan de grote kant zijn maar in een ATX-behuizing moeten passen, of een closed-loop waterkoelingsetje zoals de Corsair Hydro H60 of Antec H2O (Kühler) 620. Bij dat laatste krijg je een 120 rad die ook nog maar in je kast moet passen. Maar dat kun je zelf inbouwen: eerst haal je een outtake fan weg, je zet die op het rad en monteert het geheel weer op de plek waar de fan eerst zat. Meestal krijg je er een fan bij, dus je kunt zelf ook een mooie plek uitzoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 228
  • 500

  • Bijdragen:  5.918
  • Waardering:   109
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  15-03-08
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Eventuele andere keuzes:

Duurdere oplossing:

- Noctua NH-D14, erg stil en koelt als één van de beste

Goedkopere oplossing:

- Scythe Mine 2, iets goedkoper dan de Mugen 2 maar ook wat kleiner.

Closed-loop is de H80 de beste 1x 120mm oplossing. Wel wat aan de prijzige kant.

Vergeet niet http://tweakers.net/...al-compound-(4g) goede koelpasta

De Scythe Mugen 2 is wel lastig te monteren heb ik begrepen. Maar om je keuze te vergemakkelijken is het misschien handig op te zoeken wel behuizing je hebt of wat foto'tjes en afmetingen?\

Btw, de Hyper TX-3 heb ik een tijdje op mijn cpu gehad. De 92mm fan maakt een flink geluid op 100%, wel handig om daar rekening mee te houden. Qua grootte moet ik die eigenlijk in elke ATX-kast passen. Maar om flink te overclocken zou ik op lucht de Noctua kiezen met een goede air-flow in de kast.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 109
  • 5,9k

Geplaatst 2 uur geleden

Vergeten jullie alsjeblieft de VPN verbinding niet? Je internet provider zoals Ziggo of KPN kan door gebruik van de VPN niet zien wat er gebeurd op je internet verbinding en ben je volledig anoniem voor iedereen. Een vereiste tegenwoordig.... We een uitgebreide handleiding geschreven met informatie. :goed:

Deze vindt je hier:   https://www.duken.nl/forums/handleidingen/downloaden/vpn-verbinding-en-anoniem-downloaden-r35/  


Doe je mee?

Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

Gast
Reageer op deze discussie / vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Mededelingen


  • Recent nieuwsbericht

  • Willekeurig topic

  • Nu op het forum

    Gast Micahamoum

    Gast Micahamoum

    Geplaatst

    https://1x-bet-india.com
    Gast Avenue 17

    Gast Avenue 17

    Geplaatst

    The charming answer

    Drifter

    Geplaatst

    Hierbij nog 10 Toppers als aanvulling op bovenstaande Gratis Games Fall Guys: Ultimate Knockout Platforms: PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en pc Ook na de hype is Fall Guys een geweldige partygame. Met honderd man door een hindernisbaan vol draaiende hamers, sloopkogels en vliegende platformen stormen is natuurlijk een recept voor ultieme chaos. Dankzij de logge physics en merkwaardige besturing kun je eigenlijk ook niet boos worden als je vlak voor de finish van de baan wordt ge-yeet. Honkai: Star Rail Platforms: PlayStation 5, Android, iOS en pc Onze Kamal is nog steeds verslingerd aan de gratis, strategische rpg Honkai Star Rai. Voor deze game laten we dan ook hem aan het woord: “Als ik Honkai: Star Rail zou moeten samenvatten: het is een van de meest gedetailleerde rpg’s, die maar blijft verrassen. Als je Genshin Impact speelt, weet je al hoeveel passie miHoYo in zijn games stopt. Honkai: Star Rail is geen uitzondering. Ik ben sinds dag één een megafan en kan de game aan iedere fan van rpg-games aanraden.” Nou, duidelijk dus. Overwatch 2 Platforms: PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en pc Overwatch 2 stelde bij verschijning behoorlijk teleur. De singeplayercampagne ontbrak (en is inmiddels geannuleerd), de game was niet bijster veel veranderd ten opzichte van het eerste deel en personages vrijspelen kost veel speeltijd óf geld. Nu spelers elk nieuw personage direct kosteloos ontvangen, is Overwatch 2 een stuk beter om gratis te spelen. Bovendien is Blizzards hero-shooter na al die jaren gestroomlijnder en gevarieerder dan ooit. Marvel Snap Platforms: Pc Er zijn talloze mobiele games, maar Marvel Snap verdient absoluut een vermelding. Het heeft alles wat je wilt van een gratis cardgame: een eerlijk verdienmodel, simpele regels en een fantastische presentatie. Even een online potje spelen is eenvoudig, en het introduceert het grote publiek op een leuke manier aan minder bekende helden. Dota 2 Platforms: Pc Vaak wordt Dota 2 de ingewikkeldere tegenhanger van League of Legends genoemd, maar dat is voor de community zelf vloeken in de kerk. Alleen al omdat alle helden bij aanvang gratis beschikbaar zijn, in tegenstelling tot League. Bovendien is de gameplay nóg strategischer ingestoken, met een strenge doch bevredigende leercurve voor nieuwkomers. Spelunky Classic Platforms: Pc In Spelunky is elke stap voorwaarts een risico, terwijl je een weg graaft door de ondergrondse gangen. Spelunky HD en Spelunky 2 zijn wellicht betere opties, maar als je de bikkelharde roguelike-platformervaring van Derek Yu’s franchise in z’n meest pure vorm wil beleven, dan is het origineel nog altijd een goede optie. Counter-Strike 2 Platforms: Pc Hoewel niet iedereen tevreden is over de veranderingen in Counter-Strike 2 ten opzichte van Global Offensive, kun je eigenlijk niet om de game heen. Al jarenlang is het de gouden standaard voor competitieve shooters die draaien om pure reflexen en strategie. Daarbij is de balans nog steeds uitstekend, en hebben maps een welkome grafische make-over gekregen. Geef het nog even, en dan is Counter-Strike weer helemaal terug op het oude niveau. De Sims 4 Platforms: PlayStation 4, Xbox One en pc Je bent een fortuin kwijt als je alle Sims 4-uitbreidingen wilt aanschaffen, maar gelukkig is de basisgame gratis. Toegegeven: de meeste spelers willen waarschijnlijk van start met een of twee uitbreidingen, maar de game is ook prima op zichzelf te spelen. Final Fantasy 14 Platforms: PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc Final Fantasy 14 betreft één van Square Enix’ grote comebackverhalen. Inmiddels is het een van de populairste mmo’s ter wereld en met elke uitbreiding steeds completer. Sommigen claimen zelfs dat de mmo de beste Final Fantasy-verhalen tot op heden bevat. De game is nu gratis te spelen tot en met level 70, waarbij spelers kunnen kiezen uit 16 verschillende jobs. Doki Doki Literature Club Platforms: Pc Je voelt je in de maling genomen wanneer Doki Doki literature Club van een datingsim verandert in een horrorgame. Hoe en wat is beter om zelf te ontdekken, maar het is goed om te weten dat er inmiddels een Plus-versie van de game met meer content is verschenen. Maar voor de meesten is het origineel een hele goeie gratis game.
  • Recente prestatie

    • latu heeft zojuist een badge verdient
      2 jaar actief
  • Recente actieve topics

  • Populaire bijdragers

    Deze week heeft niemand nog waardering gekregen.

  • Willekeurige films

  • Willekeurige link

×
×
  • Nieuwe aanmaken...