Spring naar bijdragen

  • Downloadpolitie is te laat

     Delen


    Vanaf oktober wil de Nederlandse distributeur Dutch Filmworks boetes uitdelen aan mensen die gekopieerde films downloaden. Dat is rijkelijk laat. Al sinds 2014 is het in Nederland verboden te downloaden uit illegale bron, net als in de rest van Europa. Bij de buren, onder meer in Duitsland en Denemarken, zijn ze eerder begonnen en zit de schrik er goed in: betrapte downloaders krijgen daar boetes van 800 of 900 euro omdat ze een film of serie keken die ze van een torrentsite haalden. Het zou je ook kunnen gebeuren als je kijkt via Popcorn Time. Want al ziet dat programma eruit als Netflix, onder de motorkap draait torrentsoftware.

    Om overtreders op te sporen maakt de distributeur gebruik van Texcipio. Dat had de naam van een schurk uit een Batman-film kunnen zijn, maar als je dit Duitse bedrijfje opbelt krijg je gewoon directeur Norbert Türbach uit Kalsruhe aan de lijn of een van zijn 29 collega’s. Uitleg geven doet Türbach graag, via e-mail dan.

    Op verzoek van rechthebbenden – filmmaatschappijen en distributeurs – houdt Texcipio de peer-to-peer-netwerken in de gaten. Dat zijn decentrale computernetten, vindbaar gemaakt door websites die torrent-bestandjes verspreiden met locaties van gekopieerde films, muziek en software.

    Dat gaat zo: Texcipio downloadt zo’n torrent via een programma als Azureus en registreert welke computers er komen snuffelen, downloaden en uploaden. Elk computeradres (IP-adres) wordt bewaard en volgens Türbach is dat geaccepteerd bewijs in de rechtbank. Saillant detail: om te controleren of monitoringbedrijven als Texcipio hun werk wel goed doen, downloaden filmmaatschappijen zelf hun eigen films.

    Lees verder op: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/09/05/downloadpolitie-is-vijf-jaar-te-laat-12821669-a1572209

    Hoe hoog die boetes in Nederland worden, weet Dutch Filmworks nog niet. Niet zo hoog als in Duitsland, belooft de distributeur. Het lijkt vooral om het schrikeffect te gaan. Mensen die downloaden via een vpn, zijn  niet op te sporen en blijven dus buiten bereik van het bedrijf zegt Dutch Filmworks.

     

    Eigenlijk valt de downloadpolitie een jaar of vijf te laat binnen. Tot 2013 domineerden peer-to-peer-netwerken het webverkeer, daarna namen Netflix en YouTube het over. We zijn meer legale online video gaan kijken, waardoor er minder tijd overbleef om rond te snaaien. Er groeit zowaar een generatie op die eraan gewend is dat je voor online content betaalt of advertenties moet bekijken.

    Het aandeel ‘peer-to-peer’ nam af en piraterij verplaatste zich naar streams, bijvoorbeeld van live sportwedstrijden die via verborgen YouTube-links worden doorgestuurd. Zo kijk je ook zonder Ziggo-abonnement naar de Formule 1. Providers zullen eerder geneigd zijn om zulk soort piraterij te helpen bestrijden, die rechtstreeks in hun eigen vlees snijdt.

    https://www.nrc.nl/nieuws/2017/09/05/downloadpolitie-is-vijf-jaar-te-laat-12821669-a1572209



    bewerkt door Duken


    Duken
     Delen


    Terugkoppeling

    Aanbevolen reactie

    • Oud-beheerder

    Dat zouden ze niet kunnen doen lijkt mij, maar zeg nooit nooit. 

    Ik duim alleen dat de internet providers geen klant gegevens gaan uitdelen op basis van op adres. Dat kan dan echt een enge bedoeling worden. Als dat het geval echt wordt draait de VPN server standaard. Bah. :-(

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Dat is wat ik mij afvraag. Een bedrijf en Brein kunnen waarnemen dat een bepaald IP adres copyright 'schendt' maar moeten ISP dan maar direct NAW gegevens van een klant overdragen?
    En wat als die klant een hotel is waar 100 verschillende gasten per dag verblijven.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    brrr vindt het maar eng worden om nog maar wat te downloaden of soms wat te uploaden zeg :(


    ik heb dan wel een seedbox dus ik gebruik geen ip adres van mezelf maar toch vindt niks meer, misschien toch maar stoppen
    en ik weet inmiddels dat mijn seedbox niet in nederland is en dat ze ook geen ip adressen of zoiets gebruiken wat ik begrijp want heb dat wel even goed gevraagd.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    • Oud-beheerder

    Precies, ik draai vanaf vandaag standaard de VPN. Die van Pia start automatisch en eigenlijk merk ik het niet eens. Al die track ellende. Op de mediacenter werkt de VPN weer niet lekker ivm Netflix.

    Daar mag het niet bij..... Pffff . Netflix en vpn. Tja betaalde dienst..... 

    Maar ik begrijp je twijfels @ShadowMaster . Neem het zekere voor het onzekere. Zeker uploaden is uit den boze. Knap van sommige heren dat ze het doen, maar je moet wel stevige ballen hebben. :sweat:

    Ik dank jullie :)

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites



    Doe je mee?

    Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

    Gast
    Voeg een reactie toe...

    ×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

    ×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


Mededelingen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...