Spring naar bijdragen

  • Ik ben een piraat en schaam mij er niet voor

     Delen


    Na jarenlang braaf te hebben gedaan wat de entertainment-industrie van mij verwacht ben ik het meer dan zat en kap ik ermee. De legale bochten waarin ik mij moet wringen werken averechts. Ik laat je aan de hand van wat voorbeelden zien waarom ik de moed heb opgegeven.

    Ik heb het geprobeerd, echt waar. Na jaren geleden veel discussies te hebben gevoerd met mensen die het illegaal kopiëren of downloaden van illegale content goedpraten heb ik het opgegeven. Ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik in een ver verleden op een computerclub of LAN-party ook wel eens wat films en muziek heb gekopieerd, maar over het algemeen was ik iemand die zich braaf aan de regels hield en gewoon naar de winkel liep om muziek en/of films aan te schaffen. Ik kreeg al vrij vroeg van huis mee dat als je iets wilt hebben je daar gewoon voor moet betalen. Dat leek mij dan ook niet meer dan logisch.

    Ook alle reclamespotjes rondom dat onderwerp wisten mij te beïnvloeden. De "Je steelt geen auto" "BIG" en "Piraterij is een misdrijf"-campagnes maakte mij bewust van het feit dat het helemaal niet zo gewoon is om je media te kopiëren van een ander. Ik was dan ook altijd "die irritante moraalridder" die zich afkeurend uitliet op fora als mensen het illegaal downloaden en maken van illegale kopieën verheerlijkten. Ook op verjaardagsfeestjes heb ik menig discussie gevoerd met mensen die dit allemaal de normaalste zaak van de wereld vonden.

    Argumenten als "Het is hier niet te krijgen", "Het wordt je onnodig moeilijk gemaakt", "Ik heb het al een keer eerder aangeschaft" vond ik maar zwak en ik kon mij echt kwaad maken als het meest gehoorde argument "het is te duur" de revue passeerde.

    Toch gebeurde er de laatste jaren iets waardoor ik milder werd en zelfs begrip kreeg voor de piraten om mij heen. Niet zozeer omdat ik dat zelf graag wilde doen, maar omdat ik die hoek in werd gedreven door dezelfde industrie die ik zo hard verdedigde.

    Het concept is altijd simpel geweest. Als ik naar de winkel ging om een film te kopen, pakte ik de band uit het schap, legde deze op de toonbank, rekende af, schoof deze thuis in m'n videorecorder en ik kon de film zo vaak kijken als ik wilde. Als ik een serie of film op tv wilde kijken, maar dat niet kon nam ik deze op en kon ik deze zo vaak terugkijken als ik maar wilde. Hetzelfde gold voor muziek. De platen en cd's die ik thuis heb liggen, kan ik nog steeds afspelen, zo vaak als ik maar wil. Ik kan ze meenemen naar andere mensen en daar ook zo vaak afspelen als ik maar wil. Niemand houdt mij tegen. Helaas is daar de laatste jaren verandering in gekomen.

    Muziek

    Dat begon toen ik de stap naar digitale media maakte. Als muziekliefhebber was ik erg gecharmeerd door de MP3-speler en ik kocht deze al gauw. Aangezien er toen nog niet echt veel plekken waren waar je legaal MP3's kon aanschaffen, ripte ik mijn eigen muziek en zette deze om naar het muziekformaat zodat ik deze af kon spelen op m'n kleine draagbare spelertje. Dit werd mij echter steeds moeilijker gemaakt omdat steeds meer cd's werden uitgerust met zogenaamde antipiraterij-maatregelen. Daar valt wat voor te zeggen aangezien de geripte mp3's makkelijk online kunnen worden gedeeld, maar dat betekende dus ook dat ik mijn muziek niet meer makkelijk op mijn computer kon krijgen. Dit ging zelfs zo ver dat mijn computer op een gegeven moment zelfs werd besmet door malware.

    En dan heb ik het nog niet eens gehad over de eerste muziekdiensten waarmee ik in zee ging om vervolgens met bestanden te zitten die ik niet kon afspelen op mijn mp3 speler (WMA, wat is dat?) en DRM-ellende die alleen werkte op bepaalde computers.

    Toen een van die diensten (Yahoo) ermee stopte, was ik een van die slachtoffers die z'n legaal aangekochte muziek niet meer kon luisteren. Een van de redenen waarom het erg lang duurde voordat ik het weer aandurfde te betalen voor een online muziekdienst.

    Films

    Ook op filmgebied werd ik steeds meer tegengewerkt. Ik had al vrij vroeg een DVD-speler in huis en vond de techniek geweldig. Haarscherp beeld, meerdere geluidssporen en camerastandpunten en extra's. Helaas kreeg ik door de jaren heen steeds vaker te maken met dvd's die je eerst tien minuten lang irriteren met FBI-meldingen, filmpjes van Brein/BAF en trailers. Al deze elementen kunnen niet worden overgeslagen en elke keer als ik de dvd in de speler stop, moet ik tandenknarsend naar deze onzin kijken. Ondertussen kunnen mijn piraatvrienden hun exemplaar wel bekijken zonder al deze rotzooi.

    Een ander ding waar ik mij ook groen en geel aan ergerde waren de regiocodes. Sommige films en series kwamen simpelweg niet uit in Nederland (zelfs als deze voorheen wel beschikbaar waren op videoband of zelfs op de Nederlandse tv zijn geweest). Gelukkig kan je deze via internet makkelijk bestellen uit het buitenland. Als deze video's een andere regiocode bevatten slikt je dvd-speler deze niet. Frustrerend. Je zou toch denken dat in een tijd waarin de wereld steeds kleiner wordt, zulk soort maatregelen niet meer nodig zijn. Ten tijde van de videoband was dat anders. De NTSC-formaat-videobanden moeten nou eenmaal op een andere manier worden afgespeeld en de meeste Europese PAL-videospelers kunnen dat niet. Ik had op dat gebied geluk. Mijn dure videospeler kon deze banden wel afspelen en mijn geavanceerde tv schakelde ook moeiteloos over naar NTSC/60Hz.
     
    Streaming

    Naast het kijken van films en series en het luisteren van muziek op fysieke media, was ik ook groot fan van het streamen van media. Mijn vrouw en ik volgen verschillende series op tv en we streamen ook films en series via diensten als Netflix en Spotify. Nederlandse series (en films die niet te vinden zijn op Netflix) bekijken we onder andere via Uitzending gemist, RTL XL en Ziggo go. Tenminste, dat proberen we.

    Hoe langer en vaker ik gebruik maak van deze diensten, hoe vaker ik mij groen en geel erger aan deze diensten. Het lijkt wel alsof deze diensten je zien als potentiële crimineel. Vooral RTL XL en Ziggo Go hebben daar een handje van. Het ziet er allemaal prachtig uit, begrijp mij niet verkeerd en als het werkt, zijn het best fijne diensten, maar als het mis gaat...oei. Dan heb je pech en heb de de regels maar te slikken. Ik zal een aantal voorbeelden geven.

    RTL XL heeft er een handje van je te overspoelen met reclame. Dat is niet zo erg, zij moeten ook hun geld verdienen. In het verleden maakte ik echter regelmatig mee dat je na de reclamespotjes wordt getrakteerd op zwart beeld of een foutmelding dat de video niet kan worden afgespeeld. Dit gebeurde regelmatig en ik was blijkbaar niet de enige die daar last van had. Duizenden gebruikers klaagden regelmatig steen en been. De aangedragen oplossingen werkten niet of nauwelijks en vaak werd er gespeculeerd over missende codecs. Worden de advertentievideo's dan met een andere codec afgespeeld dan de andere video's?

    Het feit dat sommige video's wel beginnen, maar na een reclameblok niet meer verder spelen wordt dan maar genegeerd. Ik heb regelmatig geklaagd op fora en gesprekken gevoerd met support, maar een echte concrete oplossing voor het probleem was er niet. Computer, telefoon en tablet moesten maar opnieuw geïnstalleerd worden. Ik heb zelfs een paar keer briesend de app van m'n toestel gegooid omdat deze na een update opeens helemaal geen video meer afspeelde.

    Zelfs toen de app nog wel werkte, werd ik regelmatig lekker gemaakt met programma's in het menu. Als je deze programma's echter selecteerde, miste er afleveringen of viel er helemaal niks te zien. Wat voor zin heeft het om series weer te geven in de app waarvoor geen afleveringen beschikbaar zijn, wie verzint zoiets!? En waag het vooral niet om te scrollen in een aflevering of om deze te lang op pauze te moeten zetten. De kans dat je wordt getrakteerd op een "Deze video is niet meer beschikbaar" of "De video kan niet worden afgespeeld" is gigantisch.

    ffzorz66r93ii2w2.jpg

    Oh, hoe vaak ik deze RTL XL foutmelding niet langs heb zien komen

    Mijn dure dvd speler had daar toch wat meer moeite mee, tenminste, het apparaat kon het wel, maar slechts een paar keer. Ik mocht de regiocode van het apparaat vijf keer veranderen en daarna zou deze blijven hangen op de laatst gebruikte code. Ik heb dat twee keer getest. Een keer met een Amerikaanse en een keer met een Braziliaanse. Het apparaat speelde deze schijven feilloos af, maar uiteindelijk switchte ik toch weer braaf naar regio 2, de meeste dvd's die ik kocht kwamen toch gewoon uit een Nederlandse winkel.

    Ik was dan ook verbijsterd toen ik hoorde dat sommige vrienden geen last hadden van deze restrictie omdat hun goedkope, krakkemikkige apparaat deze regiocodes gewoonweg negeert. Ik heb dit uiteindelijk opgelost door maar gewoon een goedkope speler te halen om van het gezeur af te zijn. Dit gezeur begon helaas weer van voor af aan toen ik de overstap maakte naar HD-DVD en later Blu-ray.

    Al deze vervelende restricties vallen echter in het niets als je kijkt naar de streamingmarkt...

    Door de jaren heen nam het aantal advertenties dat je moest bekijken voor, tijdens en na een aflevering toe. De kans dat het mis ging en je weer alle advertenties moest bekijken (toch toevallig dat die het altijd wel gewoon doen) nam wel iets af.

    RTL heeft op een gegeven moment de app helemaal omgegooid en een inlogmogelijkheid ingebouwd, leuk. Weer een account erbij, vooruit dan maar. Deze nieuwe app kon overweg met Google's Chromecast. Een fijne toevoeging en iets waar ons gezin gretig gebruik van maakte. Helaas vond RTL het nodig voor de Chromecast-functie geld te vragen, hoe halen ze het in hun hoofd? Met veel gemor toch maar een abonnement afgesloten, ook omdat ik de reclames goed zat was.

    Helaas waren de problemen hiermee niet opgelost. De videostream klapte er soms nog steeds uit als deze al begint. Na een paar maanden waren we het allemaal helemaal zat en besloot ik de app van alle apparaten te verwijderen en het abonnement op te zeggen. Weg met dle RTL XL-app vreselijk! Wat dat betreft kunnen de bouwers echt een voorbeeld nemen aan de NPO-app, die werkt bijna altijd. Gelukkig kan je RTL-programma's ook kijken via Ziggo, misschien dat dat beter gaat.

    De Ziggo Go-dienst is jammer genoeg niet veel beter. Het kijken van live-tv gaat nog wel, maar zodra je iets terug wilt kijken begint de ellende. Advertenties die perfect spelen om vervolgens weer getrakteerd te worden op een foutmelding dat de video niet kan worden afgespeeld.

    Wat in mijn ogen echt een gevalletje consumentje pesten is, is de onmogelijkheid te kunnen spoelen of skippen. Ik begrijp best dat er geld verdiend moet worden met de app (al betaal ik al bijna 80 euro per maand aan Ziggo voor tv, internet en het kunnen kijken van films en series via de app) en dat advertenties niet kunnen worden overgeslagen, maar dat dat zelfs niet kan als je een aflevering van een serie kijkt, gaat er bij mij toch echt niet in. Wat is het doel achter deze belachelijke restrictie?

    Dit zou nog niet eens zo erg zijn als alles goed werkt, maar dat doet het dus niet. We hebben regelmatig meegemaakt dat na een half uur of drie kwartier de video opeens stopt en we getrakteerd worden op een -4004 foutcode. "Niet beschikbaar, de video kan niet worden afgespeeld". De enige keuze die je dan hebt is het herstarten van de video. Je zal deze dus weer helemaal van voor af aan moeten bekijken aangezien skippen niet mogelijk is, inclusief alle advertenties, frustrerend!

    oqpkacjnhpimhfgv.jpg

    Klagen bij Ziggo heeft geen zin. Het is allemaal erg vervelend en ze begrijpen je volkomen, maar een oplossing hebben ze niet. Niemand kan mij ook vertellen waar foutcode -4004 nou precies voor staat. En nee, dit ligt niet aan mijn apparatuur. Deze problemen spelen op zowel op mijn Android-tablet als de iPhone van mijn dochter. Ook op de desktop hebben wij te maken met deze rare fouten. Herinstallaties, updates installeren en het proberen van andere browsers en besturingssystemen haalt niks uit. De problemen spelen gelukkig niet zo vaak als bij die verschrikkelijke RTL-app, maar ze zijn er wel degelijk en het irriteert mij mateloos dat ik geen controle heb over de media (waar ik voor betaal) die ik kijk.

    06q4podp66p39ag7.pngOp de desktop gebeurt het ook, begin maar opnieuw

    Er is mij enkele keren verteld dat ik moet wachten op de volgende update, die zou de problemen toch echt op moeten lossen. Leuk en wel, maar tegen die tijd zijn de series/films/afleveringen alweer verdwenen, want dat is ook nog eens iets. Sommige uitzendingen blijven maar een korte tijd beschikbaar, leuk als je op vakantie bent. Dat zou moeten betekenen dat ik op vakantie alsnog "tv" moet gaan zitten kijken.

    Niet dat dat kan hoor, daar zorgt geoblocking wel voor. Wee je gebeente je in het buitenland je favoriete serie wilt kijken, nee, wacht maar weer tot je in Nederland bent en als de serie dan niet meer te vinden is in de app, dan heb je gewoon dikke, vette pech. Wacht maar tot die serie op DVD komt, als dat al gebeurt.

    8dawnmb2kvsj9pre.jpg

    En nu we het toch over verdwijnende series en geoblocking hebben. Ook grotere internationale diensten als Netflix en Spotify kunnen daar wat van. Deze diensten werken gelukkig wel naar behoren. Geen wegvallende video's of foutmeldingen na de advertenties, maar wel halve series en incomplete playlists. Ik heb nou al een paar keer op Spotify meegemaakt dat ik bepaalde muzieknummers mis. Ik dacht eerst dat het aan mij lag en ik vergeetachtig begon te worden, maar later bleek dat Spotify soms muzieknummers zonder waarschuwing uit je lijst verwijdert. Het zal wel weer een rechtenkwestie zijn, maar leuk is anders.

    Ook op Netflix heb ik meerdere keren meegemaakt dat films uit mijn watchlist verdwijnen of dat ik een serie niet kan kijken omdat alleen het derde en vierde seizoen te vinden zijn, waardeloos! Je zou toch denken dat het in deze tijd makkelijker dan ooit is om media makkelijk naar de consument te krijgen en dat rechten makkelijker wereldwijd geregeld kunnen worden?

    Nee, dus. De entertainmentindustrie blijft vasthouden aan hun oude bedrijfsvoering, alles zoveel mogelijk per land willen regelen en afbakenen. Zoveel mogelijk controle houden over de media en de gebruiker behandelen als een domme, potentiële crimineel. "Je koopt geen muziek-cd, je koopt een gegevensdrager met een licentie de gegevens (tijdelijk) te mogen gebruiken," belachelijk!

    En wee je gebeente je via een andere weg probeert je entertainment te consumeren, dan weten ze je te vinden. Dreigen met boetes, aanklachten, een downloadverbod instellen (maar niet de thuiskopieheffing afschaffen). Er wordt geschreeuwd dat er inmiddels genoeg legale alternatieven zijn waardoor het downloaden niet meer nodig is.

    Het zijn slechts halfbakken oplossingen. Het is bijna aandoenlijk om te zien hoe de entertainment-industrie probeert gebruikers te overtuigen. Vorig jaar lanceerde de Nederlandse branchevereniging van de entertainmentindustrie een zoekmachine voor legaal aanbod van series en films. De website, Film.nl, was verre van af en gaf weinig resultaten. "Kinderziektes" zal je misschien denken. We zijn nu ruim een jaar verder en er is weinig veranderd. Bijna alle films en series die ik invul in de zoekmachine geven als resultaat: "Geen bronnen beschikbaar".

    z0ntpiigxe5zycuq.png

    Ik ben het helemaal zat en gooi de handdoek in de ring. Begrijp mij niet verkeerd, als iets beschikbaar is op fysieke media, koop ik die nog steeds en wij hebben nog steeds een Netflix-abonnement, maar als een serie niet beschikbaar is of door allerlei kunstmatige krampachtige restricties niet bekeken kan worden, doe ik mijn ooglapje om en zoek ik op alternatieve bronnen naar het materiaal.

    Als er bij ons een uitzending wordt gemist zoek ik de aflevering online via welke bron dan ook, het is verrassend hoe makkelijk en snel deze online te vinden zijn. Binnen enkele minuten is het binnen en kunnen we zonder bang te zijn dat de boel eruit klapt kijken naar onze favoriete programma's.

    Het kan dus echt wel makkelijk. Al deze ervaringen doen mij denken aan wat Kim Dotcom ooit eens twitterde:

    En ik ben het daar helemaal mee eens. Zo ver is het echter nog lang niet, sterker nog, het is de laatste tijd zelfs erger geworden (zelfs sommige nieuwssites presteren het om een embedded video te blokkeren omdat deze "niet beschikbaar is in mijn land").

    Ik ben best bereid te betalen voor media, maar als het mij dan alsnog onmogelijk wordt gemaakt deze te kijken, houdt het toch echt op. RTL en Ziggo zijn mijn vertrouwen in elk geval kwijt. Ja, ik weet dat RTL inmiddels geen geld meer vraagt voor het streamen naar Chromecasts en dat Ziggo, dankzij een nieuwe EU-wet buiten Nederland werkt, maar het is too little, too late, ik ben er klaar mee, arrr.



    Duken
    • Leuk 1
    • Heeft gewonnen! 1
     Delen


    Terugkoppeling

    Aanbevolen reactie



    Doe je mee?

    Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

    Gast
    Voeg een reactie toe...

    ×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

    ×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


Mededelingen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...