Jump to content

Actie: Probeer PIA VPN voor slechts €2,50 per maand!

  • Hoog gebruiksgemak en snelle VPN
  • Goede kwaliteit voor een scherpste prijs
  • Torrents, Usenet en Netflix mogelijk
  • Plus 2 maanden gratis en 30 dagen niet goed geld terug

Handleiding: Private Internet Access :goed:




Recommended Posts

Beste lezers

Ik zoek een app welke MKV bestanden mét subsiteling en geluid kan afspelen.

Of een converteer programma wat een afspeelbaar bestand voor de ipad kan omzetten.

Alvast bedankt !

Link to post
Share on other sites

  • Replies 1
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

VLC is al lang geleden bekend geworden op de desktop (o.a. Mac en Windows), als (één van) de beste videospeler. Dit vooral wegens de ondersteuning van allerlei formaten, zonder dat je extra programma’

VLC is al lang geleden bekend geworden op de desktop (o.a. Mac en Windows), als (één van) de beste videospeler. Dit vooral wegens de ondersteuning van allerlei formaten, zonder dat je extra programma’s (of codecs) nog apart moet installeren. Een stuk handiger dus! simple-smile.png

Op iOS is dat niet veel anders: VLC ondersteunt standaard gewoon alle formaten die je zou willen gebruiken. Maar dan moet je natuurlijk wel je video’s in VLC zien te krijgen…

Hoe werkt VLC?

Daar hebben ze een aantal verschillende opties voor bedacht:

VLC synchroniseren via iTunes

De traditionele methode om bestanden vanaf je Mac naar je iPad te krijgen is natuurlijk via iTunes. Hoewel iTunes tegenwoordig minder gebruikt wordt door mensen, is USB nog steeds een relatief snelle manier om de videobestanden over te zetten. Zeker wanneer je een wat tragere WiFi- en/of internet-verbinding hebt kan dit je beste optie zijn.

Hier voor start je natuurlijk iTunes op en selecteer je rechtsboven je iPad, nadat je deze hebt aangesloten via een USB-kabel of WiFi.

Op de apps-tab vind je dan onder de lijst met beschikbare apps ook een lijst met geïnstalleerde apps die documenten accepteren. VLC is daar één van en laat, nadat je er op klikt, in de rechterkolom zien welke video’s op dit moment in VLC zitten. Je kunt hier zelf aan toevoegen door videobestanden in de lijst te slepen.

Na het synchroniseren kun je de videobestanden terugvinden in het hoofdscherm van VLC.

Wil je een videobestand vanaf je iPad op je Mac zetten? Selecteer het bestand dan en selecteer "Opslaan als…".

Video’s uploaden naar VLC via WiFi

Om een bestand te uploaden via WiFi kun je gebruik maken van de ingebouwde webserver in VLC. Je start deze door in de app aan de linkerkant te kiezen voor "WiFi-upload". Je krijgt nu een adres te zien als http://127.0.0.10:8888. Typ dit adres exact over in je browser (bijvoorbeeld Safari) en je komt op een webpagina uit.

Deze webpagina staat in verbinding met je iPad, dus wanneer je je video’s in het grote vak sleept of rechtsboven op "Upload files" klikt krijg je de optie om bestanden vanaf je Mac (of PC) te uploaden naar de iPad. Nadat de upload klaar is verschijnen de bestanden ook in dit geval in het hoofdscherm van VLC.

Dit is een erg handige methode als je een snelle, stabiele WiFi-verbinding hebt en geen gebruik wilt maken van iTunes.

VLC video downloaden van een webserver

Heb je een film ergens op een (eigen) webserver staan? Dan kun je deze eenvoudig downloaden in VLC. Typ het adres naar de film in (bijvoorbeeld http://example.org/video.mp4) en de video wordt zo gedownload in VLC om offline te bekijken. (Tip voor Apple Helden: je kunt zo de video’s van Apple Helden offline bekijken op je iPad!)

Video’s die je op deze manier download komen in het overzicht te staan, net als andere films.

Een netwerkstream openen in VLC

Wil je de video niet downloaden, maar direct streamen? Vul het adres (zoals http://example.org/video.mp4) dan in bij "Netwerkstream openen".

Op deze manier kun je direct kijken, maar verbruik je wel data en kun je niet offline kijken. De video wordt dan ook niet toegevoegd aan je videobibliotheek.

Video’s in VLC zetten via Dropbox

Maak je al gebruik van Dropbox? (Ooit schreef ik al over Dropbox, als alternatief voor – toen nog – MobileMe.)

Dan kun je VLC eenvoudig koppelen aan je Dropbox-account. Je krijgt via de app zo toegang tot je volledige Dropbox, dus je hoeft de video’s niet in een specifieke map te plaatsen.

Heb je de video die je wilt kijken gevonden? Tik er op om deze te laten downloaden, zodat je de video kunt bekijken in VLC. Let op dat deze dus ruimte inneemt op je iPad (en dat kan hard gaan met video’s) en dat er niet "gestreamd" wordt over het internet.

Het voordeel is dus dat je kunt kijken zonder internetverbinding, bijvoorbeeld in het vliegtuig naar je vakantiebestemming.

Waarom is VLC leuk?

Als het aantal manieren om video’s naar je iPad te brengen je nog niet overtuigd heeft, dan zijn er nog wel een paar redenen om van VLC te houden.

Dan is er natuurlijk hét verkooppunt van VLC: het afspelen van allerlei videobestanden. Of je nu MKV-, AVI-, MOV- of MP4-bestanden hebt: VLC speelt ze af voor je.

De interface van VLC is erg simpel, en daarom makkelijk te volgen. Aan de rechterkant zie je de video’s in je bibliotheek, terwijl je aan de linkerkant de verschillende opties ziet.

Wanneer je een video afspeelt heb je ook voldoende opties, maar niets wat in de weg zit. Als je het fijn vindt kun je zelfs helderheid, contrast, tint, verzadiging en gamma per video instellen… En als je dat niet wilt, dan zit het niet vervelend in de weg.

VLC naar jouw voorkeuren aanpassen!

De overige instellingen van VLC vind je door het menu te openen met het icoon linksboven en dan Instellingen te kiezen. Je kunt hier een codeslot instellen (zodat iemand die je iPad gebruikt niet bij je video’s kan), het type deblocking filter instellen (als je niet weet wat dat is, is het prima om het op de standaard te laten) en de tekstcodering voor ondertitels kiezen.

Via "Audio afspelen in de achtergrond" loopt de audio ook gewoon door als je de app afsluit, vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Muziek-app, wat handig is als de video bijvoorbeeld een live concert is.

Ten slotte kun je hier de verbinding met Dropbox weer verbreken, als je besluit dat je dit toch liever niet gebruikt.

VLC is gratis in de App Store, voor iPhone en iPad

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Advertorial - Geplaatst 21 uur geleden

Vergeten jullie de VPN verbinding niet? Je internet provider zoals Ziggo of KPN kan door gebruik van de VPN niet zien wat er gebeurd op je internet verbinding en ben je volledig anoniem. Een vereiste tegenwoordig.... Gelukkig hebben we een uitgebreide handleiding geschreven met informatie. :goed:

Deze vindt je hier:   https://www.duken.nl/forums/handleidingen/handige-tips/vpn-verbinding-en-anoniem-downloaden-r35/  


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Similar Content

    • By Monkie
      We verwachten dat iOS 15 pas in september gelanceerd wordt, maar dat wil niet zeggen dat je tot dan geen nieuwe softwarefuncties krijgt. Apple heeft net aangekondigd dat een grote nieuwe privacy-functie onderweg is.
      In een post op zijn Newsroom heeft het bedrijf onthuld dat App Tracking Transparency beschikbaar zal zijn in de volgende bèta-update. Aangezien iOS 14.4 reeds beschikbaar is, wordt het waarschijnlijk de bèta voor iOS 14.5.
      Deze functie, die naar verluidt in de lente uitrolt (vermoedelijk maart), zal apps dwingen om jouw toelating te vragen voor ze jouw activiteiten en data tracken over apps en websites van andere bedrijven heen.

      (Image credit: Apple)
      Zodra de functie lanceert, zal je bij het opstarten van een app worden gevraagd om je toelating te geven voor het delen van jouw data. Je hebt dus de keuze om daarmee in te stemmen. Apple zal ook van de apps eisen dat je steeds volledige toegang blijft hebben tot hun functies, zelfs als je er niet mee instemt.
      Deze aanpassing zal vooral een effect hebben op diensten zoals Facebook, die jouw data delen met bedrijven voor gepersonaliseerde advertenties. Facebook heeft zich dan ook al verzet tegen deze aanpassingen, en beargumenteerde dat dit kleinere bedrijven zal treffen.
      Het ziet er wel naar uit dat dit gebruikers meer controle geeft over hun data en privacy, wat ons een goede zaak lijkt. De App Tracking Transparency-functie zal ook beschikbaar worden op iPadOS 14 en tvOS 14. Ook de eigen applicaties van Apple zullen ermee aan de slag gaan.
    • By Monkie
      Apple-gebruikers die in het bezit zijn van een Mac met een M1-chip, hebben binnenkort toegang tot het volledige Google-aanbod. De resterende compatibiliteitsproblemen met Google Drive Backup en Sync heeft Google opgelost. Verder heeft Google ook bevestigd dat ondersteuning voor Google Drive File Stream vanaf april 2020 beschikbaar is.
      Google Backup en Sync werken met zowel Google Drive als Photos, maar was nog niet beschikbaar voor gebruikers die een Mac met een M1-chip hebben. In een Google Workspace-update die eerder deze maand werd gepubliceerd, staat te lezen dat dit specifieke probleem is opgelost. 
      “De resterende problemen met M1-chips zijn verholpen. Eerdere versies van Backup en Sync zorgde er bij sommige gebruikers voor dat deze niet meer werkte.'
      Binnenkort beschikbaar
      Naast de beschikbaarheid van Backup en Sync, heeft Google ook bevestigd dat gebruikers van een Mac met een M1-chip vanaf April 2021 onder een andere naam gebruik kunnen maken van Drive File Stream, de on-demand cloud service waarmee bestanden rechtsreeks naar een apparaat van gebruikers kunnen worden gestreamd.  
      Gebruikers van Drive File Stream zullen merken dat de naam naar verluidt vanaf versie 45.0 wordt aangepast naar 'Google Drive for desktop'. 
      Toen Apple had aangekondigd Intel chips te zullen vervangen voor M1-chips, waren er zorgen over mogelijke compatibiliteitsproblemen. Hoewel men tegen kinderziektes aanliep, komen app-ontwikkelaars meestal met geschikte oplossingen die werken op nieuwe Mac's.  
    • By HuibertJan
      Hallo ik ben zoek naar om de I pad  (appel)van mijn schoonmoeder te wissen maar deze vraag om een code .Maar dat weet ze niet meer 
      is er iemand de weet hoe . 
       
      groetjes HuiberJan 
    • By William
      Toen de Duitse ingenieur Karlheinz Brandenburg begin jaren 90 voor het eerst het mp3-formaat uitbracht, begon het een reeks gebeurtenissen die de muziekindustrie ontwrichtten. De RIAA zag digitale muziekbestanden aanvankelijk als een kans, maar toen Napster kwam, werden ze een bedreiging. Steve Jobs kwam te hulp, maar dat was tijdelijk. Streaming veranderde al snel het hele bedrijf weer en de verstoring gaat vandaag door.
      Het idee om muziek te comprimeren tot digitale bestanden begon decennia geleden, maar de geboorte van de mp3 was een doorbraak.
      De Duitse ingenieur Karlheinz Brandenburg en zijn collega's maakten het mp3-formaat voor het eerst openbaar in 1993. Dit maakte het mogelijk om de grootte van muziekbestanden te verkleinen zonder significant verlies van hoorbare geluidskwaliteit.
      Destijds brak de muziekindustrie dankzij de cd alle verkooprecords, maar dat zou snel veranderen.
      "Systeemschok"
      Filmmaker Jed I. Rosenberg regisseerde een documentaire voor Bloomberg genaamd " System Shock " die een intrigerend en inzichtelijk overzicht geeft van hoe de "MP3" een reeks gebeurtenissen in gang zette die de muziekindustrie volledig ontwrichtten.
      Hoewel we iedereen aanbevelen om alle drie de delen volledig te bekijken, zullen we enkele citaten in het onderstaande artikel belichten.
      Nadat Brandenburg het mp3-formaat had gepubliceerd, duurde het niet lang voordat hobbyisten het begonnen te gebruiken om cd's te rippen. Sommige mensen deelden of ruilden deze bestanden met vrienden, wat aanvankelijk grotendeels offline gebeurde. Beetje bij beetje kwamen deze mp3's echter op internet terecht.
      De muziekindustrie zag mp3 als een kans
      Deze nieuwe ontwikkelingen bleven niet onopgemerkt door de muziekindustrie. De voormalige CEO van de RIAA, Hilary Rosen, herinnert zich dat ze gecomprimeerde muziek vooral als een kans zagen.
      “Eind jaren '90 begon mijn personeel de online ruimte in de gaten te houden en we zagen ineens echt een aanzienlijke hoeveelheid interesse in mp3 vanwege de mogelijkheid om een muziekbestand te comprimeren.
      “Ik denk dat er in het begin echt geen paniek in de branche was. Mijn team bekeek het en zag het als niet zozeer een bedreiging als een kans, ”zei Rosen.
      De hemelse jukebox
      Eind jaren negentig, voordat de boom van het delen van bestanden was begonnen, speelden insiders in de muziekindustrie al met het idee van een 'hemelse jukebox' die toegang zou hebben tot alle muziek ter wereld.
      De RIAA realiseerde zich dat dit jukebox-idee met compressie dichter bij de realiteit zou komen, een positie die door anderen werd gedeeld.
      "De 'hemelse jukebox' was destijds een theoretische constructie", herinnert Al Teller, een voormalig directeur bij MCA Records en CBS Records. "Elk nummer dat ooit is gemaakt, zou nu in wat we de cloud noemen, onmiddellijk beschikbaar zijn voor iedereen op de planeet door simpelweg op een knop op je gizmo te drukken."
      Terwijl de muziekindustrie erover 'nadacht', was er in die tijd weinig behoefte aan innovatie. De sterke stijging van de cd-verkoop resulteerde jaar in jaar uit in recordomzet, en computers werden door de meeste mensen gezien als spreadsheet- en tekstverwerkingshulpmiddelen.
      Het Napster-moment
      Dit veranderde allemaal toen een jonge student genaamd Shawn Fanning Napster bedacht. Op dat moment deelden Fanning en Sean Parker al mp3's op IRC-kanalen, maar Fanning had iets groters voor ogen. Een centrale database waar iedereen ter wereld toegang toe heeft.
       
       
      Om deze droom te realiseren stopte Fanning met naar school gaan. Hij legde alles maandenlang opzij en stopte pas toen de eerste versie van Napster het licht zag. Dat moment kwam in 1999. Kort daarna ging het viraal.
      De documentaire laat zien hoe miljoenen mensen massaal naar de nieuwe app kwamen. Sommige mensen, vooral tieners, waren er helemaal door in beslag genomen en downloadden duizenden mp3's alleen maar omdat ze dat konden.
      De aanvraag bereikte al snel ook de kantoren van de RIAA. Ze waren net zo onder de indruk.
      'Mijn hoofd van de antipiraterij, Frank Creighton, kwam mijn kantoor binnen en zei:' Ik heb zojuist het meest fascinerende ding gevonden. ' Het was Napster ”, herinnert Rosen zich, de voormalige CEO van RIAA.
      Rosen probeerde Napster onmiddellijk en ging op zoek naar Madonna's 'Holiday' die veel resultaten opleverde.
      "Ik had zoiets van: 'Ho, dat is best verbazingwekkend.' Dat is net als de hemelse jukebox. We praten hier al jaren over. "
      Nadat de eerste opwinding was weggezonken, realiseerde Rosen zich dat Napster een schat aan illegale inhoud was. Ze nam contact op met Napster in een poging om de inbreukmakende inhoud te verwijderen, te beginnen met de Billboard 200. Napster zei dat het zou proberen te helpen, maar er gebeurde niets echt.
      Music Titans waren doodsbang
      In de maanden die volgden, groeide en groeide de revolutie in het delen van bestanden. De muziekindustrie veranderde in paniek en in februari 2000 bespraken alle leidinggevenden van grote labels de dreiging tijdens een RIAA-bestuursvergadering in het Four Seasons Hotel in Los Angeles.
      “Ik zal deze dag nooit vergeten. Alle hoofden van de labels, letterlijk de titanen van de muziekbusiness, waren in die kamer. Ik had iemand het wiel in een pc en zette een paar luidsprekers op en ik begon een naam te maken die deuntje was, ”zegt Rosen.
      De belangrijkste muziekbazen begonnen nummers te noemen, waaronder enkele die nog niet eens waren uitgebracht, en keer op keer kwam Napster met resultaten. Onnodig te zeggen dat het bestuur doodsbang was.
      “Vroeger hadden we deze lijn in de platenbusiness dat er een soort van niets was dat een goede hit niet kon oplossen. Er was geen fout die een goede hit niet kon repareren. Er ging geen geld verloren bij een deal die een goede hit niet kon oplossen.
      "Ik denk dat dat het moment was waarop mensen zeiden: 'Ooh, misschien kan een goede hit deze niet repareren'," voegde Rosen eraan toe.
      Napster had ook voordelen
      Terwijl de grote muziekbazen bang waren, zagen anderen kansen. Niet alleen de piraten, maar ook artiesten die Napster gebruikten om hun muziek rechtstreeks naar de rest van de wereld te brengen. Onder hen was rapper Benefit , voor wie Napster een grote doorbraak was .
       
       
      Benefit deed mee en won een wedstrijd die werd georganiseerd door Chuck D van Public Enemy , die zelf een groot voorstander was van Napster. Hij was een van de eerste grote muzikanten die beweerde dat dit goed zou kunnen zijn voor artiesten.
      "Ik zie Napster als een nieuwe radio en mensen vinden manieren waarop je nu een miljoen artiesten en een miljoen labels zult hebben, nu allemaal in het recordspel", zei Chuck D destijds.
      De grote labels en de band Metalica waren het daar duidelijk niet mee eens en klaagden Napster aan. Dit leidde tot publieke verontwaardiging, waaronder massale protesten, maar uiteindelijk besloot de rechtbank dat Napster de inbreuk op het auteursrecht moest stoppen. Het bedrijf sloot later zijn servers af, amper twee jaar na de eerste lancering.
      Napster werd spoedig vervangen
      De problemen voor de muziekindustrie hielden daar niet op. Al snel verschenen er nieuwe en betere tools voor het delen van bestanden, en deze werden steeds meer gedecentraliseerd. Fromm Kazaa, via Morpheus naar LimeWire, het delen van muziek was opeens niet meer te stoppen.
      Het probleem was dat de muziekindustrie niet echt een goed alternatief had. Er was nog geen digitaal equivalent van de muziekwinkel, zoals Larry Kenswill, een voormalig manager bij Universal Music Group, uitlegt:
      “Het enorme, enorme probleem in die tijd is dat het erg moeilijk was om mensen te vertellen dat ze geen peer-to-peer-methoden moesten gebruiken en ze zullen zeggen: wat moeten we gebruiken? En het antwoord was: ga naar een platenwinkel en koop een cd. Dat is niet wat ze wilden horen. "
      Steve Jobs heeft een oplossing
      De labels waren wanhopig op zoek naar een oplossing en net rond die tijd kwam Steve Jobs, die net was teruggekeerd bij Apple, op het toneel. Apple had hun iPod en werkte stiekem aan een eigen muziekwinkel.
      Eind 2002 nam Jobs contact op met de grote labels om zijn plan te delen. Verschillende grote leidinggevenden waren uitgenodigd in Cupertino, waar de CEO van Apple persoonlijk een demo van een uur van de iTunes Store gaf.
      'Het werkte beter dan alles wat we ooit eerder hadden gezien. En het werd duidelijk dat dit een goede zaak was, ”herinnert Kenswill zich. "Het enige aan de iTunes Music Store was natuurlijk dat hij wilde dat elk nummer een cent zou opleveren."
      Ontbundeling van het album
      Met deze eis veranderde Steve Jobs de muziekbusiness waarschijnlijk meer dan piraten. Het betekende dat een nummer niet meer dan een dollar kon kosten en dat de tracks van een volledig album zouden worden losgekoppeld.
      Hoewel dit vandaag redelijk klinkt, was het toen een revolutie. Decennialang hebben artiesten volledige albums verkocht, terwijl veel mensen hoogstens in een paar nummers geïnteresseerd waren. Dit genereerde enorm veel overtollige inkomsten. Met iTunes is dat model veranderd. En het geld ook.
      "Door de ontbundeling van albums waren de inkomsten die binnenkwamen aanzienlijk lager", zegt Rosen.
      Hoewel een groot deel van de daling van de inkomsten uit muziekverkopen te wijten is aan piraterij, kan worden gesteld dat de overgang naar digitale downloads en de daarmee gepaard gaande ontbundeling een veel grotere impact hadden. Hierover hebben we al meer dan tien jaar geleden ruzie gemaakt .
      Hoewel iTunes het goed deed, waren er nog steeds genoeg mensen die muziek illegaal maakten. De Apple Store bood niet de 'hemelse jukebox'-ervaring die piraten-apps hadden, simpelweg omdat de meeste mensen het zich niet konden veroorloven hun mp3-spelers legaal te vullen.
      RIAA versus het publiek
      Geconfronteerd met een ongebreidelde explosie van muziekpiraterij besloot de RIAA opnieuw naar de rechtbank te stappen. Deze keer waren ze niet gericht op de makers van tools voor het delen van bestanden, maar op de mensen die tracks hebben gedownload.
      Dit idee was controversieel, ook binnen de RIAA, en CEO Hilary Rosen nam zelfs ontslag over de kwestie.
      “Ik wilde niet dat we tegen individuen ingingen, ook al waren ze de bron van een enorme hoeveelheid illegale activiteiten, ik had het gevoel dat ze uiteindelijk nog steeds muziekfans waren. Maar in wezen werd ik een beetje overstemd.
      "Mijn laatste dag bij de RIAA was de dag voordat de rechtszaak tegen individuen begon", voegt Rosen toe.
      De rechtszaken werden een treinwrak, vooral omdat duizenden mensen willekeurig het doelwit leken te zijn. Sommigen waren misschien productieve downloaders, maar de RIAA klaagde ook 'dode mensen', oma's en andere onwaarschijnlijke doelen aan.
      Rechtszaken maakten de zaken erger
      Ondertussen hield piraterij niet op. Stephen Witt, auteur van het boek "How Music Got Free", stelt dat de rechtszaken de zaken alleen maar erger hebben gemaakt. Dit wordt bevestigd door muzikant Nick Koenig, die destijds een van de doelwitten van de RIAA was.
      'Ik moest uiteindelijk ongeveer duizend dollar betalen aan de RIAA. Maar uiteindelijk heb ik mijn verliezen goedgemaakt door overuren te downloaden en te verdubbelen ”, zegt Koenig.
       
       
      Rond het midden van de jaren 2000 waren de rechtszaken beëindigd. Het was de tijd dat torrent-sites de piraterijscene begonnen te domineren en deze werden zelfs nog populairder toen LimeWire stopte.
      Het Spotify-moment
      Een BitTorrent-client genaamd uTorrent werd bijzonder populair, tot het punt waarop de maker, Ludvig Strigeus, het verkocht. Dat geld werd vervolgens gebruikt voor een andere startup die de muziekindustrie wakker zou schudden: Spotify.
      Toen Spotify eind 2008 voor het eerst naar de beurs ging in een paar geselecteerde landen, sloten we ons aan bij het 'alleen op uitnodiging'-platform om te zien waar het allemaal over ging. We werden overweldigd .
      Alle muzieknummers beschikbaar hebben om te streamen was een ander Napster-moment. Of misschien was het beter dan Napster. Het was de 'hemelse jukebox' waar de muziekindustrie een decennium eerder alleen maar van kon dromen.
      Waar is het geld?
      Hoewel Spotify en andere platforms geweldig zijn voor gebruikers, zijn niet alle artiesten tevreden. Vooral degenen die een groot deel van hun inkomsten met labels moeten delen. Maar zelfs voor onafhankelijke artiesten zijn de inkomsten eerder beperkt.
      De documentaire laat zien hoe de verkoop van opgenomen muziek transformeerde van de belangrijkste bron van inkomsten naar meer een promotiemiddel. In toenemende mate moesten muzikanten een beroep doen op andere middelen, zoals concerten, merchandising, Bandcamp of zelfs Patreon om een behoorlijk inkomen te verdienen.
       
       
      Voor oudere muzikanten is dit niet gemakkelijk. Er is een idee dat muziek zijn waarde heeft verloren. Tegelijkertijd worden ontbundeling en on-demand streaming gezien als het ontheiligen van de kunst van een album als geheel.
      Voor labels zijn er ook dingen veranderd. Hun monopolies beginnen af te brokkelen. Hoewel ze nog steeds een doel dienen, kunnen kunstenaars het steeds vaker alleen redden. Dit is gedeeltelijk te danken aan de vele openbare verkooppunten die tegenwoordig beschikbaar zijn, waar ze hun werk gemakkelijk kunnen opnemen, publiceren en promoten.
      Die onafhankelijke artiesten kunnen meer inkomsten voor zichzelf houden. Dit is een onderwerp dat we in het verleden hebben besproken en in de documentaire brengt rapper RA the Rugged Man dit ook ter sprake.
      “Het kwam op het punt dat ik mijn label haatte. Dus ik zei: Hé, ik ga rennen en doe dit zelf. En toen ik begon met het maken van onafhankelijke platen, begon al mijn geld binnen te komen. En daar begon al mijn succes binnen te komen. En dat is waar al mijn fans begonnen binnen te komen. "
      Nieuwe kansen
      Tegelijkertijd biedt nieuwe technologie ook kansen die tot voor kort nooit bestonden. Diensten zoals Spotify kunnen bijvoorbeeld concertpromoties richten op een specifieke groep fans, worden gebruikt om talent voor festivals te scouten en gebruikers helpen nieuwe inhoud te ontdekken op basis van hun muzikale smaak.
      Dankzij nieuwe technologieën kunnen fans en muzikanten ook rechtstreeks in contact komen. En zonder tussenpersonen kan het hebben van 1000 gepassioneerde fans al genoeg zijn om een behoorlijk inkomen te verdienen, merkt dj en muziekjournalist Dani Deahl op.
      En wie zegt dat het hier zal stoppen? Platforms voor streaming-abonnementen zijn tegenwoordig de norm, maar deze kunnen in de toekomst weer verouderd zijn. Terugkijkend lijkt het redelijk om te concluderen dat piraterij de muziekindustrie niet heeft vernietigd, maar vooral heeft geholpen om dichter bij de 'hemelse jukebox' te komen.
      De mp3 speelde daarbij een cruciale rol. Het was de katalysator die hielp om de bevoegdheden in de muziekbusiness te verschuiven. Dit heeft sommige bedrijven en muzikanten pijn gedaan, maar ook vele anderen.
      De documentaire "System Shock" eindigt passend met een citaat van mede-uitvinder van de mp3, Karlheinz Brandenburg, die terugkijkt, dus we zullen hetzelfde doen.
      “Ik had het gevoel dat dit niet goed is voor de muziekindustrie. Maar uiteindelijk denk ik dat het ten goede is veranderd ”, zegt Brandenburg.

  • Who was online  18 Users were Online in the last 2 hours


×
×
  • Create New...