Spring naar bijdragen

SD kaart als harddisk in PC of laptop?


Aanbevolen reactie


  • Bijdragen:  4.260
  • Waardering:   1.414
  • Prestatiepunten:  3.088
  • Dagen gewonnen:  88
  • Lid sinds:  20-03-17
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Hallo,

Hardware is niet echt mijn sterkste kant.

Laatst heb ik een SSD kaart in een oude PC geplaatst. (fantastisch om te zien dan een oude Lada daarna kan optrekken als een F1 wagen)
Tijdens het inbouwen vroeg ik mij af of het mogelijk en kwa snelheid rendabel is, om een SD kaart in een PC in te bouwen als primaire HDD.
Kan dat en is een SD kaartje die men normaal in een smartphone of Raspberry Pi plaatst snel genoeg?

Groeten,

Barkie :gek:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1,4k
  • 4,3k
  • 88
  • Oud-beheerder

  • Bijdragen:  26.218
  • Waardering:   2.930
  • Prestatiepunten:  24.929
  • Dagen gewonnen:  264
  • Lid sinds:  17-12-11
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Was actief op:  Windows

Een SD card als primaire opslag en bootmedia is op nieuwe systemen soms mogelijk. Als bios / uefi dit toelaat. Zoals het opstarten vanaf een usbstick maar dan vanaf de externe media locatie waar de SD kaart in zit. 

Maar de snelheid van een SD kaart is veelal meer dan 100 MB per seconden. Het probleem zit veelal in je controller of SD kaart lezer in je computer. Die is dan USB 2.0 en kan net sneller zijn data versturen en lezen als 10 a 20 MB per seconden. 

Dat is bij lange na niet de snelheid van een SSD. :(

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2,9k
  • 26,2k
  • 264
  • 1 maand later...

  • Bijdragen:  507
  • Waardering:   416
  • Prestatiepunten:  4
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  03-07-17
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  157

De SD kaart lezer is meestal niet snel genoeg nee.

Echter komt hier veranderding in als je gebruikt maakt van USB 3.1 Gen 2, dit is veel sneller dan een SSD of ander type harddisk.

Uit mijn hoofd hebben de snelste SSD disks een snelheid van max 550MB/sec, USB 3.1 Gen 2 daarintegen kan tot wel 1250MB/sec.

Echter zijn er naar mijn weten geen SD kaartjes en/of SD kaart readers die zo snel zijn, wel zijn er al USB sticks die het kunnen, ze maken tegenwoordig zelfs 1 en 2TB usb sticks met USB 3.1 Gen 2, kost wel wat (als ik het goed heb rond de 700 euro per stuk voor 2TB).

Met andere woorden, als je gebruik maakt van USB 3.1 Gen 2 zou het nog sneller moeten zijn dan de snelste SSD of ander type harddisk :)

EDIT: Overigens heet USB 3.0 tegenwoordig USB 3.1 Gen 1, mocht je gebruik willen maken van USB 3.1 Gen 2 moet je hardware (=computer en SD kaart lezer of USB stick) dit ondersteunen, tevens moeten de kabels er ook geschikt voor zijn. Als de beschrijving van je hardware vermeld USB 3.0 of USB 3.1 Gen 1 (Wat allebij exact hetzelfde is) kan je geen gebruik maken van USB 3.1 Gen 2, dit moet echt specifiek aangegeven zijn op de verpakking van de hardware en de kabels die je aanschaft.

bewerkt door kliko
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 416
  • 507
  • Moderators

  • Bijdragen:  2.641
  • Waardering:   605
  • Prestatiepunten:  2.557
  • Dagen gewonnen:  38
  • Lid sinds:  22-08-16
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  42
  • Was actief op:  Windows

Mooie toevoeging @kliko Like!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 605
  • 2,6k
  • 38

  • Bijdragen:  4.260
  • Waardering:   1.414
  • Prestatiepunten:  3.088
  • Dagen gewonnen:  88
  • Lid sinds:  20-03-17
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Tss, ik was dit topic kwijt! Ik wist bijna zeker dat ik ergens de vraag had gesteld maar kon deze niet terugvinden. Half Tweakers af gezocht anderhalve maand geleden. :D

Bedankt voor de info. Ik heb mij vorige maand al wat verder ingelezen, USB3.1 is momenteel het enige wat in de buurt komt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1,4k
  • 4,3k
  • 88

  • Bijdragen:  507
  • Waardering:   416
  • Prestatiepunten:  4
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  03-07-17
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  157

Ja, dat klopt, kort samengevat; SSD is max 550MB/sec, USB 3.1 Gen 1 is max 5Gbps, dat is max 625MB/sec, wat net +/- 1/5 sneller is dan de snelste SSD en dan USB 3.1 Gen 2 is max 10 Gbps dus 1250MB/sec max. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 416
  • 507

  • Bijdragen:  4.260
  • Waardering:   1.414
  • Prestatiepunten:  3.088
  • Dagen gewonnen:  88
  • Lid sinds:  20-03-17
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Oke, bedankt voor de informatie! Maar waarom werkt een SD kaart dan wel uitstekend in een Raspberry Pi?
Zelfs Windows 10 IoT kan erop geïnstalleerd worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1,4k
  • 4,3k
  • 88

  • Bijdragen:  507
  • Waardering:   416
  • Prestatiepunten:  4
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  03-07-17
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  157

Het ligt aan de kaartlezer die in het model van je Rasberry PI zit, en wellicht ook de kaart die erin gaat. Is het een normalde SD kaart die erin gaat? Hoe snel is de SD kaart? Hoe snel is de SD kaart lezer?
Ik weet niet exact wat voor poorten er nog meer op je raspberry zitten en of je ook op andere manieren dan vanaf een SD kan opstarten. Heb nog nooit zo'n ding echt bekeken.

Ik heb geen Raspberry PI maar zo een Odroid C2, daar kan een normale SD kaart in, maar heeft ook een slot voor een ander soort kaart ben effe de naam kwijt, had er nog nooit van gehoord ook maarja die heb ik er maar bij besteld omdat die een aantal keer sneller was dan de SD kaart lezer in dat ding.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 416
  • 507

  • Bijdragen:  507
  • Waardering:   416
  • Prestatiepunten:  4
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  03-07-17
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  157

Ik was overigens niet bekend met de IoT versie van Windows. Wel wist ik dat het Internet of Things betekend, eigenlijk had ik het al kunnen weten, het is een uitgeklede versie van Windows.
Je kan er geen normale Windows desktop op installeren. Waarschijnlijk ook omdat de SD reader en de rest van de hardware er niet snel genoeg voor is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 416
  • 507

  • Bijdragen:  4.260
  • Waardering:   1.414
  • Prestatiepunten:  3.088
  • Dagen gewonnen:  88
  • Lid sinds:  20-03-17
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Een SD klasse 10 kaartje schrijft (en leest als ik het goed heb) met 10 MB/seconde. SD klasse 6 met 6 MB/seconde, etc.
In de eerste Raspberry Pi heb ik een hele oude SD kaart, ik meen mij klasse 4, 4 MB/seconde. Maar dat werkt wel redelijk goed. 

Windows XP werkt wel, maar dan in een virtuele machine. Hogere Windows besturingssystemen werken inderdaad niet, afgezien van Windows 10 IoT, maar dat is geen desktop OS.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1,4k
  • 4,3k
  • 88

Geplaatst 2 uur geleden

Vergeten jullie alsjeblieft de VPN verbinding niet? Je internet provider zoals Ziggo of KPN kan door gebruik van de VPN niet zien wat er gebeurd op je internet verbinding en ben je volledig anoniem voor iedereen. Een vereiste tegenwoordig.... We een uitgebreide handleiding geschreven met informatie. :goed:

Deze vindt je hier:   https://www.duken.nl/forums/handleidingen/downloaden/vpn-verbinding-en-anoniem-downloaden-r35/  


Doe je mee?

Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

Gast
Reageer op deze discussie / vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Mededelingen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...