Spring naar bijdragen

Café de Download


Duken

Aanbevolen reactie


  • Bijdragen:  1.570
  • Waardering:   784
  • Prestatiepunten:  2.531
  • Dagen gewonnen:  55
  • Lid sinds:  17-02-10
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  59
  • Was actief op:  Windows

Even pauze, net in een oeroude OS bezig geweest (MS-DOS) om een migratie voor te bereiden van mijn stokoude dBase IV bestanden naar het jaar 2016. Ik liep al een tijdje tegen het einde van de mogelijkheden van het programma aan en het werd tijd dat ik meer mogelijkheden begon te gebruiken van Access en Excel. Dat gaat grijze haren krijgen worden. :sorry: Ik heb gisteren Office 2016 gekregen, dus niet Office 365.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 784
  • 1,6k
  • 55
  • Oud-beheerder

  • Bijdragen:  26.218
  • Waardering:   2.930
  • Prestatiepunten:  24.923
  • Dagen gewonnen:  264
  • Lid sinds:  17-12-11
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Was actief op:  Windows

Oei...... Dat klinkt als een bekende het werkt goed, het werkt goed, ik.blijf erbij... 

Tot je echt moet migreren en je van heel oud naar heel nieuw ;) dan valt een migratie iets zwaarder. Maar alles is mogelijk ;)

Ook bekende trajecten gehad met klanten welke van een IBM mainframe echt de data moesten gaan migreren naar windows sql omdat de mogelijkheden van de oude software onvoldoende waren. Tja, even bikkelen

Succes Trizomu! Je zult het vast al gedaan hebben. Maar een geteste backup heb je nooit nodig, een ongeteste backup gegarandeerd, en dan is het duimen. Wet van Murphy :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2,9k
  • 26,2k
  • 264

  • Bijdragen:  1.570
  • Waardering:   784
  • Prestatiepunten:  2.531
  • Dagen gewonnen:  55
  • Lid sinds:  17-02-10
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  59
  • Was actief op:  Windows

De database werk nog steeds goed, al is dit niet meer van deze tijd omdat dit gebeurd op een stokoude 8082 (die gelukkig nog werkt), al is is het ook wel op werkzaam op een Windows pc maar dan onder een Dos-emulator. Om het echt behulpzaam te maken met andere software moe(s)t het dus een echt serieuse upgrade krijgen nu moesten bepaalde zaken handmatig ingevoerd worden in andere programma's wat dus dubbel werk was/is.Dit wil ook meteen zeggen dat ik ook afscheid zal nemen van mijn oude tekstverwerker en zal moeten overgaan op Office 2016, waarom het pakket dat men gekregen heeft niet gebruiken nietwaar, waardoor alles mooi zou moeten samenwerken. Tevens zal er ook gekeken worden of dit mogelijk is in LibreOffice, als een soort van nood-backup. 

Al zal ik de oude dBase IV niet onmiddellijk opzij schijven omdat dit nog steeds wel uitstekend bruikbaar is voor privé gebruik, zeker omdat het invulformulier erg gepersonaliseerd is om allerhande informatie in de database in te voegen en misschien in een later stadium volledig overschakelen op Acces als daar ook diezelfde mogelijkheid er voor is, al zal dat niet iets zijn voor morgen om iets dat gemaakt is in de vorige eeuw(onder MS-DOS) beschikbaar te maken in in de huidige tijd, het zal wat programmeren vragen en grijze haren (als ik die al dan niet uitruk) maar dubbelwerk zal dan niet meer nodig zijn.

Beide systemen zullen toch nog een tijdje naast elkaar bestaan tot alles uitstekend werkt in Acces en Excel om dan volledig om te schakelen naar de 21e eeuw.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 784
  • 1,6k
  • 55
  • Oud-beheerder

  • Bijdragen:  26.218
  • Waardering:   2.930
  • Prestatiepunten:  24.923
  • Dagen gewonnen:  264
  • Lid sinds:  17-12-11
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Was actief op:  Windows

Wat leuk om te lezen dat je met die oude database programmatuur nog uit de voeten kan. 

Ik begrijp de migratie, maar t zal vast een beetje zeer doen om de vertrouwde nog werkende omgeving te moeten verlaten. ;)

In ieder geval, petje af! :goed:

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2,9k
  • 26,2k
  • 264

  • Bijdragen:  1.570
  • Waardering:   784
  • Prestatiepunten:  2.531
  • Dagen gewonnen:  55
  • Lid sinds:  17-02-10
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  59
  • Was actief op:  Windows

Het probleem begon zich ondermeer te vormen doordat bij sommige dingen een foto moest bijstaan en nu is/was dat met een verwijzing naar een foto, en het mooie is dat ik de oude structuur niet kan exporteren en importeren dus alles moet in Acces handmatig ingevoerd worden ik kan u zeggen dat het geen lachertje is om een paar duizend gegevens op die manier te moeten invoeren. Maar in het voorlopig ontwerp kunnen toch reeds de foto's geplaatst worden al heeft alles een kaal en grijs uitzicht nu(althans voorlopig) als deze vorm stabiel is kan ik die gaan aanpassen naar het werken met kleuren. Deze fase noem ik de alpha omdat er toch nog heel wat foutjes inzitten en de reden daarvoor is dat ik nog nooit op deze manier een database heb opgezet en dus een paar boeken erbij heb moeten nemen, en dan die invulformulieren koppelen aan die database is ook niet van de poes. Men zou gaan denken van het te laten maken door mensen die er dagelijks mee bezig zijn maar dat kost stukken van mensen om het op een zo gepersonaliseerde manier te laten maken dat de werking toch een beetje lijkt(althans het uitzicht) op het oude, maar dan in een nieuw jasje. Ik hoop einde deze week gedaan te hebben zodat ik volgende week aan de beta kan beginnen, de hoop is er om het volgende maand af te hebben.

En dat in mijn oude dagen, maar ja men is nooit oud genoeg(of is het jong) om nog iets te leren nietwaar? Dit zeggende dat alles wat ik weet over computers/programma's zelf heb moeten leren, ik ben op mijn 14e beginnen werken en als ik zie wat ik nu allemaal ermee kan doen dan kijkt onze zoon wel eens raar op dat het mogelijk is zonder er voor naar school te moeten voor gaan, voor die draaitabellen zal ik me wel laten bijstaan want dat gaat er niet zomaar in bij me. Ik zit gewoon terug met die oude MS-DOS opnieuw in mijn hoofd door die migratie en dat was reeds even nadenken hoe het ook al weer ging, zo snel is een mens die grafische omgeving gewoon. Maar je, hoeveel zouden nog kunnen werken met zo een oud OS zoals MS-DOS, wie kan werken met W10 kan weren met W 3.1 maar dat wil nog niet zeggen dat het kan met MS-DOS. 

nu is het nog even de mail nakijken en dan gaan we een dutje doen, maar toch nog eerst een lekkere warme choco-melk drinken(met slagroom en een sterke toevoeging). 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 784
  • 1,6k
  • 55
  • Oud-beheerder

  • Bijdragen:  26.218
  • Waardering:   2.930
  • Prestatiepunten:  24.923
  • Dagen gewonnen:  264
  • Lid sinds:  17-12-11
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Was actief op:  Windows

Proost! Hoop dat de warme chocolade goed smaakte. :)

Ik denk dat als je het leu vind en er mee stoeit in de praktijk je veel meer kennis opdoet als dat je iets leert in de klas. Tenminste, zo werkt het bij mij nog steeds.

Maar erg leuk om je migratie te volgen. Heel veel succes nog met stoeien, ik heb er alle vertrouwen in :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2,9k
  • 26,2k
  • 264

  • Bijdragen:  6.680
  • Waardering:   258
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  18-01-09
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  30

Wel weer heerlijk weer op deze zaterdag :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 258
  • 6,7k
  • Oud-beheerder

  • Bijdragen:  26.218
  • Waardering:   2.930
  • Prestatiepunten:  24.923
  • Dagen gewonnen:  264
  • Lid sinds:  17-12-11
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Was actief op:  Windows

Inderdaad echt heerlijk, lekker zonnetje. 

Weer zin in rokjes dag ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2,9k
  • 26,2k
  • 264
  • Oud-beheerder

  • Bijdragen:  26.218
  • Waardering:   2.930
  • Prestatiepunten:  24.923
  • Dagen gewonnen:  264
  • Lid sinds:  17-12-11
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Was actief op:  Windows

Ook een lekkere zondag ochtend, veel rijp, goede koude lucht en weinig geluid. Hondje helemaal blij!

En dan nu krabben....kinderen moeten naar zwemles :o

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2,9k
  • 26,2k
  • 264
  • Oud-beheerder

  • Bijdragen:  26.218
  • Waardering:   2.930
  • Prestatiepunten:  24.923
  • Dagen gewonnen:  264
  • Lid sinds:  17-12-11
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Was actief op:  Windows

Zoontje gisteren 7 jaar geworden... Papa al drie uur aan de lego ;)

Blijft super leuk :)

 

IMG_20160303_105742.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2,9k
  • 26,2k
  • 264

  • Bijdragen:  2.643
  • Waardering:   54
  • Prestatiepunten:  2.122
  • Dagen gewonnen:  4
  • Lid sinds:  17-08-10
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  28
  • Was actief op:  Windows

Gefeliciteerd! Gaat hard zeg pfoee! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 54
  • 2,6k
  • 4
  • Oud-beheerder

  • Bijdragen:  26.218
  • Waardering:   2.930
  • Prestatiepunten:  24.923
  • Dagen gewonnen:  264
  • Lid sinds:  17-12-11
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Was actief op:  Windows

Ja... Heel gek. Kids groeien als kool, de tweede is ook alweer 4 jaar... De 3de 2 maanden...... 

Of worden wij nou gewoon oud?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2,9k
  • 26,2k
  • 264

  • Bijdragen:  918
  • Waardering:   429
  • Prestatiepunten:  707
  • Dagen gewonnen:  4
  • Lid sinds:  25-08-09
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Pfff die van mij worden eerdaags alweer 12 en 17. Kan je nagaan wat voor ouwe lul ik aan het worden ben... :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 429
  • 918
  • 4

  • Bijdragen:  1.570
  • Waardering:   784
  • Prestatiepunten:  2.531
  • Dagen gewonnen:  55
  • Lid sinds:  17-02-10
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  59
  • Was actief op:  Windows

Oud worden? Jonge snotneuzen ja, ik heb er eentje van mij (mijn echte zoon) die 25 is een aangenomen zoon (van mijn echtgenoot) die bijna 23 is. En dan speken jullie van oud worden, ik ben het. Maar heb wel nog een jong hart en  geest. :P Ik denk soms met enige weemoed aan de tijd dat ze me nog echt nodig hadden en nog zowat aanhankelijk waren. 

De database is nu in een zoverre staat dat ik die kan gaan testen in een beta-fase in samenwerking met het facturatie programma, dus dit schiet lekker op (in mijn oude dagen). steek ik even de loef af tegenover mijn 2 zonen die informatica hebben gestudeerd. :yahoo:

.Nu is het wel even drie dagen de geest en het lichaam de nodige rust geven met een lekker weekendje aan de Belgische kust, al is het weder niet echt wat het zou moeten zijn. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 784
  • 1,6k
  • 55

  • Bijdragen:  918
  • Waardering:   429
  • Prestatiepunten:  707
  • Dagen gewonnen:  4
  • Lid sinds:  25-08-09
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Ondanks het slechte weer wens ik je toch een heel fijn en gezellig weekend Trizomu.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 429
  • 918
  • 4
  • Oud-beheerder

  • Bijdragen:  26.218
  • Waardering:   2.930
  • Prestatiepunten:  24.923
  • Dagen gewonnen:  264
  • Lid sinds:  17-12-11
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Was actief op:  Windows

Hahah over de papas van het forum gesproken :D

Gisteren partijtje met 7 jongens.. Ik voel me ook gelijk weer 4 jaar ouder. 

Leuk m te horen dat de database migratie lukt, zeker aangezien je daarmee je kids kan aantonen wat voor kennis je nodig hebt van oude programmatuur. 

Dat leren ze niet meer ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2,9k
  • 26,2k
  • 264
  • 2 weken later...

  • Bijdragen:  1.570
  • Waardering:   784
  • Prestatiepunten:  2.531
  • Dagen gewonnen:  55
  • Lid sinds:  17-02-10
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  59
  • Was actief op:  Windows

:yahoo: Gelukt! De database, en al zijn duizenden gegevens, is eindelijk uit de (echte) beta-fase en klaar om zogenaamd gebruikt te gaan worden als zogenaamde RC kandidaat. Het heeft me veel werk, bloed zweet en tranen, gekost om iets uit de oertijd van de pc-tijd/ict (it) waar ze nog werkten met MS-DOS te verwerken naar de 21e eeuw. Het kan nu gebruikt worden, in beperkte mate, in ons dagelijks (zakelijk) leven en kunnen we kijken of we het werk goed gedaan hebben. De migratie naar Excel / Acces en ons facturatie-programma lijkt goed verlopen te zijn, of te verlopen, en nu maar hopen dat er niet te veel misloopt of fouten opduiken. Ook de koppeling met Word en LibreOffice lijkt gelukt te zijn, beide systemen zullen nog een tijdje naast elkaar blijven bestaan (Ongeveer een 2 tal maanden) om te wennen aan de nieuwe formule van data verwerking. Met spijt in het hart zullen we dan binnenkort ook moeten afscheid nemen van onze 8086 en 80286 pc (waarop onze data-base draaide) die nu eindelijk met pensioen kan gaan.

Het werd trouwens de laatste tijd ook zeer moeilijk om nog vervang- en reserve onderdelen te vinden voor deze systemen, maar zolang we er nog kunnen aangeraken doen we beide nog niet weg deze krijgen een extra plaatsje in onze kantoorruimte.

Vanaf nu kan ik opnieuw mijn aandacht weer gaan richten zoals het was voor de migratie, dus zal ik opnieuw weer wat actiever gaan worden nu deze even afgezwakt was. En eerlijk gezegd begon die migratie een beetje vermoeiend te worden omdat die nogal gepersonaliseerd was/is, maar goed alles draait (hopelijk) zoals het hoort in deze tijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 784
  • 1,6k
  • 55
  • Oud-beheerder

  • Bijdragen:  26.218
  • Waardering:   2.930
  • Prestatiepunten:  24.923
  • Dagen gewonnen:  264
  • Lid sinds:  17-12-11
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Was actief op:  Windows

Gefeliciteerd!!! :proost:

Dat is even goed nieuws, echt een yeahhhh gelukt moment zo te lezen :)

Ik ben zelf best benieuwd hoe het er uit ziet, heb je iets van een screenshot je?

Die 8086 kan overigens wel in een museum heheh :goed:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2,9k
  • 26,2k
  • 264

  • Bijdragen:  1.570
  • Waardering:   784
  • Prestatiepunten:  2.531
  • Dagen gewonnen:  55
  • Lid sinds:  17-02-10
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  59
  • Was actief op:  Windows

De 8086 zou inderdaad in een museum kunnen en dan nog te zeggen dat die nog steeds werkt dit tegenover die nieuwe pc's, gisterenavond nog mijn nieuwste de voeding opgeblazen hoe het gebeurd is weet ik niet. Poef en het was gedaan, nog een geluk dat de data extern bewaard en opgeslagen wordt, en niet meteen een andere beschikbaar die vrij is dus is het behelpen met de laptop. Wat een ramp is indien met een desktop gewoon is, die ga ik straks binnen doen om een nieuwe voeding te laten steken en te laten nakijken. Ik vermoed het wel dat het de voeding is want hij krijgt geen elektriciteit zodat die niet kan opstarten, teveel kosten=een nieuwe. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 784
  • 1,6k
  • 55
  • Oud-beheerder

  • Bijdragen:  26.218
  • Waardering:   2.930
  • Prestatiepunten:  24.923
  • Dagen gewonnen:  264
  • Lid sinds:  17-12-11
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Was actief op:  Windows

Drama, gelukkig heb je wel een backup.

Ik heb hier weer de PC staan van mijn schoonvader voor de 3de keer. Op een een of andere manier heeft hij ook altijd problemen met Windows en hardware. Defecte harddisken en gpus.... Alsof er daar in huis slechte stroom is ;)

Ik ben nog altijd erg blij met me chromebookje. Nog geen problemen mee gehad :)

Succes met je voeding! :goed:

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2,9k
  • 26,2k
  • 264

  • Bijdragen:  1.570
  • Waardering:   784
  • Prestatiepunten:  2.531
  • Dagen gewonnen:  55
  • Lid sinds:  17-02-10
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  59
  • Was actief op:  Windows

De pc heeft de huidige wereld verwisseld met het eeuwige, voeding naar de sus + moederbord + grafische kaart. Bleek dat ze een overbelasting hebben gehad van het elektriciteitsnet. Tot daar het droevige nieuws.

Vanaf morgen  Nieuwe pc , hopelijk houd die het langer uit

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 784
  • 1,6k
  • 55
  • Oud-beheerder

  • Bijdragen:  26.218
  • Waardering:   2.930
  • Prestatiepunten:  24.923
  • Dagen gewonnen:  264
  • Lid sinds:  17-12-11
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Was actief op:  Windows

Ik zag je desktop langskomen... damn ;)

Vandaag de eerste handleiding en nieuwsbericht geplaatst binnen het forum. Werkt een stuk fijner als het oude CMS van de frontpage. Langzaam maar zeker allemaal nieuwe handleidingen maken :goed:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2,9k
  • 26,2k
  • 264

  • Bijdragen:  1.570
  • Waardering:   784
  • Prestatiepunten:  2.531
  • Dagen gewonnen:  55
  • Lid sinds:  17-02-10
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  59
  • Was actief op:  Windows

Zeg wel Damn, en dan heb ik van de prijs nog een stuk kunnen afdoen want normaal koste die meer. Het voordeel is dat er alleen het besturingssysteem en de nodige drivers opstaan, dus moet ik niet de onnodige software verwijderen, het nadeel is dat ik mijn vertrouwde programma's opnieuw moet installeren (maar dan wel op een maagdelijk systeem) en daar zal ik ook een tijdje mee zoet zijn. Ik kan niet wachten tot hij bij ons thuis is.

 

Update 21/03/2016: zoon is de pc aan het installeren.

mqdefault.jpg

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 784
  • 1,6k
  • 55
  • Oud-beheerder

  • Bijdragen:  26.218
  • Waardering:   2.930
  • Prestatiepunten:  24.923
  • Dagen gewonnen:  264
  • Lid sinds:  17-12-11
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Was actief op:  Windows

Kom maar op met de foto's als hij op je bureau staat :)

Een klein tipje voor de leden, via http://www.duken.nl/forums/notifications/options/ kan je je notificaties aanpassen. Dan kan je bijvoorbeeld  instellen dat je wel of geen melding krijgt bij vind ik leuks of dat je bij het reageren op nieuwe / bestaande topics deze niet automatisch volgt met de "Breng mij op de hoogte van reacties" knop uit :)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2,9k
  • 26,2k
  • 264

  • Bijdragen:  6.680
  • Waardering:   258
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  18-01-09
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  30

Waar is die zon nou? :'(

 

Maandag iig 'overleefd' :proost:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 258
  • 6,7k

Geplaatst 2 uur geleden

Vergeten jullie alsjeblieft de VPN verbinding niet? Je internet provider zoals Ziggo of KPN kan door gebruik van de VPN niet zien wat er gebeurd op je internet verbinding en ben je volledig anoniem voor iedereen. Een vereiste tegenwoordig.... We een uitgebreide handleiding geschreven met informatie. :goed:

Deze vindt je hier:   https://www.duken.nl/forums/handleidingen/downloaden/vpn-verbinding-en-anoniem-downloaden-r35/  


Doe je mee?

Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

Gast
Reageer op deze discussie / vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Mededelingen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...